Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähiäiti ei päästä 13,5v tyttöä isälle hiihtolomalla

Lgeeyikgrt
30.01.2023 |

Lapsi haluaisi tulla isälleen hiihtolomalla koska mennään Ylläkselle. Olisi äidin hiihtolomavuoro ja tuskin tekevät mitään muuta kuin makaavat kotona. Äiti perustelee että oikeuden päätös ha vasta 18v saa päättää kummassa viettää lomat. Lapsi ei uskalla vastustaa äitiä kovin voimakkaasti , mitä vaihtoehtoja olisi? Järkipuhe ei auta äidille

Kommentit (157)

Vierailija
81/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M49 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset pidä lomaasi toisena viikkona ja hae omalle viikolle lapselle koulusta lomaa?

Ei ollut kyse isän lomasta, vaan koko isän uuden perheen lomasta.

Kysy siis miksi ette järjestä useamman henkilön lomaa koulun lomaviikon ulkopuolelle, koska katkera ex ei suostu vaihtamaan tyttären lomavuoroa.

Miksi ette järjestä lomaa lomaviikon ulkopuolelle? Koulusta saa kyllä lomaa, töistäkin monesti helpommin koulujen lomaviikon ulkopuolelle ja halvemmaksikin voi tulla eikä ole rinteet niin ruuhkaisia.

Onko muuten tällä muksun äidillä sama oikeus varata lomia isän tapaamisten ajalle ja vedota siihen, kun ei siellä isän luona tehdä mitään?

Mistä koulusta lapsi saa lomaa, lomien ulkopuolella? Jopa sairaslomalla joutuu tekemään koulutehtäviä.

Ja mitä lomaa sellainen lapselle, jos joutuu tekemään läksyjä ja koulutehtäviä.

Kyllä tuossa äidillä on vallankäyttää ja kostaa ex-puolisolleen.

Äitini oli yhtä katkeroitunut, isäni oli opettaja, eikä voinut pitää lomaa kuin tiett.aikana ja "äitivuorolla" en voinut lähteä laskettelemaan, kun se oli äidin vuoro, vaan nyhrötin yksin kotona, kun äiti oli töissä.

Kaikki onneksi muuttui, kun muutin 17v kotoa ja itse päätin asioista. Arvata saattaa, välit eivät ole hyvät äitiin, kun hän on hirveän katkeroitunut ja kaikki on muiden syytä.

Vierailija
82/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elarit kyllä kelpaa, mutta ei isän tarjoama talven kivoin ja odotetuin asia. On äiti viikko mutta lapsen kanssa ehtii olla toisellakin viikolla. Taas nähdään kuinka naiset alapeukuttavat kun on näinpäin, mutta jos olisikin isä viikko ja äiti haluaisi lapsen niin kyllä olisi sika iskä kun ei anna lasta. M37

Ai, äidin varaamat aktiviteetit lomaviikolle ei merkitse mitään ja ne voi täysin sivuuttaa? Miten äiti viettää lomaa lapsen kanssa toisella viikolla ja menee takaisin töihin, kun on ensin lomaillut viikon turhaan yksin.

Eikö aloituksessa kerrottu, ettei äiti ole varannut mitään aktiviteettejä lapsen lomaviikolle, vaan ovat vain kotona. Luulisi jo lapsen tietävän, jos niitä olisi, kun kysymys on 13.5v lapsesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elarit kyllä kelpaa, mutta ei isän tarjoama talven kivoin ja odotetuin asia. On äiti viikko mutta lapsen kanssa ehtii olla toisellakin viikolla. Taas nähdään kuinka naiset alapeukuttavat kun on näinpäin, mutta jos olisikin isä viikko ja äiti haluaisi lapsen niin kyllä olisi sika iskä kun ei anna lasta. M37

Ai, äidin varaamat aktiviteetit lomaviikolle ei merkitse mitään ja ne voi täysin sivuuttaa? Miten äiti viettää lomaa lapsen kanssa toisella viikolla ja menee takaisin töihin, kun on ensin lomaillut viikon turhaan yksin.

Eikö aloituksessa kerrottu, ettei äiti ole varannut mitään aktiviteettejä lapsen lomaviikolle, vaan ovat vain kotona. Luulisi jo lapsen tietävän, jos niitä olisi, kun kysymys on 13.5v lapsesta.

Tietääkö muka ap, miehen sukulainen, mitä aktiviteetteja lapsen äiti on suunnitellut hiihtolomaviikolle? Tuskin.

