Kirkon jäsenmäärä väheni viime vuonna yli 69 000 ihmisellä
Kirkon jäsenmäärä vähenee erittäin rajusti. Kirkon juuri tulleet tilastot kertovat karua kieltä. Kirkon jäsenmäärä väheni peräti 69 030 jäsenellä.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee ihan hyvän kirjan ennustusten mukaisesti.
Otaksun, että viittaat raamattuun.
Missä kohtaa raamattua mainitaan Suomen evankelisluterilaisen kirkon jäsenmäärän romahtaminen?
2 Tess 2
Jäsenmäärät ovat laskussa kaikissa kirkoissa.
Mutta jäävätkö kirkon jäseniksi nyt he, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen?
Vai jättävätkö he kirkon, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen?
Tuskin asia on aivan noin mustavalkoinen. Tiedän ihmisiä jotka ovat erimieltä evlut kirkon suunnasta mutta pysyvät jäseninä koska uskovat parhaiten että suuntaa saadaan korjattua sisältäpäin.
Asia on juurikin noin mustavalkoinen kuin kirjoitin, ihmiset ovat vaan heikkoudessaan ja maallisuudessaan mestareita keksimään kaikkia omaa toimintaansa selittäviä valheita ja tarinoita.
Ajatus siitä, että ihmiset pysyvät jäseninä koska uskovat parhaiten että suuntaa saadaan korjattua sisältäpäin on yhtä järkevää kuin esittäisit, että ihmiset liityvät rikollisjärjestöön vähentääkseen rikollisuutta. Tai, että ryhtyvät alkoholisteiksi vähentääkseen alkoholismia.
Minun ainoa ohjeeni on seuraava: Jätä synnin pesä, että et itse tule osallisiksi sen synneistä.
- kirjoittaja-
Ja onko seuraava ohjeesi liittyä johonkin vapaaseen suuntaukseen joka kastaa kahteen kertaan?
Ei ole.
Ainoa ohjeeni on edellisessä kirjoituksessani.
-kirjoittaja-
Mites olet ajatellut hoitaa seurakuntayhteyden ja ehtoollisen ilman johonkin kirkkoon kuulumista? Kristityn ei ole hyvä olla yksin, eikä varsinkaan ilman ehtoollista.
Itse olen harkinnut ortodoksiksi kääntymistä ja yritänkin parhaillaan perehtyä niiden oppeihin.
Ehtoollisen voi nauttia yksinkin. Terveitä seurakuntia löytyy kyllä Suomestakin.
Ortodoksisuus on parempi kuin ei mitään mutta sisältää tradition sinne tuomia heresioita kuten kuvainpalvonta, usko niiden mystisiin parannusvoimiin ja kuolleiden palvonta.
Et voi nauttia ehtoollista yksin. Jo Jeesus sitä asettaessaan sanoo puhuu seurakunnalleen monikossa, ei niin että ota sä tästä tätä leipää ja muistele mua.
Lisäksi, jos olet nainen, et voi mitenkään siunata leipää ja viiniä. Pahinta kerettiläisyyttä on naispappi ehtoollista jakamassa ja Kristuksen roolissa -muka.
Aikamoista assburgeroppia.
Ja missä kohtaa Jeesus sanoi että jatkossa sitten nämä ehtoollistarpeet saa siunata vain sellainen ihminen jolla on kikkeli.
Juutalaisten laissa määritellään omat siunaukset leivälle ja viinille. Ei katsota sukupuolta.
Ehtoollinen ei ole mikään normi juutalaisateria.
Tutustuppa aiheeseen. Muista jeesus oli juutalainen.
No huokaus. Monet kristinuskon tavat kumpuavat juutalaisuudesta. Mutta Jeesus antoi niille uuden merkityksen ja siksi kristinusko ei tietenkään näe ehtoollista "normi juutalaisateriana" tai kastetta "normi mikvepesuna". Ne ovat ihan eri asia silloin kun niille annetaan eri merkitys.
