G: Mitä joululahjoja olette hankkineet/aiotte hankkia lapsillenne? Lasten iät?
Olen jo hankkinut seuraavat
5v pojalle: Bionicle, Batman-tv-peli, palapeli, Turtles-pelikortit.
2v pojalle: Puuha Pete-työkalupakki, Fisher Pricen lentokone, palapeli.
Luultavasti tulee vielä muutakin ostettua :) Pehmolelut tekisi mieli ostaa molemmille ja yhteiseksi lahjaksi katselin Euromarketissa edullista merirosvolaivaa.
Kommentit (64)
joten meidän lapset saa vain yhden lahjan. (siis äidiltä ja isiltä.. tietty mummu ja pappa ostaa jotain..)
tytölle haluaisin ostaa lilli-talon, mutta en tiedä mistä sellaisia saa ja mitä ne maksaa. prismassa ja cittarissa ei ainakaan ollut, eikä anttilassa.
tietääkö kukaan?
Duplo-lego poliisiaseman ajattelin ostaa 3-vuotiaalle pojalle. Samoin yhden dvd:n ostin alennusmyynneistä ja ehkä jonkun palapelin tai muun pelin ostan myös.
7 kk ikäiselle tytölle en ole vielä ostanut mitään. Ehkä yhden paketin hankin hänellekin muodon vuoksi. Hänellä on kyllä hirveästi leluja, joten lisää ei periaatteessa tarvittaisi.
Kun lopuksi kuitenkin ilmenee, että mummit ja kummit hoitavat lahjat eikä itse tarvitse ostaa mitään! Tottakai sellaisten, joilla ei ole ostavia mummeja tai kummeja pitää ostaa lahjat itse, ja siksi lahjalista voi vaikuttaa pitkältä!
Sitäpaitsi vähän hymyilyttää kun vielä ilmenee, että lapset ovat jotain alle 3-vuotiaita:)). Eiväthän he tietenkään vielä osaa mitään vaatia tai odottaakaan! Helppo se on ollakin ostamatta pienelle lapselle.
Toisekseen, on myös sitten perheitä, joissa tosiaankaan ei osteta leluja juuri muutoin kuin jouluna ja synttäreinä (me kuulumme heihin). Siksi kun on joulu, niin tulee sitten ostettua kaikkea tarpeellista ja tarpeetontakin (eivätkä mummit osta juuri mitään vaan me itse kustannamme kaikki).
Meillä on lahjapolitiikasta miehen kanssa keskusteltu ja kädenväännön jälkeen on päädytty hommaamaan kummallekin lapselle kaksi lahjaa.
Tyttö 5v:
Satumaiset prinsessat kirja
Kylpytakki
Poika 1v8kk
Ajoneuvot palapeli
Kylpytakki
Näiden lisäksi isovanhemmilta tulee lahjarahaa, joilla me ostamme heidän puolestaan lahjoja. Yleensä ostan jotain vaatetta ja ehkä yhden lelulahjan. Lisäksi lahjoja tulee kummeilta.
Meidän 5v ei osaa verrata lahjojen määrää, ei vaikka ollaan aina vietetty joulut niin, että serkutkin on paikalla. Ja serkkujen perheessä lahjoja ostetaan selvästi enemmän. Vaan joulunakin on kivaa jakaa eli aina jotkin lelut ovat löytäneet tiensä jo aattona yhteisiin leikkeihin ja jos serkuilla onkin ollut meidän neidin mielestä jotain ihanaa, on hänkin päässyt siitä osalliseksi ja päinvastoin
Myöskään meillä lapset eivät saa vanhemmilta leluja kuin synttäreillä ja jouluna. Neidin leluvarasto kyllä koki juuri täydennyksen, kun marraskuun alussa oli synttärit ja pojalle on sama tiedossa maaliskuussa.
5v tyttö saa meiltä ainakin nämä:
- Disney-kirjan (ilmainen)
- lasten sähköurut (20e)
- Brion junarataan veturin (23e) ja nosturin (10e)
- palapelipakkauksen (10e)
- muovailuvahapakkauksen (6e)
- Baby Bornin vaatesetin (6e)
Isovanhemmilta on toivottu suksipakettia ja alusvaatteita. Näiden lisäksi kummeilta jotakin.
Meillä on ostettuna 5-vuotiaalle:
pipsan talo
yöpuku
aamutossut
barbin juhlamekko
ja 3-vuotiaalle:
Helinä-keiju-puku
aamutossut
saunatakki
barbin juhlamekko
parempi talvitakki
lisäksi yksi muumi-dvd ja burger-peli en vielä tiedä kummalle. Ostan vielä varmaan jotain ponijuttuja, kirjoja ja muumitalon ja ehkä vaatteita. Suksetkin tarvittaisiin ja luistimet, saa nähdä sovitaanko niistä isovanhempien kanssa vai ostetaanko itse.
Meillä saa lapset aivan järkyttävän paljon lahjoja, mutta niin olen saanut lapsena itsekin ja uskokaa tai älkää - silti minulle on tärkeintä joulun tunnelma, läheiset ihmiset, jouluruuat... Minusta on vain ihana muistaa toisia jouluna ja antaa lahjoja.
Minulta ei liikene yhtään ymmärrystä esim. anopin tavalle pakata kaikki lasten lahjat samaan pakettiin, vaikka tiedän että tekee sen varmaan tarkoituksella. Onneksi hän ei ole järkyttymässä meillä siitä lahjavuoresta ;).
Mummot ja papat ostavat lahjan molemmille, samoin kummit.
Kyllähän lahjoja tietysti kertyy, mutta en siitä huonoa omaatuntoa pode ;)
Meillä 5-vuotias osaa jo tänäjouluna kertoa toivomuksia, 3-v ei vielä.
Hankin yleensä pitkin vuotta aleista kaikenlaista, lähinnä kirjoja ja dvd-levyjä. Periaatteena on ollut ostaa yksi " isompi" lahja / lapsi + jotain pientä lisäksi. Nämä isommat lahjat ostan sitten tässä marras-joulukuussa kun kuulostelen, mikä olisi nyt kiinnostuksen kohteena.
Pojalle, 5v on ostettuna
* Mauri Kunnaksen kirja (alesta)+ Franklin kirja
*aterin setti
*junarataan osia (uusi veturi+silta, alesta)
*Herra Hakkaraisen aakkospeli (vaimikäsenytoli..)
*synttärilahjaksi toivoo merirosvoalusta, suunnitteilla ostaa legon merirosvoalus
Tyttö, 3v
*Kaalimaan tenava-nukke (alesta)
*puinen muistipeli
*aterinsetti
*Muumi-kirja
*mummolta saa nuken sängyn
*Yhteiseksi ostamme vielä lisää Zoob-rakennus sarjaa tai magneetteihin lisää sarjaa, esim. paneeleja
*Kaapissa olisi pari dvd elokuvaa, mutta taitava jäädä kaappiin odottelemaan vielä
Yritän hillitän shoppailuhimoni näihin lahjoihin, vaikka tiedossa on Ruotsin reissu ennen joulua, ja lelukaupoissa tulee varmasti käytyä :)
mutta tiedän kyllä että sorrun ostamaan 1 v tytölle vaikka mitä!
Itsekin olen lapsena saanut TODELLA PALJON lahjoja ja saan muuten edelleen! Aikuisten kesken vaihdetaan myös paljon lahjoja, suurin osa tarpeellista tavaraa. Meidän perheessä vaan on tapan ostaa paljon lahjoja!
Vaikka lapset (siskoni lapset joiden kanssa jouluja vietetty) saavat todelliset lahjavuoret, ovat he oikeasti ilahtuneita kaikista lahjoista! Pehmeät paketit eivät lennä nurkkaan vaan uusia sukkahousuja ihastellaan samalla tavalla kuin uutta nukkeakin!
