Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

10-v hampaiden pesu?

Vierailija
01.02.2023 |

Tuli mieleen tosta toisesta ketjusta. Peseekö teidän kymmenen vuotiaat itse hampaat?
Meillä siis pesee kyllä mutta se on sellainen harjan heiluttelu suussa. Itse pesen sitten vielä jotta oikeasti tulee puhdasta.
Omasta mielestään lapsi pesee kyllä kaikki hampaat mutta kun katsoo niin näkee heti että likaa on

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karies tarttuu usein äidiltä. Ohis.

Tämä oli kyllä harvinaisen ohis. Ei kymmenvuotiaan äitiä enää voi vaihtaa.

Vierailija
22/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

20, itse kun pesee , tarkkoittaa sitä että lapsella on oma hammasharja kädessä ja hän itse pesee liikuttaen omaa kättänsä mutta ei ole yksin ollut vaan olen ollut hänen kanssaan samassa tilassa ja seurannut hampaiden pesua, nykyään pesee tosi itse ja yksin .

Asiat saattaa olla vähän vaikeita joillekin tajuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

21, mutta äidin olisi pitänyt tajuta tämä asia jo kun lapsi oli vauva.

Vierailija
24/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Philipsin sähköhammasharjaa ja Sparkyn adoptointia

Vierailija
26/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20, itse kun pesee , tarkkoittaa sitä että lapsella on oma hammasharja kädessä ja hän itse pesee liikuttaen omaa kättänsä mutta ei ole yksin ollut vaan olen ollut hänen kanssaan samassa tilassa ja seurannut hampaiden pesua, nykyään pesee tosi itse ja yksin .

Asiat saattaa olla vähän vaikeita joillekin tajuta.

Minulla on monta lasta, ja täytyy sanoa että mielestäni tuossa ei ole oikein järkeä. Aikuinen käyttää aikaansa näennäiseen hampaiden pesun seuraamiseen, mutta eihän hän näe mitä siellä suussa tapahtuu, puhumattakaan että neljä-viisivuotiasta voisi sanallisesti ohjeistaa muuttamaan harjaustyyliä.

Itse olen antanut lasten rapsutella ensin itsenäisesti, ja sitten tehnyt päälle tarkastuspesun. Neli-viisivuotiaalla oma pesu minuutin ja tarkistus kaksi minuuttia, pikkukoululaisella toisin päin. Tässä on se hyvä puoli, että pesujälki on varmasti puhdas ja lapsi saa kineettisen kokemuksen oikeasta pesusta.

Vierailija
27/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä karieksesta ei nykykonstein vielä pääse eroon.

T. Kaamea kariesäiti.

Vierailija
28/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 10v pesee itse sähköhammasharjalla aamuin illoin ja jompi kumpi vanhemmista viimeistelee. Näin on tehty ihan pienestä pitäen. Täällä (Tre) suositeltiin, että 12v saakka vanhemmat varmistaa putsauksen.

Vierailija
29/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kaamea kariesäiti.

Karieksesta ei pääse eroon, se on totta, mutta sen tarttumisen voi estää. Ei saa syödä samalla lusikalla lapsen kanssa tai putsata vauvan tuttia omassa suussa, ei kannata suukotella lasta suulle. Ja jonkun tutkimuksen mukaan myös vanhempien aktiivinen xylitolin käyttö vähentää karieksen tarttumisen riskiä. Myös se, että vanhemman hampaat on hoidettu, ettei suussa ole avoimia reikiä jossa karies jyllää vahvana, auttaa vähän. 

Vierailija
30/30 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Kaamea kariesäiti.

Karieksesta ei pääse eroon, se on totta, mutta sen tarttumisen voi estää. Ei saa syödä samalla lusikalla lapsen kanssa tai putsata vauvan tuttia omassa suussa, ei kannata suukotella lasta suulle. Ja jonkun tutkimuksen mukaan myös vanhempien aktiivinen xylitolin käyttö vähentää karieksen tarttumisen riskiä. Myös se, että vanhemman hampaat on hoidettu, ettei suussa ole avoimia reikiä jossa karies jyllää vahvana, auttaa vähän. 

Uskoisin että useimmat meistä kariespositiivisista, jotka olemme uskaltaneet lapsia hankkia, tietävät tuon kaiken. Osa meistä onnistuu välttämään tartuttamisen, osa ikävä kyllä ei, vaikka tekisi kaiken yllä kerrotun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme