Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko joku matemaattisesti älykäs sanoa varmuudella tuleeko itse leipominen halvemmaksi?

Vierailija
30.01.2023 |

Kuin jälkiruokien (suklaa kakut karkit vanukkaat) ostaminen?

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menee samaan sarjaan kuin tarjousten perässä juokseminen. Ihmiset eivät tajua laskea omalle työlleen/ajalleen mitään arvoa. Köyhien perusvirhe. Jokaisen tulisi määritellä omalle vapaa-ajalle tuntihinta.

Kaverini käytti edullisen television metsästykseen useita viikkoja. Aikaa meni varmasti 50 tuntia ja lopullinen säästö oli 100€. Sitten kun kerrotaan tuo 50 tuntia vaikkapa 20 eurolla, tulipa halvaksi. Jokainen tietysti arvottaa oman aikansa kuten haluaa. Ajan voi käyttää vaikkapa oman ammattitaidon/sivubisnesten pyörittämiseen(osuuskunnat) ta harrastukset. 

Todennäköisesti ystäväsi vertailu myös sitä mitä ominaisuuksia missäkin tässä saa ja mitä ne maksaa. Nykyisin nämä vertailut on helppo tehdä etukäteen netissä. Joitakuita kiinnostaa tvn ominaisuudet ja he jaksaa laittaa vertailuun aikaa. Itse katson itselleni sopivan hintahaarukka ja nopealla nettivertailulla valitsen vaan jonkun tuotteen. Ei kauheasti kiinnosta ne ominaisuudet kunhan kuva näkyy ja ääni kuuluu.

Vierailija
62/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee samaan sarjaan kuin tarjousten perässä juokseminen. Ihmiset eivät tajua laskea omalle työlleen/ajalleen mitään arvoa. Köyhien perusvirhe. Jokaisen tulisi määritellä omalle vapaa-ajalle tuntihinta.

Kaverini käytti edullisen television metsästykseen useita viikkoja. Aikaa meni varmasti 50 tuntia ja lopullinen säästö oli 100€. Sitten kun kerrotaan tuo 50 tuntia vaikkapa 20 eurolla, tulipa halvaksi. Jokainen tietysti arvottaa oman aikansa kuten haluaa. Ajan voi käyttää vaikkapa oman ammattitaidon/sivubisnesten pyörittämiseen(osuuskunnat) ta harrastukset. 

Omalle työlle ei voi laskea palkkaa mikäli ei ole tuolloin mitään tehtävää, josta saisi palkkaa. Tätä kutsutaan vaihtoehtoiskustannukseksi.

Kyllähän tuon ajan olisi voinut käyttää vaikka viihteeseen, mutta jos nauttii hintojen vertailusta ja samalla säästää, niin onhan tuo sillä tavalla oman vapaa-aikansa hyötykäyttöä. Ja mielestäni kyllä sille omalle ajalle voi ihan hyvin määritellä tuntihinnan, sen perusteella kuinka paljon sitä voisi tienata töitä tehden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omalle ajalle kannattaa laskea rahallinen arvo sitten, jos joku on valmis maksamaan siitä. Kaverisi ei ehkä olisi käyttänyt tuota 50 tuntia mihinkään mistä hän olisi saanut enemmän rahaa kuin mitä hän telkkarista säästi.

On sitten toinen juttu, olisiko hän voinut käyttää sen johonkin itselleen mieluisampaan. Silloin hänen olisi pitänyt olla valmis maksamaan kalliimpi telkkari.

Vierailija
64/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalle työlle ei voi laskea palkkaa mikäli ei ole tuolloin mitään tehtävää, josta saisi palkkaa. Tätä kutsutaan vaihtoehtoiskustannukseksi.

Ajattele pari askelta pidemmäksi. Voit käyttää ajan sijoituskirjallisuudeen lukemiseen, jonkin uuden taidon opiskeluun, vaikka norjan kielen opiskeluun ja lähdet norjaan töihin. 

