Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sisko kadehtii meitä ja valittaa, kun ei ole rahaa - samalla polttaa joka kk 300 € savuna ilmaan...

Vierailija
30.01.2023 |

Alkaa mennä hermot siskooni, jonka jatkuva valituksen aihe on se, miten hänellä ei ole pienipalkkaisena varaa matkustella tai tehdä mitään ja miten "hyvähän teillä on, kun on hyvät palkat". Ei meilläkään miehen kanssa mitkään hulppeat tulot ole, mutta kyllä, matkustellaan, koska yksi iso ero on se, että meillä ei mene rahaa tupakkaan, kun taas siskolla menee joka kuukausi 300 euroa (!) röökiin. Tupakoinnin lopettaminen ei hänelle ole kerta kaikkiaan vaihtoehto, kun "se on niitä ainoita iloja elämässä". Siis mitä h...vettiä, eikö se matkustelu ollutkaan tärkeä haave ja mites ne kaikki muut asiat, mitä ei nyt voi tehdä, kun "ei ole varaa"? 300 € kuussa on iso raha, jolla voisi tehdä vaikka mitä kivaa ja vuodessa peräti 3600 € menee nyt savuna ilmaan. Aika hyvät reissut saisi tehtyä sillä rahalla!
Ei vaan mene jakeluun, ei, koska kivempi on imeä röökiä posket lommolla ja valittaa, valittaa, valittaa...

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tupakoivia ihmisiä ja just sitä, miten siihen on varaa! Joo en ole itse koskaan polttanut, mutta jos oikeasti löytäisin tuollaisen kuluerän, josta saisin kuukaudessa useamman satasen säästöön, hyödyntäisin sen varmasti. Mulla ei keskituloisena edes olisi varaa aloittaa tupakointia ja ihmettelen aina naapurin työtöntä yh-äippää, joka käy tupakalla n. tunnin välein, miten sen rahat riittää moiseen. Jostain ne vaan saa tuohon aina eurot kaavittua.

Vierailija
22/24 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin suoraan hänelle että ""mitä sä aina valitat? Mä en jaksa enää kuunnella! Kysehän on siitä mihin itse käytät rahaa. Jos tupakka on sulle tärkeää, niin ei se raha sitten riitä muuhun, jos siihen menee 300. Laske itse mitä sun menot on ja funtsi, mitä voit jättää pois ja säästää. Omia valintoja! Lopeta kitinä"

Ja jos suuttuu, niin suuttukoot. Pidät puhelinhiljaisuuden. Oppiipahan siitä. Ei sun ole pakko kuunnella sitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miulla ei yksinkertaisesti ole 700 euron ansiosidonnaisella varaa polttaa yhtään savuketta päivässä.

Vierailija
24/24 |
30.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmaan sanoa sille siskolle ihan suoraan että hänkin voisi tehdä ihan samoja asioita kuin sinä jos lopettaa röökinpolton.

Tätä on kyllä yritetty, mutta kun kyseessä on hänelle "pakollinen" kulu ja olen ihan tyhmä kun edes kehtaan ehdottaa että hän luopuisi tupakasta. Minä olen vain "rikas" (en edes ole) ja sen takia pystyn tekemään kaikkea, mitä vaille hän jää. 

Ei tajua vaikka yritän vääntää rautalangasta, miten paljon 300 €/kk on ja että minä saan saman verran säästöön joka kuukausi, kun en polta.

ap

Miksi sulla on niin hirveä tarve saada sisko "tajuamaan"? Käännä katse omaan itseesi ja mieti miksi teet hänen asioistaan oman ongelmasi. Anna siskon ihan rauhassa pitää sinua "rikkaana", ei se ole sun ongelma.

On se jatkuva valitus mun ongelma. Kun ollaan niin rikkaita, ja hän on niin vähävarainen ja hyvähän se meidän on matkustaa ja valivalivali. Syyllistää samalla minua ja miestä, että tienataan enemmän kuin hän ja välillä tuntuu kuin odottaisi, että ruvettaisiin hänelle vielä maksamaan jotain... Tiedän, ei mitään järkeä missään. Korostan vielä, että emme todellakaan ole mitään hyvätuloisia, vaan ero elintasossa tulee enemmänkin siitä, miten saamme rahaa säästöön, kun ei esimerkiksi menee kolmeasataa röökiin...

Et voi saada häntä tajuamaan. Mutta voit vetää omat rajasi siihen mitä kuuntelet. Niinkuin sulle sanoin aiemmin, vaihda puheenaihetta ja älä suostu kuuntelemaan valitusta. Voit vaikka sanoa vain mmhmm ja alkaa puhua jostakin muusta. Siskon ajatusten tai asenteiden muuttaminen ei kuulu sulle ja yrittäminen on rajattomuutta.

Ei sun tartte meitäkään vakuuttaa siitä miten rikkaita olette tai ette. Ei se kuulu meille sen enempää kuin siskolle.

Ja siinä missä sinä et voi pakottaa siskoa tajuamaan, en minä voi pakottaa sinua tajuamaan että tämä on ainoa oikea ja terve ratkaisu. Sulle on nyt kerrottu, tee sillä mitä haluat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan