Entinen nuori: muistatko miten häiritsevää elokuvissa ja sarjoissa oli
Sinä joka olet jo nuoruusvuotesi ohittanut.
Muistatko, kuinka häiritsevää nuorena oli katsoa elokuvia ja TV-sarjoja, joissa 16-vuotiaita hahmoja esittivät kolmikymppiset käppänät.
Jos katsot näitä nyt, mitä näet?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Batmanissa se Robin oli aika vanha teiniksi.
Ja Laineen Tuntemattomassa parikymppisiä esittivät nelikymppiset.
Olin mainitsemaisillani saman. Esim. Kaarlo Halttunen, joka esitti Rahikaista, Tuntemattoman päähenkilöistä kaikkein nuorinta ja teiniyteen eniten vielä kallellaan olevan oloista, oli 46-vuotias.
Muistat osin väärin.
Eikä Tuntematyoman sotilasn ydin ollutkaan, esittää mitään nuorrten sotilaiden sotaa.
Koska siinä sodassa oli kaikenikäisiä suomalaisia miehiä, ei vain nuoria.
Ja Tuntemattomassa sotilaassa on kylläkin nuoria upseereita, sekä nuoria sotamiehiä.
On kohtaus jossa joku hyvin nuori poikaa saa surmansa, liian innokkuutensa takia.
Muistan vielä elokuvasta tuon nuoren pojan viimeisetkin sanatkin: Ja se oli : Äiti.
Tuntemattoman sotilaan oli tarkoitus kertoa varusmiehistä, jotka joutuvat hyvin nuorella iällä jatkosotaan.
Toki kantahenkilökunnassa ja sitten myöhemmin täydennysmiehissä on vanhempiakin, mutta tämä on nimenomaan tarina nuorista kavereista, joilla intti muuttuu sodaksi.
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan kun olin nuori, ei ollut muotia olla nuori, vaan kaikki halusivat vaikuttaa ikäistään vanhemmilta.
2000-luvulla on ollut helpompaa tässä mielessä kun on sallittus olla oikein kliseinen teini.
Milloinkohan sinä sitten olet ollut nuori? Minä olen syntynyt 1980-luvun alkupuolella eikä minun nuoruudessani kukaan halunnut vaikuttaa ikäistään vanhemmalta, ei ainakaan siellä missä minä asuin. Nykyään taas näyttää ja tuntuu siltä, että jo esiteinit yrittävät näyttää ja vaikuttaa selvästi ikäistään vanhemmilta.
Yläasteikäisenä Grease-elokuvan ensi-illassa tuli katseltua, että on nuo aika vanhoja. Nyt ei varmaan kolmikymppiset teinien esittäjät niin häiritsisi, kun ovat niin paljon minua nuorempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin mainitsemaisillani saman. Esim. Kaarlo Halttunen, joka esitti Rahikaista, Tuntemattoman päähenkilöistä kaikkein nuorinta ja teiniyteen eniten vielä kallellaan olevan oloista, oli 46-vuotias.
Muistat osin väärin.
Eikä Tuntematyoman sotilasn ydin ollutkaan, esittää mitään nuorrten sotilaiden sotaa.
Ja Tuntemattomassa sotilaassa on kylläkin nuoria upseereita, sekä nuoria sotamiehiä.
On kohtaus jossa joku hyvin nuori poikaa saa surmansa, liian innokkuutensa takia.
Muistan vielä elokuvasta tuon nuoren pojan viimeisetkin sanatkin: Ja se oli : Äiti.Tuntemattoman sotilaan oli tarkoitus kertoa varusmiehistä, jotka joutuvat hyvin nuorella iällä jatkosotaan.
Toki kantahenkilökunnassa ja sitten myöhemmin täydennysmiehissä on vanhempiakin, mutta tämä on nimenomaan tarina nuorista kavereista, joilla intti muuttuu sodaksi.
"Ei meil ämmä ol kenelkkä. Me ole nuari sankarei kaik." Kuten sanoi Hietanen, jota esittänyt Heikki Savolainen oli sentään "vain" 33-vuotias.
On sitä vieläkin. Stranger Thingsissä Steveä esittävä on 31-vuotias ja esittää lukiosta juuri valmistunutta. Nancyn näyttelijä lähenee myös kolmeakymppiä.
Beverly Hillsissä se koulun lehteä pyörittävä tantta oli melko epäuskottava "teini".
Tori Spelling näytti mielestäni aivan Paul Stanleylta. Ehkä ovat jotain sukua.
Vierailija kirjoitti:
Joo, esim. Beverly Hills 90210
Suurin osa noista oli 17-21v sarjan alkaessa, vain Ian Ziering oli lähemmäs 30 eikä hänkään niin vanha.
Itse asiaan: ei, itseäni ei koskaan häirinnyt asia, en edes huomioinut sitä koska kyse on fiktiivisestä viihteestä enkä pidä näyttelijän ikää niin olennaisena asiana.
Vierailija kirjoitti:
Sweet valley high. Päähenkilöt sarjassa varmaan 35-vuotiaita.
Olivat 18v. Tuntuu pikemminkin siltä että moni vain olettaa näyttelijöiden olleen huomattavasti vanhempia koska nämä eivät olleet finninaamaisia räkänokkia vaan hyvin kehittyneitä keskimääräistä edustavampia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pinnalliset seikat harvoin häiritsevät, jos kässäri on kunnossa.
No kyllä niin radikaalit pinnalliset seikat rassaavat, jos tosiaan kolmikymppiset esittävät jotain 16-vuotiaita.
Yhtäkään tällaista esimerkkiä ei vaan vieläkään ole annettu, ei siis tainnut olla kovin yleistä.
Speden elokuvassa Pikkupojat Spede, Simo ja Loiri esittää pikkupoikia ja Riitta Väisänen pikkutyttöä. Meni täydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, esim. Beverly Hills 90210
Suurin osa noista oli 17-21v sarjan alkaessa, vain Ian Ziering oli lähemmäs 30 eikä hänkään niin vanha.
Itse asiaan: ei, itseäni ei koskaan häirinnyt asia, en edes huomioinut sitä koska kyse on fiktiivisestä viihteestä enkä pidä näyttelijän ikää niin olennaisena asiana.
Gabrielle Carteris oli yli kolmekymppinen sarjan alkaessa ja Luke Perry vain muutaman vuoden Zieringia nuorempi. Brian Austin Green oli pikkupoika noiden rinnalla.
Molmbergin tuntemattomassa Rahikainen oli juuri lähinnä häijy kauppamies lähimpänä hahmoa.
Vierailija kirjoitti:
On sitä vieläkin. Stranger Thingsissä Steveä esittävä on 31-vuotias ja esittää lukiosta juuri valmistunutta. Nancyn näyttelijä lähenee myös kolmeakymppiä.
Bridgertonissa -87 syntynyt Nicola Coughlan näyttelee 16-vuotiasta.
Toi enkusta käännetty "häiritsevää" ei sovi suomenkieleen, tökkää joka kerta kun tulee eteen.
Vierailija kirjoitti:
Toi enkusta käännetty "häiritsevää" ei sovi suomenkieleen, tökkää joka kerta kun tulee eteen.
Häiritsevä on ihan kyllä aidosti suomalainen sana, jolle on englannin kielellä useitakin vastineita, riippuen häiritsevyyden asteesta ja mahdollisesta rikollisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistat osin väärin.
Muistan vielä elokuvasta tuon nuoren pojan viimeisetkin sanatkin: Ja se oli : Äiti.
Mun isovaari oli talvisodassa, syntynyt 1890-luvulla. Hänen pikkuveljensä olivat koko sodan ajan mukana, syntynyt 1906 ja 1917.
Katsoin jotain Beverly Hillsia ollessani about 10-12. En osannut arvioida niiden ikää. Eri asia nyt. Nykyään kiinnitän heti huomion näyttelijöiden ikään.
Lapsena minusta Käpy selän alla-leffan näyttelijät olivat ikivanhoja. Nyt vanhana näen asian aivan toisin...