Sosiaaliturva takaa yhteiskuntarauhan.
Näin se vaan on. Ne jotka kadehtivat toimeentulotuen ja työttömyystuen saajia ja haluavat tuet pois, eivät taida ymmärtää mitä tukien poistosta seuraa.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kait niitä kukaan kokonaan tahdo poistaa. Eri asia minkä suuruisia ne ovat. Ei varmaan kukaan työssäkäyvä halua, että ne mahdollistavat keskiluokkaisen elämäntavan. Perustaso riittää.
Ei ole kuule pelkoa, että Suomen sosiaalituet mahdollistaisivat keskiluokkaisen elämäntavan! Ei lähellekään. Joka näin luulee, nielee purematta kaiken iltapäivälehdistön luoman streotypian ruhtinaallisilla tuilla elävistä yksilöistä, perheistä yms.
Jopa poliitikoilla on vääriä käsityksiä tuista. Muutama vuosi sitten muistan Petteri Orpon kommentoineen asumistuista niin, että hän käsitti asumistuen kattavan koko vuokran. Onhan siinä sitten intoa leikata, kun jo lähtökohtaisesti olettaa tukien olevan virheellisen isoja. Todellisuus on toista. Asumistuella on tiukat kriteerit. Pienituloinen ei saa välttämättä kuin muutaman kympin. Näin voi olla myös työttömällä tilanteesta riippuen.
Nuo iltapäivälehdistön jutut joistain yksittäistapauksista ovat harhaanjohtavia. Jutuissa on virheitä ja tiedoista puuttuu aina jotain.
Joka tapauksessa ne eivät koske jokaista ihmistä joka tukia joutuu hakemaan.
Yleensä ihmisellä joka joutuu jostain syystä tukea hakemaan on tarkka syyni ja jos ei ole ennestään Kelan tai sosiaalitoimen asiakas niin vielä tarkempi.
Senttiäkään et ilman, ettolet siihen laskelmallisesti oikeutettu ja jos on mahdollista peritään takaisin jos tulotilanne paranee.
Jos tukia pienennetään tässä maailmantikanteessa niin silloinkin yhteiskuntarauha on vaarassa.
En sano, että palkat olisivat kaikilla riittävät. Mutta samoin edellytyksin kuin muutkin voi silloin hakea Kelan tukia jos niihin on oikeutettu.
Jos palkka, eläke, työttömyysturva tms. on elämiseen riittämätön niin voi tarkistaa saisiko jotain tukea.
Mutta jokaisen elämäntilanne on erilainen. Jos työkaveri tai naapuri tukia saa niin se ei välttämättä takaa, että itse niitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Eli te mielummin tekisitte rikoksia kuin menisitte töihin?
Anna mun kaikki kestää 😂
🙈 Voi pyhä yksinkertaisuus...mutta sitä se kokoomuslaisuus on, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa on iso sosiaaliturva ja silti ei yhteiskuntarauhaa.
Latviassa on pieni sosiaaliturva ja hyvä yhteiskuntarauha.
Ei Ruotsissa ole enää hyvää sosiaaliturvaa. Se on ajettu alas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mun kaikki kestää 😂
Voisitko perustella? Nyt sorrut vaan pelkkään ad hominemiin, eli pahalta näyttää.
Voisitko laittaa tänne 5 tieteellistä tutkimusta aiheesta.
Yhteiskuntarauha säilyisi myös steriloimalla koulupudokkaat. Kokeillaanko?
Mitä tässä voi sairas eläkeläinen enää muuta kuin toivoa, että valtio jakaisi edes ne viimeiset pillerit.
Vierailija kirjoitti:
Anna mun kaikki kestää 😂
Et tainnut ihan ymmärtää ja vaikutat niin tyhmältä että sinulle on turhaa edes yrittää selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuossa sellaistakin asiaa kun puhutaan maanpuolustustahdosta. Mitä minä puolustaisin jos minulla ei ole mitään mitä puolustaa. Ei ole sitä maata eikä omaisuutta mitä puolustaa. Vuorineuvosten omaisuutta en lähde puolustamaan enkä Orpon kavereiden. Niin tyhmäkään en ole että menisin vapaaehtoisesti tapettavaksi. Isänmaallisuutta ei kannata ottaa perustaksi koska isäni on maannut mullissa jo kauan. Voi olla että tuo puolustustahtokin alkaa rapautumaan kun ihmiset miettivät oikeasti että mitä ja miksi puolustaisin.
Juuri näin. Omassa maassa pelkkänä hylkiönä ja halveksittuna olisin todellakin hyökkääjän puolella ja auttaisin heitä. Totta kai se on noin.
Juuri noin se oli Donbassissa.
Pakko sanoa tähän väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mun kaikki kestää 😂
Voisitko perustella? Nyt sorrut vaan pelkkään ad hominemiin, eli pahalta näyttää.
En jaksa etenkin kun tiedän jo kokemuksesta, että se on täysin turhaa. Yritä miettiä itse tai kysy joltain muulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna mun kaikki kestää 😂
Et tainnut ihan ymmärtää ja vaikutat niin tyhmältä että sinulle on turhaa edes yrittää selittää.
Kuka tahansa pääsee esimerkiksi vessoja siivoomaan tai tiskaamaan. Eli jos oikeasti rahaa tarvitsee, saa sitä hieman ikävimmästäkin töistä ja niitä pitäisi kyllä alkaa hakemaan, jos ei töitä ala saamaan ja ammattisuojan aika on jo kulunut. Kyllä itse siivoisin vessoja ja tiskaisin astioita kuin alkaisin ryöstelemään, mutta ehkä näin on, koska omaan vahvan arvomaailman.
