G: Mitä joululahjoja olette hankkineet/aiotte hankkia lapsillenne? Lasten iät?
Olen jo hankkinut seuraavat
5v pojalle: Bionicle, Batman-tv-peli, palapeli, Turtles-pelikortit.
2v pojalle: Puuha Pete-työkalupakki, Fisher Pricen lentokone, palapeli.
Luultavasti tulee vielä muutakin ostettua :) Pehmolelut tekisi mieli ostaa molemmille ja yhteiseksi lahjaksi katselin Euromarketissa edullista merirosvolaivaa.
Kommentit (64)
aikaisempinakin jouluina ostaneet lapsille pari kalliimpaa lahjaa ja muut ovat kertyneet sukulaisilta. Alle kymmenessä per/nasu ovat pysyneet ja niissäkin on avaamista. Minun täytyy pitää itseni tosissaan kurissa, muuten ostaisin tytöille vaikka mitä ihanaa, nyt pähkäilen näitä:
Tyttö 5v
Vauva-nukke (en ole vielä päättänyt mikä, riippuu tarjouksista, tummaa peipparia on toivottu ja jostain kuvastosta Disneynin Nalle Puh -vauvaa)
Muumilaiva tai Legon uutuus kolmikerroksinen vaaleanpunainen kotileikki sarja. Muumilaivaa on toivottu ikuisuus, mutta jotenkin tuntuu, että tuolla legon jutulla voisi keksiä enemmän leikkejä..ehkä kuitenkin ostan muumilaivan
Tyttö 1 v
Little people parkkitalo: neiti rakastaa vieritellä autoja ja palloja
Vauva-nukke: varmaa pikkupeippari, se on ilmeisesti tämän jouun uutuus
Hyvistä aikomuksista huolimatta ostamme (ostamme..heh heh, mitä minä sievistelen: Minä ostan, mies ei ostaisi kuin yhdet lahjat, jos yksin päättäisi) varmasti jotain pientä noiden lisäksi. Minua ei lelumäärä niinkään haittaa, mutta se pakkausmateriaali ja sen hävittäminen ärsyttää. Viime jouluna tuli jätesäkillinen roskaa ja lelujen irrottamiseen meni ikuisuus.
Hei,
Minä kuulun siihen äitityyppiin, joka joka kauppareissulla päätyy ihailemaan lastenvaatteita ja nykyään myös leluja.
Kalliita hankintoja en tee, mutta ne aletangot on pakko koluta.
Koska en halua neidille 1 v 10 kk tavaravyöryä jouluna, annan pikkuhankintoja ' tontuilta' joulukalenterilahjana. Ainoa jouluaaton lahja on Dublon vaaleanpunainen talo - suvulta tulee kyllä muutakin.
Tontuilta on jo tullut nuppipalapeli, Tatu ja Patu kirja, Schleich-eläimiä, viimevuotisia joulupalloja (ei tyttö niitä muista viime vuodelta) ja lemppari Richard Scarryn joulukirja otetaan esiin aattoaamuna.
Tuulinäiti
1v tytölle: nuppipalapeli ja leikkipuhelin, lisäksi olen säästänyt jouluksi Bona-keräyksestä saadut lego-lentsikan ja lego-kirahvin sekä Muksun promo-lahjan Puppe-kirjan. Tyttö täyttää 1v 23.12 joten tulee saamaan paljon muutenkin lahjoja juuri ennen joulua =)
2v tytölle: nuken syöttötuoli, leikkipuhelin, nuken potta ja palapeli
12v pojalle: Aku Ankan vuosikerta, karkkia, paita, Guinnes World Records-kirja, ehkä pienelle summalle lahjakortti yhteiseksi mun äidin kanssa
13v pojalle: Pelaaja-lehden vuosikerta, karkkia, paita, Keksinnöt-kirja, ehkä myös lahjakortti yhteisenä lahjana mun äidin kanssa
Pojille ostin lisäksi yhteiseksi 4 leffalippua. Ja miehelle ostin kaksi cd-levyä =)
Hassua mutta totta!
Meidän tyttö on 1v9kk ja ostettiin hänelle sellainen " opetuskännykkä" . Siinä saa opeteltua kirjaimia, numeroita ja eri musiikkia ja kait jotain lorujakin löytyy. Muuta ei olla itse ostettu kun muuta hän ei oikeastaan tarvitse :)
Tiedän että sukulaisilta on tytölle tulossa ainakin: nukke ja nukenvaunut, nuppipalapelejä, leikki-imuri, yöpaitoja. Kaikki hyviä ja tarpeellisia.
Siskoni pojille ostin (ikää heillä 3v ja 7v) erilaisia Cars juttuja kuten: tarroja, sukkia, palapelejä, äänisatukirjan...
Kavereitten joillekin lapsille ostin myös...Kummitytölleni otsakuumemittarin, 3v kaverin tytölle prinsessa aiheista tavaraa ja kaverin 1v pojalle Cars ruokalautasen+eväsrasian.
Kiva, että on tullut näin paljon vastauksia. Ja niinkuin joku jo mainitsikin, tästä ketjusta voi saada myös lahjaideoita :)
Lisään vielä omaan lahjalistaani seuraavat:
5v pojalle: Autot-dvd, prätkähiiri, pieni kävelevä robotti
2v pojalle: Tomi Traktori-dvd, pieni kävelevä robotti, pienten lasten peli (en nyt muista nimee)
Lisäksi saavat vielä yhteiseksi merirosvolaivan, Nalle Puh- lautapelin (jossa useita pelejä) ja Autot-kirjan, jossa erilaisia ääniä.
Poikien lahjat sais nyt olla tässä, mutta vielä on monta päivää aikaa tehdä heräteostoksia...
Ihanaa Joulun Odotusta Kaikille :)
toivottaa ap eli Mamabear71
Olemme ostaneet
-muutamia vaatteita (tarpeeseen...)
-kirjakerhosta tulleen kuukauden paketin kirjan (olikohan jotain disneyn satuja monta samoissa kansissa...)
Mummeilta ja muilta sukulaisilta ollaan toivottu maltillista määrää tavaraa. Tavallinen nukke (ei vauva vaan " taapero nukke" ) ja mielellään ilman paristoja jos jotain toimintoja nukesta löytyy.
Luultavasti saa myös sukset ja Stigan hoitoon kuljetusta varten.
Ja sukulaiset jotka eivät halua/voi satsata paljoa rahaa meidän lahjoihin, on sovittu että tuovat perus ponin, leikkikahvinkeittimen taikka jokin vaate jonka tarvitsemme.
Pyrin siihen, että tenavalle ei tulis yhtenä päivänä tuhottomasti tavaraa, vaan sirotellaan niitä ympäri vuotta. Ostaa mummit sitten vaikka ystävänpäivänä jotain minkä olisivat ehkä jouluna halunneet ostaa. Paljon tavaraa kun tulee, jääpi monet vain paketista aukaistuksi ja kaappiin laitetuiksi kun vaihtoehtoja on niin monia yhtäkkiä.
Muutenkin tuntuu, että joulusta tulee vain lapselle sellainen kaupallinen mielikuva jos hukkuu paketteihin ja tavaraan. Ennemmin soisin mieleen jäävän joulun tuoksut ja maut. Kynttilälyhdyt pihalla ja kauniit joululaulut radiossa. Itse leivotut piparit ja marmeladikarkit. Kiva olis jos muistais minkälaiset koristeet kuusessa oli, eikä vain kuinka paljon paketteja oli kuusen alla.
3,5 v tytölle ollaan hankittu nuppilelu, jossa erivärisiä nuppeja ja reikäinen alusta, Barbien vaatteita ja luistimet. Isovanhemmilta on tulossa Stiga ja kummeilta yms jotain pelejä, nuken vaatteita ja äänikirjoja.
Minä raaskin ostaa leluja oikein vaan jouluna ja syntymäpäivänä.
Nyt suunitelmissa jouluna 4v10kk ikäisille pojille
A poika: # vauvanukke (alle 10e maksava) Hän on puhunut siitä noin kk että haluaisi joulupukilta vauvanuken mitä voisi hoitaa!!! :)
# muumi pussilakanasetti sininen
# pikku myy lautanen (muovinen)
B poika # autoja (pitää katsella millaisen löydän)
# muumi pussilakanasetin vihreä
# muumilautanen (muovinen)
Sitten on yhteiseksi 10e alennuksesta ostettu lautapeli
Sitten ostan pikkujouluihin pukin jaettavaksi pikkupaketit, jos sinne vaan päästään. Jos ei päästä niin paketit saavat jouluna. Eihän näitä nyt paljoa vielä suunitelmissa ole. Mies kritisoi kun tilasin muumipussilakanat, maksaa PALJON (26 ja 29e) mutta varmasti tykkäävät ja ovat laadukkaat. En raaskin niin kalliita ostaa muulloin.
uskokaa pois!
Ride80:
Muutenkin tuntuu, että joulusta tulee vain lapselle sellainen kaupallinen mielikuva jos hukkuu paketteihin ja tavaraan. Ennemmin soisin mieleen jäävän joulun tuoksut ja maut. Kynttilälyhdyt pihalla ja kauniit joululaulut radiossa. Itse leivotut piparit ja marmeladikarkit. Kiva olis jos muistais minkälaiset koristeet kuusessa oli, eikä vain kuinka paljon paketteja oli kuusen alla.
Tuo on hyvin tuumattu, ja ihan tottakin, mutta mun perheellä on aina ollut tapana antaa paljon lahjoja - ei niinkään kummit ja mummit ainakaan silloin omassa lapsuudessa, mutta oma äiti osti aina paljon lahjoja, joskaan ei kalliita, koska rahaa ei pahemmin ollut, mutta aina tarkkaan juuri saajaa ajatellen. Muistan kuitenkin erityisesti ne kaikki muut asiat omista lapsuudenkin jouluistani, ja juuri NE ovat tehneet minustakin oikein " jouluihmisen" ! ;-) Emme ole kristittyjä, mutta joulua meillä vietetään kybällä eikä kuitenkaan mitään megakaupallista sellaista! Itse siis haluan viettää sitä " perinteistä" kynttilä, rauha, hyvä ruoka ja ennen kaikkea perheen läheisyys ja yhdessäolo -joulua -- talvipäivän seisauksen ajan juhlaa (tästä ei nyt kannata lähteä kiistelemään... ;-)).
Pointtini nyt siis vain on se, että minusta omalla esimerkillä voi tehdä hyvin paljon ja silloin pakettien varsinainen lukumäärä ei ole se villakoiran ydin - oli niitä sitten vähän tai ylenpalttisesti. Olen kuullut perheistä, joissa joulupukki käy kääntymässä ja kirjaimellisesti heittää varsin runsaat lahjat ovenraosta jo puolenpäivän aikaan aattona, kun " lapset ei jaksa odottaa" . Se jännitys ja odottaminenhan siinä on se koko juttu, silloin se kaikki muu on enemmän pääosassa ja sadun taikakin säilyy!! Jos hommasta tekee arkisen, niin silloin se on pelkkää ahneutta... Omillenikin olen aina jo pienestä asti sanonut esim. toivelistoista, etteivät ne ole mitään " tilauslistoja" , vaan TOIVElistoja ja pukki tuo kaikille sitä, mitä pitää sopivana juuri kullekin lapselle - vaikka pyritään mekin aina edes jokin lelu siitä listasta hankkimaan.
Totta on kyllä, että joskus tuntuu, että niitä paketteja on älyttömästikin, kun aukomiseen menee ties kuinka kauan jne., mutta esim. oma esikoiseni viime joulunakin ollessaan 10v pitkitti omien lahjojensa avaamista tosi kauan, nautti täysin siemauksin joka hetkestä ja halusi katsoa myös kun muut avaavat - myös äiti ja mummo! Ja oli yhtä ihastunut meidän lahjoista meidän puolesta kuin sitten omistaan. Lisäksi oli häneltä itseltäänkin jo pari pakettia joukossa ja se antamisen ilo oli ihan aito! Ja kaikkein ihaninta on kuulemma saada se uusi kirja, jonka kanssa käpertyä sängyn pohjalle tai sohvan nurkkaan karkkiaskin kanssa - ja tietty ne perhepelit, jotka ovat joulunpyhinä aivan ehdoton must! (Omasta lapsuudestanikin muistan kaikkein parhaimpina lahjoina juuri kirjat yhdistettynä omaan suklaarasiaan ja sen, että ainoa kerta vuodessa, kun äitini ehti/jaksoi esim.pelata meidän kanssa, oli juuri jouluna. Ne muistot ovat kullanarvoisia...)
*Huokaus" Voi kunpa se joulu jo tulisi! ;o))
Kyllä mä myönnän, että sitä vähän menee höpsöttelyksi näiden joululahjojen kanssa... Meillä ei juuri muuten leluja osteta kuin synttärinä ja jouluna, joten tekee mieli hemmotella lapsia kunnolla =)
TYttö 6v:
-piirtonalle
- ehkä lasten tietokone
-hiuskoruja, pinnejä, pompuloita
-vaatteita tarpeeseeen: uudet ulkoiluhanskat, pikkuhousuja, sukkia jne.
- piirustuspaperia, kyniä
-muovailuvahaa
tyttö 5v:
-arvaa-kuka -peli
-ehkä piirtonalle?
-pelimatto missä 3 eläinpeliä, kytketään telkkariin (ajattelin, että voi olla itsellekin hauska )
- tatu & patu-kirjan
-myös paperia, kyniä
Poika 2v
- dublo merirosvolaiva
-pikkuautoja
-jotain puuha pete- tavaraa (muki, lautanen??)
- muumi-kirja
-palapeli
Kaikille lapsille jotain namia, ehkä yhteiseksi joku dvd + mieli tekisi ostaa joku kiva peli, ehkä disney trivial?
sitten tiedän, että mummit ja kummit ostavat vielä ison kasan lahjoja lisää.
Meillä on tänä vuonna vähän sellainen tunne, että lapset itsekään eivät ole osanneet toivoa tavaroita. Muutamat (piirtonalle, tietokone, arvaa-kuka-peli) on listalla, mutta joskus näinkin, että jää itselle vähäisemmäksi nämä ostokset!
Mukavaa joulunodotusta kaikille!
eli vajaa 2,5 vuotiaalle Puuha Pete-tarrakirja, joka oli tarkoitettu peruuntuneen junamatkan viihdykkeeksi, ja odottaa nyt joulua kaapissa. Muuta ei olekaan. Tekisi mieleni ostaa joku Dublo- tai Lidl People-juttu ja jos löytyisi joku peli mitä kaksivuotiaan kanssa voisi pelata, se olisi kiva. Lautaset ostan molemmille, koska niitä tarvitaan, ja ehkä molemmille jotkut omat lelut. Mummoloista tulee jotain ja varmaan kummeiltakin yksi paketti molemmille, joten siksi en itse osta paljon. Jos joku kysyisi, mitä tarvitaan, en ehkä itse ostaisi näitäkään, mutta sellainen ei (valitettavasti) ole ollut tapana, joten hankin itse nämä jutut, joita tarvitaan tai haluan lapsille.
Meillä joululahjat tulee joulupukilta, niin toivotaan mielummin muilta niitä lahjoja, eikä tuhlata omia rahoja :D
Pojalla on synttärit marraskuussa (jolloin mekin jopa ostetaan joku lahja :) ja ollaan suunniteltu tällaisia toiveita joulu- ja synttärilahjoiksi:
Viking Goretex -talvikengät
Askarteluessu
Tempo -lautapeli
Choco -peli
Quips -peli
Duplohinausauto
Duplokaivuri
Lasten tyynyliinoja
Poika itse on sanonut toivovansa (kysyttäessä):
Hinku-leikkuupuimuri lelu (Tomi Traktori -lastenohjelmasta)
Puuha Pete filmi
Sormivärit (ovatkin ihan lopussa, kun ollaan maalailtu paljon)
Tytölle ei olla keksitty mitään toiveita, kun vaatteita löytyy ja leluja tietysti myös ja kaikkea isompaakin tavaraa on pojan jäljiltä. Ja kun ei tuo neiti tietenkään kaipaa mitään lahjoja, mehän ne miehen kanssa avataan. Olisko vinkkejä mitä voisi toivoa 6kk ikäiselle?
Olemme tätien ja setien sekä enojen (omien sisaruksiemme) kanssa
sopineet, että emme osta keskenään lapsille mitään Jouluisin. Isovanhemmilta tulee yleensä rahaa ja ne laitetaan lapten tilille ja hankitaan tarpeen tullen hyödyllisiä asioita ja isompia investointeja lapsille.
Siispä Joululahjat ostamme ainoastaan me vanhemmat ja täytyy sanoa, että minä nautin siitä suunnattomasti ja lasten ilo saadessaan paketti on sydäntä lämmittävää. Lahjoja hankimme niin paljon kuin tuntuu hyvältä, emme ajattele määrää vaan sitä mitä haluamme ostaa.