Vaikka lahjoja onkin paljon, eivät ne ole joulun tärkein juttu! Perheen kanssa vietetty tunnelmallinen ja perinteinen juhla yhdessäolon ja hyvän ruoan mekeissä on se paras juttu!
Meillä 2.5v poika jolle hankimme Fisher pricen merirosvolaivan,jonkun puuha pete vempeleen ja jonkun auton tms..Miehelläni 6 sisarusta joten arvata saattaa,että lahjoja tulee paljon.Vielä kun kummit ja isovanhemmat tuovat kanssa jotain.Mua ahdistaakin tämä tilanne ja oon joutunu sanoon,että mitään kookasta ei saa ostaa,mielummin vaikka kirjoja tai vaatelahjakortti.
Itse bongasin gallupista muutaman kivan joululahja idean 4,5v ja 1v lapsilleni.
Ja vielähän aikaa lahjojen hankintaan on 2 viikkoa. :o)
Nämä itse hankittu ja vielä mietiskellään muutamia lahjoja.
1v 2kk pojalle:
Little People lentokone
Little People hahmoja
Halinalle DVD
4,5v tytälle:
Suomea puhuva My Little Pony
Pieni Merenneiti DVD
Barbie ja Pegasos DVD
..sitä että ostaa tai ei osta.
Se että lapsi saa vain vähän tai ei ollenkaan lahjoja, tai jos lahjoja on hirvittävät pinot, tai onko pukki tai ei, näillä ei ole väliä.
Kukin tavallaan eikö vaan. Lapsesta ei tule pahaa eikä hyvää riippuen siitä miten lahjoja ostetaan jouluisin.
Meillä annetaan paljon lahjoja jouluna, piste.
Ystäväni ei osta ollenkaan, piste.
Hyvää joulua :)
Meillä on 2v tyttö, jolle on hankittu joululahjaksi
* baby born
* muumi-dvd
* farkut ja pari pitkähihaista paitaa
* muumi-yöpuku
* muumipeikko, jonka sisälle saa yövaatteet " piiloon"
en tiedä ostetaanko muuta, noi on KAIKKI hommattu alesta... Isovanhemmilta tulee sitten vaatetta, kirjoja, palapelejä tms.
Meille on vauva tulossa, la on 22.12, joten siinä on meidän suurin ja tärkein joululahjamme, saa nähdä vaan syntyykö jouluksi vai ei :)
Tyttö 6v. :
-Arielin linna
-Twinx Muusa
-Barbin olohuoneen kalusto
-Braz (kirpparilta)
-Baby brazin rattaat
-huonekaulja nukkekotiin
-kirja
-lautapeli
-kissa jaoka on kuin oikea
Poika 3½v:
-Turtlesukkeli
-Prätkähiiri ja prätkä
-Nikon kauko-ohjattava auto
-Dublo merirosvolaiva
-Kirja
-Puuha Pete peli
-Pikkulego poliisimoottoripyörä
-Minikokoisia pikkuautoja
-Merirosvo miekka, koukku jne.
Poika 1v10kk:
-Little People merirosvolaiva
-Little People paloasena (kirpparilta)
-Pikkuautoja
-Kirja
-Nalle Puh peli
-Dublo roska-auto
-Dublo poliisimoottoripyörä
Lapset saavat sukulaisilta vain hyötylahjoja joten ostetaan itse vain leluja. Itse olen tottunut siihen että lahjoja on jouluna ja meillä ainakin lapset nauttineet lahjoista ja niillä ahkeraan leikitty aatto niin aikuiset saaneet esim. syödä rauhassa. Meillä lapset oppineet että joulu on antamisen aikaa ja antavat myös itse paljon lahjoja muille. Ihan itse vielä tekevät ne lahjat. Meillä lapset eivät saa leluja juurikaan muutoin kun jouluna ja synttärinä.
Tästä on tullut samalla hyvä vinkkipalsta, itsellä nimittäin ihan tyhjä pää lahjojen suhteen. Meillä poika 4v9kk on tottakai tilannut jo lelukirjallisen lahjoja itselleen, tyttö 2v5kk ei vielä perusta ja tyttö 2kk sitäkin vähemmän.
