Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko joku matemaattisesti älykäs sanoa varmuudella tuleeko itse leipominen halvemmaksi?

Vierailija
30.01.2023 |

Kuin jälkiruokien (suklaa kakut karkit vanukkaat) ostaminen?

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti lasket itsekin.

Usein vastaus on ei, jos ostat halvinta kaupan merkkiä.

Joskus voi tulla halvemmaksi tai ainakin olla parempaa samalla hinnalla. Riippuu mitä tekee.

Tuohon TCO:hon (total cost of owner) kuuluu paljon muutakin kuin raaka-aineiden hinta.

- Hankinta kulut, eli raaka-aineiden hinta

- Raaka-aineiden hankintaan kulununeet kulut (poltto-aine)

- Tuotteiden valmistamiseen kuluneet kulut (sähkö, lämmin vesi, tiskaus, pesuaineet)

- Laitteiden ja tekovälineiden kuluminen (tiskikone, hella/uuni, vispaimet, kulhot, kattilat jne...)

Moni ei todellakaan osaa edes ajatella mihin kaikkeen kuluu rahaa ihan yksinkertaisissakin toimenpiteissä.

Tässäkään tuskin on kaikki ja omalle työlle ei ole laskettu hintaa. Itse en kyllä tee mitään alle 25€/h mistä en pidä ja minkä voi teettää muilla. En pidä leipomisesta, joten jos pullien tekemiseen menisi 2h, niin tuski säästäisin yli 50€, itse tekemällä, joten ostan ne kaupasta ja teen jotain muuta tuon 2h.

Vierailija
22/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään leivoin kaurasämpylöitä, kun kaupassa oli 6 pehmopalaa jotain 4 euroa. Tein 12kpl sämpylää joihin käytin kaurahiutaleita, vehnäjauhoja, kuivahiivaa, suolaa, vettä, hunajaa, että reipppaasti  alle euron tuli se satsi maksamaan, kun viehän se uuni vähän sähköä kun 250 asteessa 10 minuutti paistoi. Lisäksi teen kaurahiutaleista välillä makeita "kakkuja", jossa on banaania tai omenaa seassa ja kun kakku paistunut päälle sulanuttu suklaata ja hintaa tällekin alle euron, kun kaupasas ne on nykyjään yli 3 euroa heittämällä.. Eli säästöt on monia satoja prosentteja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä leivot. Pullat, kuivakakut, muffinit, ym. sellaiset, joista iso osa on jauhoja, ovat edullisia tehdä. Kakut ja muut joihin tarvitaan paljon marjoja, tuorejuustoja, sitruunatahnoja, suklaita, sokerimassoja sun muita, voivat olla tosi kalliitakin.

Parin vanukkaan hinnalla leipoo paljon pullaa.

Ainoastaan jos ei laske omalle työlle hintaa.

Omalle työlle voi laskea hinnan vain, mikäli leipomiselle on vaihtoehtoiskustannus.

Monille omaan tarpeeseen leivonta on harrastus ja harva laskee itselleen harrastuksesta palkkaa. Mikäli leipoo myyntiin niin toki palkkakustannuskin kannattaa huomioida.

Samaan aikaan moni inhoaa leipomista, mutta ruokakuluissa pitäisi säästää. Siinä voi sitten laskea, että säästin 48snt ja aikaa meni 3h, oliko sen arvoista?

Mikäli ei pidä leipomisesta kannattaa valmistaa yön yli sämpylöitä tai pataleipää. Ainekset sekoitetaan , taikinan annetaan tekeytyä seuraavaan päivään ja sitten vaan sämpylät/leipä paistetaan.

https://www.anninuunissa.fi/rapeat-ja-nopeat-jaakaappisampylat/

https://www.meillakotona.fi/reseptit/paras-pataleipa

Aktiivista leipomisaikaa menee alle vartti. Toki myös leipäkone on kätevä. Edullisimmillaan se maksaa noin 100 e.

Vierailija
24/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti lasket itsekin.

Joskus voi tulla halvemmaksi tai ainakin olla parempaa samalla hinnalla. Riippuu mitä tekee.

Tuohon TCO:hon (total cost of owner) kuuluu paljon muutakin kuin raaka-aineiden hinta.

- Tuotteiden valmistamiseen kuluneet kulut (sähkö, lämmin vesi, tiskaus, pesuaineet)

- Laitteiden ja tekovälineiden kuluminen (tiskikone, hella/uuni, vispaimet, kulhot, kattilat jne...)

Moni ei todellakaan osaa edes ajatella mihin kaikkeen kuluu rahaa ihan yksinkertaisissakin toimenpiteissä.

Tässäkään tuskin on kaikki ja omalle työlle ei ole laskettu hintaa. Itse en kyllä tee mitään alle 25€/h mistä en pidä ja minkä voi teettää muilla. En pidä leipomisesta, joten jos pullien tekemiseen menisi 2h, niin tuski säästäisin yli 50€, itse tekemällä, joten ostan ne kaupasta ja teen jotain muuta tuon 2h.

Niin katot jotain tyhjänpäiväistä telkkaria tai nettisarjaa ja mädätät aivosi kännykkää pläräämällä kun voisit kehittää itseäsi ja leipoa koska aivot tykkää uusista asiiosta kuten vaikka uusia reseptejä oppia.

Vierailija
25/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään leivoin kaurasämpylöitä, kun kaupassa oli 6 pehmopalaa jotain 4 euroa. Tein 12kpl sämpylää joihin käytin kaurahiutaleita, vehnäjauhoja, kuivahiivaa, suolaa, vettä, hunajaa, että reipppaasti  alle euron tuli se satsi maksamaan, kun viehän se uuni vähän sähköä kun 250 asteessa 10 minuutti paistoi. Lisäksi teen kaurahiutaleista välillä makeita "kakkuja", jossa on banaania tai omenaa seassa ja kun kakku paistunut päälle sulanuttu suklaata ja hintaa tällekin alle euron, kun kaupasas ne on nykyjään yli 3 euroa heittämällä.. Eli säästöt on monia satoja prosentteja

En ikimaailmassa ostaisi jotain "6 pehmopalaa 4 eurolla"!

Ostan juureen tehtyä täysjyväleipää viipaleina, niin ei mene mitään hukkaan.

Ruisleivän ostan yleensä alennuslaputettuna, kun säilyy vielä pitkään myyntiajan jälkeem.

Suostun maksamaan ostoleivästä max 3,50-4€/kg. Tummasta leivästä en sitäkään.

Vierailija
26/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti lasket itsekin.

Niin katot jotain tyhjänpäiväistä telkkaria tai nettisarjaa ja mädätät aivosi kännykkää pläräämällä kun voisit kehittää itseäsi ja leipoa koska aivot tykkää uusista asiiosta kuten vaikka uusia reseptejä oppia.

Olen eri, mutta kommentoin pöllöä viestiäsi!

Olen kyllä aikoinani perheellisenä leiponut paljonkin kaikenlaista. Eli osaan kyllä.

Enää en viitsi eikä ole tarvetta, kun asun yksin. En syö makeita keivonnaisia muutenkaan ja leivän saa helposti ja halvalla kaupasta.

Kuka ihme ne kaikki leipomukset ym. söisi?

Mieluummin olen tosiaan vaikka netissä oppimassa asioita, lukemassa tietoa ja kekustelemassa. Tämä on mielestäni fiksua ajankäyttöä tässä elämäntilanteessa.

Suuri osa valveillaoloajastani kuluu melko raskaissa, fyysisissä töissä.

Vierailija
27/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti lasket itsekin.

Itse käyn joka tapauksessa kerran viikossa kaupassa, joten lisäkustannuksia hankintamatkasta ei erikseen tule. Saman hankintamatkan joutuu toki myös tekemään sen ostoleivonnaisen. hankkimiseksi. Kaikkia välineitä käytetään vuosikausia ja astiat ym on sen verran halpoja, ettei uuden välineen hankintakulun kuollettamiseen kovin kauaa kulu . Energian ja vedenkulutus leivontaan on muutamia kymmeniä senttejä Max. Kotitalouskoneet ovat käsittääkseni käyttöä varten hankittu ja käyttöikä on parhaimmillaan kymmeniä vuosia. Itse leipoen voi päättää mitä ne leivonnaiset sisältää ja yleensä saa myös parempia tuotteita kuin teolliset vastikkeet. Jokainen toki aivan itse päättää, mitä haluaa suuhunsa laittaa ja mihin haluaa aikansa käyttää.

Vierailija
28/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai itse leipominen tulee paljon halvemmaksi. Katsoin juuri kaupassa, kun siellä oli myynnissä mokkapaloja. Kaksi palaa maksoi noin neljä euroa. Itse tehtynä pellillinen maksaa ehkä kaksi euroa. Tein myös lapsen synttäreille juuri voileipäkakkuja. Sellainen pieni suorakaiteen muotoinen kakku maksaa kaupassa 15 euroa. Kahdellakympillä tein neljä samankokoista. Sämpylät maksavat vähintään kaksi euroa pussi. Samalla hinnalla tekee kymmenkertaisen määrän itse. Tähän en laske mitään omia työkustannuksia.

Vierailija
29/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huvikseen laskin hinnan näille perusmuffineille. S-kauppojen halvin tuote:

2 munaa

1,5 dl sokeria

125 g pehmeää margariinia

1 3/4 dl jauhoja

1 tl leivinjauhetta

1 tl vaniljasokeria

Raaka-aineet 0,75snt/ per muffinit.

Näillä raaka-aineilla leivot 3 kertaa, kunes margariini loppuu. Sokeri riittää 6kertaan, munat (24kpl) 12kertaan, jauhot 17 ja leivinjauhe ja vaniliini sokeri 45kertaa.

Voit tarvita muffinssi vuokia 200kpl 2.75e tai kestovuuan 9.50e

Sähköä voi mennä vajaa kwh eli 30snt.

Vierailija
30/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös miettiä, kuinka paljon syö kyseisiä tuotteita.

Esim verrattuna siihen, mitä maksaa kaupasta ostettu pulla tai kotona leivottu, pullan leipominen on kyllä edullista. Mutta maltatko syödä vain yhden niitä kotona leivottuja, juuri uunista nostettuja pullia? Leipomisesta saatu säästö voi valua hukkaan sillä, että kulutus kasvaa.

Vierailija
31/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan pitänyt niistä.

Vierailija
32/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ikimaailmassa ostaisi jotain "6 pehmopalaa 4 eurolla"!

Ostan juureen tehtyä täysjyväleipää viipaleina, niin ei mene mitään hukkaan.

Ruisleivän ostan yleensä alennuslaputettuna, kun säilyy vielä pitkään myyntiajan jälkeem.

Suostun maksamaan ostoleivästä max 3,50-4€/kg. Tummasta leivästä en sitäkään.

Minulla on sama hintahaarukka siinä, mitä suostun ostoleivästä maksamaan. Pulla on niin järjettömän hintaista kaupasta, että mikäli sitä haluan leivon sen mieluummin itse.

Vierailija
33/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu, paistatko sähköuunissa vai puilla lämmitetyssä uunissa, ja kuinka paljon leivot yhdellä lämmittämisellä. Isomman erän leipomisessa paistokustannukset yhtä leivonnaista kohden ovat pienemmät kuin pienessä erässä leivotuissa.

Toisaalta, jos lämmität sen puilla lämmitettävän uunin joka tapauksessa, tarkoituksena lämmittää asuntoasi, jää paistokustannukset varsin pieniksi, vaikka leipoisit vain yhden pullan.

Toisaalta taas, kyllähän se sähköuunin hukkalämpökin lämmittää asuntoa. Mutta jos lämmität asuntosi jollain, mikä on halvempaa kuin sähkö, tulee siitä kuitenkin kustannuksia leivontaan.

Raaka-aineet maksavat yleensä vähemmän kuin valmis leivonnainen.

Vierailija
34/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu sähkön hinnasta, jos leipomiseen käytetään uunia.

Vierailija
35/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ammattimaista leipomoa on sen omassa työssä voittaa.

Minusta se on päinvastoin helppoa. Halvimmasta aineista massatuotettu höppelileipä ym ei ole läheskään niin maistuvaa kuin itsetehty. Makeat leivonnaiset taas tehdään halvimmasta kovasta rasvasta käyttäen älytön määrä sokeria.

Vierailija
36/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi juustokakulle tulee helposti hintaa 5-8 €. Samaan hintaan taitaa saada pakastejuustokakkujakin. Ainakin ennen sai, mutta nyt ei ole tullut ostettua pitkään aikaan. Valmiskakut ovat toki vähän pienempiä ja omaan makuun erittäin makeita.

Vierailija
37/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu sähkön hinnasta, jos leipomiseen käytetään uunia.

Leipoa voi myös puulla lämmitettävällä leivonuunilla. Kaadu-uunit toki on Suomessa harvinaisempia kuin muualla

Vierailija
38/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ammattimaista leipomoa on sen omassa työssä voittaa.

Minusta se on päinvastoin helppoa. Halvimmasta aineista massatuotettu höppelileipä ym ei ole läheskään niin maistuvaa kuin itsetehty. Makeat leivonnaiset taas tehdään halvimmasta kovasta rasvasta käyttäen älytön määrä sokeria.

Niillä on logistiikka kunnossa, raaka-aineet saa tukusta yms.

Vierailija
39/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti halvemmaksi tulee perusjutut eli sellaiset, joita on koulun köksänkirjassa. Pulla, mokkapalat jne. Heti kun lähdetään siitä hifimmäksi alkaa suhdeluku tasoittumaan.

Vierailija
40/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu mitä leivot. Pullat, kuivakakut, muffinit, ym. sellaiset, joista iso osa on jauhoja, ovat edullisia tehdä. Kakut ja muut joihin tarvitaan paljon marjoja, tuorejuustoja, sitruunatahnoja, suklaita, sokerimassoja sun muita, voivat olla tosi kalliitakin.

Parin vanukkaan hinnalla leipoo paljon pullaa.

Ainoastaan jos ei laske omalle työlle hintaa.

Tolla p+eriaatteella pascalla käyminenkin maksaa, ei kannata käydä pascalla, aikaa menee aika on rahaa right?

-Jos harrastaa leipomista, lasketaanko sitten tuloksi? (säästi salimaksun kun  harrastaa tätä)