Voisiko joku matemaattisesti älykäs sanoa varmuudella tuleeko itse leipominen halvemmaksi?
Kuin jälkiruokien (suklaa kakut karkit vanukkaat) ostaminen?
Kommentit (78)
Jos hinta on se ainoa kriteeri, niin tuskin. Teollisuus voittaa mutta laatu on tietysti mitä on.
Riippuu mitä leivot. Pullat, kuivakakut, muffinit, ym. sellaiset, joista iso osa on jauhoja, ovat edullisia tehdä. Kakut ja muut joihin tarvitaan paljon marjoja, tuorejuustoja, sitruunatahnoja, suklaita, sokerimassoja sun muita, voivat olla tosi kalliitakin.
Parin vanukkaan hinnalla leipoo paljon pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu mitä leivot. Pullat, kuivakakut, muffinit, ym. sellaiset, joista iso osa on jauhoja, ovat edullisia tehdä. Kakut ja muut joihin tarvitaan paljon marjoja, tuorejuustoja, sitruunatahnoja, suklaita, sokerimassoja sun muita, voivat olla tosi kalliitakin.
Ainoastaan jos ei laske omalle työlle hintaa.
Vaikea ammattimaista leipomoa on sen omassa työssä voittaa.
Vanukkaiden kohdalla riippuu vahvasti siitä, syökö mies todennäköisemmin itse tehdyt vanukkaat kuin ostetut.
Ei siihen matematiikkaa tarvita. Totta kai kaiken itse tekeminen kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Minä rakastan leipomista, joten en osaa ajatella sitä työnä. Tykkään leipomisesta enemmän kuin leivonnaisten syömisestä. En ehdi enkä voi leipoa niin paljoa kuin haluaisin.
Ei kai tuo mitenkään matemaattista älyä vaadi. Katsot mitä maksavat leivonta-ainekset maksavat, uunin sähkönkäyttö on kustannuksissa melko marginaalista, mutta senkin voit googlettaa. Ja sitten arvioit mitä sama maksaisi kaupassa.
Siinä on aika monta muuttuvaa tekijää. Sämpylöiden leipominen tulee halvemmaksi kuin karkit ja vanukkaat, mutta onko halvempaa kuin kaupan halvimmat sämpylät.
Kotona tehty vanukas on halvempaa kuin kaupan, samoin viili. Yksi merkittävä asia on annoskoko. Jos kaupan purkki on liian iso, voi kotona annostella lapsellekin vaikka puolen desin annokset.
Riippuu aika paljon siitä, mitä leipoo. Esimerkiksi muffinit ja kuivakakut tulevat halvemmiksi itse leivottuna kuin kaupasta.
Helposti lasket itsekin.
Usein vastaus on ei, jos ostat halvinta kaupan merkkiä.
Joskus voi tulla halvemmaksi tai ainakin olla parempaa samalla hinnalla. Riippuu mitä tekee.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo mitenkään matemaattista älyä vaadi. Katsot mitä maksavat leivonta-ainekset maksavat, uunin sähkönkäyttö on kustannuksissa melko marginaalista, mutta senkin voit googlettaa. Ja sitten arvioit mitä sama maksaisi kaupassa.
Tai toisin päin: katsot jonkun pakkauksen hinnan kaupassa ja katsot, kuinka suuren erän saisit samalla hinnalla, jos leipoisit itse. Joku herkkukääretorttu voi maksaa yli 10€, mutta ainekset eivät edes puolta varsinkaan silloin, jos on täytteeseen omia marjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai raaka-aineille ja energialle.
Jos on aivan aloittelija leipurina, kannattaa varautua, että joutuu leipomaan osan leipomuksista kahteen kertaan. Joten kannattaa varata kunnolla aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalle työlle voi laskea hinnan vain, mikäli leipomiselle on vaihtoehtoiskustannus.
Monille omaan tarpeeseen leivonta on harrastus ja harva laskee itselleen harrastuksesta palkkaa. Mikäli leipoo myyntiin niin toki palkkakustannuskin kannattaa huomioida.
Minulla se tulee hieman halvemmaksi, vaikka lasken mukaan kaikki tarvikkeet ja ainekset leivinpaperista voihin ja kananmuniin.
Lasken siis lempiresepteistäni aineksien tarkkojen määrien hinnat käyttämieni kauppojen hinnastojen mukaan ja lopulta lasken hinnat yhteen. Näin saan yhden vaikkapa kakun hinnan.
Seuraavaksi mietin kuinka moneksi päiväksi kakku riittää minulla ja jaan kokonaishinnan päivien määrällä.
Sitten mietin millaisia makeita valmistuotteita yleensä ostan yhdelle päivälle, ja vertaan niiden hintaa itse leipomani kakun päiväannoksen hintaan.
Kyllä se minulla tulee vähän halvemmaksi. Tässä on kyllä tarpeen huomioida etten makeita valmistuotteita ostaessani valitse mitään halpismerkkien tuotteita tms. vaan sellaisia mistä tykkään. Leivontaan sen sijaan saatan valita esim. halpismerkin jauhot tms.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Minä pidän leipomisesta ja jälkiruokien teosta, mutta ei sitä aina kyllä voi erityisen halvaksi kutsua. Erinäisiin raaka-aineisiin ja välineisiin palaa kyllä rahaa.
Helpompaa olisi verrata yksitellen tiettyjä leipomuksia kuin puhua yleisellä tasolla. Mutta siinäkin pitäisi vaan löytää kaupasta tai leipomosta mahdollisimman samanlainen tuote kuin mitä itse leivot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omalle työlle voi laskea hinnan vain, mikäli leipomiselle on vaihtoehtoiskustannus.
Monille omaan tarpeeseen leivonta on harrastus ja harva laskee itselleen harrastuksesta palkkaa. Mikäli leipoo myyntiin niin toki palkkakustannuskin kannattaa huomioida.
Samaan aikaan moni inhoaa leipomista, mutta ruokakuluissa pitäisi säästää. Siinä voi sitten laskea, että säästin 48snt ja aikaa meni 3h, oliko sen arvoista?
https://www.tts.fi/uutishuone/uutiset/asumisen_uutiset/tts_testaa_tuore…
Laskelma artikkelin loppupuolella
Ei sitä pysty mikään matemaatikko sanomaan varmasti.