Vierailija
84/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sovitusta pidetään kiinni. Äidille on ehkä vaikea ollut saada lomaa juuri tuohon ajankohtaan ja lomasuunnitelmat lapsen kanssa jo tehty. Isä vie lapsen Lappiin sitten seuraavalla lomavuorollaan.

En muista varmuudella kuka kertoi julkisuudessa, tais olla naispuolinen valtakunnan sovittelija joka totesi, että lapsen yhteishuolto heidän perheessään on hoitunut hyvin " joustoilla". Molemmin puolin, eikä voi pitää kiinni sovitusta aina ei koskaan kun on kyse lapsen edusta.

Siinäpä mallia kaikille.

On tainnut olla Minna Helle. Kyllä vanhempien tulee joustaa ja kyse on aina ensin lapsen edusta. Voihan äitikin joutua tilanteeseen jolloin joutuu pyytämään isää ottamaan vastuun ja huollon kun osuu omalle kohdalle este. On tosi lapsellista pitäytyä sopimuksen mukaiseen.

Jos lapsi haluaa ja isälle sopii, niin  lapsi menee isälleen.

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/201804172200880772

Vierailija
85/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M49 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset pidä lomaasi toisena viikkona ja hae omalle viikolle lapselle koulusta lomaa?

Ei ollut kyse isän lomasta, vaan koko isän uuden perheen lomasta.

Kysy siis miksi ette järjestä useamman henkilön lomaa koulun lomaviikon ulkopuolelle, koska katkera ex ei suostu vaihtamaan tyttären lomavuoroa.

Miksi ette järjestä lomaa lomaviikon ulkopuolelle? Koulusta saa kyllä lomaa, töistäkin monesti helpommin koulujen lomaviikon ulkopuolelle ja halvemmaksikin voi tulla eikä ole rinteet niin ruuhkaisia.

Onko muuten tällä muksun äidillä sama oikeus varata lomia isän tapaamisten ajalle ja vedota siihen, kun ei siellä isän luona tehdä mitään?

Mistä koulusta lapsi saa lomaa, lomien ulkopuolella? Jopa sairaslomalla joutuu tekemään koulutehtäviä.

Ja mitä lomaa sellainen lapselle, jos joutuu tekemään läksyjä ja koulutehtäviä.

Kyllä tuossa äidillä on vallankäyttää ja kostaa ex-puolisolleen.

Äitini oli yhtä katkeroitunut, isäni oli opettaja, eikä voinut pitää lomaa kuin tiett.aikana ja "äitivuorolla" en voinut lähteä laskettelemaan, kun se oli äidin vuoro, vaan nyhrötin yksin kotona, kun äiti oli töissä.

Kaikki onneksi muuttui, kun muutin 17v kotoa ja itse päätin asioista. Arvata saattaa, välit eivät ole hyvät äitiin, kun hän on hirveän katkeroitunut ja kaikki on muiden syytä.

Mä kasvoin ihan ydinperheessä ja olimme usein lomalla koulun lomien ulkopuolella (opettajat myöntävät näitä lomia tapauskohtaisesti, itse olin hyvä koulussa ja vanhemmat korkeakoulutettuja ja pystyivät tukemaan tehtävissä, joten sain lomaa kyllä). Muistan moneenkin otteeseen käyttäneeni esim. 2h/päivä laskettelulomalla koulutehtäviin. Eihän se nyt ole mitään, kun muuten pääsee sitten laskettelemaan, hiihtoretkelle, paistamaan makkaraa ja saunomaan jne.

Nyt olen eronnut lasten vanhempi, ja meillä on näin päin, että minä äitinä vien lapsia mm. laskettelemaan ja lasten isä (vaikka itse lasketteleekin), ei vaivaudu viemään lapsia ainakaan näin pienenä juuri minnekään. Isä ilmeisesti odottaa, että minä opetan lapset esimerkiksi laskettelemaan ja hän voi sitten teininä, kun Joku Muu on ne lapset opettanut, ottaa valmista lasketteluseuraa mukaansa.

Mutta jos on isän vuoro pitää lapsia, niin vaikka minua ärsyttää, ettei isää huvita viedä lapsia leikkipuistoa kauemmas, niin en minä nyt ala lapsia pois isältä ottamaan silloin, kun on isän vuoro. Minä vien lapsia sitten, kun on minun vuoro.

Vierailija
86/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkopuolisten ei kyllä kauheasti kannata ottaa puolta tälläisissä asioissa. Usein toisen osapuolen kertoma tarina on kovin vaillinainen ja siitä voi saada ihan väärän kuvan tilanteesta. Kuten sanottu, joustot toimivat useimmiten jos joustoa on molempiin suuntiin ja asiat sovitaan ajoissa.

Vierailija
87/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kotona ollessa ei voi olla mitään varattuja ja maksettuja aktiviteetteja? Mistäs tämä toinen osapuoli tietää toisen osapuolen suunnitelmat?

Vierailija
88/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on varannut lomaviikon jopa 6kk etukäteen olettaen että saa olla lapsensa kanssa, koska isä oli viime vuonna. Äiti on varannut kylpylät, suunnitellut tekemistä ja hänen pitäisi isän oikkujen takia nyt vaan hyväksyä että rahat menee hukkaan ja ei saa lapsensa kanssa viettää aikaa? Enpä usko.

Vierailija
89/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläinen pelaaminen voi olla oikeasti iso ongelma ja todellakin se isä on tässä ongelma. Itsellä on kokemusta siitä, miten aina olisi pitänyt olla valmis vaihtamaan pois lomat koska lapsella on hauskempaa isänsä kanssa jossain reissussa. Lomat on kuitenkin jaettu puoliksi syystä. Jos lapsen pitää hauskuuden vuoksi viettää isän kanssa joulu, hiihtoloma ja pääsiäisloma, samalla lapselle kerrotaan että äidin suunnitelmat eivät ole tärkeitä, eikä ole tärkeää nähdä äidin puolen sukulaisia. Meillä esimerkiksi isovanhempia voi nähdä vain vähän pidempien lomien aikana kun asuvat sen verran kaukana. 

Tässä tapauksessa varmasti äidilläkin on suunnitelmia, hän on ottanut lomaa näitä varten, tehdä varauksia, ja nyt kaikki pitäisi perua koska isän kanssa on hauskempaa. 

Lapset aistivat hyvin asiat perheessä ja ovat mielellään sen vanhemman kanssa lomia jonka kanssa on mukava ja rento olla. Anna lasten olla omia itsejään.

No itse asiassa lapset eivät halunneet kaikkia lomiaan reissata isän kanssa, sekin voi hauskan sijaan käydä rankaksi. Isä siis oli sitä mieltä että on hauskempaa, ovat siis ulkomailla monta kertaa vuodessa nykyjärjestelyilläkin. Usein myös varakkaammalla on enemmän mahdollisuuksia tarjota asioita eli mielestäsi lasten ei kuuluisi viettää aikaa vanhemmista köyhemmän kanssa? Että raha määrittää hyvän vanhemmuuden?

Haluaisitko että kun lapsesi muistelee nuoruuttaan, jolloin sinulla ei ollut yhtä paljon varoja matkustella kuin ex-miehelläsi, niin muistaa että päästit joustavasti lapsesi isänsä mukaan aina kun hän halusi? Vai että lapsesi muistaa kuinka kurjaa oli kun ei päässyt kuin harvoin matkoille, koska sinun taloudellinen tilanteesi oli heikko?

Lapset näkevät asiat eri tavoin kuin aikuiset. Lomat ja lahjat olivat lapsena tärkeitä, mutta vanhempana arvostaa enemmän järkevää, lapsen edut huomioivaa välittämistä. Uskoisin että  jos olisin ollut eroperheen lapsi niin arvostaisin rikasta isää sillä mitä kaikkea lapsena sain ja vähempivaraista äitiä sillä että ajatteli minun parastani ja etuani.

Vierailija
90/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiäiti 😂😂😂😂😂

Vierailija
91/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä. Jos lapsen vuoro äidillään, niin he keksivät tekemistä lomalle. Isä menee omat menot. Kai se sama kesällä, jos lapsi vaikka äidillä kesäkuun ja isällä heinäkuun, niin ei isä silloinkaan lähde etelänmatkalle kesäkuussa ja kysy tyttöä mukaan. Matka tehdään silloin heinäkuussa ja tyttö mukaan. Muutoin tekee mitä tekee äidin kanssa.

Jos isän loma on kesäkuussa niin kyllä reissu tehdään takuulla silloin, eikä heinäkuussa kun on työt. Ei niitä lomia voi lasten mukaan saada.

Vierailija
92/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaamissopumukset on vanhempien etu, ei lapsen. Ne ovat täysin vanhempien sopimia asioita ja kyseessä ei ole lapsen etu.

