Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-v hampaiden pesu?

Vierailija
01.02.2023 |

Tuli mieleen tosta toisesta ketjusta. Peseekö teidän kymmenen vuotiaat itse hampaat?
Meillä siis pesee kyllä mutta se on sellainen harjan heiluttelu suussa. Itse pesen sitten vielä jotta oikeasti tulee puhdasta.
Omasta mielestään lapsi pesee kyllä kaikki hampaat mutta kun katsoo niin näkee heti että likaa on

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ei ole vielä tuossa iässä, mutta suuhygienistin ohje olisi, että 9 v alkaen lapsi kykenee itsenäisesti pesemään omat hampaansa. Ennen sitä ei voi luottaa tulokseen.

Eli olin kuvitellut, että kymmenvuotiaana jo pesisi itse. 

Ootteko käyneet yhdessä läpi systemaattista pesua? Ettei se ole sitä, että vaan heilutellaan harjaa suussa?

Vierailija
2/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi ei oo vielä kymmentä, mutta näin hammashoitajana sanon, että erittäin hyvä jos jaksat huolehtia hänen hampaistaan noin hyvin ja hän antaa sun pestä :) Mutta kyllä hänen pitäisi pikkuhiljaa oppia myös itse saamaan ne puhtaaksi. Onko käytössä sähköhammasharja? Sillä helpompi saada puhtaaksi kunhan opettelee oikean tekniikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä me ollaan peilin edessä ja katsotaan yhdessä kaikki hampaat läpi. Missä asennossa harja on milloinkin jne.

Kyse on ehkä enemmän siitä että ei viitsi tehdä niin vaan sutasee sinnepäin.

Meillä on vessassa kahden minuutin ajastin, laittaa sen päälle ja pesee kaksi minuuttia.

Vessan ovi oli kerran raollaan ja salaa katselin pesua.

Hana oli auki ja ajastin päällä. Sähköhammasharjalla miekkaili peilin edessä ..

Ap

Vierailija
4/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pessyt itse jo ihan 4vuotiaasta, ei ole reikiä, pesee aamulla, iltapäivällä ja illalla. Nyt jo 11v.

Vierailija
5/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ton ikäisille ihan tyypillistä tuommoinen viitsimättömyys. Näytä sille netistä kuvia ja videoita kamalassa kunnossa olevista hampaista, että tietää millaiset tulee jos ei omiaan hoida kunnolla :) 

Vierailija
6/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi herranjumala meillä köyntiin jo ekaluokalla hammastarkastuksissa ja opeteltiin harjan käyttöä peilin edessä pyyhkiikö 10v peffansa itse vai huutaako äitinsä apuun?

Vierailija
7/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On pessyt itse jo ihan 4vuotiaasta, ei ole reikiä, pesee aamulla, iltapäivällä ja illalla. Nyt jo 11v.

Minun lapseni pesi hampaansa jo yksivuotiaana, ei ole reikiä. Pesee aamulla, aamupäivällä, päivällä, iltapäivällä ja illalla. Herää yölläkin pesemään hampaat.

Vierailija
8/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voi herranjumala meillä köyntiin jo ekaluokalla hammastarkastuksissa ja opeteltiin harjan käyttöä peilin edessä pyyhkiikö 10v peffansa itse vai huutaako äitinsä apuun?

No ilmankos sujuu jos teillä on köynnitty jo ekaluokalla.

Vierailija
9/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ilmankos sujuu jos teillä on köynnitty jo ekaluokalla.

no, jo sitä ennenkin pestiin mutta kouluissa oli nuo massakäynnit ainakin tuolloin ja silloin tsekattiin ja opetettiin niitä, jotka ei osannut pestä pikein hampaitaan..

nykyäänhän senkin jo hoitaa kone, jota tarttee vain vähän liikuttaa. ei pitäis olla vaikeaa 10v lapselle 🙄

Vierailija
10/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kyllä että poikani osaa pestä hampaat, siis tietää miten se tehdään.

Kyse on ennemminkin siitä ettei viitsi.

Eli muotoilen kyssärin uudestaan.

Miten motivoida lapsi pesemään hampaansa hyvin?

Ap

Vierailija
11/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus pestään yhtäaikaa ja on harjauskilpailu, kummalla heiluu harja vikkelämmin.

Vierailija
12/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ette ole noudattaneet ohjeita ja teillä on käynyt hyvä tuuri siinä, etteivät lapsen hampaat reikiinny helposti. Nelivuotiaan ei kuulu pestä vielä kokonaan yksin. Niin voin toki tehdä, että lapsi pesee ensin itse ja sitten aikuinen tarkastuspesee.

Vierailija
13/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään suositellaan, että vanhemmat valvovat hampaiden pesua 12-vuotiaaksi. Eikä vain pesua, vaan myös opettavat lankauksen ja hankkivat oikomakojeisiin tarvittavat erikoispuhdistusvälineet.

Ja kun pyllynpyyhinnän puheeksi otit, niin muuten nykyään tapana on pestä peräpää vedellä. Kihomadot kiittävät, kun pienet lapset kihnuttavat itse kuivalla paperilla vähän sieltä päin ja vanhemmat ylpeinä hehkuttavat miten se osaa pyyhkiä pyllynsä.

-ohis.

Vierailija
14/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pesee, peilin edessä. On pessyt jo pari vuotta, ei sentään yhteen menoon, hehe.

Vierailija
15/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus pestään yhtäaikaa ja on harjauskilpailu, kummalla heiluu harja vikkelämmin.

En kyllä aivan tuollaisiakaan suosittelisi.

Nimim. harjausvaurio.

Vierailija
16/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ette ole noudattaneet ohjeita ja teillä on käynyt hyvä tuuri siinä, etteivät lapsen hampaat reikiinny helposti. Nelivuotiaan ei kuulu pestä vielä kokonaan yksin. Niin voin toki tehdä, että lapsi pesee ensin itse ja sitten aikuinen tarkastuspesee.

Nämä ovat niin epäreiluja asioita. Meillä eskarilaisella jo alkava reikä. Vanhemmat tehneet tarkastuspesun aina, ja pastilleja syöty joka ikinen päivä.

Hammaskiilteen muodostuksessa häiriö.

Vierailija
17/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivointiin: apteekista saa niitä sellaisia pinkkejä tabletteja (plakkivärjäystabletti? tms.) että pestään ensin hampaat, sit pureskellaan sellainen, niin se väri tarttuu niihin kohtiin missä on vielä likaa. Sit voi pestä uudelleen että saa kaiken värin pois ja tietää että hampaat on oikeasti puhtaat. 

Vierailija
18/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

12, pessyt ihan ITSE ei että ihan YKSIN ja ehkäpä kannattaa olla vain ihan hissukseen minun lapseni hampaista, kun et kykene edes ymmärtämään lukemaasi.

Vierailija
19/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karies tarttuu usein äidiltä. Ohis.

Vierailija
20/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

12, pessyt ihan ITSE ei että ihan YKSIN ja ehkäpä kannattaa olla vain ihan hissukseen minun lapseni hampaista, kun et kykene edes ymmärtämään lukemaasi.

Minäkään en ymmärtänyt. Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa, että lapsi pesee ihan itse mutta ei kuitenkaan yksin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kolme