Voisiko joku matemaattisesti älykäs sanoa varmuudella tuleeko itse leipominen halvemmaksi?
Kuin jälkiruokien (suklaa kakut karkit vanukkaat) ostaminen?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti lasket itsekin.
Usein vastaus on ei, jos ostat halvinta kaupan merkkiä.
Joskus voi tulla halvemmaksi tai ainakin olla parempaa samalla hinnalla. Riippuu mitä tekee.Tuohon TCO:hon (total cost of owner) kuuluu paljon muutakin kuin raaka-aineiden hinta.
- Hankinta kulut, eli raaka-aineiden hinta
- Raaka-aineiden hankintaan kulununeet kulut (poltto-aine)
- Tuotteiden valmistamiseen kuluneet kulut (sähkö, lämmin vesi, tiskaus, pesuaineet)
- Laitteiden ja tekovälineiden kuluminen (tiskikone, hella/uuni, vispaimet, kulhot, kattilat jne...)Moni ei todellakaan osaa edes ajatella mihin kaikkeen kuluu rahaa ihan yksinkertaisissakin toimenpiteissä.
Tässäkään tuskin on kaikki ja omalle työlle ei ole laskettu hintaa. Itse en kyllä tee mitään alle 25€/h mistä en pidä ja minkä voi teettää muilla. En pidä leipomisesta, joten jos pullien tekemiseen menisi 2h, niin tuski säästäisin yli 50€, itse tekemällä, joten ostan ne kaupasta ja teen jotain muuta tuon 2h.Itse käyn joka tapauksessa kerran viikossa kaupassa, joten lisäkustannuksia hankintamatkasta ei erikseen tule. Saman hankintamatkan joutuu toki myös tekemään sen ostoleivonnaisen. hankkimiseksi. Kaikkia välineitä käytetään vuosikausia ja astiat ym on sen verran halpoja, ettei uuden välineen hankintakulun kuollettamiseen kovin kauaa kulu . Energian ja vedenkulutus leivontaan on muutamia kymmeniä senttejä Max. Kotitalouskoneet ovat käsittääkseni käyttöä varten hankittu ja käyttöikä on parhaimmillaan kymmeniä vuosia. Itse leipoen voi päättää mitä ne leivonnaiset sisältää ja yleensä saa myös parempia tuotteita kuin teolliset vastikkeet. Jokainen toki aivan itse päättää, mitä haluaa suuhunsa laittaa ja mihin haluaa aikansa käyttää.
Sinulla on oikea asenne, eli osaat kuitenkin miettiä kokonaiskustannuksia. Moni ei osaa tai edes mieti. Toinen viesti tuolla oli että tekee leivinuunissa kun kuitenkin sen joutuu lämmittämään 👍
T: 21.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti lasket itsekin.
Usein vastaus on ei, jos ostat halvinta kaupan merkkiä.
Joskus voi tulla halvemmaksi tai ainakin olla parempaa samalla hinnalla. Riippuu mitä tekee.Tuohon TCO:hon (total cost of owner) kuuluu paljon muutakin kuin raaka-aineiden hinta.
- Hankinta kulut, eli raaka-aineiden hinta
- Raaka-aineiden hankintaan kulununeet kulut (poltto-aine)
- Tuotteiden valmistamiseen kuluneet kulut (sähkö, lämmin vesi, tiskaus, pesuaineet)
- Laitteiden ja tekovälineiden kuluminen (tiskikone, hella/uuni, vispaimet, kulhot, kattilat jne...)Moni ei todellakaan osaa edes ajatella mihin kaikkeen kuluu rahaa ihan yksinkertaisissakin toimenpiteissä.
Tässäkään tuskin on kaikki ja omalle työlle ei ole laskettu hintaa. Itse en kyllä tee mitään alle 25€/h mistä en pidä ja minkä voi teettää muilla. En pidä leipomisesta, joten jos pullien tekemiseen menisi 2h, niin tuski säästäisin yli 50€, itse tekemällä, joten ostan ne kaupasta ja teen jotain muuta tuon 2h.Niin katot jotain tyhjänpäiväistä telkkaria tai nettisarjaa ja mädätät aivosi kännykkää pläräämällä kun voisit kehittää itseäsi ja leipoa koska aivot tykkää uusista asiiosta kuten vaikka uusia reseptejä oppia.