Vierailija kirjoitti:
Lainalla maksettu sosiaaliturva heikentää yhteiskuntarauhaa pidemmän päälle.
Kyllä ne lainat on otettu pääasiassa muihin juttuihin kuin sosiaaliturvaan ja leikkaaminen voitaisi alottaa sieltä. Ks.kaikki ulkomaille syydettävät rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuossa sellaistakin asiaa kun puhutaan maanpuolustustahdosta. Mitä minä puolustaisin jos minulla ei ole mitään mitä puolustaa. Ei ole sitä maata eikä omaisuutta mitä puolustaa. Vuorineuvosten omaisuutta en lähde puolustamaan enkä Orpon kavereiden. Niin tyhmäkään en ole että menisin vapaaehtoisesti tapettavaksi. Isänmaallisuutta ei kannata ottaa perustaksi koska isäni on maannut mullissa jo kauan. Voi olla että tuo puolustustahtokin alkaa rapautumaan kun ihmiset miettivät oikeasti että mitä ja miksi puolustaisin.
Juuri näin. Omassa maassa pelkkänä hylkiönä ja halveksittuna olisin todellakin hyökkääjän puolella ja auttaisin heitä. Totta kai se on noin.
Se on tuo iso naapuri aina arvostanut näitä henkilöitä ihan sata lasissa. Useimmat on ammuttu saman tein, koska ei voi luottaa. Naiset ja kaipa jo ikämiehetkin on rais ka ttu.
Vierailija kirjoitti:
Noin laajemmin ihmiset eivät niinkään puolusta omaisuutta, vaan kulttuuria.
Jonka globalisaatio on tuhonnut.
Jos ulkomailla joku kysyy mitä hyvää Suomessa on, niin siihen voi vastata vain, että ihan ok sosiaaliturva ja kesällä kaunis luonto. Kaikki muut asiat ovat Suomessa päin prinkkalaa.
Vierailija kirjoitti:
Hesarin kuukausiliitteessä muutamia vuosia sitten oli "ikityöttömät" perhe, eivät olleet siis olleet töissä juuri koskaan, eivät olleet koskaan menossa töihin.
Asuivat 80 neliön rivitalossa, ajoivat 5-vuoden ikäisellä autolla ja lapsillakin oli maksulliset harrastukset ja vaikka mitä.
Tuollaista ei ainakaan meidän työpaikan tuloilla saa, eikä voi edes haaveilla, itselläkin brutto 1400e, juuri ja juuri sain ostettua 70e maksavan käytetyn pyörän, että pääsen töihin ja sillä on tultava kesät-talvet, oli sää mikä vain ja aurattu tai ei.
Joo ja vaalien alla media näppäimet sauhuen suoltaa juurikin näitä tarinoita "ikityöttömistä" ruhtinaallisine tukineen. Tarkkaava ja kriittinen median kuluttaja pistää kyllä merkille, kuinka aina juuri vaalien alla ilmestyy näitä tukien väärinkäyttäjä -juttuja. Mikä muu tehtävä niillä on, kuin nostattaa kansan vihaa sosiaalitukien saajia kohtaan - ja niin on kokoomuksen (ja persujen) leikkaukset pedattu. Propaganda puree, hyvin harva ottaa asioista itse selvää.
Vähemmälle huomiolle jää kansanedustajapudokkaat, jotka nauttivat ruhtinaallisia tukiaan ja sen päälle hyvin menestynyttä yritystoimintaansa, mm. tämä eräskin kokoomuksen lääkärinainen. Miksei heistä puhuta yhtä alleviivaten tukien väärinkäyttäjinä? Kansa kadehtii jonkun köyhän pientä toimeentulotukea ja asumistukea, mutta nämä rikkaat tukien nauttijat saavat vaan porskutella menemään.
Suomessa oli yhteiskuntarauha myös 50 ja 100 vuotta sitten, vaikka sosiaaliturvaa ei ollutkaan.
Sosiaaliturvan ei myöskään tarvitse eikä pidä olla maailman antelian, sellainen Eu-keskiverto olisi hyvä tavoite. Silloin se ei olisi enää vetovoimatekijänä työnteon karttelijoille.
Ihmiset puolustavat sitä että heillä on etuoikeus omassa maassaan, että heillä on enemmän oikeuksia omassa maassaan kuin muilla ihmisillä.
Jos näin ei ole, niin ei ole enää syytä puolustaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa oli yhteiskuntarauha myös 50 ja 100 vuotta sitten, vaikka sosiaaliturvaa ei ollutkaan.
Sosiaaliturvan ei myöskään tarvitse eikä pidä olla maailman antelian, sellainen Eu-keskiverto olisi hyvä tavoite. Silloin se ei olisi enää vetovoimatekijänä työnteon karttelijoille.
Sisällissota alkoi reilu 100 vuotta sitten kun ei ollut sosiaaliturvaa eikä työstä maksettu palkkaa.
Siinä on vissi perä, että integroituakseen hyvin muuttajien tulisi olla kulttuureista, jotka ovat arvoiltaan ja tavoiltaan lähempänä kohdemaan kulttuuria.
Näin ainakin humanitaarisessa muutossa.
Voi teitä ja pelkojanne.