Sosiaaliturva takaa yhteiskuntarauhan.
Näin se vaan on. Ne jotka kadehtivat toimeentulotuen ja työttömyystuen saajia ja haluavat tuet pois, eivät taida ymmärtää mitä tukien poistosta seuraa.
Kommentit (147)
Hesarin kuukausiliitteessä muutamia vuosia sitten oli "ikityöttömät" perhe, eivät olleet siis olleet töissä juuri koskaan, eivät olleet koskaan menossa töihin.
Asuivat 80 neliön rivitalossa, ajoivat 5-vuoden ikäisellä autolla ja lapsillakin oli maksulliset harrastukset ja vaikka mitä.
Tuollaista ei ainakaan meidän työpaikan tuloilla saa, eikä voi edes haaveilla, itselläkin brutto 1400e, juuri ja juuri sain ostettua 70e maksavan käytetyn pyörän, että pääsen töihin ja sillä on tultava kesät-talvet, oli sää mikä vain ja aurattu tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki voidaan jättää, mutta sairaiden hyysääminen pitää lopettaa. Verot alas ja jokainen aikuinen maksakoon itse hoitonsa ja lääkkeensä.
Toivottavasti sinäkin sairastut.
Miten kehtaat?
Jotta sinäkin edes hetken miettisit, miltä tuntuu perusturvallisuuden katoaminen tai sen uhka. Ja sillä pelottaminen ja kiristäminen yhteiskunnallisessa puheessa. Toivon hyväosaisille edes hitusen nöyryyttä sen edessä, että ihmisiä täällä kaikki ollaan, eikä kukaan ole särkymätön. Eikä mikään lopulta varmaa, kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotuki voidaan jättää, mutta sairaiden hyysääminen pitää lopettaa. Verot alas ja jokainen aikuinen maksakoon itse hoitonsa ja lääkkeensä.
Miten kehtaat?
Tottakai kehtaa, kehtaathan sinäkin. Itseasiassa, toivottavasti myös vammaudut.
Olet ilkeä ihminen. Toivon sinulle silti kaikkea hyvää ja rukoilen puolestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kehtaat?
Jotta sinäkin edes hetken miettisit, miltä tuntuu perusturvallisuuden katoaminen tai sen uhka. Ja sillä pelottaminen ja kiristäminen yhteiskunnallisessa puheessa. Toivon hyväosaisille edes hitusen nöyryyttä sen edessä, että ihmisiä täällä kaikki ollaan, eikä kukaan ole särkymätön. Eikä mikään lopulta varmaa, kenellekään.
Tiedän jo kaiken tuon. Silti olen sitä mieltä, että veroja pitää laskea ja, sairaiden aikuisten pitäisi itse maksaa hoitonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kehtaat?
Viitsinpä hyvinkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kait niitä kukaan kokonaan tahdo poistaa. Eri asia minkä suuruisia ne ovat. Ei varmaan kukaan työssäkäyvä halua, että ne mahdollistavat keskiluokkaisen elämäntavan. Perustaso riittää.
Ei ole kuule pelkoa, että Suomen sosiaalituet mahdollistaisivat keskiluokkaisen elämäntavan! Ei lähellekään. Joka näin luulee, nielee purematta kaiken iltapäivälehdistön luoman streotypian ruhtinaallisilla tuilla elävistä yksilöistä, perheistä yms.
Jopa poliitikoilla on vääriä käsityksiä tuista. Muutama vuosi sitten muistan Petteri Orpon kommentoineen asumistuista niin, että hän käsitti asumistuen kattavan koko vuokran. Onhan siinä sitten intoa leikata, kun jo lähtökohtaisesti olettaa tukien olevan virheellisen isoja. Todellisuus on toista. Asumistuella on tiukat kriteerit. Pienituloinen ei saa välttämättä kuin muutaman kympin. Näin voi olla myös työttömällä tilanteesta riippuen.
Voihan se toki jotain taata, mutta ei sosiaaliturvaakaan voi maksaa jos siihen ei ole rahaa tai se on liian kallis yhteiskunnalle. Esimerkiksi tämänhetkinen paine nostaa tukia puskee sosiaaliturvan sen kipukynnyksen yli paljonko suomalaiset ovat valmiita esimerkiksi jakamaan toimeentulotukea per henkilö vaikka sosiaaliturvan nykyinen määrä ylittää valtion maksukyvyn ja loput maksetaan lainarahalla.
Lainalla maksettu sosiaaliturva heikentää yhteiskuntarauhaa pidemmän päälle.
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin lisääntyneet palkat maksamme me kaikki verovaroilla.
Minä työssäkäyvänä veronmaksajana maksan kyllä ilomielin veroja, jotta lapseni päiväkodin tädit ja koululaiseni opettajat saavat palkkansa. Voisin maksaa hiukan lisääkin, jotta he saavat työmääräänsä ja vastuuseensa nähden asiallisempaa korvausta. Maksan myös veroja siksi, että voisimme pitää riittävän määrän poliiseja turvanamme. Julkisen terveydenhuollon alan henkilöistä puhumattakaan. Muun muassa nämä julkisen alan työntekijät ovat palkkansa ansainneet.
Kaikista edellisistä on kokoomus leikannut ja haluaa leikata edelleen. Kokoomuksen verovähennykset menevät aina rikkaiden laariin - heille, joilla on jo ennestään tarpeeksi ja ylikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kait niitä kukaan kokonaan tahdo poistaa. Eri asia minkä suuruisia ne ovat. Ei varmaan kukaan työssäkäyvä halua, että ne mahdollistavat keskiluokkaisen elämäntavan. Perustaso riittää.
Ei ne mahdollistakaan, kuka sellaista väittää?
Hölmöt ja valehtelijat.
Toivottavasti jäätte kaikki muutkin työttömiksi niin näette kuinka kivaa se on.
Näin on, myös voi sanoa että valitettavasti.
Yhteiskuntarauhan tulisi kaatua silloin kun siihen on syytä.
Nyt ihmisille annetaan vain banaani käteen kun veetuttaa.
Mietin tuossa sellaistakin asiaa kun puhutaan maanpuolustustahdosta. Mitä minä puolustaisin jos minulla ei ole mitään mitä puolustaa. Ei ole sitä maata eikä omaisuutta mitä puolustaa. Vuorineuvosten omaisuutta en lähde puolustamaan enkä Orpon kavereiden. Niin tyhmäkään en ole että menisin vapaaehtoisesti tapettavaksi. Isänmaallisuutta ei kannata ottaa perustaksi koska isäni on maannut mullissa jo kauan. Voi olla että tuo puolustustahtokin alkaa rapautumaan kun ihmiset miettivät oikeasti että mitä ja miksi puolustaisin.
Rahan sijasta pitäisi jakaa ruoka lappuja jolla voi käydä ruokajonosta ottamassa valmiiksi valittuja ruokia, eli halvinta mahdollista. Ilmainen asuminen, sähkömittarin taakse joka katkasee kun tietty raja tulee vastaan per kk. Prepaid puhelimeen ja nettiselaimen kotisivuksi työkkärin sivut.
Eli te mielummin tekisitte rikoksia kuin menisitte töihin?
Anna mun kaikki kestää 😂
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Joko maksetaan veroja yhteiseen pussiin, josta kaikille koulutus, terveydenhuolto, perusturva ja yhteiskuntarauha. Tai sitten ne joilla on varaa, joutuvat käyttämään veroina säästyneet varansa kotinsa ja asuinalueensa linnoittamiseen, aitoihin, vartiointiin, kameroihin, turvapalveluihin sekä myös välillisesti käyttämiensä kauppojen ja palveluiden vastaaviin turvapalveluihin. Turvattomuus on kallista.
Kuule, kyllä sinne yksityiseen vartiointifirmaan maksetaan jo nyt joka kuukausi. Ja näin koko alueella. Ei ne vätykset mitään saa aikaan, kun ei viitsi töihinkään mennä tai kouluttautua niin, että joku ottaisi töihin.
Ja ne jotka vaatii isompia palkkoja: siitä vaan perustamaan firmaa ja maksamaan vaikka tuplaliksaa. Katsotaan kuinka kauan kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuossa sellaistakin asiaa kun puhutaan maanpuolustustahdosta. Mitä minä puolustaisin jos minulla ei ole mitään mitä puolustaa. Ei ole sitä maata eikä omaisuutta mitä puolustaa. Vuorineuvosten omaisuutta en lähde puolustamaan enkä Orpon kavereiden. Niin tyhmäkään en ole että menisin vapaaehtoisesti tapettavaksi. Isänmaallisuutta ei kannata ottaa perustaksi koska isäni on maannut mullissa jo kauan. Voi olla että tuo puolustustahtokin alkaa rapautumaan kun ihmiset miettivät oikeasti että mitä ja miksi puolustaisin.
Et sinä ketään puolustaisi nytkään. P*skasakista on armeijassa vaan haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Omassa maassa pelkkänä hylkiönä ja halveksittuna olisin todellakin hyökkääjän puolella ja auttaisin heitä. Totta kai se on noin.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa on iso sosiaaliturva ja silti ei yhteiskuntarauhaa.
Latviassa on pieni sosiaaliturva ja hyvä yhteiskuntarauha.
Maahanmuuttokysymykseen nähdäkseni viittaat. Ennen nykyistä levottomuutta Ruotsissa on vuosikymmenet ollut sekä hyvä sosiaaliturva ETTÄ (ainakin kohtuullisen hyvä) yhteiskuntarauha, ainakin verrattuna nykyiseen kuohuntaan. Riittävä sosiaaliturvan taso ei ole syynä katujengeihin, maahanmuuttokysymys on paljon monisyisempi ongelma, se on myös globaali kysymys ja kansainvälisestikin ratkottava.
Tottakai kehtaa, kehtaathan sinäkin. Itseasiassa, toivottavasti myös vammaudut.