Voi olla, että hiihtolomaviikko on isänkin ainoa mahdollisuus pitää lomaa ja haluaa lapsen mukaan. Äiti kieltää, kun haluaa valtaa käyttää.

Äidin pitää ymmärtää, että lapsen elämästä kyse. Toisaalta äiti ei mitään voi, jos tyttö vain isän autoon hyppää ja lähtee.

Vierailija
93/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

M49 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tälläinen pelaaminen voi olla oikeasti iso ongelma ja todellakin se isä on tässä ongelma. Itsellä on kokemusta siitä, miten aina olisi pitänyt olla valmis vaihtamaan pois lomat koska lapsella on hauskempaa isänsä kanssa jossain reissussa. Lomat on kuitenkin jaettu puoliksi syystä. Jos lapsen pitää hauskuuden vuoksi viettää isän kanssa joulu, hiihtoloma ja pääsiäisloma, samalla lapselle kerrotaan että äidin suunnitelmat eivät ole tärkeitä, eikä ole tärkeää nähdä äidin puolen sukulaisia. Meillä esimerkiksi isovanhempia voi nähdä vain vähän pidempien lomien aikana kun asuvat sen verran kaukana. 

Tässä tapauksessa varmasti äidilläkin on suunnitelmia, hän on ottanut lomaa näitä varten, tehdä varauksia, ja nyt kaikki pitäisi perua koska isän kanssa on hauskempaa. 

Lapset aistivat hyvin asiat perheessä ja ovat mielellään sen vanhemman kanssa lomia jonka kanssa on mukava ja rento olla. Anna lasten olla omia itsejään.

No itse asiassa lapset eivät halunneet kaikkia lomiaan reissata isän kanssa, sekin voi hauskan sijaan käydä rankaksi. Isä siis oli sitä mieltä että on hauskempaa, ovat siis ulkomailla monta kertaa vuodessa nykyjärjestelyilläkin. Usein myös varakkaammalla on enemmän mahdollisuuksia tarjota asioita eli mielestäsi lasten ei kuuluisi viettää aikaa vanhemmista köyhemmän kanssa? Että raha määrittää hyvän vanhemmuuden?

Haluaisitko että kun lapsesi muistelee nuoruuttaan, jolloin sinulla ei ollut yhtä paljon varoja matkustella kuin ex-miehelläsi, niin muistaa että päästit joustavasti lapsesi isänsä mukaan aina kun hän halusi? Vai että lapsesi muistaa kuinka kurjaa oli kun ei päässyt kuin harvoin matkoille, koska sinun taloudellinen tilanteesi oli heikko?

Lapset näkevät asiat eri tavoin kuin aikuiset. Lomat ja lahjat olivat lapsena tärkeitä, mutta vanhempana arvostaa enemmän järkevää, lapsen edut huomioivaa välittämistä. Uskoisin että  jos olisin ollut eroperheen lapsi niin arvostaisin rikasta isää sillä mitä kaikkea lapsena sain ja vähempivaraista äitiä sillä että ajatteli minun parastani ja etuani.

Minä en arvosta isääni edelleenkään, koska jo teininä tajusin että isän tarkoitus oli vain nöyryyttää pienipalkkaista äitiä. Jos harvoin suostuin menemään isän perheen mukana ulkomaille, ei isä minusta tai seurastani välittänyt, pääasia oli että sai näpäyttää äitiä ja voittaa. Pelkkää vallankäyttöä ja lapsen _rakkauden_ ostamista se näytelmä oli. Eipä olla enää tekemisissä nyt kun olen aikuinen.

Vierailija
94/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä. Jos lapsen vuoro äidillään, niin he keksivät tekemistä lomalle. Isä menee omat menot. Kai se sama kesällä, jos lapsi vaikka äidillä kesäkuun ja isällä heinäkuun, niin ei isä silloinkaan lähde etelänmatkalle kesäkuussa ja kysy tyttöä mukaan. Matka tehdään silloin heinäkuussa ja tyttö mukaan. Muutoin tekee mitä tekee äidin kanssa.

Jos isän loma on kesäkuussa niin kyllä reissu tehdään takuulla silloin, eikä heinäkuussa kun on työt. Ei niitä lomia voi lasten mukaan saada.

Reissu tehdään kesäkuussa sillä porukalla, joka siihen ajankohtaan pääsee.

