Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähiäiti ei päästä 13,5v tyttöä isälle hiihtolomalla

Lgeeyikgrt
30.01.2023 |

Lapsi haluaisi tulla isälleen hiihtolomalla koska mennään Ylläkselle. Olisi äidin hiihtolomavuoro ja tuskin tekevät mitään muuta kuin makaavat kotona. Äiti perustelee että oikeuden päätös ha vasta 18v saa päättää kummassa viettää lomat. Lapsi ei uskalla vastustaa äitiä kovin voimakkaasti , mitä vaihtoehtoja olisi? Järkipuhe ei auta äidille

Kommentit (157)

Vierailija
121/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä. Jos lapsen vuoro äidillään, niin he keksivät tekemistä lomalle. Isä menee omat menot. Kai se sama kesällä, jos lapsi vaikka äidillä kesäkuun ja isällä heinäkuun, niin ei isä silloinkaan lähde etelänmatkalle kesäkuussa ja kysy tyttöä mukaan. Matka tehdään silloin heinäkuussa ja tyttö mukaan. Muutoin tekee mitä tekee äidin kanssa.

Jos isän loma on kesäkuussa niin kyllä reissu tehdään takuulla silloin, eikä heinäkuussa kun on työt. Ei niitä lomia voi lasten mukaan saada.

Reissu tehdään kesäkuussa sillä porukalla, joka siihen ajankohtaan pääsee.

Jos huonosti käy niin etän lomat sattuu aina huonoon aikaan. Lapsi on sitten katkera molemmille vanhemmille. Lähille, joka ei lomalle etän kanssa päästänyt, kun aika oli äidille väärä. Isälle, joka ei lasta lomalle vienyt, vaikka itse lomaili.

Millainen vanhempi ei jousta lapsen hyvän eteen?

-Katkera ja kateellinen!

Normaali ja sopimusta noudattava.

Ne sopimukset on vanhempien hyvinvointia, ei lapsen. Kysyykö vanhemmat mitä lapsi haluaa? Itse olen kysynyt eron jälkeen lasten asumisesta lähtien.

Ja sekoitat lopullisesti lapsen pään. Ei vastuullinen vanhempi kysele lapseltaan, vaan kertoo lapselleen, kuinka vanhemmat ovat yhdessä sopineet.

Helppohan se on hieman manipuloiden kysellä lapselta....ja näin tehdä kiusaa kaikille muille.

Peiliinkatsomisen paikka monella. Niin surullista lapsen kannalta.

Kun kyseessä on lapsen oikeus niin vanhemmat ei tee sopimuksia lapsen selän takana. Kaikki lähtee lapsen oikeudesta.

Manipulointia ei ole kysyä lasten toivetta ja antaa aikaa vastaamiseen. Lapselta voi esimerkiksi kysyä kumman luona haluaa asua. Jos lapselle antaa mahdollisuuden niin hän kyllä tekee valinnan ajan kanssa. Hetivastauksia ei pidä vaatiakaan.

Näin itsekin tein. Eron jälkeen lasten asuminen vakiintui minun luo, vaikka ensin asuivat isällään. Kyllä lapsi tietää missä on hyvä.

Vierailija
122/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kaukaa haettua, että joku Lapin reissu isän uusioperheen kanssa olisi joku lasten unelmaloma. Siis teinin unelmahan voi olla, että hän saa kerrankin nukkua pitkään, eikä tarvitse lähteä yhtään mihinkään. Varsinkin jos elämä muutenkin on reissaamista kahden kodin välillä.

Jotenkin tuokin on hassua, että isä etukäteen sanoo, että lapsella tulee olemaan tylsä loma äidin kanssa. Mistä tiedät, mitä kivaa äiti on suunnitellut viikolle? Ei hän välttämättä kaikkia menojaan ex-miehelleen kerro.

Jos on etukäteen tiedossa, että lapsi on loman äidillä, niin miksi sitä lasta edes kyselet mukaan? Lapsella on muuta tekemistä äidin kanssa. Eikä sen yhdessä vietetyn ajan tarvitse olla mitään kallista ollakseen hienoa. Nuoresta hienoa voi olla vaikka pitkä keskustelu vanhemman kanssa, saunominen tai vaikkapa yhteinen lautapeli-ilta.

Tämä nyt siis ihan ulkopuolisen silmin ydinperheestä katsottuna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä. Jos lapsen vuoro äidillään, niin he keksivät tekemistä lomalle. Isä menee omat menot. Kai se sama kesällä, jos lapsi vaikka äidillä kesäkuun ja isällä heinäkuun, niin ei isä silloinkaan lähde etelänmatkalle kesäkuussa ja kysy tyttöä mukaan. Matka tehdään silloin heinäkuussa ja tyttö mukaan. Muutoin tekee mitä tekee äidin kanssa.

