Sipoolaisperhe säästi yli 4 000 euroa vuodessa punalaputetuilla tuotteilla
Kuka vielä sanoo että punalaputetut tuotteet on turhia? https://www.is.fi/perhe/art-2000009344612.html
Kommentit (709)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOULUKUUSSA Laine ja Karenius olivat hetken onnellisia, rentoutuneita. Tuplana maksetut lapsilisät mahdollistivat ensimmäisen vain kahdestaan tehdyn ulkomaanreissun neljään vuoteen. Avopari piipahti laivalla Tukholmassa. Tuntui ihanalta olla vain kahdestaan ja olla tekemättä ikuiselta tuntuvia kotitöitä.
Haaveena olisi tehdä uusi reissu tässä joskus, vain kahdestaan. Se ei kuitenkaan ole mahdollista ennen kuin Laine saa töitä eikä sekään välttämättä auta. Sekä Laine että Karenius ovat ulosotossa. Suojaosuudenkin jälkeen palkasta leikattaisiin sellainen siivu, ettei säästöön jäisi senttiäkään. Suojaosuus lasta kohden on 8,99 euroa päivässä.
tämä..kyllä luksusta oli tarve saada...huoh..ja lisää pitäis yhteiskunnan maksaa näköjään, ettei alettaisi huijamaan tuissa..Suomi on kyllä tuhon tiellä, jos tämä alkaa olemaan kansan keskiarvoälykkyyttä... Kassan jäsenmaksu on alle 100e vuodessa ellen väärin muista..mut toki sieltä kannatti säästää. Lisäksi kuvissa näkyy kokkikartanon laatikkoruokia, jotka ovat kalliita, yli 6e rasia ja siitä syö 2 ihmistä..vaikka saisi -30%. alennusta, se on silti kallista. Gluteenittomat leivät on kalliita, rouva voi oppia puputtamaan muuta kuin leipää tai tehdä itse..tää on kun olisi 2 teiniä pistänyt pyörittämään taloutta ja niistäkin valtaosa taitaisi hoitaa sen fiksummin..
Pieni korjaus, ne alennukset on 60 %. Muuten sm mieltä.
Mikäs hätä näillä nyt on. Säästöt senkun karttuu kun vaan ostaa pakastimet täyteen punalappuevästä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä outo, mutta en koskaan osta lihaa tai kalaa punalappuisena. Etenkin kana on helposti pilalla jo ennen vkp:tä, haju on kamala eikä haihdu. Suomessa ei muutenkaan käytetä hajullisia suojakaasuja, eli ensi kerralla jos lihapakettinne löyhähtää, se on todellakin se liha joka haisee.
Minä ostan jos olen tekemässä ruokaa samana iltana. En pakastettavaksi.
Olikohan tää lehtijuttu kokoomuksen ostama? Tyhmät ja varattomat -sarjassa. Ihanan leimaavaa. Kuten se tekokynsinen sometyyppi, jolla ei ollut ruokaan varaa.
Toisin sanoen nelihenkisellä perheellä menee laskennalliseti ilman aleja ruokakauppaan tonni kuussa, ei tuo ole säästöä.
Ällistelen aina näitä punalappukeskusteluita. Itsekin käyn iltaisin kaupassa eikä siellä mitään punalappuja juurikaan näy ellei ihan satunnaisesti. Ei myöskään ole ketään hamstraajia kärryt täynnä odottamassa kello yhdeksää. Alan uskoa siihen, että viime kädessä kyse on kauppiaan ammattitaidosta osaako hän mitoittaa tilaukset oikein.
Yksinasuvan pienituloisuuden raja on 1355 e. Mikä raja mahtaa olla se kun saa vain vähän yli 900e/kk?
Vierailija kirjoitti:
Ällistelen aina näitä punalappukeskusteluita. Itsekin käyn iltaisin kaupassa eikä siellä mitään punalappuja juurikaan näy ellei ihan satunnaisesti. Ei myöskään ole ketään hamstraajia kärryt täynnä odottamassa kello yhdeksää. Alan uskoa siihen, että viime kädessä kyse on kauppiaan ammattitaidosta osaako hän mitoittaa tilaukset oikein.
Kaupan työntekijät kahmivat itselleen ensin parhaat ja jos jotain jää, ne viedään hyllyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko heidän 12 kk ruokaostoksensa tosiaan vaan n. kolme-neljäsataa euroa? Onhan se ihan todella vähän jopa yhdelle, saati kahdeksalle.
se pienempi summa taitaa olla maksetut bonukset
Joo, oli. Kuva on S-mobiilista, jossa kaikenlaista dataa omista ostoksista.
Vierailija kirjoitti:
Meidän kaupassa sama. Satunnaisia punalappuja saattaa olla, mutta ei niillä perhettä ruokkisi.
Vierailija kirjoitti:
Olikohan tää lehtijuttu kokoomuksen ostama? Tyhmät ja varattomat -sarjassa. Ihanan leimaavaa. Kuten se tekokynsinen sometyyppi, jolla ei ollut ruokaan varaa.
saman huomannut, taso alkaa oleman sama kuin jossain dokkareissa britti tai jenkkiköyhistä, missä näkee että homma pielessä ja pahasti. Ja tietty kovaan ääneen paasaus että society lets us down( yhteiskunta on pettänyt meidät)..omassa toiminnassahan ei ole mitään korjattavaa. Miten ihmeessä saadaan 26 litraa maitoa menemään, veikkaan että isipappa on se kovin maidon litkijä..maitoa ja pekonia pitää olla ja pippuripihviä..vaimo syö sit salaatit. Jep.
Vierailija kirjoitti:
Olen ehkä outo, mutta en koskaan osta lihaa tai kalaa punalappuisena. Etenkin kana on helposti pilalla jo ennen vkp:tä, haju on kamala eikä haihdu. Suomessa ei muutenkaan käytetä hajullisia suojakaasuja, eli ensi kerralla jos lihapakettinne löyhähtää, se on todellakin se liha joka haisee.
Niin, ei ne bakteerit tiedä että tuolla on vkp-broiskua tarjolla ja ilmaannu sinne vasta kun kello lyö 12 yöllä vaan kyllä niitä siellä on ihan alusta lähtien sikiämässä.
Oikeastihan nuo kuitenkin ovat ihan syötäviä vielä hyvän tovin vkp:n jälkeenkin jos on asiallisesti säilytetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut Fiksuruoasta ja muista verkkokaupoista isoja satseja kuivaruokia edullisesti. On puurohiutaleita, pastaa, säilykkeitä... Kaupasta haen vain tuoreet kuten lihat, maidot, kasvikset. Siitä jauhelihasta ja makaronista voi saada monenmoista kun viitsii soveltaa. Netti on täynnä ruokaohjeita, sen kun etsii ja kokkailee edullisesti.
Olen selannut ja selannut fiksuruuan ja matsmartin sivuja ja todennut että lähi prismassa on saman hintaista tai halvempaa pidemmillä päiväyksillä. Että ei ne netin halvat ruokakaupatkaan välttämättä säästöjä tuo. Ja aika paljon epäterveellistä syötävää pullollaan nettikaupat, että onko säästöä ostaa epäterveellistä ruokaa vain siksi kun halvalla saa?
Ei tarvitse katsoa kuin niitä mainoksia kun tajuaa että huijaavat. Isolla mainostetaan jotain sentin tuotetta, joita saakin sitten ostaa vain yhden kappaleen ja muut hinnat onkin sitten lähellä normikaupan tasoa, mutta valikoima paljon surkeampi ja päiväykset menossa umpeen.
Taas näki, että joillakin ylimääräinen lapsilisä oli turhuutta. Pariskunta kävi ruotsinristeilyllä kahdestaan! Mites ne lapset, joiden elatukseen tuki annettiin? Söivät pakastettuja alelaputettuja eineksiä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Taas näki, että joillakin ylimääräinen lapsilisä oli turhuutta. Pariskunta kävi ruotsinristeilyllä kahdestaan! Mites ne lapset, joiden elatukseen tuki annettiin? Söivät pakastettuja alelaputettuja eineksiä kotona.
niinpä, en ole hetkeen Tukholman puolella risteillyt eli kyllä siihen reissuun varmaan yli puolet tästä summasta on isketty. PItänyt tietty nauttia buffasta ja tax freestä eikä Tukholmassakaan varmaan ole vain kävelty.
Vai on 4000e säästetty? Entäs jos olisi tehnyt itse sen kinkkukiusauksen ja jättänyt valmissalaatit kokonaan ostamatta. Taas loistava esimerkki siitä, miten köyhyys on elämänhallintaan liittyvä ongelma.
Olen keskituloinen ja tunnen eniten ihmisiä samasta tuloluokasta. Mulla on esimerkiksi kaksi työkaveria, jotka ovat gluteenittomia. Molemmat syövät vain vähän leipää (useimmilla meillä olisi varaa vähentää, sillä parempiakin kuidun lähteitä on) ja tekevät itse kuukauden leivät pakastimeen. Toinen sanoo, että parasta on, kun pakastaa taikina-annoksina ja paistaa airfryerrissa tarpeen mukaan. Eipä meidän tuloluokassa valmisruoat ole muutenkaan kovin suosiossa, vaan sen sijaan vaihdetaan vinkkejä hyvistä meal-prep-ruoista. Kaikki keitot ja uunissa hautuvat vuokaruoat ovat ainakin sellaisia. Jauhelihaa jatketaan tummalla soijarouheella, että saadaan hintaa alas. Retroruoat ovat kovassa huudossa ja nakkikastike perunoiden, ja pakastekasvisten/porkkanaraasteen kera on kuulemani mukaan yhtä yleinen muissakin perheissä, kuin meillä.
Itekin olen tässä viime aikoina tyhjentänyt pakastinta mutta eineksiä siellä oli yhden pitsan verran. Kalaa on paljon kun oon kova kalastamaan. Marjoja ja sieniä kun tykkään rämpiä metsässä ( marjapuurosta tai smoothiesta saa varmaan paremman aamupalan kuin punalappu-energiajuomista). Leipää kun käyn leipomon tehtaanmyymälässä. No okei, sitten on semmosta ei itse hankittua kuten hirvenlihaa appiukolta mutta kalat ja metsän antimet on ilmaisia, maksaa vain vähän vaivaa. Pakastevihanneksia ostelen nipputarjouksista. Lisäksi on annoskokoja tähteeksi jääneistä ruuista, niitä mies ottaa evääksi töihin
Ollaan ihan hyvin toimeentuleva perhe mutta en silti näe järkeväksi ostella ja syöttää eineksiä kun pienellä vaivalla saa pakastimeen järkeviäkin raaka-aineita. Ja kallista se ruoka on meillekin, pitää vaan itsekin vähän miettiä mistä ja miten säästää
Olisivat laittaneet edes osan niistä joulukuun ylimääräisistä lapsilisistä YTK:n jäsenyyteen, joka oikeasti on naurettavan halpa sijoitus omaan perusturvaan. Mahtaako äitikään olla minkään kassan tai liiton jäsen? Vaikka nyt onkin töissä, kannattaisi miettiä tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Itekin olen tässä viime aikoina tyhjentänyt pakastinta mutta eineksiä siellä oli yhden pitsan verran. Kalaa on paljon kun oon kova kalastamaan. Marjoja ja sieniä kun tykkään rämpiä metsässä ( marjapuurosta tai smoothiesta saa varmaan paremman aamupalan kuin punalappu-energiajuomista). Leipää kun käyn leipomon tehtaanmyymälässä. No okei, sitten on semmosta ei itse hankittua kuten hirvenlihaa appiukolta mutta kalat ja metsän antimet on ilmaisia, maksaa vain vähän vaivaa. Pakastevihanneksia ostelen nipputarjouksista. Lisäksi on annoskokoja tähteeksi jääneistä ruuista, niitä mies ottaa evääksi töihin
Ollaan ihan hyvin toimeentuleva perhe mutta en silti näe järkeväksi ostella ja syöttää eineksiä kun pienellä vaivalla saa pakastimeen järkeviäkin raaka-aineita. Ja kallista se ruoka on meillekin, pitää vaan itsekin vähän miettiä mistä ja miten säästää
Ei nämä köyhät avuttomat jaksa toimia näin, kun kaupasta saa helpolla.
Meillä myös keräillään ruokaa metsistä ja järvistä.
Joo, kalliiksi tulee kun itse joutuu maksamaan...