Ääretön - selittäkää joku
Tuli tuosta matemaattisesta ääretömyyden kysymyksestä mieleen, että minua eniten ihmetyttävä asia tässä maailmankaikkeudessa on avaruuden ja uuniversumin äärettömyyys. Että avaruus vaan laajenee eikä lopu koskaan. Miten joku asia voi jatkua äärettömiin, en tajua. Eikö kaikilla ole loppu ja alku? Voiko tätä asiaan mitenkään selittää minulle etten ahdistuisi enempää?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka suureksi universumi laajenee jos vain odotamme äärettömän pitkän ajan?
Se laajenee vielä pitkään ja lopulta kaikki tähdet ovat liian kaukana toisistaan ja koko kaikkeus on täysin pimeä. Ei ole enää mistä syntyä uusia tähtiä tai planeettoja. Kaikki elämä loppuu. Lopulta jäljelle jää vain mustat aukot ja ajan saatossa nekin lakkaavat olemasta. Lopulta ei ole enää millä kaikkeus voi laajentua ja se palautuu alkupisteeseen. Aika voi sen jälkeen mennä taaksepäin eli sama elämä toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen aivot eivät pysty käsittelemään kolmiulottuvuudesta poikkeavia ilmiöitä. Itse asiassa aikaa ei ole olemassa, on vain ikuinen "nyt", joka ei ole koskaan alkanut ja joka ei koskaan lopu. Menneisyys ja tulevaisuus ovat illuusiota, koska niitä ei ole olemassa. Avaruus on ollut aina olemassa eikä se koskaan lopu eikä se ala mistään eikä päädy mihinkään.
Tuon jotenkin ymmärrän, mutta mistä meille on sitten tullut tietoisuus, joka kulkee sen koko kaaren läpi hetki hetkeltä ikään kuin kokien sen kaiken ensimmäistä kertaa? Elämmekö oman elämämme loputtomiin uudestaan tietämättä sitä itse?
Itse ajattelen äärettömyyttä rajattomana tyhjyytenä. Siellä on sitten jonkin verran sitä sun tätä.