Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vantaalainen isä miettii: Onko lapsen hyvä käydä koulua, jossa on paljon vieraskielisiä

Vierailija
02.02.2023 |

Vieraskielisiä Vantaan kouluissa ja päiväkodeissa
Eniten vieraskielisiä oppilaita on Kytöpuiston koulussa 79,6 %, Lehtikuusessa 65,6 %, Keimolanmäessä 58,3 %, Uomarinteessä 50,2 % ja Martinlaaksossa 44,9 %.

Päiväkodeissa eniten vieraskielisiä lapsia on Rautkallion päiväkodissa 94 %, Rautpihan päiväkodissa 93 %, Hakunilanrinteen päiväkodissa 92 %, Malminiityn päiväkodissa 88 % ja Kukinpolun päiväkodissa 87 %.
--
Olen luonnollisesti huolissani, kuinka vieraskielisten osuus vaikuttaa tulevan lapseni yksilölliseen opetukseen. Huolessani on kysymys yksilöllisten kielellisten tarpeiden huomioimisesta ja resurssien kohdentamisesta oikein, jotta jokaisen oppilaan opiskelumotivaatio säilyy.

Jos perhe päättää jäädä Hakunilaan, lapsen lähikoulu tulee olemaan aikanaan Lehtikuusen yhtenäiskoulu. Lehtikuusessa vieraskielisten osuus on tällä hetkellä yli 65 prosenttia kaikista oppilaista.

Tässä artikkelin nettiversio: https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/5696961

Kommentit (201)

Vierailija
181/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää on kyllä oikeasti ihan järkyttäviä lukuja. Eikä tämä ole rasismia vaan ihan sen ymmärtämistä, että jos yli puolet lapsista ei lähtökohtaisesti puhu opetuskieltä, tulisi henkilökuntaa luokassa olla yhtä paljon kuin kansainvälisessä koulussa, että laadukas opetus voisi toteutua. Siellä on kuitenkin oikeasti vain joku yksi opettaja per 30 lasta. Ihan kaaos.

Ja noista päiväkodin yli 90% lukemista nähdään, mikä on peruskoululaisten määrä muutaman vuoden kuluttua ja nämä luvut, nehän kasvavat tässä vuosi vuodelta.

Juurikin näin, kasvu tulee olemaan eksponentiaalista, jo nykyinen nettomaahanmuutto on järkyttävän korkealla tasolla, siihen päälle vieraskielisten korkeampi hedelmällisyysluku, niin huhheijaa minkälainen tästä maasta on tulossa, kun nyt jo meininki on epätoivottavaa.

Itse arvostan väestöpolitiikan ja suomalaisuuden niin korkealle, että seuraavissa vaaleissa ajattelin äänestää Sinimustia, muut puolueet on nähty jo, perinteiset puolueet saavat aikaiseksi vain hirvittävää tuhoa tälle maalle.

Vierailija
182/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yskinkertaisesti ei.

Ei ole, ellei koulua käydä kunnolla suomeksi. Myös lisääntyvä riski kinasteluihin, kehittymiseen ja puukkohippaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää on kyllä oikeasti ihan järkyttäviä lukuja. Eikä tämä ole rasismia vaan ihan sen ymmärtämistä, että jos yli puolet lapsista ei lähtökohtaisesti puhu opetuskieltä, tulisi henkilökuntaa luokassa olla yhtä paljon kuin kansainvälisessä koulussa, että laadukas opetus voisi toteutua. Siellä on kuitenkin oikeasti vain joku yksi opettaja per 30 lasta. Ihan kaaos.

Äidinkieli ei kerro mitään siitä, kuinka hyvin ihminen osaa suomea. Iso osa vieraskielisistä lapsista on syntynyt Suomessa tai asunut täällä pikkulapsesta asti. Osa Suomessa syntyneistäkin on tietysti kasvanut pullossa, mutta osa on altistunut suomelle pienestä pitäen ja ymmärtää koulussa kaiken sen minkä keskiverto suomenkielinenkin.

Vierailija
184/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heikkolahjaisia en laittaisi. Nohevat pärjää ja oppii myös erilaisesta elämästä.

Ei, vaan toisinpäin heikkolahjanen ois omiensa joukossa. Oppis lukemaan 10v ja kirjottaman 14v  niinku muutkin.

Ps itse en osaa kirjoitta vieläkään niinku näkyy.  Nico 28v

Vierailija
185/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmistolainen eliitti ei omia kersojaan multikultikouluihin laita. Seuratkaa tekoja, älkää puheita!

Vierailija
186/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veri virtaa samanvärisenä kaikilla, älä pelkää.

Sitäkö ne puukolla testaavat🤬

Vierailija
187/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Martinlaaksossa on Vantaan suurimmat ruotsinkielisten ja vironkielisten osuudet, joten luulen että vääristää kovastikin tuota lukua.

Ja siis jos haluaa pistää lapsen siitä myllystä läpi, niin voi sitä suomenkielisen lapsen laittaa martsarissa ruotsalaiseen päiväkotiin ja kouluunkin, molemmat löytyy alueelta

Mun kaveri teki niin jo aikaa sitten. Lapset ruotsinkieliseen kouluun ja aloitti itse puhumaan heille ruotsia, jonka oppivat äkkiseltään. Valtavasti hyötyä nyt työelämässä, kun englantikin oli helppo omia. En tiedä puhuvatko nykyään myös saksaa, mutta luulisin senkin olevan helpohkoa.

Muistaakseni joskus nimenomaan painotettiin ettei pikkulapsille saa puhua kuin äidinkieltä, että oppivat ensiksi sen hyvin ja sitten vasta vierasta kieltä. Ei kylläkään tuo viisaus pitänyt paikkaansa.

Vierailija
188/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yskinkertaisesti ei.

Ei ole huono käydä

Vierailija
189/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirin tutuista eniten lapsia tekevät sommali taustaiset ja ukrainalaiset. Heille riittää elintasoon tuet. Suomalaiset vaatii korkeaa elintasoa eikä lisäänny. Niin tottakai kouluissa se näkyy myös! Ystäväni mies sommaliasta ja heillä jo 6 alle kouluikäistä lasta. Suomalaiset miehet ei suostuisi samaan.

Vierailija
190/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voiko tuollaisessa koulussa edes kasvaa suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin, jos siellä ei ole juurikaan suomalaisia opettajia lukuunottamatta.

Kai niillä vanhemmillakin on jokin velvollisuus kasvattaa lapsiaan yhteiskuntakelvolliseksi synnyinmaahansa! 

Ai niin, mutta kun se kasvatus on niin helppoa sysätä perheen ulkopuolisille kun vanhemmat on niin pihalla kaikesta, no sitä saa mitä tilaa!

Vierailija
191/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaathan laittavat lapsiaan tarkoituksella kalliisiin vieraskielisiin päiväkoteihin ja kouluihin.

Ruotsin-, englannin-, saksan- tai ranskankielisiin. Eikö se olekaan hyvä? Mistä tässä ollaan huolissaan?

Joo, mutta ei tuollaiseen sekamelska luokkiin ikinä laittaisi, jossa open pitää olla melkein taikuri onnistuakseen työssään antamaan parastaan.

Vinoilijat voisivat avartaa nuppiaan ja mennä kuunteluoppilaaksi edes yhdeksi tunniksi luokkaan avartamaan jotain kohtaa otsalohkostaan. Minä olen käynyt.

Vierailija
192/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, kannattaa keskiluokkaistua ja muutta paremmalle alueelle. Sillä sopiva määrä muualta tulleita on hyväksi mutta liikaa kielitaidottomia on pahaksi. 

Vierailija
193/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät nuo kaikki ole suomea osaamattomia, vaan heillä voi olla esim. yksi vieraskielinen vanhempi ja heidän kielekseen on merkitty tämän kieli.

Vierailija
194/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja noista päiväkodin yli 90% lukemista nähdään, mikä on peruskoululaisten määrä muutaman vuoden kuluttua ja nämä luvut, nehän kasvavat tässä vuosi vuodelta.

Juurikin näin, kasvu tulee olemaan eksponentiaalista, jo nykyinen nettomaahanmuutto on järkyttävän korkealla tasolla, siihen päälle vieraskielisten korkeampi hedelmällisyysluku, niin huhheijaa minkälainen tästä maasta on tulossa, kun nyt jo meininki on epätoivottavaa.

Itse arvostan väestöpolitiikan ja suomalaisuuden niin korkealle, että seuraavissa vaaleissa ajattelin äänestää Sinimustia, muut puolueet on nähty jo, perinteiset puolueet saavat aikaiseksi vain hirvittävää tuhoa tälle maalle.

Minä olin 2010-luvulla pariin kertaan osana äänestämässä PS:n "jytkyjä", kun Soinin johdolla lupasivat, että Suomi ei seuraa Ruotsin jalanjäljissä.

Soini osoittautui petturiksi, takki kääntyi, kun ministeriauto houkutteli.

Nyt minusta on myöhäistä enää puuttua asiaan, vaikka kuka lupaisi mitä.

Vierailija
195/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näille vieraskielisille ole omaa luokkaa, ja kun oppivat suomenkielen, siirtyvät sitten omaa tasoaan olevalle luokalle.

Just näin olisi paras! Oppilas on S2-luokalla siihen asti kunnes osaa riittävästi kieltä, että pystyy oppimaan ja seuraamaan opetusta suomeksi. Olisi hänelle itselleenkin paras. On varmasti raskasta seurata opetusta jos ei ymmärrä kieltä.

S2-luokalla olisi myös mahdollisuus opettaa enemmän suomalaista kulttuuria ja tapoja. Myös koulukäyttäytymistä.

Vierailija
196/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisa-tulokset on Suomessa tyhmentyneet, mutta ei se haittaa ketään, koska pian tekoäly hoitaa kaiken.

Vierailija
197/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Martinlaaksossa on Vantaan suurimmat ruotsinkielisten ja vironkielisten osuudet, joten luulen että vääristää kovastikin tuota lukua.

Ja siis jos haluaa pistää lapsen siitä myllystä läpi, niin voi sitä suomenkielisen lapsen laittaa martsarissa ruotsalaiseen päiväkotiin ja kouluunkin, molemmat löytyy alueelta

Mun kaveri teki niin jo aikaa sitten. Lapset ruotsinkieliseen kouluun ja aloitti itse puhumaan heille ruotsia, jonka oppivat äkkiseltään. Valtavasti hyötyä nyt työelämässä, kun englantikin oli helppo omia. En tiedä puhuvatko nykyään myös saksaa, mutta luulisin senkin olevan helpohkoa.

Muistaakseni joskus nimenomaan painotettiin ettei pikkulapsille saa puhua kuin äidinkieltä, että oppivat ensiksi sen hyvin ja sitten vasta vierasta kieltä. Ei kylläkään tuo viisaus pitänyt paikkaansa.

Lapsille pitäisi puhua omaa äidinkieltä, ei ruotsia tai enkkua. Oma äidinkieli on tunnekieli.

Vierailija
198/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

P-Pohjanmaalla rauhallista kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sykkiin haku kolmosesta lähtien, jos koulu maistuu.

T.sykkiläinen

Mikä on sykki?

Helsingin suomalainen yhteiskoulu, jonne kuka tahansa ei pääse. Muista kouluista poiketen, sykillä ei ole oppilaaksiottoaluetta ja siten valikoi oppilaansa. Sen sijaan opettajaksi pääsee kuka tahansa ja millä taoidoilla tahansa. Yksityiskoulua kun ei määritellä opettajan koulutuksen mukaan samalla tavalla.

Täyttä höpöä, SYKin opettajat ovat pätevämpiä kuin useimmissa muissa kouluissa. Eikö hedelmäsi päässyt  SYKkiin vai miksi levität perättömyyksiä?

Vierailija
199/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikkaathan laittavat lapsiaan tarkoituksella kalliisiin vieraskielisiin päiväkoteihin ja kouluihin.

Ruotsin-, englannin-, saksan- tai ranskankielisiin. Eikö se olekaan hyvä? Mistä tässä ollaan huolissaan?

Missä on kalliita vieraskielisiä kouluja? Ne saavat ihan samat määrärahat kuin yleiset peruskoulutkin per oppilas, itse asiassa eräitä lisärahoituksia vähemmän eli näitä mamulasten tukiopetuseuroja eivät saa vaikka vieraskielisiä oppilaita olisi paljonkin kielikoulussa. Yleensä niissä kouluissa on opettajilla halu opettaa ja oppilailla halu oppia sekä lisäksi vanhemmilla yleensä halu tukea lastensa koulutaivalta ja ottaa osaa koulun tapahtumiin.

Vierailija
200/201 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa lapsensa kaveripiirin muodostuvan mustaihoisista roadmaneista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi