Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jos meillä laitetaan vierekkäin 2000 luvulla tapahtunut massiivinen maahan muutto ja Pisa-tulosten romahdus niin käyrät on melkein identtiset?

Vierailija
01.02.2023 |

Tai peilikuvat toisistaan riippuen miten asia mitataan.

Tietty pienellä viiveellä eli ensin tapahtuu maahan muutto ja sitten sen vakutukset koululaitokseen.

Miksi jos asiat eivät liity toisiinsa?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että asiat tapahtuvat samanaikaisesti, ei tarkoita, että toinen johtuu toisesta. Tästä täydellinen esimerkki on tämä: hukkusmiskuolemia tapahtuu eniten niinä kuukausina, kun jäätelöä myydään eniten. Eli tuostahan voi vetää sen johtopäätöksen, että kielletään jäätelönmyynti, niin hukkumiskuolemat vähenevät? Eikun...

Pisa-tuloksissa niihin vaikuttavat asiat ovat yleensä tapahtuneet jo jopa yli kymmenen vuotta ennen sitä kyseistä mittausta. Koulujärjestelmässä on täytynyt tehdä jotain perustavanlaatuisia muutoksia jo hyvin kauan aikaa sitten, jotta ne näkyvät nykyisissä tuloksissa, koska oppimisen perusta luodaan jo varhaiskasvatuksessa ja ensimmäisillä koululuokilla. Maahan muuton vaikutus todennäköisesti on lisännyt tätä oppimistulosten heikentymistä, mutta se ei ole se syy. Se itseasiassa saattaa olla osittain jopa seurausta siitä jostain, joka on aiheuttanut koululaitoksen rapautumisenkin, ja taustalla onkin laajempia tekijöitä kuin se, mitä pelkästään koululuokassa tapahtuu. Ja niin onkin.

Ihan selkeä syy on rahoitus: kouluille ei kertakaikkiaan ole annettu riittävästi rahaa toteuttaa digiloikkaa, opetusmateriaaleja on kehitetty jälkijunassa, eikä koululaisille ole annettu riittävästi tukea uudenlaiseen oppimiseen, ei ole aikaa eikä rahaa. Tästä jäävät eniten paitsi ne, joilla on jo valmiiksi haasteita opetuksen seuraamisessa, ja näitä ryhmiä ovat esimerkiksi maahan muuttajalapset. Jos heidän integroimiseensa olisi panostettu riittävästi ja samaan aikaan olisi jätety toteuttamatta se ääliömäinen inkluusioidea, niin olisi pelastettu jo paljon. Maahan muuttajalapset eivät ole ongelma, vaan se ongelma sieltä taustalta heijastuu heihin.

(yksi syy on internet: kaikki tieto kaikkien saatavissa, enää ei opetella asioita ja opetella tekemään, vaan etsitään valmis tieto - ja samalla tavalla netti on käytössä kaikkialla, ja ihmiset alkavat miettiä omia elinolosuhteitaan ja sitä, missä olisi asiat paremmin)

Vierailija
2/4 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon "Vapaan koulutuksen tukisäätiön toimet ja koulutuksen tason lasku alkoivat vaikuttaa viiveellä

"Kouludemokratia oli säätiön mielestä yksiselitteisesti haitallista. Säätiössä sovittiin, että sen toiminnasta ei puhuta ulkopuolisille. Tämä mahdollisti sen, että mukaan pyydetyt poliitikot ja virkamiehet uskalsivat tulla mukaan toimintaan ilman paljastumisen vaaraa.lähde?

Säätiön merkitys koulutuspolitiikassa alkoi kasvaa 1980-luvulla, ja se saikin tavoitteitaan läpi useissa tuntijakouudistuksissa. Yhteiskuntatiedon opetus myöhäistettiin peruskoulun yhdeksänteen luokkaan ja kouluneuvostot lakkautettiin. Tulosvastuu-ajattelumallia haluttiin soveltaa myös peruskoulussa"

https://fi.wikipedia.org/wiki/Vapaan_koulutuksen_tukis%C3%A4%C3%A4ti%C3…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista paska! Kaiken ongelmien laittaminen xmuuton syyksi  on ongelmien lakaisemista maton alle. Lasten ja nuorten häiriökäyttäytyminen ja pahoinvointi on lähtenyt kasvuun jo kun kansakuntamme lippulaiva päivähoitojärjestelmä on alkanut valtaamaan alaa. Suomeen on syntynyt koko ajan sairaampia ja mielenterveysongelmaisempia lapsia. Ja x keskuudessa se syntyvyys on alhaista. 

Vierailija
4/4 |
01.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että asiat tapahtuvat samanaikaisesti, ei tarkoita, että toinen johtuu toisesta. Tästä täydellinen esimerkki on tämä: hukkusmiskuolemia tapahtuu eniten niinä kuukausina, kun jäätelöä myydään eniten. Eli tuostahan voi vetää sen johtopäätöksen, että kielletään jäätelönmyynti, niin hukkumiskuolemat vähenevät? Eikun...

Pisa-tuloksissa niihin vaikuttavat asiat ovat yleensä tapahtuneet jo jopa yli kymmenen vuotta ennen sitä kyseistä mittausta. Koulujärjestelmässä on täytynyt tehdä jotain perustavanlaatuisia muutoksia jo hyvin kauan aikaa sitten, jotta ne näkyvät nykyisissä tuloksissa, koska oppimisen perusta luodaan jo varhaiskasvatuksessa ja ensimmäisillä koululuokilla. Maahan muuton vaikutus todennäköisesti on lisännyt tätä oppimistulosten heikentymistä, mutta se ei ole se syy. Se itseasiassa saattaa olla osittain jopa seurausta siitä jostain, joka on aiheuttanut koululaitoksen rapautumisenkin, ja taustalla onkin laajempia tekijöitä kuin se, mitä pelkästään koululuokassa tapahtuu. Ja niin onkin.

Ihan selkeä syy on rahoitus: kouluille ei kertakaikkiaan ole annettu riittävästi rahaa toteuttaa digiloikkaa, opetusmateriaaleja on kehitetty jälkijunassa, eikä koululaisille ole annettu riittävästi tukea uudenlaiseen oppimiseen, ei ole aikaa eikä rahaa. Tästä jäävät eniten paitsi ne, joilla on jo valmiiksi haasteita opetuksen seuraamisessa, ja näitä ryhmiä ovat esimerkiksi maahan muuttajalapset. Jos heidän integroimiseensa olisi panostettu riittävästi ja samaan aikaan olisi jätety toteuttamatta se ääliömäinen inkluusioidea, niin olisi pelastettu jo paljon. Maahan muuttajalapset eivät ole ongelma, vaan se ongelma sieltä taustalta heijastuu heihin.

(yksi syy on internet: kaikki tieto kaikkien saatavissa, enää ei opetella asioita ja opetella tekemään, vaan etsitään valmis tieto - ja samalla tavalla netti on käytössä kaikkialla, ja ihmiset alkavat miettiä omia elinolosuhteitaan ja sitä, missä olisi asiat paremmin)

Valmiiseen pöytään tullut sukupolvi alkoi sotkemaan kaikkea kun ei ollut muutakaan tekemistä. Olennaista on esim pipot ja lippalakit pois päästä, tytöt ei saa sipsuttaa, eikä pojat kävellä rehvakkaasti. 

Leikitään, että nuori tyttö tulee kohdelluksi huonosti netissä tai koulussa. Jos hyvää tarkoittavat naiset alkavat puhua hänelle siitä, miten tyttöjä kohdellaan edelleen niin huonosti, niin kaikki huomio kiinnittyy hänen sukupuoleensa – ja sukupuolelleen hän ei voi yhtään mitään. Tytön kiusaamiseen saattaa vaikuttaa joukko asioita, jotka selittävät sen. Jos kyse on normaalista ristiriitatilanteesta, niin aluksi voisi tutkia esimerkiksi osapuolten vuorovaikutustaitoja. Jos kyse on taas väkivallasta, niin syitä pitäisi etsiä väkivallan tekijästä, eikä uhrin sukupuolesta. Eli pidetään kahta agendaa yllä. Ei mikään ihme, että lapset ja nuoret on sekaisin kuin seinäkellot.