Viestistäsi oikein huokuu köyhän ajatusmaailma

Vierailija
65/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ammattimaista leipomoa on sen omassa työssä voittaa.

Minusta se on päinvastoin helppoa. Halvimmasta aineista massatuotettu höppelileipä ym ei ole läheskään niin maistuvaa kuin itsetehty. Makeat leivonnaiset taas tehdään halvimmasta kovasta rasvasta käyttäen älytön määrä sokeria.

Niillä on logistiikka kunnossa, raaka-aineet saa tukusta yms.

Pirkan 6 mokkapalaa maksaa 2,50 euroa, tolla tekee pellillisen mokkapaloja itse, eli noin 100 kpl

Ei pellillinen mokkapaloja ole yhtä kuin sata mokkapalaa vaan se on n. 24 kpl. Yksi pellillinen mokkapaloja itse tehtynä maksaa n. 5,50 euroa. Huomaa, että peltimokkapalat ovat ohuempia kuin nuo Pirkan. Joten sanoisin että kaksi peltimokkapalaa päällekkäin olisi Pirkan mokkapalan paksuinen. Näin ollen itse tehty peltimokkapala tulisi suunnilleen saman hintaiseksi kuin valmismokkapala. Itse tehty on kyllä paljon parempaa.

Onko sähköt, pesuaineet ym. huomioitu? Se uuni vie 2kwh sähköä / tunti.

Mokkapaloja paistetaan alle 20 minuuttia ja kiertoilmauunissa voi paistaa kaksi pellistä kerrallaan. Kun lämmittää uunin kannattaa leipoa enemmän kerrallaanbtai hyödyntää lämpöä ruuanlaittoon.

Kaupan kääretorttu ovat kauheaa lisäainepaskaa. Kondiittorien tuotteet ovat kalliimpia ja aivan liian makeita. Parhaan kääretortun valmistaa itse.

Vierailija
66/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän tuon ajan olisi voinut käyttää vaikka viihteeseen, mutta jos nauttii hintojen vertailusta ja samalla säästää, niin onhan tuo sillä tavalla oman vapaa-aikansa hyötykäyttöä. Ja mielestäni kyllä sille omalle ajalle voi ihan hyvin määritellä tuntihinnan, sen perusteella kuinka paljon sitä voisi tienata töitä tehden.

Harvalla on sellaista työtä jota voi tehdä ja josta maksetaan palkkaa kellonympäri Jos sinulla ei aidosti ole vaihtoehtona leipomisen

sijaan tehdä työtä ja ansaita siitä palkkaa niin eihän silloin voi ajatella että vapaa-ajalta jää leipomisen vuoksi palkka saamatta. vapaa-aika on vapaa-aikaa ,eikä siitä makseta palkkaa makasipa sohvalla tai leipoipa mokkapaloja.

67/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se paljon halvemmaksi tule. Ihmisillä on vääriä käsityksiä itse tehdyn leivonnaiset hinnoista. Esim. rasva on nykyään kallista, voi maksaa melkein viisi euroa puolen kilon paketti.

Näin on. Pelkästään voin osuus on esim. tuossa yllä mainitussa pellillisessä itse tehtyjä mokkapaloja n. 2 euroa, ehkä vähän ylikin kauppojen hinnoista riippuen. Useimmissa resepteissä voita tulee (taikina + kuorrute) 275 g. Lisäksi tomusokeria tulee melkein puolet pakkauksesta. Kaakaota melkein 1 dl. Eivätkä ne kananmunatkaan ja sokerit yms. ilmaisia ole.

Jos ostaa ainekset tavallisesta kaupasta, yhden mokkapalapellillisen hinnaksi tulee 5-6 euroa. Tähän ei edes ole laskettu mukaan noita sähköä ja pesuaineita yms.

Tuollakin hinnalla jään silti hieman plussan puolelle siihen verrattuna, että ostaisin niitä makeita valmisjuttuja joita muuten ostaisin. Minulla on näköjään kallis maku.

Vierailija
68/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattele pari askelta pidemmäksi. Voit käyttää ajan sijoituskirjallisuudeen lukemiseen, jonkin uuden taidon opiskeluun, vaikka norjan kielen opiskeluun ja lähdet norjaan töihin. 

Viestistäsi oikein huokuu köyhän ajatusmaailma

Olen ollut Norjassa töissä, eikä kiinnosta enää sinne lähteä. Sijoitukseni voi hyvin ihan ilman mitään idiootti-oppaita lukematta

Vierailija
69/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti matemaattisesti älykkäät ei ole niitä, jotka ottaa asiat kokonaisvaltaisesti huomioon. Leipominen on kivaa ja kaikki sellainen kiva edistää terveyttä. Myös itseleipoessa voi valita terveellisiä ainesosia. Marjat maksaa kaupassa, mutta metsästä niitä voi itse hakea. Jos ei hae, niin maksaa se kuntosalikortti ja vitamiinipilleritkin. Jos laskee vaan montako kolikkoa meni kauppaan ja montako sähkölaitokselle ja montako kaloria sai vastineeksi niin silloin voi ostaa kilon paketin sokeria ja siitä lappaa lusikalla naamaan ja miettiä siinä sitten, että miten edullista onkaan...

Vierailija
70/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään leivän leipominen on terveydelle ja vatsalle parempi kuin ostaa. 

Leivässä sallitut lisäaineet ryhmitellään käyttötarkoituksen mukaan seuraavasti: 

emulgointiaineet (kiinteyttämis-, täyte-, hyytelöimis- ja sakeuttamisaineet, kosteudensäilyttäjät, muunnetut tärkkelykset ja stabilointiaineet)

hapettumisenestoaineet eli antioksidantit

happamuudensäätöaineet

jauhonparanteet

nostatusaineet

pakkauskaasut ja ponneaineet

säilöntäaineet

elintarvikevärit.

Itse näitä aineita EN tarvitse ruokapöytääni ja siksi leivon itse kaiken. Onko edullisempaa, en osaa sanoa, mutta terveellisempää on takuulla. 

Vierailija
71/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on päinvastoin helppoa. Halvimmasta aineista massatuotettu höppelileipä ym ei ole läheskään niin maistuvaa kuin itsetehty. Makeat leivonnaiset taas tehdään halvimmasta kovasta rasvasta käyttäen älytön määrä sokeria.

Niillä on logistiikka kunnossa, raaka-aineet saa tukusta yms.

Pirkan 6 mokkapalaa maksaa 2,50 euroa, tolla tekee pellillisen mokkapaloja itse, eli noin 100 kpl

Ei pellillinen mokkapaloja ole yhtä kuin sata mokkapalaa vaan se on n. 24 kpl. Yksi pellillinen mokkapaloja itse tehtynä maksaa n. 5,50 euroa. Huomaa, että peltimokkapalat ovat ohuempia kuin nuo Pirkan. Joten sanoisin että kaksi peltimokkapalaa päällekkäin olisi Pirkan mokkapalan paksuinen. Näin ollen itse tehty peltimokkapala tulisi suunnilleen saman hintaiseksi kuin valmismokkapala. Itse tehty on kyllä paljon parempaa.

Onko sähköt, pesuaineet ym. huomioitu? Se uuni vie 2kwh sähköä / tunti.

Mokkapaloja paistetaan alle 20 minuuttia ja kiertoilmauunissa voi paistaa kaksi pellistä kerrallaan. Kun lämmittää uunin kannattaa leipoa enemmän kerrallaanbtai hyödyntää lämpöä ruuanlaittoon.

Kaupan kääretorttu ovat kauheaa lisäainepaskaa. Kondiittorien tuotteet ovat kalliimpia ja aivan liian makeita. Parhaan kääretortun valmistaa itse.

Kotona kun leipoo kääretorttuja niin voi tutkia samalla mitä reikiä kehosta löytyy. Kotona tehdyissä kääretortuissa on monesti kakkaa,räkää, vaikkua, vaginahiivaa ym.

Sinuna opettelisin toimimaan hygieenisemmin. Ihan oman hyvinvointisi takia.

Vierailija
72/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se paljon halvemmaksi tule. Ihmisillä on vääriä käsityksiä itse tehdyn leivonnaiset hinnoista. Esim. rasva on nykyään kallista, voi maksaa melkein viisi euroa puolen kilon paketti.

Voi on Suomessa edullista verrattuna muihin maihin.

Vierailija
73/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kääretortut ovat paljon halvempia ja parempia kaupasta ostettuina kuin itsetehtyinä. Kaupan kääretorttu ja uunin lämmittäminen maksavat saman verran.

Itse tehty kääretorttu on aivan parasta. Kaupasta ostetut keinotekoista moskaa.

Vierailija
74/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mieti matemaattisesti vaan kokonaisuutta. En jaksa arkena leipoa, joten ostan murot, suklaat, jäätelöt jne. Viikonloppuna leivon/teen pitsaa, marjapiirakkaa, pullaa yms.

Juhliin teen täytekakut, suolaiset piiraat jne itse. On kalliimpaa kuin kaupan halvat teolliset leivonnaiset, mutta paljon halvempaa kuin ostaa hyvät tarjoilut ammattilaiselta.

Vierailija
75/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa myös miettiä, kuinka paljon syö kyseisiä tuotteita.

Esim verrattuna siihen, mitä maksaa kaupasta ostettu pulla tai kotona leivottu, pullan leipominen on kyllä edullista. Mutta maltatko syödä vain yhden niitä kotona leivottuja, juuri uunista nostettuja pullia? Leipomisesta saatu säästö voi valua hukkaan sillä, että kulutus kasvaa.

Leivon paljon, mutta syön kohtuudella, eli pulla päivässä, eikä välttämättä joka päivä. Juuri uunista otettuja pullia en tykkää syödä ollenkaan. Kaupasta ostetuissa kahvileivissä laatu on valitettavan huonoa nykyään.

Vierailija
76/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudut ostamaan kaikki raaka-aineet, leivontatarvikkeet ja -astiat, käytät uunia monta tuntia, kulutat kohtuudella vettä, niin villi veikkaus on että se Gifflar -pussi tulee halvemmaksi.

Vierailija
77/78 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkästään leivän leipominen on terveydelle ja vatsalle parempi kuin ostaa. 

Leivässä sallitut lisäaineet ryhmitellään käyttötarkoituksen mukaan seuraavasti: 

emulgointiaineet (kiinteyttämis-, täyte-, hyytelöimis- ja sakeuttamisaineet, kosteudensäilyttäjät, muunnetut tärkkelykset ja stabilointiaineet)

hapettumisenestoaineet eli antioksidantit

happamuudensäätöaineet

jauhonparanteet

nostatusaineet

pakkauskaasut ja ponneaineet

säilöntäaineet

elintarvikevärit.

Itse näitä aineita EN tarvitse ruokapöytääni ja siksi leivon itse kaiken. Onko edullisempaa, en osaa sanoa, mutta terveellisempää on takuulla. 

Näiden aineiden avulla ihmisten elinikä on noussut 7 vuotta.

Vierailija
78/78 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joudut ostamaan kaikki raaka-aineet, leivontatarvikkeet ja -astiat, käytät uunia monta tuntia, kulutat kohtuudella vettä, niin villi veikkaus on että se Gifflar -pussi tulee halvemmaksi.

jos ostat gifflar- pussin viikoittain. niin aika pian käy halvemmaksi leipoa vaikka kerran kuussa satsi pullaa pakastimeen.