Joulussa pysyy se rauhallisuus ja lämpö lahjoista huolimatta kun se on pitkälti vanhemmista kiinni mitä Jouluna tehdään. Meillä ainakin lahjat tulevat vasta illalla pukin tuomana ja joulupukista ei " ylimääräisiä" hehkuteta jottei lapsilla se päivä kulu ainoastaan siihen odottamiseen. Jouluaatto alkaa sillä kun katsotaan joulupukin kuumalinja, käydään joulusaunassa ja sitten syödään joulupuurot. Ulkoillaan, herkutellaan joulun antimilla, käydään haudoilla sytyttämässä kynttilät, juodaan lämmintä ja pelataan yhdessä ja sitten hieman ennen h-hetkeä aletaan kertomaan, että jokohan se pukki sieltä kohta tulisi ja lapset saavat hitusen sitä valtavaa jännitystä ;o) Kun pukki on lähtenyt lapset saavat aukaista lahjansa ja me aikuiset+muut joulu vieraat katsomme pienten riemua.
Nauttikaa Joulusta!
Minulla on lahjavarasto johon jemmaan leluja pitkin vuotta sekä omille lapsille, että muiden lasten synttäreille ja jouluksi. Lahjat on ostettu alennuksesta tai tarjouksesta (yleensä 20-70%alennuksista). Sitten pengon aina tarvittaessa sitä läpi ja katson sopivia. En siis muista tarkalleen mitä kaikkea sopivaa siellä on jouluksi omille lapsille, mutta joitain ainakin:
Poika 7v:
-pikkulegopaketti (niitä on 2, mutta toinen taitaa mennä syntymäpäivälahjaksi vielä ennen joulua), en muista tarkemmin millaisia
-" lentävä" batman, siis sellainen ritsamekanismilla
-kirja (sarjakuva-albumi koulun aloittavasta vampyyrista)
-Neljän suora peli
-muuta pientä, en muista, kun tuntui että juuri tälle pojalle oli varattu aika paljon lahjoja, mutta nyt ei muistu mieleen
Tyttö 5v:
-Baby born -nukke
-Winx-nukke
-Pussilakanasetti ja aluslakana
-Kirja Astrid Lindgrenin kokoelma
-Palapeli
Tyttö alle 2v:
-Puinen ongintapalapeli
-Ostin jotain muutakin, mutta en muista.
Ongelmia tuotti eniten juuri tuo alle 2v, sillä en keksi hirveästi mitä tarvitsisi. Mutta sisarukset ovat aika tarkkoja siitä kuka saa eniten lahjoja (kilpailua meillä on lähes kaikesta muustakin) ja varmasti kiinnittävät huomiota jos pienin saa selkeästi vähemmän lahjoja, eli jotain pitänee keksiä.
Isovanhemmilta ja kummeilta tulee jotain kohtalaista, ei kovin isoa. Heillä kun riittää muistettavaa muidenkin lapsista.
Itse ostan mielelläni lapsille lahjoja. Kyseessä on antamisen ilo. Ja olen muutenkin huomannut että tykkään antaa lapsille paljon sellaista, josta uskon lasten tykkäävän ja josta itse olisin tykännyt lapsena! Kyllä meillä opetetaan lapsille kuitenkin ettei kaikkea haluamaansa voi aina saada ja joulupukille lähetetyistä kirjeistäkin vain jotkut lahjatoiveet toteutuu, ei kaikki. Ja vaikka leluja on, niin silti niitä mahtuu lisääkin, kyllä niillä leikkijöitä riittää. Hyvähän se on kun kotona ollessa ja kavereiden käydessä on puuhaa ja leluja millä leikkiä. Meillä lapset myös viettävät aikaa kotona aika paljon ja lelut ovat paljon käytössä (lapset ovat kotihoidossa). En siis koe helposti että leluja on liikaa.
Joskus isommissa asioissa voi helposti tuntua että minulla menee hiukan yli, esim. meiltä kun on löytynyt esim. pomppulinna, joka kyllä vei kyllä paljon tilaa ja ostin myös sisälle leikkimökin, jonka tilantarve on aika iso. Pihalle sitten valmistunee vielä uima-allas lähinnä lapsia ajatellen ja äidin innostumisen johdota. Eli noihin nähden lelut ovat aika pieniä juttuja.
Tyttömme on pikkuisen alle vuoden jouluna.Ja minä olen ihan seonnut joulusta ja lahjoista.Toki aina olen tykännyt antaa lahjoja mutta nyt voisin ostaa niitä aivan mielettömästi ;)
Hankittuna on:
-Little people talli
-Little People sirkusjuna
-Muutama kirja (kun nyt on niin innostunut niistä)
-Puisia rakennuspalikoita iso laatikko
-Muumi ruokailuvälineet
Tiedän että saa mummilta ja vaarilta brion taaperokärryn.Mummu ostaa palapallon. Yksi kummeista ostaa vaatetta ja toinen jonkun lelun ehkä dubloja. Miehen veljen perhe on ostanu kevät haalarin.
Myös muutama ystävistäni on kysellyt tytön toiveita joten sieltä saa vaatetta.
Paketteja tulee noista jo monta ja varmaankin me miehen kanssa ne avataan vielä tänä jouluna.Mutta silti on ihana antaa lahjoja.Ja eiköhän kaikille löydy joku paikka.Nyt yritän hillitä itseni etten ostaisi mitään lisää.
Mutta silti hankitaan lapselle lahjoja PALJON :) Vähän ollaan miehen kanssa jo menty sekaisin, kun ihan kaikki haluttais 3v. pojalle antaa, mitä kaupasta löytyy... Ihan vain siksi, että hänellä on tähän asti ollut aika minimaalisesti leluja kun ei ole niillä leikkinyt, mutta nyt muutaman kuukauden aikana on alkanut tosissaan leikkimään ja viihtyy leikeissään kauan ja hartaasti. Lisäksi tietyt hahmot on hänelle rakkaita ja ihastelee niitä aina kaupassa tai lehdissä ja lelumainoksissa.
Eli pojalle on hankittuna jo: Cars-lakanasetti (tarvitsee muutenkin lakanoita), muovailuvahaa, palapeli, yksi dvd ja työkalusetti. Vielä hankitaan tai pyydetään mummoilta tai kummeilta: Cars-dvd, merirosvolaiva (halpa), ritarisetti, saunatakki, palapelejä lisää ja ainakin yksi kirja. Eli paketteja tulee paljon. Aikaisempina jouluina ollaan ostettu max. 2 pakettia, ekana ei taittu ostaa mitään. Joten nyt pajatso räjähtää ;)
Vauvalle (silloin 2kk) ei kyllä mitään hankita, tai no ehkä jotkut söpöt sukat :)
Niin ja meillä lahjat tulee tietyltä henkilöltä, joulupukista ei meillä satuilla... Ja lahjojen antamisesta kerrotaan niin, että koska Jeesus tuli meille kaikille kaikille lahjana, niin ihmisetkin antaa toisilleen lahjoja jouluna. Poika jo kovasti pohtii, mitä kenellekin haluaa antaa... Äitille kuulemma puulihunaa ja pikkusiskolle tyynyliinan :)
mä en kans osta mitään, koska sukulaisilta tulee niin paljon. poika vajaa 3 v ja ainoa lapsi lähisuvussa kummankaan puolelta. mua jotenkin ahdistaa älytön lahjavuori.
viime vuonna kun poika oli vajaa kaks vee ja musta tuntui jotenkin pahalta, että häntä huijattiin pukilla. oltiin sukujoulussa, ja olisin varmaan vaikuttanut tosi ilonpilaajalta, jos olisin sanonut, ettei pukkia kiitos, kun muu suku (miehen puolen sukua) oli pukkia lapselle kovasti hommamassa. uskova olen ollut koko elämäni, mutta ensimmäistä lasta kasvattamassa, niin en tiedä miten suhtautua. jotenkin tuntuu, että pukki ja Jumala menisi sekaisin. Vaan ehkä jatkossa yritän suhtautua siten, että pukki on hauska satuolento. Ja kerron sen myös lapselle.
Ei mummot eikä muukaan suku. Jos sinusta tuntuu pahalta huijata pukilla niin sitten et anna muidenkaan huijata. Meillä kerrottiin hyvissä ajoin anoppilassa, että meidän pojalle ei sitten tarvi joulupukkijuttuja kertoa tai siis saa pukista ja tontuista puhua, ne on meillä jänniä satujuttuja, mutta että lahjat tulee äitiltä, isiltä, mummoilta, kummeilta jne. eikä muuta lapselle väitetä. Eikä lahjojen saaminen liity meillä siihen, että onko lapsi ollut kiltti vai ei (heh, 3v. uhmisko kiltti...;)) Meillä joulu on Jeesuksen syntymäpäivä, ei joulupukkipäivä. Lahjat laitetaan kuusen alle aattoaamuna odottamaan iltaa ja illan tullen ne jaetaan kertoen samalla, mitä kukakin on lapselle antanut. Ja lahjoista kiitetään sitä antajaa, jos hän ei ole paikalla niin sitten soitetaan ja kiitetään siinä.
Joulupukkeja lapsi totta kai näkee kaupoissa ja kaupungilla eikä tietenkään 3v. oikein osaa hahmottaa, että mikä on totta ja mikä tarua. Joulupukista kerrotaan meillä niin, että jotkut lapset toivoo että joulupukki tulee jakamaan muiden hankkimat lahjat. Ja olemme sanoneet pojalle, että jos hän toivoo niin meillekin voi tulla joulupukki, mutta itse on sanonut, ettei halua. Paitsi viime jouluna oli sen verran joulupukkia, että ukkinsa kävi naapurissa joulupukkina ja poika sai nähdä ukin pukevan pukkipuvun päällensä :) Oli se jännää :)
Eksyi vähän aiheesta...
Oliviini:
mä en kans osta mitään, koska sukulaisilta tulee niin paljon. poika vajaa 3 v ja ainoa lapsi lähisuvussa kummankaan puolelta. mua jotenkin ahdistaa älytön lahjavuori.viime vuonna kun poika oli vajaa kaks vee ja musta tuntui jotenkin pahalta, että häntä huijattiin pukilla. oltiin sukujoulussa, ja olisin varmaan vaikuttanut tosi ilonpilaajalta, jos olisin sanonut, ettei pukkia kiitos, kun muu suku (miehen puolen sukua) oli pukkia lapselle kovasti hommamassa. uskova olen ollut koko elämäni, mutta ensimmäistä lasta kasvattamassa, niin en tiedä miten suhtautua. jotenkin tuntuu, että pukki ja Jumala menisi sekaisin. Vaan ehkä jatkossa yritän suhtautua siten, että pukki on hauska satuolento. Ja kerron sen myös lapselle.
...mutten ole silti kokenut tuota joulupukkiasiaa ristiriitaiseksi. Meillä käy joulupukki, mutta lisäksi annamme myös lahjoja toisillemme, esim tänään tyttö valmistanut jääkaappimagneetteja lahjaksi....ja pohtinut mitä antaisi pikkusiskolle. Kristillisen sanoman hän on sisäistänyt hyvin ja tietää joulunaikaisista tapahtumista (miellä luetaan usein lasten raamattua ja välillä jo oikeetakin). Joulupukkiin usko ja ei usko...itse selittää kysyttäessä uskotko joulupukkiin (kuulin just eilen kun kaveri kysyi) että tiedä häntä...onhan varmasti jossain ihan oikeastikin joulupukki olemassa, kun haluan niin uskoa, mutta meillä kyllä käy vaan tyyppi jolla on pukin vaatteet, mutta ei se mua haittaa kun se on kiva ja osaa laulaa. :) Toivomukset kirjotetaan kuitenkin kirjeeseen joka lähetetään korvatunturille...mutta jo viime vuonna totesi, että ja kai mun täytyy tää äidillekin näyttää ennen kun kirje suljetaan...=)
Poika on reilut 3,5-vuotias. Hän on saamassa meiltä vanhemmilta:
- Legon City-sarjan paloasema (ostin sen jo ajat sitten puoleen hintaan erään lelukaupan avajaistarjouksesta)
- BMW-moottoripyörä, moottorikelkka ja mönkijä (kaikki korkeintaan sellaisia 10-senttisiä)
- Monster Jam -auto.
Lisäksi tiedän, että poika saa veljeni perheeltä
- Autot-leffan Make-rekan ja jotain muuta autojuttuja
Vielä hankimme
- ehkä pari äänisatua
ja yhdeltä kummilpariskunnalta pyysimme (kysyttäessä)
- jonkin lautapelin
Sen tiedän, että toisilta kummeilta, poika saa
- autoradan
Ehkä eksoottisin lahja tulee olemaan mieheni vanhemmilta
- pikkulettupannu
Pojalla jäi mieleen, että kesällä mökillä paistetut pikkuletut olivat hyviä, joten (taas meiltä kysyttäessä) pyysin, että isovanhemmat ostavat lapselle tuollaisen lettupannun, jolla voi paistaa pieniä lettuja. Sille tulee taatusti olemaan käyttöä! :-)