Jeesus ei antanut uutta merkitystä. Hän oli rabbi. Hänen seuraajansa satoja vuosia myöhemmin antoi uuden tulkinnan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kohtaa raamattua mainitaan Suomen evankelisluterilaisen kirkon jäsenmäärän romahtaminen?
2 Tess 2
Mutta jäävätkö kirkon jäseniksi nyt he, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen?
Vai jättävätkö he kirkon, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen?
Tuskin asia on aivan noin mustavalkoinen. Tiedän ihmisiä jotka ovat erimieltä evlut kirkon suunnasta mutta pysyvät jäseninä koska uskovat parhaiten että suuntaa saadaan korjattua sisältäpäin.
Asia on juurikin noin mustavalkoinen kuin kirjoitin, ihmiset ovat vaan heikkoudessaan ja maallisuudessaan mestareita keksimään kaikkia omaa toimintaansa selittäviä valheita ja tarinoita.
Ajatus siitä, että ihmiset pysyvät jäseninä koska uskovat parhaiten että suuntaa saadaan korjattua sisältäpäin on yhtä järkevää kuin esittäisit, että ihmiset liityvät rikollisjärjestöön vähentääkseen rikollisuutta. Tai, että ryhtyvät alkoholisteiksi vähentääkseen alkoholismia.
Minun ainoa ohjeeni on seuraava: Jätä synnin pesä, että et itse tule osallisiksi sen synneistä.
- kirjoittaja-
Ja onko seuraava ohjeesi liittyä johonkin vapaaseen suuntaukseen joka kastaa kahteen kertaan?
Ei ole.
-kirjoittaja-
Mites olet ajatellut hoitaa seurakuntayhteyden ja ehtoollisen ilman johonkin kirkkoon kuulumista? Kristityn ei ole hyvä olla yksin, eikä varsinkaan ilman ehtoollista.
Itse olen harkinnut ortodoksiksi kääntymistä ja yritänkin parhaillaan perehtyä niiden oppeihin.
Ehtoollisen voi nauttia yksinkin. Terveitä seurakuntia löytyy kyllä Suomestakin.
Ortodoksisuus on parempi kuin ei mitään mutta sisältää tradition sinne tuomia heresioita kuten kuvainpalvonta, usko niiden mystisiin parannusvoimiin ja kuolleiden palvonta.
Et voi nauttia ehtoollista yksin. Jo Jeesus sitä asettaessaan sanoo puhuu seurakunnalleen monikossa, ei niin että ota sä tästä tätä leipää ja muistele mua.
Lisäksi, jos olet nainen, et voi mitenkään siunata leipää ja viiniä. Pahinta kerettiläisyyttä on naispappi ehtoollista jakamassa ja Kristuksen roolissa -muka.
Ja missä kohtaa Jeesus sanoi että jatkossa sitten nämä ehtoollistarpeet saa siunata vain sellainen ihminen jolla on kikkeli.
Juutalaisten laissa määritellään omat siunaukset leivälle ja viinille. Ei katsota sukupuolta.
No huokaus. Monet kristinuskon tavat kumpuavat juutalaisuudesta. Mutta Jeesus antoi niille uuden merkityksen ja siksi kristinusko ei tietenkään näe ehtoollista "normi juutalaisateriana" tai kastetta "normi mikvepesuna". Ne ovat ihan eri asia silloin kun niille annetaan eri merkitys.
Tässä tuli hienosti esille uskonnon ja tieteeseen perustuvan elämänkatsomuksen ero. Jälkimäinen pohjaa asioiden kanssa faktoihin, kun ensimmäinen antaa asialle kuillonkin tarvitsemansa merkityksen.
Tieteellä tarkoitat uskonnon tutkimusta jossa huomataan kuinka jeesuksen seuraajat muokkas juutalaiset riitit?
Vierailija kirjoitti:
Arkkua 6 kertaa kantaneena. Uskallan sanoa ettei mitään elämää tuonpuoleisessa ole. Ne on vaan toiveita.
Vessan pönttöä käyttäneenä voin todeta että mitään putkia ei ole olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 Tess 2
- kirjoittaja-
Ei ole.
-kirjoittaja-
Paavali oli kristinuskon perustaja. Ennen häntä seurakuntaan ei saanut edes liittyä jos ei ollut juutalainen. Jeesus oli juutalaisen lahkon, essealaisten, eräs opettaja. Lahkon pää oli Johannes. Sekä essealainen, Johannes ja Jeesus tulevat nimestä Joshua. Oliko niillä muita nimiä, vai tarkoittiko nimi pelkästään essealaista.
Jeesus nimi tulee Yehuda joka tarkoittaa hepreaksi kiitollisuutta/anteeksiantoa tai ylistämistä.
Mitä kaikille kirkoille tapahtuu? Varmaan 60- ja 70-lukujen hirvitykset puretaan, mutta entäs ne kauniit vanhat pytingit...
Vierailija kirjoitti:
Lapsikaste tulisi kriminalisoida. Vauva ei pysty kieltäytymään seurakuntaan liittämisestä, se on uskonnollista väkivaltaa.
Mutta voi päättää kohta oman sukupuolensa. Jee! Siihen on kyllä lapsi kykenevä, jeeeee!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku islamfoobikko tuli spämmää ketjun täyteen rasismia.
Ei ole rasismia sanoaetyä islam tulee ottamaan yli Euroopan.
Se on vain paskapuhetta
Onko näkyvissä jokin tekijä, joka pysäyttäisi meneillään olevan muutoksen? Mikä se tekijä olisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkä jono muihin monoteisti uskontokuntiin Mutta hys hys...
Höpö höpö. Uskonnottomien osuus on se mikä kasvaa.
Tällä hetkellä kasvavat molemmat. On ehkä jopa yllättävää, ettei niiden välille näytä muodostuvan konfliktia.
Tästäkö pitää/saa puhua, mutta ei koronakuolemista eikä long covidista kärsivien määristä?
Vierailija kirjoitti:
Muslimien määrä vain kasvaa.
OT: norjalaisten musliemien kokouksesta ote:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muslimien määrä vain kasvaa.
OT: norjalaisten musliemien kokouksesta ote:
Eturivissä oikealla: perno tullut kuokkimaan?? LoL!
Alkuperäiseen asiaan kommenttina: En ole yhtään yllättynyt tästä kehityksestä, koska kirkko on kristitty enää nimeltään, ei sisällöltään. Naispappeus, trendien perässä juokseminen, helvetin kieltäminen (luin kyselystä jossa valtaosa papeista kielsi sen olemassaolon vaikka se on ihan selvästi Raamatun mukaan olemassa) ynnä muut syyt tekevät siitä vain nykytrendien ja suuntausten kaikukammion. Juuri tämä kirkon yritys muuttua ajan mukana on mielestäni syynä jäsenkadon yltymiseen. Jos itse olisin liittymässä johonkin kirkkoon, niin en minä tiedä mitä se 5 vuoden päästä on mieltä mistäkin asiasta. Et itsekään varmaan ostaisi tuotetta jonka sisältö vaihtuu sattumanvaraisesti.
Kaikesta pitää nyt säästää ja kirkollisveron kaltaiset turhat jutut poistetaan kuluista ensimmäisenä. Uskovaiset voi käydä kirkossa vaikka eivät kirkkoon kuuluisikaan. Itse erosin heti 18 vuotiaana, koska olen lesbo ja sain lapsena kirkosta ja kristinuskoisista sellaisen käsityksen, etten ole tervetullut.
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta pitää nyt säästää ja kirkollisveron kaltaiset turhat jutut poistetaan kuluista ensimmäisenä. Uskovaiset voi käydä kirkossa vaikka eivät kirkkoon kuuluisikaan. Itse erosin heti 18 vuotiaana, koska olen lesbo ja sain lapsena kirkosta ja kristinuskoisista sellaisen käsityksen, etten ole tervetullut.
Mitä sieltä olisi pitänyt saada?
Tämä on totta. Juutalaiset uskoo että H o l o k a u s t i tapahtui kun juutalaiset oli hylänneet jumalan antamat velvoitteet.