Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vuokranantajien alamäki jatkuu: Kokoomus aikoo poistaa opiskelijoiden asumistuen

Vierailija
03.02.2023 |

Onko Kokoomuksen ilmoittava miljardin euron säästötoimi asumistuessa tuen poistaminen opiskelijoilta?

Kokoomuksen mielestä tulisi myös harkita opiskelijoiden rajaamista yleisen asumistuen piiristä takaisin opintotuen asumislisän piiriin.

Miljardin säästö asumistuessa tulee vaikuttamaan asuntojen vuokriin, jotka ovat olleet koronan jälkeen laskusuunnassa. Kannattaako asunnon vuokraaminen enää tulevaisuudessa? Vastikkeet ja korot nousevat. Asumistuki on tärkeä tulonsiirto ja apu valtiolta vuokranantajille.

https://www.salkunrakentaja.fi/2021/11/asumistuki-kokoomus/

Kommentit (770)

Vierailija
41/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nykyinen tukijärjestelmä on aivan kestämätön. Ei ollut minun nuoruudessani opiskelijan mahdollista asua uudiskohteen yksiössä pelkän opintotuen ja asumislisän avulla. Nykyinen tukimalli mahdollistaa tämän asumismuodon ja sitä asuntosijoittajat käyttävät hyväkseen. Kaikki veronmaksajat siirtävät osan tuloistaan asuntosijoittajien tileille. Kun vuokraa on pakko nostaa, KELA kompensoi antamalla lisää tukea. 

Koko suomen sosiaaliturvajärjestelmä alkaa olla täysin järjetön ja otetusta velkamäärästä päätellen aivan liian suuri kansan tuloihin verrattuna.

Miksi vain opiskelijat otetaan tuossa tilanteessa tarkasteluun ja vaaditaan muutosta ja leikkauksia kun esim. eläkkeisiin menee yli 30 miljardia vuodessa ja opiskelijoiden tukiin minimaalinen raha tuohon verrattuna. Eläkeläiset saa montaa muutakin tukea tuon lisäksi. 

Vierailija
42/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nykyinen tukijärjestelmä on aivan kestämätön. Ei ollut minun nuoruudessani opiskelijan mahdollista asua uudiskohteen yksiössä pelkän opintotuen ja asumislisän avulla. Nykyinen tukimalli mahdollistaa tämän asumismuodon ja sitä asuntosijoittajat käyttävät hyväkseen. Kaikki veronmaksajat siirtävät osan tuloistaan asuntosijoittajien tileille. Kun vuokraa on pakko nostaa, KELA kompensoi antamalla lisää tukea. 

Tiedoksesi, että nykyäänkään ei ole mahdollista sua uudiskohteen yksiössä pelkällä opintotuella ja asumistuella. Siihen tarvitaan vähintäänkin opintolaina, tai vaihtoehtoisesti töitä. Opintotuki on alle 300e kuussa ja asumistueassakin on edelleen yläraja hyväksyttäville asumismenoille, ja niistäkin korvataan vain 80%, josta otetaan vielä omavastuuosa pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa näistä asuntosijoittajaista on myös kokoomuksen äänestäjiä. Nää puheet ennen vaalejahan on vaan puheita. Hetkeäkään en usko, että asumistukeen kosketaan.

Vierailija
44/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoiden saamat asumisen tuet ovat kasvaneet vuodesta 2016 noin 260 miljoonalla eurolla vuoteen 2020 mennessä. Kokoomuksen mielestä on vaikea perustella, miksi neljännesmiljardin tuki opiskelijoiden asumiseen olisi muita keinoja parempaa yhteiskunnan tukea laadukkaaseen koulutukseen.

Yksiöissä asuminen on yleistynyt voimakkaasti samalla, kun soluasuntojen asumispaikkoja on vapaana ympäri Suomen. Tukimenojen kasvu on kohdistunut yksiöissä asuville, kun opiskelijapariskunnille tai yhteisöllisissä asumismuodoissa asuvilla se on jopa pienentynyt, kokoomus toteaa.

Kokoomus esittää useita muutoksia asumistukeen.

Mihin hikisissä ja kalliissa yksiöissä asuvat opiskelijat aiotaan tunkea?

Mietitäänpä hetki. Miten opiskelijat ennen asuivat? Opiskelija-asunnoissa, solussa tai mahdollisesti yksiössä. Jotkut vanhempien luona. Kaikki oli ihan hyvin.