Vierailija
95/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoi ettei äidillä ole tarjota mitään lapselle lomaviikolla. Olen ydinprheen isä ja olemme menossa laskettelemaan, se on lapsille koko talven aivan ykkös juttu. Siitä kyselevät joka päivä joko mennään vaikka aikaa on vielä viikkoja. Olisi todella julmaa perus se ja sanoa että käydäänkin vain syömässä ja uimassa.

Vierailija
96/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huonosti käy niin etän lomat sattuu aina huonoon aikaan. Lapsi on sitten katkera molemmille vanhemmille. Lähille, joka ei lomalle etän kanssa päästänyt, kun aika oli äidille väärä. Isälle, joka ei lasta lomalle vienyt, vaikka itse lomaili.

Millainen vanhempi ei jousta lapsen hyvän eteen?

-Katkera ja kateellinen!

97/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se äiti tekee sillä lomalla yksin kotona. Varattu loma on poissa vuosilomista muuna aikana jolloin lapsi sitten yksin kotona. Ilmoitatko sitten kenties syyslomalla ettei lapsi olekaan sinulla kun äidillä ei lomia enää jäljellä?

Isä tässä on ongelma, todellakin.

Onko äidillä siis lomaa Hiihtoloma viikko?

Vierailija
98/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaahan tuo äidiltä on. Kyseessä on tyttären etu kuitenkin. Äiti nyt haluaa käyttää valtaa. Tytär vain kärsii.

Hyvä vanhempi valitsee aina lapsen edun ja mukavuuden.

Eli jos on sovittu, että lapsi on joulun 2023 isällä koska oli 2022 äidillä, niin lapsi voi ilmoittaa isälle, että ehei, äidin luona ollaan. Älä läytä valtaa ja vaadi minua tekemään asioita, joiden vuoksi kärsin.

Joustoa pitää löytyä silloin kun kyseessä on lapsen etu.

Mikä on lapsen etu? Minusta se, että vanhemmat ovat luotettavia ja pysyvät sopimuksessaan.

Omat lapseni eivät ole koskaan käyneet laskettelulomalla Ylläksellä ja heistä on kasvanut ihan käypäsiä, tervepäisiä veronmaksajia. Ap:n tapauksessa isä olisi voinut valita laskettelureissun ajankohdan ns. isäviikolle ja sopia koulun kanssa, että tyttö tekee läksyjä ollessaan reissussa. Kyllä, myös isälle kuuluu vastuu siitä, että koulu sujuu ja että elatussopimuksesta pidetään kiinni.

Toistaiseksi ei ole kyetty osoittamaan, että on tytön etu päästä Ylläkselle isän kanssa ja jos se todella on kasvulle ja kehitykselle tarpeellista, niin siitä mennään keskustelemaan lastenvalvojan kanssa hyvissä ajoin ja haetaan oikeuden päätös sille, että Ylläs on välttämätön.

Mun mielestä ei ole mitenkään lapsen etu matkustella loma-aikojen ulkopuolella jatkuvasti. Isä matkustakoon lapsen kanssa omina loma-aikoina ja äiti omina, jos vuoroviikoista ei voida joustaa. On lapsen kiusaamista houkutella lomamatkalle, vaikka asiaa ei ole sovittu sen vanhemman kanssa kenen luonapitovuoro silloin on. Itse en tykkäisi, jos isä haluaisi viedä lapset matkoille jatkuvasti loma-aikoina ja mankuisi minua luopumaan lomista lasten kanssa.

Vierailija
99/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoi ettei äidillä ole tarjota mitään lapselle lomaviikolla. Olen ydinprheen isä ja olemme menossa laskettelemaan, se on lapsille koko talven aivan ykkös juttu. Siitä kyselevät joka päivä joko mennään vaikka aikaa on vielä viikkoja. Olisi todella julmaa perus se ja sanoa että käydäänkin vain syömässä ja uimassa.

Ap ei sitä voi tietää, koska ei pääse äidin pään sisälle. Sinäkin yrität lahjoa lapsiasi rahalla ja näin nostattaa omaa hyvän isän egoa äidin kustannuksella. Toivottavasti tuo äiti pitää kiinni sopimuksesta.

Vierailija
100/157 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos huonosti käy niin etän lomat sattuu aina huonoon aikaan. Lapsi on sitten katkera molemmille vanhemmille. Lähille, joka ei lomalle etän kanssa päästänyt, kun aika oli äidille väärä. Isälle, joka ei lasta lomalle vienyt, vaikka itse lomaili.

Millainen vanhempi ei jousta lapsen hyvän eteen?

-Katkera ja kateellinen!

Normaali ja sopimusta noudattava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi