Sisko kadehtii meitä ja valittaa, kun ei ole rahaa - samalla polttaa joka kk 300 € savuna ilmaan...
Alkaa mennä hermot siskooni, jonka jatkuva valituksen aihe on se, miten hänellä ei ole pienipalkkaisena varaa matkustella tai tehdä mitään ja miten "hyvähän teillä on, kun on hyvät palkat". Ei meilläkään miehen kanssa mitkään hulppeat tulot ole, mutta kyllä, matkustellaan, koska yksi iso ero on se, että meillä ei mene rahaa tupakkaan, kun taas siskolla menee joka kuukausi 300 euroa (!) röökiin. Tupakoinnin lopettaminen ei hänelle ole kerta kaikkiaan vaihtoehto, kun "se on niitä ainoita iloja elämässä". Siis mitä h...vettiä, eikö se matkustelu ollutkaan tärkeä haave ja mites ne kaikki muut asiat, mitä ei nyt voi tehdä, kun "ei ole varaa"? 300 € kuussa on iso raha, jolla voisi tehdä vaikka mitä kivaa ja vuodessa peräti 3600 € menee nyt savuna ilmaan. Aika hyvät reissut saisi tehtyä sillä rahalla!
Ei vaan mene jakeluun, ei, koska kivempi on imeä röökiä posket lommolla ja valittaa, valittaa, valittaa...
Kommentit (24)
Neuvo vaihtamaan sätkään :D minulla menee vain 50e/kk tupakkiin. Toki on kyllä itsellä tarkoitus lopettaa, niin säästyy tuokin raha.
Kalliit on köyhällä siskollas huvit . Vähentäisi edes röökin polttoa niin pääsis säästöillä äkkilähdölle .
Onko tää ap:n avaus nyt sitä voimaantumista?
Kaksi kaverusta. Toinen ostaa satasella kuukaudessa vaatteita ja toinen tekee vuosittain 1200 euron lomamatkan. Luultavasti kumpikin katsoisi toista ihmetellen, miten tuolla on noin varaa.
Kannattaa varmaan sanoa sille siskolle ihan suoraan että hänkin voisi tehdä ihan samoja asioita kuin sinä jos lopettaa röökinpolton.
Vierailija kirjoitti:
Neuvo vaihtamaan sätkään :D minulla menee vain 50e/kk tupakkiin. Toki on kyllä itsellä tarkoitus lopettaa, niin säästyy tuokin raha.
jos on pakko polttaa niin en tiedä ketään joka polttaisi suomi askitupakkaa askin päivässä:-D ihan höpö juttu. Sätkiä ja täälpäin haaparannalta 5 e aski. No eihän se siltikään ilmasta ole
Olen yrittänyt sanoa sitäkin, että ei meillä olisi varaa matkustaa, jos joka kk pistettäisiin 300 € tupakkaan. Että ei meilläkään tulot mahdollista sitä, että tehdään mitä vaan, mutta sisko ei hyväksy vastausta, koska hänelle rööki on kuin elintarvike ja hän katsoo sen pakolliseksi kuluksi, josta ei voi luopua. Kyllä minä ymmärrän, että kyseessä on tiukka riippuvuus, mutta suututtaa, kun sisko ei vaan näe sitä, että ei muillekaan raha taivaasta tipu, vaan valintoja pitää tehdä, että on varaa hankkia tai tehdä sitä mitä todella haluaa.
Käyttäköön rahansa röökiin jos/kun se on se mitä hän lopulta haluaa, mutta sitten ei pitäisi valittaa, kun omilla valinnoillaan saa aikaan sen, että ei ole varaa muuhun.
ap
Minä syön ahven, hauki, kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Kiiski, mullo, toutain. Kala on kallista, mutta nautin siitä. Tupakkia en polta.
Et voi muuttaa toista, mutta ei sunkaan ole pakko kuunnella valitusta. Ole kuin et kuulisikaan ja vaihda puheenaihetta. Ei ole sinun tehtäväsi tai vastuusi korjata siskon valituksenaiheita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos on pakko polttaa niin en tiedä ketään joka polttaisi suomi askitupakkaa askin päivässä:-D ihan höpö juttu. Sätkiä ja täälpäin haaparannalta 5 e aski. No eihän se siltikään ilmasta ole
Tupakoinnin kulta-ajalla, kun sai polttaa joka paikassansisällä oli paljon ihmisiä joilta meni 2-3 askia päivässä. kuulostaa nykyään hurjalta!
Toista päivää polttamatta. Tosiaan motivoi se, että tupakka maksaa ihan järjettömästi ja nyt voi säästää johonkin muuhun. Aluksi meinasin käydä valkaisuttamassa hampaat :)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmaan sanoa sille siskolle ihan suoraan että hänkin voisi tehdä ihan samoja asioita kuin sinä jos lopettaa röökinpolton.
Tätä on kyllä yritetty, mutta kun kyseessä on hänelle "pakollinen" kulu ja olen ihan tyhmä kun edes kehtaan ehdottaa että hän luopuisi tupakasta. Minä olen vain "rikas" (en edes ole) ja sen takia pystyn tekemään kaikkea, mitä vaille hän jää.
Ei tajua vaikka yritän vääntää rautalangasta, miten paljon 300 €/kk on ja että minä saan saman verran säästöön joka kuukausi, kun en polta.
ap
Mies poltti vuosia askin päivässä - onneksi tuli järkiinsä. Läheinen työkaveri joutui suoraan töistä sairaalaan ja kuoli keuhkosyöpään parin kuukauden kuluttua. Monikaan ei tajua, että vaikka ei syöpää saisikaan, voi saada vuosien tupakoinnista keuhkoahtaumataudin. Se onkin ikävä kuolema...
Mulla paloi kans aikoinaan kaikki rahat savuna ilmaan. Olikin suuri ihme, miten alkoi jäädä rahaa muuhun, kun lopetin. Mulla ei olisi autoa eikä omaa asuntoa jos tupakointi olisi jatkunut. Lopetin yli 20 vuotta sitten.
Kynnetön kirjoitti:
Minä syön ahven, hauki, kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Kiiski, mullo, toutain. Kala on kallista, mutta nautin siitä. Tupakkia en polta.
Niin minäkin syön. Enkä polta. Eikä ole mikään kallista.
On potkukelkka ja pilkkivehkeet. Ilmaista ruokaa, kunto nousee, keuhkot rakastaa ulkoilmaa, mieli on virkeä ja kaikki on hyvin.
Ja sitten kuulen, että miten ehdin kalalle. No helposti. 8h töitä, 8h unta, 8h kaikkea muuta, mitä elämässä pitää/haluaa tehdä ja viikonloput 24h/vrk villi ja vapaa.
Kahvitauolla ehtii sen 8h työpäivän aikana vielä kommentoida tännekin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä on kyllä yritetty, mutta kun kyseessä on hänelle "pakollinen" kulu ja olen ihan tyhmä kun edes kehtaan ehdottaa että hän luopuisi tupakasta. Minä olen vain "rikas" (en edes ole) ja sen takia pystyn tekemään kaikkea, mitä vaille hän jää.
Ei tajua vaikka yritän vääntää rautalangasta, miten paljon 300 €/kk on ja että minä saan saman verran säästöön joka kuukausi, kun en polta.
ap
Miksi sulla on niin hirveä tarve saada sisko "tajuamaan"? Käännä katse omaan itseesi ja mieti miksi teet hänen asioistaan oman ongelmasi. Anna siskon ihan rauhassa pitää sinua "rikkaana", ei se ole sun ongelma.
Mikä tilivelvollinen ap on siskolleen?
Ei mikään.
Ilmoitat vaan että joo, meillä on paremmat tulot ja ne mahdollistaa kivat asiat.
Ei sun velvollisuus ole selitellä mitään säästämisistä tai siitä miten teillä jää tupakoimattomina 300e kuussa säästöön.
Itse tienaan 4 x enemmän kuin sisarukseni enkä todellakaan selittele, perustele saati kouluta ja opasta sisarustani raha-asioiden osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi sulla on niin hirveä tarve saada sisko "tajuamaan"? Käännä katse omaan itseesi ja mieti miksi teet hänen asioistaan oman ongelmasi. Anna siskon ihan rauhassa pitää sinua "rikkaana", ei se ole sun ongelma.
On se jatkuva valitus mun ongelma. Kun ollaan niin rikkaita, ja hän on niin vähävarainen ja hyvähän se meidän on matkustaa ja valivalivali. Syyllistää samalla minua ja miestä, että tienataan enemmän kuin hän ja välillä tuntuu kuin odottaisi, että ruvettaisiin hänelle vielä maksamaan jotain... Tiedän, ei mitään järkeä missään. Korostan vielä, että emme todellakaan ole mitään hyvätuloisia, vaan ero elintasossa tulee enemmänkin siitä, miten saamme rahaa säästöön, kun ei esimerkiksi menee kolmeasataa röökiin...
Minunkin mies lopetti seinään viime joulukuun alussa,kun äitinsä sairastui keuhkosyöpään.
Hänkin oli lopettanut polttamisen varmaan 13 vuotta sitten.
Valintoja, valintoja...