Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Tulen töihin kahdeksaan". Se on kahdeksaksi! Ärsyttääkö teitä?

Vierailija
02.02.2023 |

Meillä koulussa sanottiin aina kahdeksaksi. Muiden koulujen oppilaat sanoivat kahdeksaan. Nyt aikuisena olen törmännyt samaan.

Muita, joita ärsyttää suuresti tuo seiskaan, kasiin?

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoituri kirjoitti:

Ärsyttää vielä enemmän, jos joku kysyy, että: "Ketä tulee kahdeksaan?"

Ketä kiinnostaa?

Vierailija
22/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle "kahdeksaan" on ikään kuin "kello kahdeksalta alkavaan työvuoroon" tulemista, ja kahdeksaksi on "kello kahdeksaan mennessä" töihin tulemista. Oikeastihan mitään "kello kahdeksan työvuoroja" ei välttämättä tarvi olla olemassa, että noin voi sanoa. Mut ehkä tätä kautta se "kahdeksaan" tuleminen on silleen vähän epämääräisesti ajan määrä (vaikka tiedostan kyllä, että vuorotyössä täytyy olla hyvin täsmällinen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kahdeksaksi  on tasan kahdeksan ja jos sanotaan kahdeksaan, siinä jätetään "mennessä" puhekielisesti pois.

Ei ärsytä.

Ihanaa, että edes joku osaa vielä suomea!

Vierailija
24/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdeksaksi on klo 0800

kahdeksaan on mitä vain klo 0800 saakka vaikka klo 0700.

minua ärsyttää suunnattomasti ihmisten tyhmyys ja pätemisen tarve.

Vierailija
25/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua kaikenlainen kielenraiskaus ärsyttää. Tuo töihin meno kahdeksaan on yksi näistä. Eihän tuo ole suomen kieltä eikä tarkoita mitään. 

Vierailija
26/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä, tuun kasiin

Vierailija
27/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle "kahdeksaan" on ikään kuin "kello kahdeksalta alkavaan työvuoroon" tulemista, ja kahdeksaksi on "kello kahdeksaan mennessä" töihin tulemista. Oikeastihan mitään "kello kahdeksan työvuoroja" ei välttämättä tarvi olla olemassa, että noin voi sanoa. Mut ehkä tätä kautta se "kahdeksaan" tuleminen on silleen vähän epämääräisesti ajan määrä (vaikka tiedostan kyllä, että vuorotyössä täytyy olla hyvin täsmällinen).

Hyvin selitetty!

Vierailija
28/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kahdeksaksi on klo 0800

Sinua siis ärsyttää oma itsesikin. Nimittäin eipä "kahdeksaksi" ole yhtään sen tarkempi määritelmä kuin "kahdeksaan". Molemmat tarkoittavat klo 8 mennessä. "Kahdeksalta" tarkoittaa sitten aikaa 8.00

Vierailija
29/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin meidän pitäisi mennä kahdeksaan, mutta harvoinpa minä ehdin kahdeksaksi, yleensä vartin myöhästyn. Niinpä en lähdekään kotiin neljältä, puoli viiteen mennessä kuitenkin. Meillä kun on, epävirallisesti, liukuva työaika.

Vierailija
30/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kahdeksaksi on klo 0800

Oma pätemisen tarpeesi ja tyhmyytesi on kuitenkin tietenkin ihan ok?

Vierailija
31/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää vähän, kun sanotaan, että työ alkaa varttia yli kahdeksan. Se on vartin yli kahdeksan.

Vierailija
32/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua kaikenlainen kielenraiskaus ärsyttää. Tuo töihin meno kahdeksaan on yksi näistä. Eihän tuo ole suomen kieltä eikä tarkoita mitään. 

Kyllä se on suomen kieltä ja tarkoittaa samaa kuin kahdeksaan mennessä. Sitä mennessä sanaa ei vain puhekielessä käytetä. Puhekielessä kun on tapana muutenkin lyhennellä asioita. Minä -> mä, katso -> kato jne. jne. 

Vierailija
33/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää vähän, kun sanotaan, että työ alkaa varttia yli kahdeksan. Se on vartin yli kahdeksan.

Varttia yli tai varttia vaille. Kumpikin täysin oikein sanottu. Jos sanotaan vartin yli, silloin on vartti, jonka yli mennään. Samaan tyyliin kuin aidan yli tarkoittaa, että aita ylitetään. 

Vierailija
34/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ajattelen jotenkin työvuoroja, jos sanotaan kahdeksaan tms.

Vierailija
35/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta kahdeksaksi  on tasan kahdeksan ja jos sanotaan kahdeksaan, siinä jätetään "mennessä" puhekielisesti pois.

Ei ärsytä.

Ei osaa, koska kahdeksaksi ei tarkoita tasan kahdeksaa, vaan kahdeksaan mennessä. "Tulen jouluksi kotiin" ei myöskään tarkoita, että on kotona tarkalleen jouluna, vaan tulee jouluun mennessä. Kahdeksalta ja jouluaattona ovat täsmällisiä ilmaisuja. Jouluaatto toki laajempi aikahaarukka kuin minuutilleen aikaa kuvaava kahdeksalta. 

Vierailija
36/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketä noin sanoo

Vierailija
37/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, koska olen mieleltäni terve ja harrastuksiini kuuluu ihan muut asiat kuin kieliopin virheistä kilahtamiset 🥳😘🤗🌞👍🤸

Vierailija
38/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähden kotoonta puol ja oon ytimes kahdeksaan.

Vierailija
39/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä vähääkään. Ei ollenkaan. Odotas, kun kohtaat elämän suurimpia vastoinkäymisiä ja pettymyksiä

Tuolloin voit pohtia tämän päivän ärsyttäjääsi.

Vierailija
40/47 |
02.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä.

Eikö sisällön tulisi ratkaista, eikä muodon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme