Tuli mieleen tosta armeijaketjusta, että muistan aikoinaan kun itse olin armeijassa.. Se keskeyttäneiden määrä oli ihan tajuton ekan 2 viikon aikana.
Siis puhutaan kirjaimellisesti 1/3 osasta. Mitenhän se on nykypäivänä... Mä olin about 10v sit.
Kommentit (37)
Vuoden 99 alokastuvastani lopetti puolet. Oli huumeidenkäyttäjää, hermoilijaa ja fyysisiä loukkaantumisia. Viimeinen ryhmä tosin sai joko siirron B-mieheksi tai joutui tulemaan uudestaan seuraavana vuonna.
Assburger kirjoitti:
Komppaniastani taisi 6 keskeyttää -93.
Yksi oli melkein sokea.
Yksi oli ihme asennevammainen, kyseenalaisti kaiken koko ajan, yhdellä oli vakava alkoholiongelma...
Toinenkin lähti asennevamman/pinnaamisen takia.
Kahdella kiteytyi pasifistinen vakaumus 1. metsässä vietetyn yön jälkeen.
Kyseessä oli esikuntakomppania, joten palvelus ei ollut edes rankkaa.
Itse olin jääkärikomppaniassa saman vuonna, jossa sai kyllä juosta ja muodollinen kuri oli preussilainen. Ja kuten tuossa kirjoitinkin, ehkä 5 prosenttia lopetti ja ne oli esim sellaisia joilla oli pahoja fyysisiä rajoitteita. Ja yksi oli tosiaan niin hullu, että puhui itsekseen ja oli kuitenkin sen 2 viikkoa, ennen kuin alikessut tajusi ettei se taida oikeasti olla näissä maailmoissa. Komppanianpäällikkö määräsi sen sitten veksiin, josta se oli viety Helsinkiin Tilkkaan antenniosastolle ja sille tielleen jäi.
Vähintä, mitä suomalainen voi tehdä yhteiskunnan hyväksi, on luopua palkanmaksajasta, mikäli hän toimii "väärin".
Minun armeija-aikanani ei kukaan keskeyttänyt asepalvusta. Itseasiassa porukka hieman kasvoi, kun poliisit toivat maijalla muutamia "myöhästyneitä" inttiin ja joitakin tuli myös alkoholikatkolta ja huumevieroituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Sitä se päivät istuminen koneen ääressä tekee. Juoksusta joutuivat siirtymään sauvakävelyyn kun iso porukasta ei osaa juosta.
Toista se oli silloin ennen. Yli 3000 cooperissa, kultainen ampumamerkki, ja hopea uimamerkki roikkui suntispuvussa.
Tuo kultainen ampumamerkkikin tulee nykyisin tosi helposti vs aikaisemmin. Riittää että tauluun osuu 11 laukausta ilman tulos tavoittetta mikä oli 88 minun aikana. Ja RK 1:n lisäksi piti onnistua kahdessa muussa RK ammunnassa mm tietty määrä osumia rintakuva tauluun 300m päästä. Se on ukon yläruumis aika pieni rautatähtäimien läpi 300m päästä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään se on lähinnä leirikoulu jossa luetaan iltasatu, silloin karsiutui vassarinössöt jotka eivät pärjänneet ilman soittoa äidille joka ilta.
Millä "tiedolla" kommentoit? Kokemuksen syvällä rintaäänellä?
Ehkä pv:n pitäisi vähän kehittyä nykypäivää vastaavaksi, kun näin käy. Miettikää nyt, jos esim. tietyn lukion keskeyttäisi heti alussa noin suuri osa. Sehän olisi kriisitilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä se päivät istuminen koneen ääressä tekee. Juoksusta joutuivat siirtymään sauvakävelyyn kun iso porukasta ei osaa juosta.
Toista se oli silloin ennen. Yli 3000 cooperissa, kultainen ampumamerkki, ja hopea uimamerkki roikkui suntispuvussa.Tuo kultainen ampumamerkkikin tulee nykyisin tosi helposti vs aikaisemmin. Riittää että tauluun osuu 11 laukausta ilman tulos tavoittetta mikä oli 88 minun aikana. Ja RK 1:n lisäksi piti onnistua kahdessa muussa RK ammunnassa mm tietty määrä osumia rintakuva tauluun 300m päästä. Se on ukon yläruumis aika pieni rautatähtäimien läpi 300m päästä.
Itse sain tuon kultaisen ampumamerkin, en muista enää mitää kaikkea siinä piti ampua, mutta se oli minulle helppoa. En ollut ampunut ennen armeijaa laukaustakaan, mutta napsuttelin todella tarkkoja kasoja. Kouluttaja suositti minulle tarkka-ampujakurssia, mutta halusin lääkintämieheksi ja sinne myös pääsin.
