Arvio: Perhe tarvitsee yli 3 000 euroa kuussa, jotta elämä olisi edes ihmisarvoista
Helsinkiläisellä nelihenkisellä perheellä on oltava käytössään lähes 3 300 euroa, jotta elämä olisi ihmisarvoista, kertoo Turun yliopiston laskelma.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen, ja kulutamme paljon vähemmän kk, silti harrastamme ja teemme kaikkea . Mihin ihmeeseen tuo perustuu?
Höpö höpö. Minulla menee yksin noin 2500€ kuussa.
Avasin kerran vahingossa kotiini tulleen muhammadin postin. Hänelle oli Kelasta tullut reilu 3000e puhtaana käteen siinä kuussa.
Eli eipä huolta, kyllä on elämisen arvoista oloa heillä. Kannattaa kutsua sukulaisetkin tänne.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Käteen on saatava 1650€, jotta toimeen tulee. Jos tämä ei onnistu: sitä varten on maakunnat.
Ai kuten Uudenmaan maakunta?
Vierailija kirjoitti:
2 työtöntä + 2 lasta Helsingissä saa vuodessa verottomana 32 000 e etuuksia.
Aivan vi..... käsittämätöntä. Itse pienyrittäjänä tienaan 28 000€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa laskelmassa on ihmisarvoisen elämän kriteereinä mm. televisio, laajakaista ja jokaiselle perheenjäsenelle sekä oma puhelin että oma kannettava tietokone.
Ilmeisesti on ihmisarvotonta elämää jakaa kännykän nettiä, katsoa sarjat läppäriltä tai se, että lapset joutuvat jakamaan läppärin. 🤣 Joo, voin olla wanha patu ja ylpeä siitä, mutta nuo jutut ovat minusta aivan älyttömiä.
Mitä ihmeellistä tässä on? Meillä lapset saavat kannettavat koulusta, mutta meillä kahden lapsen kilpaurheiluharrastuksiin menee 500 euroa kuussa.
Millä tavalla teidän lasten harrastusten hinta nyt liittyy tähän keskusteluun ihmisarvoisen elämän minimikriteereistä? 🤔
Meillä 4 hengen perheessä nettotulot 2000e.
Ja todellakin elämme ihmisarvoista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihan huvikseni kurkkasin, että eräältä eteläsavolaiselta pikkupaikkakunnalta, mikä on mulle tuttu, saisi ihan kohtuukuntoisen omakotitalon sellaisella 150000eurolla. Että kun mulla nyt on se rivarikolmio 300000eurolla ja lainaa reippaasti jäljellä, niin sillä rahalla, mitä on jo kasassa (myös muissa sijoituksissa), voisin vaan ostaa tuolta talon. Kulut laskisi ihan merkittävästi, niin ei tarvisi enää paljo mitään tienatakaan. Muutkin siellä on varmaan aika pienituloisia, että riittäsi, että tekisi jotain hanttihommia etätöinä vaikka ihan keikkaluonteisestikin osan vuodesta. Kävi kyllä mielessä, että pitääkö näitä kansainvälisiä päällikköhommia täällä pk-seudulla jaksaa painaa. Lapsillekin olisi varmaan kiva ja turvallinen sellainen pikkupaikkakunnan koulu. Ei olisi tuota muunkielisongelmaakaan.
Niin, miksi sitten muka ei?
Nettoeläke 1900€/kk ja hädintuskin riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ruuhka-suomessa 1,200 asumiseen, 600 päiväkotimaksuihin, 800 päivittäistavarakauppaan jaa jää enää taskurahaa
Kävinpä huvikseni Helsingin kaupungin sivuilla laskemassa, mitä on varhaiskasvatusmaksut 4 hengen perheellä, jonka bruttotulot ovat 4000 euroa/kk. Vastaus oli: "Varhaiskasvatusmaksua ei peritä."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen, ja kulutamme paljon vähemmän kk, silti harrastamme ja teemme kaikkea . Mihin ihmeeseen tuo perustuu?
Tuohon on laskettu asumiskuluiksi joko vuokra tai vastike + asuntolainan lyhennys. Myös vesi, sähkö, puhelimet, netti, vakuutukset, vaatteet, ruoka, liikkuminen, jne. Eli myös sellaisia kuluja, joita ei makseta joka kuukausi, mutta ovat välttämättömiä.
Oletus lienee tuossa 2 aikuista + 2 lasta (minkä ikäisiä?) Riippuu lasten iästä, kuinka paljon sitä rahaa menee. Melkoinen ero on siinä, kuinka paljon kuluttaa 5v tai 15v.
5-vuotiaana lapseni päivähoito maksoi 300 euroa kuussa, joten kulut ovat melko samat nyt 15-vuotiaana.
Tiesitkö, että pienituloiset saavat alennusta päivähoitomaksuihin, jos ilmoittavat tulonsa päivähoidon laskuttajalle.
Luulin ettei vuosittainen kaukomatka thaikkuihin ole ihmisoikeus, taisin olla väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa laskelmassa on ihmisarvoisen elämän kriteereinä mm. televisio, laajakaista ja jokaiselle perheenjäsenelle sekä oma puhelin että oma kannettava tietokone.
Ilmeisesti on ihmisarvotonta elämää jakaa kännykän nettiä, katsoa sarjat läppäriltä tai se, että lapset joutuvat jakamaan läppärin. 🤣 Joo, voin olla wanha patu ja ylpeä siitä, mutta nuo jutut ovat minusta aivan älyttömiä.
Mitä ihmeellistä tässä on? Meillä lapset saavat kannettavat koulusta, mutta meillä kahden lapsen kilpaurheiluharrastuksiin menee 500 euroa kuussa.
Millä tavalla teidän lasten harrastusten hinta nyt liittyy tähän keskusteluun ihmisarvoisen elämän minimikriteereistä? 🤔
Tytölle oma hevonen ja pojalle jääkiekko ovat ihmisarvon edellytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wow, ihmisarvoiseen elämään alarajana harrastuksiin on perheelle 356 euroa kuussa. Olette siis 144 euron marginaalilla ihmisarvoisen elämän puolella. 💪🏻🤣
Ruuhka-suomessa 1,200 asumiseen, 600 päiväkotimaksuihin, 800 päivittäistavarakauppaan jaa jää enää taskurahaa