Jos isän loma on kesäkuussa niin kyllä reissu tehdään takuulla silloin, eikä heinäkuussa kun on työt. Ei niitä lomia voi lasten mukaan saada.

Jos huonosti käy niin etän lomat sattuu aina huonoon aikaan. Lapsi on sitten katkera molemmille vanhemmille. Lähille, joka ei lomalle etän kanssa päästänyt, kun aika oli äidille väärä. Isälle, joka ei lasta lomalle vienyt, vaikka itse lomaili.

Millainen vanhempi ei jousta lapsen hyvän eteen?

-Katkera ja kateellinen!

Normaali ja sopimusta noudattava.

Ne sopimukset on vanhempien hyvinvointia, ei lapsen. Kysyykö vanhemmat mitä lapsi haluaa? Itse olen kysynyt eron jälkeen lasten asumisesta lähtien.

Ja sekoitat lopullisesti lapsen pään. Ei vastuullinen vanhempi kysele lapseltaan, vaan kertoo lapselleen, kuinka vanhemmat ovat yhdessä sopineet.

Helppohan se on hieman manipuloiden kysellä lapselta....ja näin tehdä kiusaa kaikille muille.

Peiliinkatsomisen paikka monella. Niin surullista lapsen kannalta.

Juridisesti lasta kuunnellaan jo 12v ja siihen on äidin myös tyydyttävä, vaikka olisi lapsen toinen huoltaja.

Ja miten lapsi itsenäistyy ja oppii päättämään ja valitsemaan asioita, jos vanhemmat päättävät kaikesta, kunnes lapsi on 18v.

Vai onko nämä niitä vanhempia-äitejä-anoppeja, jotka ovat päällepäsmärinä myös aikuisten lasten elämässä.

Vierailija
124/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan hirveitä vanhempia täällä. Minä minäminäminä... , sopimussopimussopumus... Lapsen toiveet unohtuu.

Minusta taas on ihan käsittämätöntä että täällä ollaan sitä mieltä, että suunnitelmia pitäisi olla valmis viime tipassa muuttamaan jos toisella vanhemmalla on jotain hauskempaa tarjolla. Itse olen tuollaiset ystävätkin siivonnut pois lähipiiristäni parien oharien jälkeen. Tällä keskustelulla ei ole mitään tekemistä lapsen edun kanssa

Lapin reissut pitää kyllä varata monta kuukautta etukäteen, siinä ei ole mistään viimetipassa häiriköinnistä. Aivan eri asia kuin että aletaan edellisenä päivänä tai viikolla vongata eri paikkaan ja muista,nyt puhutaan lapselle tarjottavasta huvista, ei aikuisten itselleen sopimista asioista.

Vierailija
125/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan hirveitä vanhempia täällä. Minä minäminäminä... , sopimussopimussopumus... Lapsen toiveet unohtuu.

Minusta taas on ihan käsittämätöntä että täällä ollaan sitä mieltä, että suunnitelmia pitäisi olla valmis viime tipassa muuttamaan jos toisella vanhemmalla on jotain hauskempaa tarjolla. Itse olen tuollaiset ystävätkin siivonnut pois lähipiiristäni parien oharien jälkeen. Tällä keskustelulla ei ole mitään tekemistä lapsen edun kanssa

Lapin reissut pitää kyllä varata monta kuukautta etukäteen, siinä ei ole mistään viimetipassa häiriköinnistä. Aivan eri asia kuin että aletaan edellisenä päivänä tai viikolla vongata eri paikkaan ja muista,nyt puhutaan lapselle tarjottavasta huvista, ei aikuisten itselleen sopimista asioista.

Sitäpä juuri. Nyt on viime tippa, oikeasti asia olisi sovittu jo ennen joulua ongelmitta. Jos näin olisi toimittu, koko tätä ketjua ei olisi

Vierailija
126/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ja silloin on lähiäidin turha sössöttää että kun ei isä koskaan tarjoa lapselle mitään kivaa.

Miksi äiti sellaista sössöttäisi? Tässäkin ketjussa puhutaan koko ajan äidin puolesta, ihan kuin tiedettäisiin äidin asiat ja lomasuunnitelmat.

Hyvin yleisesti on äideillä tapana vaatia jo elaritkin ja sitten vielä ihmetellään miksei isä tarjoa lapsille mitään. Millä isä tarjoaa, kun on maksanut jo exänsäkkin lomat. Jälkeenpäin näistä vielä polkevat jalkaa, kuinka taas oli äidin vastuulla kaikki lasten huvit.

Vierailija
127/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele yhtään, että lapset voivat nykyään pahoin, kun aikuiset ihmiset ovat noin lapsellisia ja käyttävät lapsia pelinappuloina. Tietysti lapsi haluaa viettää aikaa molempien vanhempien kanssa. Meillä lapsi varmaan alkaisi itkeä, jos pitäisi valita kumman luona loman viettää.

Onneksi vietämme sitä kaikki yhdessä.

Mutta pitäkää nyt edes sopimuksista kiinni. Tuollainen kiusanteko ei ole kiusantekoa ex:lle vaan kiusantekoa omalle lapselle. Jos lapsen vuoro on olla äidillään, niin hän on äidillään.

Vierailija
128/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin on turha ihmetellä sitten aikuisena, kun lapsi ei pidä yhteyttä. 

Äiti on tässä tapauksessa täysin ajattelykyvytön ja itserakas pas kia inen halutessaan pilata tyttärensä hiihtoloman. 

Vierailija
129/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitäpä juuri. Nyt on viime tippa, oikeasti asia olisi sovittu jo ennen joulua ongelmitta. Jos näin olisi toimittu, koko tätä ketjua ei olisi

Asiasta on kyllä selkeästi puhuttu jo hyvän aikaa,kun on äidin lausuntokin saatu. Hiihtolomiin on vielä aikaa.

Vierailija
130/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö isän uusi perhe Ylläksellä joka vuosi? Vai järjestettiinkö tämä matka tietäen, että 13v on vuoro olla äidillä.

Kotona makoilu ja tylsyyskin on lomalla sallittua, minusta aivan parasta, aika usein.

Lapset ovat hyvin lojaaleja vanhemmilleen ja ulkopuolisten on vaikea tietää mitä lapsi tilanteesta ajattelee, olisiko kiva lähteä Ylläksellä, mutta välttämättä ei isän uuden perheen kanssa vaan ehkä vain isän kanssa, ainakaan omat teinit eivät kovin nauti matkoista, joissa saavat välillä vahtia alakouluikäisiä isän puolison lapsia.

Eli ihan turha meidän on pohtia miten apn sukulaisten on toimittava.

Vierailija
131/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta on kyllä selkeästi puhuttu jo hyvän aikaa,kun on äidin lausuntokin saatu. Hiihtolomiin on vielä aikaa.

Aikaa on pari viikkoa. Yleensä tälläiset varaukset pitää tehdä hyvissä ajoin, pari viikkoa ei ole lomamatkojen muutoksiin riittävä aika. Meillä puhutaan tällä hetkellä kesän reissujen järjestelyistä, hiihtoloma hoidettiin aikoja sitten.

Vierailija
132/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis haluaakon teini tosissaan hiihtolomalla jonkun uusperhevirityksen kanssa Lappiin? Ei kuulosta ihan uskottavalta.

Meillä haluavat. Tytöt on 14v ja 17v ja isällä on lomaa aina lasten lomaviikko. Ovat käyneet laskettelemassa jo muutaman vuoden ikäisestä lähtien.

Samoin viettävät yhdessä jokaisen pääsiäisen miehen suvun kanssa yhdessä, koska heille pääsiäinen suuri juhla.

Ollaan erottu jo vuosia sitten, eikä edes ole tullut mieleen vaatia itselleni noita lomia, koska tiedän ne lapsille olevan myös tärkeitä ja saavat siitä iloa. Ovat lapsille vuoden kohokohtia.

Mikä minä olen ottamaan pois sitä lapsilta, jos he tykkäävät ja saavat niistä iloa.

Tosin, meillä mennään lapsen etu ja toiveet edellä ja molemmat joustavat ja me vanhemmat ei sovita mitään lapsen selän takana, vaan lasten toiveet etusijalla ja kuunnellen heitä.

Vierailija
133/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin miksi reissu on varattu juuri tälle vuodelle, eikä esim viime tai ensi vuodelle? Tietoista lapsen kiusaamista minusta.

Vierailija
134/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskustelu avaa hyvin sitä, miten etenkin vaikeissa tilanteissa tarkat sopimukset ovat tärkeitä. Tässä on oikeudessa asti vahvistettu sopimus ja silti etävanhempi yrittää sitä horjuttaa. Voitteko kuvitella, millaista olisi ilman sopimusta tällaisessa tilanteessa.

Vierailija
135/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elarit kyllä kelpaa, mutta ei isän tarjoama talven kivoin ja odotetuin asia. On äiti viikko mutta lapsen kanssa ehtii olla toisellakin viikolla. Taas nähdään kuinka naiset alapeukuttavat kun on näinpäin, mutta jos olisikin isä viikko ja äiti haluaisi lapsen niin kyllä olisi sika iskä kun ei anna lasta. M37

Ai, äidin varaamat aktiviteetit lomaviikolle ei merkitse mitään ja ne voi täysin sivuuttaa? Miten äiti viettää lomaa lapsen kanssa toisella viikolla ja menee takaisin töihin, kun on ensin lomaillut viikon turhaan yksin.