Saatan vaikka hakata halkoja tai kitkeä kasvimaata, jotka saattavat tuntihinnaltaan tuottaa ihan saman verran. Eli sen työn mitä et osaa hyvin- / et halua tehdä, voi useimmiten muuttaa toiseen mieluisampaan hommaan ihan +-0 budjetilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ammattimaista leipomoa on sen omassa työssä voittaa.
Minusta se on päinvastoin helppoa. Halvimmasta aineista massatuotettu höppelileipä ym ei ole läheskään niin maistuvaa kuin itsetehty. Makeat leivonnaiset taas tehdään halvimmasta kovasta rasvasta käyttäen älytön määrä sokeria.
Niillä on logistiikka kunnossa, raaka-aineet saa tukusta yms.
Pirkan 6 mokkapalaa maksaa 2,50 euroa, tolla tekee pellillisen mokkapaloja itse, eli noin 100 kpl
Ei pellillinen mokkapaloja ole yhtä kuin sata mokkapalaa vaan se on n. 24 kpl. Yksi pellillinen mokkapaloja itse tehtynä maksaa n. 5,50 euroa. Huomaa, että peltimokkapalat ovat ohuempia kuin nuo Pirkan. Joten sanoisin että kaksi peltimokkapalaa päällekkäin olisi Pirkan mokkapalan paksuinen. Näin ollen itse tehty peltimokkapala tulisi suunnilleen saman hintaiseksi kuin valmismokkapala. Itse tehty on kyllä paljon parempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanukkaiden kohdalla riippuu vahvasti siitä, syökö mies todennäköisemmin itse tehdyt vanukkaat kuin ostetut.
Heh heh, vai tuleeko joku ovista ja ikkunoista peräti varastamaan ne.
Minä leivon kaikki leivät ja kahvileivät itse ja teen myös jälkiruokia, mutta en ole koskaan ajatellut niille hintaa. Marjoista tehdyt jälkiruoat tulevat aika edulliseksi, kun poimii metsämarjat itse ja kasvattaa puutarhamarjoja, jos siihen mahdollisuus.
Mä leivon huomenna tähtitorttuja. Joulusta jäi puolikas purkki luumuhilloa ja nyt oon niin taloudellinen etten heitä sitä pois vaan teen toisen erän torttuja. Otan nyt sellaisen periaatteen etten hukkaa mitään.
Eipä se paljon halvemmaksi tule. Ihmisillä on vääriä käsityksiä itse tehdyn leivonnaiset hinnoista. Esim. rasva on nykyään kallista, voi maksaa melkein viisi euroa puolen kilon paketti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on päinvastoin helppoa. Halvimmasta aineista massatuotettu höppelileipä ym ei ole läheskään niin maistuvaa kuin itsetehty. Makeat leivonnaiset taas tehdään halvimmasta kovasta rasvasta käyttäen älytön määrä sokeria.
Pirkan 6 mokkapalaa maksaa 2,50 euroa, tolla tekee pellillisen mokkapaloja itse, eli noin 100 kpl
Ei pellillinen mokkapaloja ole yhtä kuin sata mokkapalaa vaan se on n. 24 kpl. Yksi pellillinen mokkapaloja itse tehtynä maksaa n. 5,50 euroa. Huomaa, että peltimokkapalat ovat ohuempia kuin nuo Pirkan. Joten sanoisin että kaksi peltimokkapalaa päällekkäin olisi Pirkan mokkapalan paksuinen. Näin ollen itse tehty peltimokkapala tulisi suunnilleen saman hintaiseksi kuin valmismokkapala. Itse tehty on kyllä paljon parempaa.
Onko sähköt, pesuaineet ym. huomioitu? Se uuni vie 2kwh sähköä / tunti.
Vierailija kirjoitti:
Eipä se paljon halvemmaksi tule. Ihmisillä on vääriä käsityksiä itse tehdyn leivonnaiset hinnoista. Esim. rasva on nykyään kallista, voi maksaa melkein viisi euroa puolen kilon paketti.
Puoli kiloa voita maksaa 3,59 paketti. Leivontamargariini on halvempaa. 0,9 litraa rypsiöljyä maksaa n. 4 euroa. Kannattaa vertailla hintoja eri kaupoissa
Tietyillä reunaehdoilla itse tehty ruoka, leivonnaiset ja muut itse tehtävät tulevat halvemmiksi kuin kaupasta ostetut. Monelle on ihan se ja sama, minkä hinnan omalle työlleen laskee, jos ei ole mahdollisuus vaihtaa sitä itse tehden käytettyä aikaa kuitenkaan työhön, josta saa rahaa. Oma työni on henkisesti vaativaa, enkä oikeasti pysty tekemään sitä pitkiä aikoja ilman kunnon pausseja. 8-10t/päivässä on ihan ehdoton maksimi, mitä minun resursseillani pystyy tätä työtä tekemään. Mutta se ei tarkoita sitä, ettenkö pystyisi tekemään jotain muuta, aivoilleni helpompaa työtä.
Vaikkapa housujen paikkaaminen. Minulla menee farkkujen reiän paikkaamiseen noin 20min. Käteen jäävä tuntipalkkani on jotain 20€ luokkaa. Aikaani kuluu siis 7 euron verran. Eipä taida farkkujen paikkauspalvelua saada tuolla hinnalla. Käytössäni on tietenkin ompelukone, joka on ostettu 21 vuotta sitten. Sillä on näiden 21 vuoden aikana tehty niin paljon ompelutöitä, että sen hankintahinta on jo kuoletettu. Ainoat kustannukset ovat langat, jokunen öljytippa silloin tällöin, ja tietenkin sähkö. Laitetaan vielä euro lisää tuohon paikkaushintaan. Netistä löytämieni hinnastojen mukaan ehdoton alin hinta farkkujen paikkaamiseen on 15€. Eli jään edelleen 7 euroa voitolle, kun paikkaan farkut itse.
Lämmitän talon puilla. Ok, talossa on käytettävissä sähkölämmitys, jonka kustannukset tällä hetkellä olisivat noin 800€/kk. Se on siis noin 40 tunnin työpanos - jokaista lämmityskuukautta kohti. Teen koko vuoden polttopuut alle viikon työtunneilla. Jos lämmitän taloni puilla, jään voitolle jo yhden talvikuukauden lämmityskustannuksilla.
Leivon 6 munan syntymäpäiväkakun. Sen hinta on noin 6x15snt+20snt jauhot+30snt sokeri+5snt vuuan leivitykseen voi, korppujauholle en osaa laskea hintaa, kun jauhan siihen syömättä jäävät leivänkannikat, sanotaan siihenkin se 5snt, niin kakkupohja maksaa 1,50€. Siihen täytteet, kolme purkkia kermaa, 2dl fariinisokeria 3€+1€, vaniljasokeria 20snt, sokeri mansikkatäytteeseen 10snt, rahkapurkki 1€, sanotaan 5,50€. Yhteensä 7€. Kakkupohjan olen opetellut muuten paistamaan leivinuunissa, ja puuhellalla kiehuu kinuskikin. Halvin kaupan kakku lienee Frödingen kinuskikakku, mutta niitä pitää ostaakin kaksi, jolloin hankintahinta on 2x6-8€. Jos laskee oman työn hinnan, niin ei kannata. Mutta jos ottaa huomioon sen, että lapset eivät suostu frödingen kakkua syömään, niin kannattaahan tuo. Halvin saman kokoinen leipomokakku maksaa noin kolmekymppiä, joten siinä oma työkin laskettuna on taas edullisempi tehdä itse.
Då Runebergstårtorna kostar mellan 20 och 40 € kg i affären och de är gjorda på ingredienser som inte ens kostar 3 €/kg i snitt, så är det en enkel match.
Tillsätt punsch som tårtorna skall ha och som inte finns i affärens varianter och vinn fortfarande något i stil med 15-35 €/kg samtidigt som du har äkta Runebergstårta och inte en blek kopia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sähköt, pesuaineet ym. huomioitu? Se uuni vie 2kwh sähköä / tunti.
