Eläinlääkärikulujen huomioiminen toimeentulotuessa
Vasemmistoliiton Anna Kontula on jättänyt kirjallisen kysymyksen, jossa hän esittää, että toimeentulotuen soveltamisohjetta olisi muutettava niin, että eläinlääkärikulut huomioitaisiin toimeentulotuessa. Monelle lemmikki on kuin perheenjäsen ja vähävaraisella ei kohonneiden elinkustannusten myötä ole varaa eläinlääkäriin.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläin ei ole automaattinen oikeus. Eläin otetaan, jos se pystytään hoitamaan.
Mielestäni eläimistä pitää huolehtia niiden ollessa sairaita, eikä omistaja pysty maksamaan lääkörikäyntiä, mutta voisiko samaa argumenttia käyttää, ettei lapset ole automaattinen ihmisoikeus ja lapsi hamkitaan, kun srn pystyy ilman yhteuskunnan varoja elättämäön?
satunnainen eläinlääkörikäynti maksaa monituhatjertaisesti vähemmän kuin lapsen joku kuukausittainen elätyämin yhteuskunnan varoilla.
Ei tietenkään lapsia pidä tehdä, jos ei kykene huolehtimaan heistä. Eikö tämän sano jo järkikin?
Vierailija kirjoitti:
Kannatettavaa. En uskalla ottaa koiraa juuri sen takia että minulla ei olisi sitten varaa eläinlääkäriin. Olisi tasa-arvoista jos kaikilla olisi mahdollisuus lemmikkieläimeen.
Tasa-arvoista että joku muu käyttää 10 h elämästään työhön jotta sä voit loisia sohvalla kissaa silittäen? Varas sä olet, et mitään muuta.
Ei voi toimeentulotuessa huomioida eläinlääkärikuluja. Sosiaalietuudet kuuluu ihmisille. Eläimen omistajan pitää miettiä itse jokin rahoitus lääkrikuluihin tai pyytää eläinsuojeluyhdistyksiltä apua.
Hei kela, viittisitteks te maksaa mulle uuden puhelimen ku toi entinen on jo 2kk vanha, löin sen jo valmiiks vasaralla paskaks.
Jos ei ole työtä niin ei pidä hankkia lapsia eikä eläintä. Tarkoitushan on että jokaisen pitäisi oma perheensä pystyä elättämään eikä elää toisten maksamilla verovaroilla.
Mun lapsen etu olis jos kela maksais mun asuntolainan.
Kupariluodin voisi sossu kustantaa, mutta omistaja hävittäköön raadon.
Vierailija kirjoitti:
Sittenpä ei pidä kotieläintä hankkia, tietenkään.
Ne on hankittu jo ennen. Esim. omani on 12 v. ja nyt nousivat elinkustannukset. Eipä siihen kukaan osannut varautua 12 v. sitten. En kyllä pyydäkään tt-tukea, mutta joka tapauksessa, ei näitä voi ennustaa vuosi(kymmeniä)a etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole työtä niin ei pidä hankkia lapsia eikä eläintä. Tarkoitushan on että jokaisen pitäisi oma perheensä pystyä elättämään eikä elää toisten maksamilla verovaroilla.
Ja entäpä sitten kun on ollut vaikka 6 vuotta töissä, on 5 vuotias lemmikki ja sitten jää työttömäksi?
Ai nytkö minun pitäisi maksamillani veroilla elättää kaiken maailman taivaanrannanmaalareiden ja loiseläjien lisäksi vielä niiden lemmikitkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannatettavaa. En uskalla ottaa koiraa juuri sen takia että minulla ei olisi sitten varaa eläinlääkäriin. Olisi tasa-arvoista jos kaikilla olisi mahdollisuus lemmikkieläimeen.
Tasa-arvoista että joku muu käyttää 10 h elämästään työhön jotta sä voit loisia sohvalla kissaa silittäen? Varas sä olet, et mitään muuta.
Ei tänne yksikään ihminen ole itse valinnut syntyä. Kaikkien vanhempien pitäisi pystyä takaamaan lapselleen työpaikka ennen lapsen siittämistä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sille eläimelle ei ole tasa-arvoista jos joutuu huonoon kotiin, ja toiset saa samaan aikaan hyvää kohtelua.
Työttömillä on enemmän aikaa leikkiä ja ulkoilla lemmikin kanssa kuin työssä käyvällä. Raha ei korvaa aikaa
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sittenpä ei pidä kotieläintä hankkia, tietenkään.
Pitääkö eläin lopettaa, jos jää eläimen ottamisen jälkeen työttömäksi?
Ei työttömäksi jääminen tarkoita automaattisesti toimeentulotuelle joutumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana trolli tuo kohta tasa-arvosta. Lemmikkieläin on todellinen luksustuote, ei mikään peruselämiseen vaadittava asia. Mulla oli muutaman vuoden koira ja voin sanoa, että kun sen todelliset kulut olivat kuukaudessa noin 500-600 euroa niin ei todellakaan ollut keskituloisella kovin rahoissa pyörimistä. En käsitä, että miten ihmiset luulevat eläimen ylläpitoon riittävän vain toisinaan eläinlääkärissä käynti, ruoka, valjaat tai panta. Se eläin tarvitsee myös aktiviteettia, mahdollisesti erilaisia apuhoitoja sen eläinlääkärin lisäksi ja erikoisruokavalio varsinkin maksaa ihan huomattavia summia. Tälläistä ei voi sanoa tasa-arvon takia saatavaksi eduksi.
Ennen vanhaan lemmikkien hoito ja lääkkeet maksoivat pari kymppiä - muutaman satasen (markkaa). Nykyään maksaa muutaman satasen - tuhansia (euroja). Kulut ovat monikymmenkertaistuneet. Eivät todellisten kustannusten vuoksi, vaan puhtaan voiton maksimoinnin vuoksi.
Köyhien eläinrakkaiden kannattaa ottaa kotia etsiviä ja toimia niiden väliaikaisena sijoituskotina. Löytöeläintalo maksaa ruoat ja elkulut. Tosin ne lemmikit ovat väliaikaisia. Ovat vain sen aikaa kun uusi koti löytyy.
Kontula näyttää arvostavan kotieläimiäkin enemmän kuin miehiä
Jos ei ole varaa hoitaa lemmikkiä ja antamaan sille hyvän elämän, on parempi ettei ota lemmikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Lopetuspiikkiin voisi myöntää toimeentulotuen. Ei ainakaan tarvitsisi kärsivää eläintä pitää sen takia, ettei ole rahaa sen eutanasiaan.
Kustannan oikein mielelläni ainakin osan sinun lopetuspiikistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi toimeentulotuessa huomioida eläinlääkärikuluja. Sosiaalietuudet kuuluu ihmisille. Eläimen omistajan pitää miettiä itse jokin rahoitus lääkrikuluihin tai pyytää eläinsuojeluyhdistyksiltä apua.
Tää ehdotus tuli just sen takia, että vähävaraiset ovat viime aikoina niin usein pyytäneet eläinsuojeluyhdistykseltä apua.
Mulla meni koiraan alle 100e kuussa. Riitti toisinaan eläinlääkärissä käynti, ruoka, valjaat jne. Aktiviteetit ilmaisia. Toki koirani oli keskimääräistä terveempi, jollain allergisella ja sairaalla voisi mennä moninkertainen määrä.