Voiko olla maitoallergiaa???
Meillä on yksi vuotias lapsi joka on ollut nyt syksystä asti räkäinen ja yskäinen. Välillä on " parempia" aikoja eli nenä ei vuoda mutta hengitys " vain" krohisee. Oikein kuulee kuinka lima menee jossain nielussa edes takaisin. Olimme yksityisellä lastenlääkärillä joka antoi lääkekuurin ja ohjeen, että jos kuuri ei tehoa niin maito pois käytöstä. Hetken ajan näyttikin että kuuri olisi tehonnut mutta parin päivän päästä alkoi krkohina uudestaan. Samalla käynnillä yehtiin pric testit joissa maito ei kuitenkaan aiheuttanut reaktiota. Mietinkin nyt sen maidottoman dieetin aloittamista. Voiko siis maitoallergia olla tällaista? Iho on aiva ok, ehkä hivenen kuiva mutta niin on muillakin lapsilla ja itselläni. Muut lapset ovat terveitä, ei mitään allergioita ja siksi varmaan tuntuukin niin työläältä aloittaa se maidoton ruokavalio. Onko jonkun lapsella siis ollut vastaavanlaisia oireita ja todettu allergiaa? Kiitos!!!
Olethan sattunut " ihme" lääkärille, joka on ollut ko mieltä maitoallergiasta. Täältä palstalta löytyy varmasti paljon äitejä joiden lapsilla edellämainittuja oireita maidosta.
Minulla on kaksi maitoallergista poikaa. 3-vuotias on " parantunut" allergiasta ja hän käyttää hieman maitotuotteita. Hän on ollut räkäinen koko talven, enkä keksi muuta syytä räkäisyydelle kuin lokakuussa aloitettu maidon juonti. Pitäisi ilmeisesti aloittaa taas maidottomuus, mutta voimavarat menee melkein juniorin allergioiden hoitoon.
Nuorimmaiseni on täysin maidottomalla dietillä ja käytössä on maitoallergisten korvikemaito (Almiron Pepti), joka on tehty maitoa pilkkomalla. Hän on myös koko ajan räkäinen ja epäilenkin, että hän saa nämä oireet tuosta korvikemaidosta. Uuden korvikkeen vaihto on sen verran aikaa vievä asia, että olen ajatellut, josko kevät toisi helpotuksen.
Kolmas omakohtainen kokemus on ystävästäni, joka valitti, että pari kuukautta vanha tytär on koko ajan limainen. Ystäväni imetti ja käytti itse suuria määriä maitoa. Hän vähensi omaa maidon käyttöä ja tytön limaisuus hävisi.
Loppujen lopuksi maidoton ruokavalio on ihan helppo juttu kunhan pääsee alkuun. Kotona onnistuu helposti ja kylään voi ottaa omat eväät mukaan.