Alle 1 800 euron palkalla elävä nuori siivooja säästää nyt juustosta ja kananmunista: Mietityttää, onko minulla koskaan varaa hankkia lapsia
"Vannisella ei ole harrastuksia. Rahat kuluvat asumiseen, puolison autoon, ruokaan, vakuutuksiin sekä laskuihin, kuten puhelimeen. Lisäksi Vanninen lyhentää opintolainaansa kuukausittain.
Kyllä se mietyttää, onko minulla koskaan varaa omakotitaloon, onko varaa hankkia lapsia tai mennä naimisiin. Rahaa ei tunnu ikinä jäävän säästöön tarpeeksi."
Välillä ihan järkevää puhettakin, hyvä miettiä etukäteen onko niihin lapsiin varaa eikä pukata niitä maailmaan liukuhihnalta ja sitten valittaa, kun on niin tiukkaa.
Kommentit (226)
Mihin noin paljon rahaa menee puolison kanssa Kouvolassa asuvalta, kun ei ole harrastuksiakaan? Ehkä kannattaisi vaikka vuodeksi muuttaa pieneen yksiöön ja säästää edes asumiskuluissa.
Puolison tuloista ei kerrota mitään? Kyllä kaksi aina pärjää jos molemmat työssä. Särähti korvaan tuo omakotitalo. Näin pääkaupunkiseudulla aina asuneena edes ajatellut koskaan omakotitaloa.
Eli kuinka paljon hän saa nettona? Entä puoliso?
Meinaan, meidän nelihenkisen perheen nettotulot ovat about 2300e/kk ja pärjätään ihan hyvin. Pystytään ostamaan myös juustoa ja kananmunia. Tuloista menee hiukan päälle 600e asumiskuluihin (laina+yhtiövastike) sekä 120e sähkölaskuun per kuukausi (näillä nykyisillä hinnoilla).
Joo, ei näillä tuloilla ok-taloon muuteta mutta ei sen niin väliä ole.
Vierailija kirjoitti:
Puolison tuloista ei kerrota mitään? Kyllä kaksi aina pärjää jos molemmat työssä. Särähti korvaan tuo omakotitalo. Näin pääkaupunkiseudulla aina asuneena edes ajatellut koskaan omakotitaloa.
Häh? Kai sitä nyt saa haaveilla ok-talosta! Kouvolassa ok-talot ovat 'hieman' eri hintatasoa kuin pk-seudulla :D
Olen työtön ja minulla on varaa juustoon. Ostan 15 eurolla juustoa kuukaudessa. Pari kilon edam juustoa ostan. Ruoka rahaa on 250 euroa kk. Teen itse leipää myös. Miksi tuo nainen maksaa miehensä autoja. Onko mies köyhä ja työtön vai. Ostan kuukauden aikana 2 kiloa jauhelihaa, kanan koipireisiä 5 kiloa, porkkanaa, banaaneja 5 kiloa, jauhoja, hedelmiä, vihanneksia 2 kiloa, perunaa 4 kiloa, ruisleipää, lauantai makkaraa kilon ja kaikkea muuta.
Minullakin oli varaa viiniin ja juustoon, kun työttömänä sain tilille 750€/kk. Kannattaa laittaa menot paperille ja karsia turhat pois (esimerkiksi ne päällekkäiset suoratoistopalvelut, käyttämättömät salijäsenyydet ym.).
Minun palkkani on 3600e/kk ja minäkin säästän juustosta, ostan vain pienen paketin edullista juustoa. Lapsia on. Kananmunia tulee ostettua myös vähemmän kun en halua ostaa halvimpia eläinrääkkäysmunia.
Meillä on koko perheen nettotulot (töissä molemmat)n 2500 euroa kuukaudessa. Meillä on yksi teini.
Väheksymättä kun itsekin siivooja niin hän saa paremmin jos saa 1600-1800 e/kk, mulla ja mun tuntemilla siivoojilla tuntityö ja palkka tunneista riippuen vaihtelee 400-900 euron välillä siis 2 krt kuussa tuo 400 e, että kaupungin työntekijät saa paremmin.
Opintolainalla opiskellut, vaikka ollut koko ajan töissä? Ja mitä nuo kaksi muuta ammattia on, kun ei ole niillä tutkinnoilla työllistynyt? Entä miksi maksaa puolisoa autoa? Ehdittaisin amk-opintoja pikaisesti, yamk-opinnoilla työllistyy lähes 100%. Onhan tuo nyt surkea palkka ja täytyy olla valmis vaihtamaan työpaikkaa. Ei ne mukavat työkaverit tuota pelasta.
Ihmisillä ei ole mitään ihmisoikeutta omakotitaloon missään kohtaa elämäänsä. Ei myöskään lapsiin, autoon tai harrastuksiin. Yhteiskunta voi huolehtia siitä, että ravintoa on, katto pään päällä ja jonkinlaiset vaatteet. Mutta muu on sitten pakko kyllä itse hankkia.
Särähti korvaan, että palkka kuluu asumisen ja ruuan lisäksi mm. puolison autoon.
Nykyisin alle 3000e/kk bruttopalkka on surkea palkka. Suomeen pitäisi säätää minipalkkalaki joka olisi ettei alle 3000e/kk bruttopalkkaa saisi maksaa.
Ei lapsia kykene tekemään pienellä palkalla ja pienellä palkalla ei elä eli tarvitsee yhteiskunnalta rahaa palkan päälle.
Miehillä taas parisuhdetta on erittäin hankala muodostaa jos palkka on pieni.
Kaikki alle 3000e/kk bruttopalkat on pienipalkkaisia.
Ei lapsia kannata tehdä jos ei ole hyvätuloinen.Elämänlaatu romahtaa ja kaikesta tulee vaikeaa.Suomi myös muuttunut ja muuttuu monietniseksi per.reiäksi jossa väkivalta on koko ajan läsnä
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin alle 3000e/kk bruttopalkka on surkea palkka. Suomeen pitäisi säätää minipalkkalaki joka olisi ettei alle 3000e/kk bruttopalkkaa saisi maksaa.
Ei lapsia kykene tekemään pienellä palkalla ja pienellä palkalla ei elä eli tarvitsee yhteiskunnalta rahaa palkan päälle.
Kaikki alle 3000e/kk bruttopalkat on pienipalkkaisia.
Ideana todella hyvä. Tuon jälkeen bussimatka maksaa halvimmillaan 9 e, hiustenleikkuu 75 e ja eläinlääkärin minimitaksa on 250 e. Lasten päivähoidosta saisi maksaa vähintään 800 e/kk.
Tuskin maltan odottaa tuollaista maailmaa.
Pukata niitä liukuhihnalla maailmaan????
Aloittaja, mieti miksi haluat käyttää näin rumaa kieltä. Oletko varma, että viesti tulee näin paremmin esille.?
En nyt sanois että 32v on enää niinkään nuori, luulin kyseessä olevan jonkun parikymppisen.
Kannattaa opiskella toinen ammatti. Onko puoliso töissä? Jos on niin mitkä hänen tulot on ja miksi ei maksa omaa autoaan? Miksi se on puolison auto eikä heidän uhteinen jos nainen sitä maksaa? Taitaa nainen maksella pienellä palkallaan muidenkin laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki alle 3000e/kk bruttopalkat on pienipalkkaisia.Ideana todella hyvä. Tuon jälkeen bussimatka maksaa halvimmillaan 9 e, hiustenleikkuu 75 e ja eläinlääkärin minimitaksa on 250 e. Lasten päivähoidosta saisi maksaa vähintään 800 e/kk.
Tuskin maltan odottaa tuollaista maailmaa.
Miksi pienten palkkojen nosto vaikuttaa hintaan mutta ne suuret palkat ei vaikuta?
Päivähoidossakin ne pomojen,johtajien ja asiantuntijoiden palkkako ei vaikuta päivähoitomaksuihin kun ne saa hyvää palkkaa?
Itsellä myös saman suuruinen palkka ja tuntuu että työnteko olisi merkityksetöntä jos olisi lapsia. Itseni tällä palkalla elätän hyvin mutta ei perheellisenä pärjäisi näillä tuloilla.