G: Mitä joululahjoja olette hankkineet/aiotte hankkia lapsillenne? Lasten iät?
Olen jo hankkinut seuraavat
5v pojalle: Bionicle, Batman-tv-peli, palapeli, Turtles-pelikortit.
2v pojalle: Puuha Pete-työkalupakki, Fisher Pricen lentokone, palapeli.
Luultavasti tulee vielä muutakin ostettua :) Pehmolelut tekisi mieli ostaa molemmille ja yhteiseksi lahjaksi katselin Euromarketissa edullista merirosvolaivaa.
Kommentit (64)
Meillä 1v9kk poika, jolle olen tilannut Popi-puuhalehden alkaen tammikuusta, tämän ajattelin olevan " joululahja" vaikka tuskin itse sitä koskaan tulee ymmärtämään sitten joskus tilauksen alkaessa :)
Jotain pientä varmaan ostetaan, kummeilta ja isovanhemmilta tulee kuitenkin paketteja. Tässä iässä ainakin se avaamisen ilo on varmaan suurin.. :)
5-kuiselle vauvallemme emme varmaan osta _mitään_ (ehkä joku lelu tms. kun en raaski ihan paketitta jättää vaikka ei varmasti siitä traumoja saisikaan :D) koska samoin saanee kummeiltaan ja isovanhemmilta jotakin.
En muutenkaan halua opettaa lapsia lahjapaljouteen, vaikka tietysti lahjat kuuluvat lapsiperheen jouluun olennaisesti. Joulua haluan viettää myös hiljentyen ja rauhoittuen, ja ihan vain nauttia rakkaitteni läheisyydestä.
mutta suunnitelmissä on hankkia seuraavat lahjat tytöille;
Tyttö kohta 5v
- meikki- ja kampauspää (on jo ostettu Amon lelumyynnistä)
- Barbien kävelevä ja hirnuva hevonen
- ratsastja Barbi pakkaus missä oli jotain hevosen hoitojuttuja
Tyttö 1v8kk
- Fisher Pricen mangneetti piirrustustaulu
- My Litlee pony joka puhuu ja jolla oli tuttipullo
- Puppe kirja oli kanssa muuten ostettuna
Nämä lahjat ajateltiin itse ostaa, toiset isovanhemmat ostavat varmaan kanssa jotkut lelut ja toiselta mummolta tulee kait jotain vaatetta. Kummit varmaan kanssa muistavat pienillä lahjoilla mutta muuten ei sitten paketteja tulekkaan....
2-vee tytölle: Baby Born-nukke, nalle johon voi piirtää tusseilla, Little People parkkitalo, Stiga ja vaatteita.
2-kk pojalle: Fisher Price opettava leikkipuhelin, Plaston potkumopo ja vaatteita. Sisko leikkii tosin näillä lahjaleluilla, ennenkuin poika on isompi.
Isovanhemmat ja kummit tapansa mukaan hankkivat tavaraa vielä yllin kyllin, joten hukumme lahjoihin, tiedän sen. Ainakin sukset tyttö tulee saamaan ja Muumi-tietokoneen sekä muovisia ruokatarvikkeita isovanhemmilta. Kummeilta lapset saavat vaatetta, Muumi-astioita, Ariel-dvd:n, Puuha-Pete dvd:n, kosketinsoittimen ja Little People lentokoneen.
Hulluuksiin menee tämä tavarapaljous tänäkin jouluna... ;)
7 -vuotiaalle tytölle: ratz rock cd, pieni merenneito dvd, disney trivial, toppatakki, pipo, kaulaliina ja hanskat sekä kengät (nämä Tukholmasta)... diddle pehmoeläin ja kirjepaperisetti sekä tukholmasta tuli mukaan delfiinikoriste sekä valastaulu (tyttö hulluna delfiineihin ja valaisiin), palpelikone ja tarrakoneeseen magneettinauha, 2 kirjaa
1v 8kk ikäiselle tyttelille on ostettu prinsessapuku, 2 palapeliä, toppatakki, pipo, kaulahuivi ja hanskat tukholmasta, 4 kirjaa ja fisher price little people nukkekoti, niin ja tukhomasta tulivielä mukaan jättikokoinen möhköfantti....mitä on muuten melko vaikea piilotella..onneksi isälläni on iso varasto, jonne sen sai viedä hoitoon...=)
Meilla isovanhemmat panevat joulu-ja synttarilahjat rahana tilille ja niilla on tarkoitus kartuttaa opiskelurahoja, joten ainoat " oikeat" lahjat lapset saavat meilta (tai siis joulupukilta :-))
poika 5v: kaveleva dinosaurus ja lohikaarme, silmukka-autorata, K' nex rakennussarjaa, dinosauruskirja, lisaksi myos mahdollisesti legoja tai joku auto, jos budejtista jaa rahaa
tytto 8v: ompelukone, jolla voi myos lyoda niitteja jne kankaaseen, keittiokemiasetti (on hulluna kemiaan), 3-4 kirjaa ja jotain my little pony jutttuja
Budjetti meilla on noin 70 euroa / lapsi. Jotain olen jo ostanut kuten tuon ompelukoneen. Se on ollut jo pitkaan toivelistalla ja nyt satuin loytamaan -70% alennuksella, koska laatikko oli aika rajahtanyt.
4-vuotiaalle ajattelimme ostaa sukset ja 2-vuotiaalle rattikelkan. Lahjoja on tullut männävuosina ihan liikaa, toivottavasti pysymme näissä. Mies nimittäin ei kuitenkaan malta jättää yhteen pakettiin per nenä. : ) Nuo ovat tuollaisia tarvelahjoja, kuitenkin mieluisia.
6v pojallemme kaapissa on satukirja,radiopuhelimet,prätkähiiri-pussilakanasetti,kissa ja hiiri-lautapeli. Kirjakerhosta tilasin dinosaurus-tietokirjan ja tarkoituksena ostaa vielä joku lego-juttu mistä saa rakennella jotain esim.poliisiaseman. Lisäksi haluaa pukilta ehdottomasti prätkähiiren+mopon=)
2v7kk pojalle ei kaapissa ole muuta kuin 2 puuha-pete dvd:tä. Aiomme hankkia hänelle sellasen ison paripyörä traktorin sekä siihen sopivan puimurin.
Tällaset lahjat meiltä vanhemmilta. Isovanhemmista en vielä tiedä mitä hankkivat=)
Kummeilta ja isovanhemmilta tulee se mikä tulee ja siinäkin tuntuu yleensä olevan liikaa, kun tavaraa vaan kertyy. Olen itse ajatellut että niin kauan kuin lapsi ei tajua kuka antaa ja mitä niin en ainakaan hanki mitään ja sitten myöhemmin katsotaan tilanteen mukaan, onko " pakko" hankkia jotakin. Ei ole niinkään rahan menosta kysymys vaan mielestäni lapset saavat aivan tarpeeksi lahjoja ilman että itse ostamme mitään.
Aika hassulta tuntuu... Itse pidämme tosi tärkeänä opettaa lapsille, ettei joulua vietetä lahjoja varten vaikka niitäkin tulee muutama. Lapset 2v ja 8kk. 2v poika saa kirpparilta ostetun dublojunan ja Jere JArruvaunu -kirjan.Tytölle ei olla ostettu vielä mitään, joku lelu ja se siitä.
En ajattele, etta meilla annetaan mitenkaan paljon lahjoja. Silloin kun lapset olivat pienia (alle 3) niin laitettiin aika vahan. Joillakin suku ostaa paljon, mutta meilla omat vanhempani ja miehen isa laittavat tilille rahaa ihan kaytannon syista. Lahjojen postittamiseen ulkomaille kuluisi helposti saman verran rahaa kuin itse lahjaan. Toisekseen esikoisen synttarit ovat marraskuun alussa ja synttarilahjoja annamme aika vahan ihan sen takia, etta yleensa maaraskuun puolesta valista alkaa liikkeilla kova kilpailu ja varsinkin leluista ja kirjoista on paljon tarjouksia. Sita paitsi ainakin meidan 5-vuotiaalle on viela tarkeinta pakettien maara eika sisalto :-).
eikä tarvi pihistellä. :)
4-vuotias saa nuken sängyn petivaatteineen. (Oli alennuksessa kun osu kohdalle niin oli helppo päättää.) siihen vielä sopiva lelu koti-leikkeihin.
Kuvakirja, satu-kuunnelma ja pehmeä paketti.
2-vuotias saa junaradan (kun oli alennuksessa. ;-) ), kuvakirjan ja pehmeän paketin.
Kummitäti antaa joululahjaksi autoja, joten eipä tarvi itsellä enempää ostaa :)
1-vuotias saa omat leegot, mahdollisesti pulkan (kun ei ole vielä omaa),
pehmeän paketin. Tietenkin oman kirjan.
Sen lisäksi sellaista " hyödyllistä" kuin albumit.
Kummit ovat yleensä antaneet jotakin.
Jos jotain hyödyllistä vielä tulee ostettua, niin sekin tulee sitten pakettina, eli sukset, pussilakanasetti, aterimia tms.
Lapset 3,5 v ja 1,5 v ja emme ole vielä yhtenäkään jouluna itse ostaneet mitään. Kyse ei ole tosiaan ole rahasta eikä halusta, mä voisin ostaa lahjoja heille vaikka kuinka, mutta yksinkertaisesti lahjoja tulee muualta niin järjettömän paljon.
Viime vuonnakin lahjoja tuli lapsille niin, että eivät jaksaneet edes kaikkia avata. Miksi ihmeessä ostaisimme itse sinne joukkoon vielä jotain lisäksi... Lahjoja tulee niin meidän sisaruksilta, isovanhemmilta, kummeilta jne.
Sitten, kun ymmärtävät, että pukki ei lahjoja tuokaan niin sitten se on eria asia :)
Saa lahjaksi näillä näkymin Brion junaradan aloituspaketin, Muumiastioita (siis murokupin ja mukin) sekä jonkin kuvakirjan ja/tai palapelin. Mummit ja kummit ostaa varmaan jotain muuta vielä, mutta meille ei tuon enempää lahjoja tule.
Sukulaisilta ja kummeilta tulee kuitenkin niin paljon kaikkea tavaraa, että ollaan ajateltu yhden vähän kalliimman lahjan riittävän. Ihan vauvana eivät ole saaneet meiltä vanhemmilta mitään.
Kunhan tuosta vähän kasvavat ja kouluikä lähestyy, niin täytynee alkaa panostamaan tuohon lahjapuoleen vähän enemmän. Pidän tärkeänä myöskin sitä, että lapset oppivat ettei joulu ole pelkästään lahjomista vaan ennen kaikkea ihanaa rauhallista yhdessä oloa perineisine juttuineen.
Eli tyttö 2 v 8 kk jouluna:
muumimatkalaukku
(pissaava) nukke
nukenhoito-tarvikkeita
Tiikeri-peli
Lasten domino
Jumppapuku + tossut
3 kirjaa
prinsessa lautaset ja mukit ( 2 kpl)
lasten toilettilaukku
pussilakanat + tyynyt
aamutossut
enkelin siivet ja taikasauva
Ariel-dvd
Titi-nalle pehmo
Nämä siis joko me ostettu tai " tilattu" kummilta ja isovanhemmilta. Jos ostetaan jotakin kalliimpaan (hintaluokkaa 50-60 e ylöspäin, niin sitten noita pikkujuttuha tulee vähemmän).Tänä vuonna ei tule mitään isompaa ja kalliimpaa lahjaa.
Sitten tulee sisaruksilta (2 kpl) jotakin (ei tietoa) ja toisilta isovanhemmilta.
Joka joulu olen suorastaan järkyttynyt lapsiemme lahjamäärästä. Kasa olohuoneen lattialla on oikeasti valtava. Tähänkin asti olen yrittänyt " kanavoida" lahjatoiveita johonkin tiettyyn sarjaan, kuten legoihin tai brion junanrataan, ettei niitä mihinkään kuulumattomia leluja kertyisi niin julmetusti. (ne harvoin tuntuvat kiinnostavan pidempään) Meillä eristyisesti mummot tuntuvat ihan villiintyvän ennen joulua;-) Nyt aionkin ehdottaa, että ostaisivat kumpainenkin jonkun vähän arvokkaamman lahjan monen pienen sijasta.
Siispä nyt päätin, että en osta itse mitään! Sukulais- ja kummilasten lahjoissa on ihan tarpeeksi ostamista. Meillä on kolme lasta (poika 5v tyttö 2v ja tyttö 4 kk)
Yritän sitten vähän rajoittaa tavaravuorta laittamalla kaiken pienen jo tavarajoulukalenteriin, vaatteet suoraan kaappiin ja ostamalla mahdollisimman isoja lahjoja (että tulee vähemmän) tai paketoimalla useampia tavaroita samaan pakettiin ettei näytä niin suurelta tuo pakettimäärä ;)
No joo, uskallankohan listata...:
7v. poika:
- Lego Lentoasema ja lentokone
- Lego kauniit prinsessat (tms.) paketti
- Laulava Ariel-barbinukke
- Transformer-lelu
- Koottava ferrari
- Prinsivaatteet
- Iso paketti meccanoja
- Joku palapeli
- Muutama kirja
- Joku peli
5v poika:
- Lego Talvipalatsi ja prinsessat ja prinssit
- Lego iso lentokone
- Barbi Genevieve -prinsessa ja prinssi
- Pari My Little Ponya, toinen sellainen hienompi kärryjen kanssa
- Taikurisetti
- Tuhkimon mekko
- Iso paketti Meccanoja
- Joku palapeli
- Muutama kirja
- Joku peli
1,5v tyttö:
- Duplo iso eläintarha
- Play 2 learn magneettirakennussarjasetti pikkulapsille
- Nalle Puh interaktiivinen puhelin
- Junasetti
- Palapeli
- Kirjoja
Joo... nää oli siis ne, mitä olen tähän mennessä hankkinut (tai päättänyt, nuo palapelit ja pelit on meillä sellaisia jokajouluisia must-juttuja) ja jouluun on aikaa vielä vaikka kuinka... Joskus olen kyllä tehnyt niin, että kun roinaa on kertynyt liikaa niin en ole sitten antanut kaikkea vielä jouluna, vaan olen säästänyt esim. lasten synttäreille kun kaikilla ne ovat keväällä.
Minkähänlainen mummo musta tuleekaan aikanaan....
mutta aina sitä näköjään tulee kuitenkin ostettua. Olen yrittänyt ostaa siihen tyyliin, että mitä tyttö oikeasti tarvitsee ja mitä tulisi kuitenkin ostettua. Niin sama antaa joululahjoina =) Nyt ostettuna 2v tytölle:
- Muumi astioita (muki, lautanen, kulho).
- Paita ja kahdet housut, kun alessa oli ja olisin joka tapauksessa ne ottanut, kun tarvitaan =)
- Bambi 2 kirja, kirjamessuilta tuliainen jäikin joululahjaksi.
Mietinnässä vielä dublo legoille iso rakennusalusta, mutta saa nyt nähdä ostanko vai en, vai ostanko jotain muuta =)
Poika 1,5v: " Autot" -pikkuauto
Poika 3v: " Autot" -pikkuauto
Yhteisiä lahjoja: sormivärit, Puuha Pete-peli, magneettiaakkoset sekä lisää pikkuautoja (ne on nyt pop!).
Lisäksi hankitaan vielä parkkitalo. Yhteensä mennyt nyt n. 35 euroa ja parkkitalo maksaa sitten vielä 20-40 euroa riippuen siitä mikä talo ostetaan.
Tänä vuonna ei paljon lahjoja tipu
Koko perheelle hankin ainoastaan Trivial Pursuitin Disney-painoksen. Ja muuta en hanki.
Tämän lisäksi tytölle on tiedossa kimppalahjana Baby Born-nukke, kun on sitä jo pitemmän aikaa toivonut. Luistimet saa isovanhemmilta.
Pojalle on tiedossa jokin iso kuorma-auto tai kaivinkone tai muu vastaava ja sekin tulee kimppalahjana. Toppatakki isovanhemmilta.
Siinä ne sitten olivatkin. Ehkä jotain pientä voivat vielä saada kummeiltaan, mutta taitaa pukin vierailu jäädä lyhkäiseksi tänä vuonna.