Miehen kanssa juteltu, että yksi lelulahja per pää isommille, ehkä joku yhteinen peli ja vauva saa ensipupun, koska muutkin ovat saaneet samanmoisen ekana joulunaan :)
-piias-
Selvittelen asiaa edelleen, kun joku sanoi että minun kaltaisissa tapauksissa ilmenee miten mummot ja kummit ostelee vaikka mitä. Toinen mummi ostaa pojalle talvihanskat. Toinen mummi ostaa jonkun kirjan joka on yhteinen molemmille lapsille. Kummit ostavat yhdet pienet lahjat. Eli jos me olemme ostaneet lapsille 2 pakettia, tulee muista paketeista 2 lisää. Yhteensä 4 pakettia, eikä mitään isoja ole mikään paketeista.
Leluja ostetaan synttäreinä (1 lelu) ja joskus muulloin heräteostoksena kirpparilta, ehkä 3x vuodessa.
Vaatteita ostan sillon kun huomaan lapsen jotain tarvitsevan.
jokainen tehköön aivan kuten tykkää, minä saan mielestäni silti ihmetellä valtavaa lahjavuorta, ei kai siinä ihmettelyssä mitään pahaa ole?
bongasin sen toys ' r' us lelukaupasta, hinta oli 24,95 (norm. 39,90)
Eli tämä on asia, josta olisin valmis käymään keskusteluja ja tarvittaessa muuttamaan tapaa jos tarve tulee. Ensisijainen tavoitteeni on kuitenkin kasvattaa lapsiani hyvin eikä hankkia lahjoja omalla tavallani ;)
Meillä siis ostetaan jouluksi lapsille paljon lahjoja. Meillä on varaa noihin " leluvuoriin" , enkä ymmärrä sitäkään, miksi lasten leluissa pitäisi pihdata vain jotta lapset " eivät menisi pilalle" . Luulen että he voisivat mennä pilalle myös siitä jos tajuaisivat, että perheellä on rahaa käytettävissä paljon vaikka mihin, mutta heidän leluihinsa (sama kai koskee myös vaatteita, harrastusvälineitä ym.) ei rahaa käytettäisi. Sehän viestittäisi lapsille, että he ovat jotenkin vähemmän tärkeitä kuin aikuiset ja aikuisten mieliteot...
Koska en kuitenkaan kannata systeemiä jossa lapsi opetettaisiin siihen että lahjoja tulee vähän joka asiasta ja pitkin vuotta enkä varsinkaan voi sietää esim. sitä että joka paikasta tuodaan tuliaisia niin meidän perheessä on sitten valittu se tapa, että jouluna ja syntymäpäivinä tulevat melkoiset lahjavuoret, mutta sitten joka pieniin kissanristiäisiin ei lahjoja ostella. Toki meille muutaman kerran vuodessa ostetaan jotain leluja muutenkin, mutta niistä hankinnoista ei erityisesti hehkutella eikä niitä pakata lahjapaketteihin tms. Samoin tottakai lapsille hankitaan vaatteita ja harrastusvälineitä pitkin vuotta, mutta nekin suoritetaan sellaisina " välttämättömyyshankintoina" , eli niitä ei mitenkään mainosteta vaan lapset ikäänkuin yritetään opettaa siihen, että välttämättömät tavarat hankitaan, mutta heitä ei palkita tai lahjota joka pienestä asiasta.
Lasten ollessa pieniä tein muuten myös sitä, että hankittuani uusia leluja kävin vain vaivihkaa lisäämässä ne lastenhuoneen valikoimaan ja sitten lapset jossain vaiheessa huomasivat tai olivat huomaamatta että jotakin oli tullut lisää tai jotain uutta oli ilmaantunut. Nyt lapset ovat jo vähän liian isoja tällaiseen toimintatapaan, mutta näin meillä ovat kasvaneet erityisesti monet " sarjat" : Brion junarata, duplot, legot, rakennussarjat, leikkikeittiön astiasto, nukenvaatteet, jne..