Vierailija kirjoitti:
Minun armeija-aikanani ei kukaan keskeyttänyt asepalvusta. Itseasiassa porukka hieman kasvoi, kun poliisit toivat maijalla muutamia "myöhästyneitä" inttiin ja joitakin tuli myös alkoholikatkolta ja huumevieroituksesta.
Meidän komppaniaan tuotiin pari viikkoa saapumiserän alun jälkeen yksi kaveri suoraan linnasta, kun se oli päässyt ehdolliseen. Kaveri tuumi, että linnassa olisi ollut kivempaa.
Poika kävi armeijan 2020 ja ensimmäisen kuukauden aikana hänen tuvastaan keskeytti kuulema 2-3 nuorta miestä, sehän ei toki kerro kokonaislukua hänen kanssaan aloittaneiden keskeytys määrästä, mutta tuo hänen tuvastaan.
Joku puhui leirikoulusta, en tiedä mihin pohjaa kommenttinsa, mutta minä en sellaiseen leirikouluun kyllä haluaisi jossa poikani oli.
Korona-aika teki omat värinsä, "pikkuasioista" hankaloitti Sotkussa asiointia, toisin sanoen paikan tarjoamia illanvietto-ja rentoutumistapoja, kuten vaikkapa biliksen pelaaminen, ei ollut, sinne pääsi varaus-systeemillä muutama tyyppi kerrallaan hakemaan välipalaa/herkkuja tms, siellä ei voinut ns hengailla yhtään ja nauttia vaikkapa kuuluisia munkkikahveja läppää heittäen.
Ei ollut iltavapaita. Eikä vkonloppuvapaita.
Oli myös aika prässi viettää aina 1kk "inessä" jonka jälkeen oli 2vkon vapaa.
Metsäosuudet oli normaalia pidempiä, vietettiin 2, jopa 3vkoa putkeen äärimmäisen lumisessa metsässä ja pakkasta oli koko ajan -10 / -25 välillä, uutisoivat jopa erään alokkaan sormien amputoinnista kylmettymisen vuoksi, onneksi poika tiesi infota siitä, että ei niin pahasti käynyt, mutta pahasti kuitenkin.
Itselleni pelkästään jo se öiden katkonaisuus olisi ollut kidutusta, herätettiin noiden metsäviikkojen aikana joka yö klo23-06 välillä jossakin kohtaa (esim.01 tai 04 jonka jälkeen omani ei enää saanut unta, herätys oli aina 06) joten uusi ympäripyöreä päivä pakkasmetsässä koitti keskimäärin 4-5h unilla) vahtimaan 1h ajaksi tulta, vuoro arvottiin ed päivänä.
Ei käynyt kateeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toista se oli silloin ennen. Yli 3000 cooperissa, kultainen ampumamerkki, ja hopea uimamerkki roikkui suntispuvussa.Tuo kultainen ampumamerkkikin tulee nykyisin tosi helposti vs aikaisemmin. Riittää että tauluun osuu 11 laukausta ilman tulos tavoittetta mikä oli 88 minun aikana. Ja RK 1:n lisäksi piti onnistua kahdessa muussa RK ammunnassa mm tietty määrä osumia rintakuva tauluun 300m päästä. Se on ukon yläruumis aika pieni rautatähtäimien läpi 300m päästä.
Itse sain tuon kultaisen ampumamerkin, en muista enää mitää kaikkea siinä piti ampua, mutta se oli minulle helppoa. En ollut ampunut ennen armeijaa laukaustakaan, mutta napsuttelin todella tarkkoja kasoja. Kouluttaja suositti minulle tarkka-ampujakurssia, mutta halusin lääkintämieheksi ja sinne myös pääsin.
Olet ollut lahjakas ampuja. Omana aikana edes jotkut rukkiin menevät eivät meinanneet saada merkkiä suoritetuksi. Noita sitten juoksutettiin lähes päivittäin ampumaradoilla. En muista kuuluiko ruk vaatimuksiin tuo suoritus?
Näissä armeijaketjuissa suurimpaan ääneen vähättelee ne joilla ei asiasta ole yhtikäs mitään kokemusta. Mikähän moisilla mahtaa olla pontimena touhussa, who knows, ehkäpä ovat vain sekaisin.
Lähti niitä joku parisenkymmentä 120:stä pois. Oli kipeä selkä
Meillä kaatui ehkä viidesosa ilman yhtäkään laukausta.
1989 Viestijoukoissa komppaniani alokkaista keskeytti 1 (epileptikko, jonka kaiken järjen mukaan ei olisi pitänyt koko inttiin edes päätyä).
"Tammikuussa 2022 palveluksen aloittaneesta saapumiserästä palvelus keskeytettiin hieman yli 19 prosentilla. Keskeytyksiä oli noin kaksi prosenttiyksikköä enemmän kuin vuoden 2021 tammikuun saapumiserässä. Sota Ukrainassa ei ole vaikuttanut merkittävästi keskeytysten määrään. "
https://www.verkkouutiset.fi/a/joka-viides-keskeyttanyt-varusmiespalvel…