Vertaistukea? Kuolettavan tylsä parisuhde
Ollaan 40 molemmin puolin ja yksi lapsi 10 v. Huomaan, että olen jo pitkään, siis useita vuosia, ollut jotenkin lamaantunut ja etsinyt syytä työstä, mielenterveydestä, raudanpuutteesta, mistä milloinkin. Mikään ei huvita, mikään ei tunnu miltään. Nyt olen tullut siihen tulokseen, että syynä on kuolettavan tylsä parisuhde ja muutenkin sosiaalisen elämän puute.
Mies on täydellinen isä ja laittaa aamupalat niin lapselle kuin minullekin. Siivoaa, ulkoiluttaa koiraa, tekee vaativaa työtä ja on tasainen ja nähdäkseni onnellinen. Hän elää elämäänsä kaavamaisesti eikä koskaan tee mitään suunnittelematonta tai spontaania. Seksiä meillä ei ole ollut vuosikausiin, ei mitään läheisyyttäkään, sillä se vaatisi varmaan miehen kalenterin ja pääkopan uudelleenohjelmointia. Ystäviä hänellä ei ole, eikä sen puoleen minullakaan. Viikonloput tehdään normaaleja asioita, kuten pitkiä kävelyjä perheen kesken, mutta mitään puhuttavaa meillä ei ole, kuuntelemme vain lapsen juttuja ja pidämme huolta säännöllisistä ruoka-ajoista. Varmaan tämä olisi jonkun unelma. Mutta minun ei, ja kun yritän puhua epämääräisestä pahasta olosta miehelleni, hän ei alkuunkaan ymmärrä, mikä täydellisessä elämässämme voisi olla vialla. Vian siis täytyy olla minussa.
Tiedän, että näin ei saisi tuntea, sillä minullahan on asiat hyvin, mutta olen uskomattoman turhautunut ja välillä ihan raivoissanikin, vaikka tiedän, että omapa on asiani, kun olen mennyt naimisiin robotin kanssa. Nyt on kuitenkin niin, että en mitenkään voi rikkoa lapseni perhettä vain sen takia, että itse kaipaisin välillä jotain elämänmakua elämääni, yhdessä nautittua viinilasillista, läheisyyttä, ystävien kanssa p*skanpuhumista, ihan mitä vain, joka ei olisi etukäteen hyväksi todettua ja ohjelmoitua. Mitään pettämistä en haikaile, en toista miestäkään, en nuoruutta, vaan ihan tähän ikävaiheeseen ja perhetilanteeseen sopivaa hauskanpitoa. Mutta mies vain ihmettelee, että eikö meillä muka ole hauskaa yhdessä.
Onko kukaan ollut tällaisessa tilanteessa ja miten sen ratkaisitte?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Olet kuin lapsi, joka odottaa, että mies tekee elämästäsi mielenkiintoisen - keksii hauskoja leikkejä.
Olet aikuinen. Tee itse mielenkiintoisia asioita ja tee elämästäsi mielenkiintoista. Ei ole miehen vika jos et elä.
Sinä olet missannut pointin.
Jos kaipaa elämäänsä rakkautta ja romantiikkaa ollakseen elossa, niin sitä ei saa parisuhteessa, jos läheisyys, rakkaus ja seksi on kuollut.
Niin. Nämä ovat niitä vaikeita aisoita. Ollako parisuhteessa vai ei olla? Ikävää ja kamalaa mutta sen nyt sattuu olemaan sellainen asia jonka jokainen ratkaisee itse ja ihan yksin.
Mtv3 uutisten alatekstissä on parhaillaan otsikointi "seksitön elämä katkeroittaa miehiä"
Miten niin vain miehiä???
Todella tylsältä kuulostaa! Eihän tuo kuulosta miltään parisuhteelta vaan sopimusvanhemmuudelta, sen voi hoitaa myös eri osoitteista käsin. Missä nainen sun unelmat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan ymmärtänyt, miksi tylsä elämä on parisuhteen ominaisuus. Jos haluat tehdä jotain muuta kuin sunnuntaikävelyitä, niin tee, hyvä ihminen! Eihän tuo liity mitenkään parisuhteeseen vaan omaan tylsyyteesi. Ihan yhtä tylsää sinulla olisi ilmankin parisuhdetta.
Siksi että ilman parisuhdetta on edes TOIVOA romanssista. Kuolleessa parisuhteessa ei ole.
Romanssin puuteko se ongelma siis oli? Minä luulin, että se oli merkityksettömiltä tuntuvien asioiden toistaminen ja tyytymättömyys omaan elämäänsä. Eli jos hän rakastuisi, niin yhtäkkiä hän alkaisikin tehdä omalle paskalle elämälleen jotain? Ok. Aika riskialtis strategia laittaa ihan täysin omassa vallassa olevat asiat tuollaiset lukon taakse, mutta jokainen tyylillään.
Mun mies elää työlleen ja alkaa puhua työasioita, vaikka järjestäisin jotain muuta. Krooh pyyh 😴
Miten te ajattelette, että (vapaaehtoisesti) sinkut tekevät muuta kuin tuskastuvat elämäänsä sunnuntaikävelyillä? Eihän sen pitäisi olla mahdollista, kaikkeen muuhun tarvitaan puoliso viihdyttäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Mtv3 uutisten alatekstissä on parhaillaan otsikointi "seksitön elämä katkeroittaa miehiä"
Miten niin vain miehiä???