En minä tiedä onko meidän tapamme oikea vai olisiko joku muu tapa vielä parempi. Näin olemme kuitenkin asian ajatelleet ja siksi näin teemme. Jos jollakulla on hyvät argumentit joiden perusteella kannattaisi toimia toisin niin olemme valmiita tarvittaessa muuttamaan toimintatapojamme.
Meillä ostettuna
poika reilu 3v: Duplo merirosvolaiva, Toy Storyn puhuva Woody, Cars -pyjama ja paita, Viiru ja Pesonen -teesetti, Olipa kerran elämä -DVD:t, Cars -pikkuautoja ja lisäksi vielä suunnittelen sitä Make -huoltorekkaa Cars-elokuvasta, joka on meillä nyt in.
Mummilta poika saa Muumi -kylpytakin, hoitotädiltä moottorisahan, kummitädiltä toivotaan ilmeisesti prätkähiiriä ja yksi tädeistä ostaa ilmeisesti Autot -dvd:n. Lisäksi lahjoja tulee vielä kahdelta mummolta ja tädeiltä sekä toisilta kummeilta.
tyttö 9kk: Brio Darling -junarata ja Fisher Pricen opettavainen kännykkä.
Lisäksi tekisi mieli hankkia vielä joku pehmeä paketti, vaikka vaatteita shoppailen kyllä liikaakin muulloinkin kuin jouluna=)
Mummilta tyttökin saa Muumi -kylpytakin, kummitädiltä FP:n opettavaisen possun, lisäksi hänellekin lahjoja mummoilta, tädeiltä ja toisilta kummeilta
Tyttö 12v saa DVD-soittimen, rannekellon, Monopoli -pelin, kylpytakin sekä pikkulahjoja tyyliin sukkia yms. Mummilta tulee lahjakortti vaateliikkeeseen, muitten sukulaisten lahjat tähän sitten päälle
Poika 14v on jo saanut etukäteen täydelliset jääkiekkovarusteet, joten jouluksi jää kummien ja mummojen pakettien lisäksi vain sukkia ym. tarpeellista.
Lasten lisäksi meillä muistetaan lahjoilla myös isovanhempia ja naapureita, lisäksi kaikille lähellä asuville sukulaisille olen joka joulu tehnyt jonkun ruokalahjan tai kukka-asetelman. Minä ainakin nautin joululahjojen antamisesta niin paljon, että joulu olisi pilalla jos joku sen kieltäisi =)
Esikoinen 7v tyttö saa geomag magneetteja niitä ei vielä ole ostettu kun olivat Prismasta loppuneet. Ostanen sellaisen n.30e paketin ja haisuli käsipyyhkeen koulun jumppatunneille olisiko ollut 4e
kakkonen 6v tyttö saa winx tanssimaton n.30e pikkumyy käsipyyhe eskarin jumpaan 4e tämä vielä pitää jostain löytää olivat myös Prismasta loppuneet.
kolmonen 3,5v poika saa junarataa ei brioa mutta siihen sopivaa n.30e ja muumi käsipyyhe 4e
kuopus 1,5v tyttö saa fp:n pikkuväki sarjaan lisää dinon oli 15e ja voi olla että hänelle ostan sitä vielä vähän lisää katsotaan nyt eipä tuo osaa vielä huomata että sai " vähemmän " kuin muut ja muumi käsipyyhe 4
kummeilta ja mummeilta saavat myös lahjoja joten nuo riittää hyvin.
Meillä pojat 1 ja 5v ja tälläisiä lahjoja on ostettu/mietitty ostaa
5v.
-jalkapallo peli
-vaatepaketti (tohvelit, yökkäri, ja yksi vaatekerta)
-tietokone peli
-kirjoja jonkin verran, on ostettu jo, enkä yhtään muista mitä olen ostanut
-kauko ohjattava lentokone/helikopteri
1v
-vaatteita
-kirjoja+reppu
- Nalle Puh junarata