Mokkapaloja paistetaan alle 20 minuuttia ja kiertoilmauunissa voi paistaa kaksi pellistä kerrallaan. Kun lämmittää uunin kannattaa leipoa enemmän kerrallaanbtai hyödyntää lämpöä ruuanlaittoon.
Kääretortut ovat paljon halvempia ja parempia kaupasta ostettuina kuin itsetehtyinä. Kaupan kääretorttu ja uunin lämmittäminen maksavat saman verran.
Olen matemaatisesti älykäs ja ja voin sanoa varmuudella, että tulee.
Menee samaan sarjaan kuin tarjousten perässä juokseminen. Ihmiset eivät tajua laskea omalle työlleen/ajalleen mitään arvoa. Köyhien perusvirhe. Jokaisen tulisi määritellä omalle vapaa-ajalle tuntihinta.
Kaverini käytti edullisen television metsästykseen useita viikkoja. Aikaa meni varmasti 50 tuntia ja lopullinen säästö oli 100€. Sitten kun kerrotaan tuo 50 tuntia vaikkapa 20 eurolla, tulipa halvaksi. Jokainen tietysti arvottaa oman aikansa kuten haluaa. Ajan voi käyttää vaikkapa oman ammattitaidon/sivubisnesten pyörittämiseen(osuuskunnat) ta harrastukset.
On halvempaa mutta leivissä maksaa lähinnä päälliset.
Vierailija kirjoitti:
Menee samaan sarjaan kuin tarjousten perässä juokseminen. Ihmiset eivät tajua laskea omalle työlleen/ajalleen mitään arvoa. Köyhien perusvirhe. Jokaisen tulisi määritellä omalle vapaa-ajalle tuntihinta.
Kaverini käytti edullisen television metsästykseen useita viikkoja. Aikaa meni varmasti 50 tuntia ja lopullinen säästö oli 100€. Sitten kun kerrotaan tuo 50 tuntia vaikkapa 20 eurolla, tulipa halvaksi. Jokainen tietysti arvottaa oman aikansa kuten haluaa. Ajan voi käyttää vaikkapa oman ammattitaidon/sivubisnesten pyörittämiseen(osuuskunnat) ta harrastukset.
Omalle työlle ei voi laskea palkkaa mikäli ei ole tuolloin mitään tehtävää, josta saisi palkkaa. Tätä kutsutaan vaihtoehtoiskustannukseksi.
Se riippuu ihan mihin verrataan. Jos ostat sitä halvinta laatua, niin yleisesti ottaen tuskin on taloudellisesti järkevää. Jos taas ostat sitä kalleinta laatua, niin todellakin on kannattavaa. Kuitenkin se tekemäsi leivän laatu ei välttämättä ole yhtä hyvää kuin se kaupasta ostettu ammattilaisen tekemä laadukas leipä, mutta ajan myötä kehität taitojasi ja saat yhtä laadukasta kuin kaupasta ostettua, ellei parempaa. Tässä täytyy ottaa myös huomioon sinun oma aikasi, että kuinka arvokasta se sinulle on. Esimerkiksi jos vaikka lasket aikasi olevan vaikka 10e/h, etkä nauti leipomisesta, niin onhan se melko kallista verrattuna kaupasta ostettuun leipään.
Vierailija kirjoitti:
No huvikseen laskin hinnan näille perusmuffineille. S-kauppojen halvin tuote:
2 munaa
1,5 dl sokeria
125 g pehmeää margariinia
1 3/4 dl jauhoja
1 tl leivinjauhetta
1 tl vaniljasokeriaRaaka-aineet 0,75snt/ per muffinit.
Näillä raaka-aineilla leivot 3 kertaa, kunes margariini loppuu. Sokeri riittää 6kertaan, munat (24kpl) 12kertaan, jauhot 17 ja leivinjauhe ja vaniliini sokeri 45kertaa.
Voit tarvita muffinssi vuokia 200kpl 2.75e tai kestovuuan 9.50e
Sähköä voi mennä vajaa kwh eli 30snt.
En av de bökigaste kalkylerna hittills. Svarar den på hur mycket en muffins kostade i affären och hur mycket en självgjord kostade? Då ingredienserna för en sats muffins endast kostade 0,0075 €, hur mycket kostade en muffins?