Eihän siinä sanottu, että vain miehiä.
Auta armias, jos täällä joku mies valittaisi samalla tavalla vaimostaan. :D
Vierailija kirjoitti:
Miten te ajattelette, että (vapaaehtoisesti) sinkut tekevät muuta kuin tuskastuvat elämäänsä sunnuntaikävelyillä? Eihän sen pitäisi olla mahdollista, kaikkeen muuhun tarvitaan puoliso viihdyttäjäksi.
Kyllä pystyynkuollut puoliso tukahduttaa myös sen toisen puolen. Sen huomaa helposti kun vertailee elämäänsä sinkkuna tai tylsässä suhteessa, ystävä hyvä.
Kaipaatko siis villejä vuosiasi?
Anna mennä, villisti.
Tämä on normaalia parisuhteissa; elämä katoaa ja ihmisistä tulee zombieita. Sinkkuna saisit tehdä mitä haluaisit etkä vaan odottaisi että mies tuo sinulle elämän.
Omalla kohdalla puolison jutut käyneet todella ankeiksi. Puhuu lähinnä käytännön asioista ja merkityksettömistä arjen tapahtumista (sääilmiöt, huomisen ruokalista...). Jos yritän virittää puheenaiheita vähän parisuhdemaisempaan taajuuteen niin ei vaan onnistu. Ei lähde. Tylsyys vie halutkin, edes jotain älykästä ja kiehtovaa keskustelua tulisi kahden elämänkumppaneina elävän aikuisen välillä olla, jotta kipinä säilyy.
On ihan itsestä kiinni mihin haluaa lyhyen, maallisen elämänsä käyttää ja uskaltaako elää itselleen sopivalla tavalla, omia arvojaan kunnioittaen.
Itse olen edelleen sinkku pitkän ajan jälkeen, koska jos parisuhde ja mies ei paranna elämäni laatua sinkkuuteen verrattuna, mitä minä sellaisella teen?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut suurimman osan elämästäni sinkku ja silloin oli aina elämäniloa ja elämä tuntui merkitykselliseltä. Tämä elämänilon tukahtuminen on tullut vasta pitkässä parisuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö miestä haittaa seksin puute? ollenkaan? Onko aseksuaai? Hänen mielestä kaikki hienosti nyt? Vai onko hällä rakastaja?
Tämä itseänikin ihmetyttää, kun mediasta ja tuttavilta saa sen kuvan, että mies on aina jos ei nyt tanassa niin ainakin valmis kokeilemaan. Ei minun mieheni vaan. Tuntuu, että seksi on hänelle ihan ylivoimainen suoritus henkisellä tasolla ja sotkuakin voi tulla. Itse taas olisin hyvinkin kokeilunhaluinen ja koen eläväni parhaita vuosiani, mutta kun ei niin ei. Suhteen alussa meillä toki oli seksiä, vaikkakaan ei niin paljon tai niin vaihtelevaa kuin olisin halunnut, mutta lapsen myötä sekin vähä on haihtunut. Mies ei ole vuosikausiin tehnyt aloitetta ja jos minä teen aloitteen, niin kiusaantuu. Seksistä puhumisesta tulee vain riitaa, sillä kokee, että minulle "ei riitä mikään".
Jos ei ole mitään yhteistä puhuttavaa eikä myöskään läheisyyttä niin eihän se mikään parisuhde ole. Jos mies ei halua viettää sinun kanssa aikaa niin ei sinun mistään velvollisuuden tunteesta pidä jäädä ihmissuhteeseen, joka tekee sinut onnettomaksi.
Toisen välinpitämättömyys on myrkkyä mielelle, jos itse kaipaa yhteyttä ja vuorovaikutusta. Miehesi on omituinen erakko kun ilmeisesti hän ei kaipaa mitään syvällistä ihmissuhdetta. Sinä taas olet ihan normaali, on ihan normaalia haluta viettää aikaa miehensä kanssa.
Miehesi ei tuosta muutu eli jos haluat olla onnellinen niin eroa. Parempi yksin kuin parisuhteessa jossa tuntee itsensä jatkuvasti yksinäiseksi.
Mieluummin yksin kuin "parisuhteessa" jossa sinun kaikki vuorovaikutus aloitteet torjutaan. Kyllä jatkuva torjunta käy mielenterveyden päälle ja tästä syystä tuollaisessa samanlaisessa tilanteessa päätin erota.
Yritin kyllä ensin ratkoa tilannetta vuosia ja puhua, ja kertoa tunteistani asiallisesti, mutta milläs ongelmaa ratkot, jos toisen mielestä kaikki on ihan hyvin vaikka me ei puhuta toisillemme mitään eikä vietetä aikaa yhdessä, eikä ole edes läheisyyttä? En nähnyt ideaa siinä, että vain lasten takia pysyisin onnettomassa ihmissuhteessa, jossa tunsin itseni jatkuvasti torjutuksi ja hylätyksi.
Kiitos asiallisista vastauksista.
ap
Palstahullu taas vauhdissa ja hakemassa vertaistukea ja ajatuksia muilta.
Olet kuin lapsi, joka odottaa, että mies tekee elämästäsi mielenkiintoisen - keksii hauskoja leikkejä.
Olet aikuinen. Tee itse mielenkiintoisia asioita ja tee elämästäsi mielenkiintoista. Ei ole miehen vika jos et elä.