Eikö aloituksessa kerrottu, ettei äiti ole varannut mitään aktiviteettejä lapsen lomaviikolle, vaan ovat vain kotona. Luulisi jo lapsen tietävän, jos niitä olisi, kun kysymys on 13.5v lapsesta.

Niin se ap kertoi vaikkei asia edes kuulu hänelle millään tavalla.

Ap myös kertoi että on äidin lomavuoro. Isä suunnitelkoon reissunsa omille vuoroilleen tai tiedustelee hyvissä ajoin äidiltä sopisiko tälläinen poikkeus eikä sovi omiaan olettaen että se on ok kun kerran ylläkselle mennään.

Vierailija
136/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis haluaakon teini tosissaan hiihtolomalla jonkun uusperhevirityksen kanssa Lappiin? Ei kuulosta ihan uskottavalta.

Minun lapsille oli tuossa iässä tärkeintä talvella se lumilautailu, eikä sitä oikein kotisohvalla voinut harrastaa. Viikonloppuisin lähtivät jopa linja-autolla päivän reissulle syötteelle ja ihan itse pääsivät asemallekin aamulla. Joten ymmärrän hyvin että 13 vuotias lähtee mieluummin Ylläkselle kuin jää kotiin. Ja kyllä olen täysin sitä mieltä että todella ilkeä ja itsekäs ihminen ei päästä. Oma lapseni lähti 11 vuotiaana Usaan kaveri perheen kanssa, pariksi viikkoa kun kysyivät mukaan.

137/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltajuuskiistat ovat kyllä ikäviä. Ja joskushan niitä tapaamisiaikoja seurataan vaikka sekuntikellon kanssa, että jos on sovittu, että etä-äiti vaikka tuo lapsen takaisin isälleen sunnuntaina klo 18 mennessä, niin isä kotona vahtaa sekuntikellon kanssa, että ei saa sekuntiakaan myöhästyä.

Vierailija
138/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsille oli tuossa iässä tärkeintä talvella se lumilautailu, eikä sitä oikein kotisohvalla voinut harrastaa. Viikonloppuisin lähtivät jopa linja-autolla päivän reissulle syötteelle ja ihan itse pääsivät asemallekin aamulla. Joten ymmärrän hyvin että 13 vuotias lähtee mieluummin Ylläkselle kuin jää kotiin. Ja kyllä olen täysin sitä mieltä että todella ilkeä ja itsekäs ihminen ei päästä. Oma lapseni lähti 11 vuotiaana Usaan kaveri perheen kanssa, pariksi viikkoa kun kysyivät mukaan.

Itse vietin lomani mieluummin kavereiden kanssa kuin isän uusperheen kanssa.

Vierailija
139/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin miksi reissu on varattu juuri tälle vuodelle, eikä esim viime tai ensi vuodelle? Tietoista lapsen kiusaamista minusta.

Entä jos tehdäänkin joka vuosi hiihtolomareissu? Tytär myöhemmässä iässä "kiittää" äitiään, että olitpa muuten kiva, kun et päästänyt mua isän perheen kanssa hiihtolomalle Lappiin, kun halusit lähteä mun kanssa sillä viikolla yhtenä päivänä pitsalle ja toisena kirjastoon. 

Siinä on äidillä hyvät eväät pitää äiti-tytär-suhdetta lopunelämän aikaa. 

Sopimus on sopimus, mutta tuon ikäisen kanssa sopimuksista voidaan lapsen niin halutessa joustaa. Nimenomaan voidaan joustaa. Ja tätä mahdollisuutta ei äiti, eikä tämän palstan moni mammakaan halua käyttää hyväksi, koska silloin joutuisi tunnustamaan, että ex tarjoaa lapselle jotain sellaista, mitä itse ei voi tarjota. Ja se pitää estää kaikin keinoin. 

Kosto on suloinen. Onneksi mun äiti ei ole ikinä ollut tuollainen. 

Vierailija
140/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tiedä mitä lapsi haluaa, koska kaikki lapset ja perheet ovat erilaisia. Mielestäni on myös epäreilua laittaa lapsi valitsemaan kumman luona lomansa viettää. Lapsi rakastaa ihan molempia vanhempiaan. Sen tiedämme, että äiti haluaa viettää aikaa oman lapsensa kanssa ja että on lapsen vuoro olla äidin luona. Aika selkeä homma mielestäni. Sen Lapin reissun olisi voinut lähtökohtaisesti suunnitella omalle vuorolleen, niin että lapsi pääsee mukaan, eikä kiusata omaa lastaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yksi