No kyllä niillä pitä olla oikeus vuokrata omakotitalo hyväktä seudulta.

Vierailija
45/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa näistä asuntosijoittajaista on myös kokoomuksen äänestäjiä. Nää puheet ennen vaalejahan on vaan puheita. Hetkeäkään en usko, että asumistukeen kosketaan.

Suurin osa asuntomarkkinoista ja asumistuesta hyötyvistä on Kajomoa ja vastaavia. Yksityiset markkinat ovat mitättömät koko kuvassa.

Vierailija
46/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä eroa on, jos vaihdetaan asumistuesta asumislisään?

Jos palataan aiemman mallin mukaiseen asumislisään niin sitä ei saanut kesäkuukausina ellei ollut oikeutettu opintotukeen, ja maksimivuokrana hyväksyttiin joku 250e vuokra omana opiskeluaikanani. Kummasti kannusti asumaan kimppakämpässä sekä tekemään kesätöitä tai suorittamaan kesäkursseja.

Niin, itsekin tein kesäkuukausina jotain höpöhöpö-kesäkursseja. Oman oppiaineeni opintoja ei voinuy kesällä suorittaa, joten otin jotain huvin vuoksi -kursseja, jotka eivät vieneet opintojani eteenpäin, muta sainpahan asumislisän.

Vierailija
47/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vuokranantajista on ammattiliittojen taskussa joten miksi heille pitäisi antaa verovapaata valtion rahaa lakkokassaan?

Kerro miten esim. yksityinen yhtä asuntoa vuokraava ihminen on ammattiliittojen taskussa?

Vierailija
48/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo johda mihinkään. Jos haluaa asua yksiössä niin käy samalla töissä niin kuin nykyäänkin. Ja ehkä tarkemmin katsoo missä asuu halvan vuokran perässä, tai ehkä jopa muuttavat kimppakämppään.

Opiskelijat käyvät työssä, ilmaisissa harjoitteluissa.

Missä välissä jaksavat tehdä palkkatyötä??

Vierailija
49/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt taidan änestää kokoomusta.

Vierailija
50/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös muilta pitää laskea asumislisää ja varsinkin muilta.

Vierailija
51/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni alle tonnin eläkettä saava noin 200 kk:ssa asumistukea.

Eläkeläisten pitää muuttaa kommuuniin asumaan.

Myös minun äiti. Maksaa vuokraa itse vain 160e.

Vierailija
52/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puoli miljardia (tai miljardi euroa) on todella iso lovi vuokranantajien kukkaroon. Vuokrat tulevat tippumaan, se on selvä.

Hyvä juttu kun saadaan pienituloisille halpoja vuokrayksiöitä!

Kuka edes kaksi asettaa opiskelijat yleisen asumistuen piiriin?

Mistä se halpuus muodostuu jos yksiön, jossa on esim. putki- tai julkisivuremonttilaina maksettava, parhaimmillaan kumpikin, vastikkeet voivat olla korkeimmillaan jopa 500 euroa kulujen noustessa - jopa enemmän? Eli luuletko, että se vuokranantaja alkaa vuokraamaan opiskelijalle hyväkuntoista keskustayksiötä 350 euroa kuussa kyseisillä kuluilla? Suosittelen tutustumaan alkeelliseen kulut-tuotot-laskelmaan. En myöskään usko, että nuo vahvasti tuetut asuntosäätiöt alkavat yks kaks tiputtaa vuokria dramaattisesti, mikä järki siinä olisi. Tarjonnan ja kysynnän laithan tässä ratkaisevat.

Mene asumaan sinne soluasuntoon, ai niin mutta eihän se kelpaa.

Vierailija
53/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikille riitä uusia asuntoja ja kun näitä vanhoja on pakko remontoida lähivuosina enemmän ja enemmän niin näillä rakennuskustannuksilla ja koroilla niissä asumisesta tulee tosi kallista ja varmaan osa hylätään.

Tämän sotkun jälkeen yhä harvempi uskaltaa ostaa minkäänlaista taloyhtiöasuntoa.

Vierailija
54/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös muilta pitää laskea asumislisää ja varsinkin muilta.

Mutta eihän muut (tai tällä hetkellä ei kukaan) saa asumislisää vaan asumistukea, joko yleistä tai eläkeläisen asumistukea.

Vierailija
55/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ei ollut minun nuoruudessani..."

Millainen on yhteiskunta joka ei halua tuleville sukupolville parempaa eli haluaa jämähtää muinaisiin aikoihin ja millainen on tällaisen yhteiskunnan tulevaisuus? Kuka sinne enää haluaa jäädä? Kuten kaikki tiedämme, Suomellahan on hyvin varaa menettää kouluttautuvia ja kouluttautuneita nuoria.

Aikoinaan, ei edes kovin kauaa sitten, Suomessa on asuttu maakuopissa yksilön koko elinikä. Miksi et asu maakuopassa? Moni taho on saanut voittoa koska et asu itse tekemässäsi maakuopassa. Äläkä vetoa siihen, että maksat asumisesi itse sillä niin maksoivat myös ne maakuopissa asuneet.

Vierailija
56/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä uudistus. Ihmettelinkin, miksi opiskelijat siirrettiin asumistuen piiriin.

Koska Kokoomuksen mielestä he olivat epätasa-arvoisessa asemassa esimerkiksi työttömiin verrattuna. Tottahan se olikin, työtön tienaa tuilla paljon enemmän kuin opiskelija.

Niinpä. Ennen sai opiskelijana tehdä aika paljon töitä opiskelun lisäksi, jos halusi saada saman elintason kuin mitään tekemätön työtön :D

Vierailija
57/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on hyvä uudistus. Ihmettelinkin, miksi opiskelijat siirrettiin asumistuen piiriin.

Koska Kokoomuksen mielestä he olivat epätasa-arvoisessa asemassa esimerkiksi työttömiin verrattuna. Tottahan se olikin, työtön tienaa tuilla paljon enemmän kuin opiskelija.

Niinpä. Ennen sai opiskelijana tehdä aika paljon töitä opiskelun lisäksi, jos halusi saada saman elintason kuin mitään tekemätön työtön :D

Mitään tekemätön työtön?

Minä autan vanhaa omaistani, että voi asua kotonaan. Laitospaikka maksaisi sinulle 10 kuukaudessa ja lisäksi olen omaishoitaja työmarkkinatuella. Näistä säästö yhteiskunnalle 20 tonnia kuukaudessa, minun tulo 595 työmarkkinatukea.

Jos en välittäisi näistä ihmisistä, työntäisin ne mihin tahansa.

Vierailija
58/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalähtisinpois kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään tekemätön työtön?

Minä autan vanhaa omaistani, että voi asua kotonaan. Laitospaikka maksaisi sinulle 10 kuukaudessa ja lisäksi olen omaishoitaja työmarkkinatuella. Näistä säästö yhteiskunnalle 20 tonnia kuukaudessa, minun tulo 595 työmarkkinatukea.

Jos en välittäisi näistä ihmisistä, työntäisin ne mihin tahansa.

Kaikki työttömät auttavat vanhoja omaisia? Onko työmarkkinatuki sidottu omaishoitajuuteen?

Vierailija
59/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni hyvä idea. Opiskelijoille voisi maksaa pientä asumistukea opintotuen mukana, mutta aivan max. 250 €/kk. Samalla soluasunnot voisi halventaa niin, että huoneessa saisi asua vaikka nimellisellä 100 €/kk hinnalla. Uskon, että soluasuminen alkaisi jälleen kiinnostamaan.

Olen ihmetellyt että miksi nuorten, kotoa muuttavien opiskelijoiden pitäisi saada asua yksiössä ja sisustaa se kuin varakas keskiluokkainen ihminen aina design-huonekaluja ja isoa TV:tä myöten.

Vierailija
60/770 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni hyvä idea. Opiskelijoille voisi maksaa pientä asumistukea opintotuen mukana, mutta aivan max. 250 €/kk. Samalla soluasunnot voisi halventaa niin, että huoneessa saisi asua vaikka nimellisellä 100 €/kk hinnalla. Uskon, että soluasuminen alkaisi jälleen kiinnostamaan.

Olen ihmetellyt että miksi nuorten, kotoa muuttavien opiskelijoiden pitäisi saada asua yksiössä ja sisustaa se kuin varakas keskiluokkainen ihminen aina design-huonekaluja ja isoa TV:tä myöten.

Kaikki opiskelijat ei ole nuoria. Esim minä olen 26 vuotias ja opiskelen nyt toista tutkintoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi