Mitä voi vaatia pian 18-vuotta täyttävältä lapselta?
Mitä voi vaatia pian 18-vuotta täyttävältä (puolison) lapselta, joka ei tunnu olevan kiinnostunut yhtään omasta elämästään?
Poika on kunnollinen, ei aiheuta ongelmia eikä ole syyllistynyt mihinkään pahaan! Häntä ei vaan tunnu kiinnostavan oma tulevaisuus.
Poika käy koulua mutta tulee koulusta kotiin ja möllöttää omassa huoneessaan. Tekee kotitöitä pyynnöstä mutta ei mitään ns. omatoimisesti. Hänellä ei ole mitään käsitystä milloinka esim. armeijan kutsunnat ovat. Ei tee mitään sen eteen, että saisi haettua henkilökorttia. Oli viime kesänä minun hommaamassa kesätyöpaikassa mutta ei ole kiinnostunut kuinka saisi rahat itselleen. Palkka siis maksettiin hänen tilille mutta ei kiinnosta miten saisi tilin hallintaan. Olen yrittänyt neuvoa poikaa mutta hänellä on kuvitelma, että kaikki tulevat hänelle ns. ilmaiseksi vaikkei meidän perheessä ole koskaan suosittu ketään. Muut lapset ovat tosin vasta ala-koululaisia.
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa hankkimaan henkilökortti ja pankkitunnukset ym. Ei niistä voi tietää mitään jos ei ole opetettu ja jos rahakin on aina annettu käteisenä. Jostain on aloitettava, ei ne lapset muutu aikuisiksi yhdessä yössä.
Sulla on hyvin jos poika tekee kotitöitä pyydettäessä, monet ei ilman riitaa tee mitään, jos silloinkaan.
Ja mitä kutsuntoihin tulee niin ei ne ketään unohda jättää kutsumatta.
Ja tässä on vielä se, että se alaikäinen ei edes voi hoitaa noita asioita täysin itsenäisesti koska on siis alaikäinen. Siitäkin huolimatta, että on kohta 18. Ihan sama oli viime kesänä, kun heinäkuun lopussa 18 täyttävälle piti hommata (toiseen tiliinsä) pankkitunnukset ja uuteen asuntoon kotivakuutus (vuokrasopimus tehty ennen 18 v synttäriä, joten vanhempien lupa piti olla vakuutukselle) jne. Kaikkeen piti saada vähintään toisen vanhemman suostumus / toinen vanhempi hakemassa, pankkitunnuksiin siis molempien vanhempien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa hankkimaan henkilökortti ja pankkitunnukset ym. Ei niistä voi tietää mitään jos ei ole opetettu ja jos rahakin on aina annettu käteisenä. Jostain on aloitettava, ei ne lapset muutu aikuisiksi yhdessä yössä.
Sulla on hyvin jos poika tekee kotitöitä pyydettäessä, monet ei ilman riitaa tee mitään, jos silloinkaan.
Ja mitä kutsuntoihin tulee niin ei ne ketään unohda jättää kutsumatta.Miten sitä auttaa, jos ei edes pyynnöstä saa esim poliisin nettisivua auki ja sen vertaa lue ohjeita että ekana tarvitaan valokuva? Tai vaikka sanoisi että tarvitaan valokuva ja antaisi kuvaamon osoitteen että käy tuolla? En itse ainakaan alkais enää tuon ikäistä sinne taluttamaan.
Miehen ongelma, hänen poikansa. Ap:n ongelma on typerä mies.
Mä taas ajattelin että hieno äitipuoli kun ohjaa ja opettaa, tiedä mikä räyhäävä Rane se isä on jolta ei tohdita edes kysyä.
Miksi sinä siltä mitään vaatisit? Ei ole sinun lapsesi. Anna hänen olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä kutsuntoihin tulee niin ei ne ketään unohda jättää kutsumatta.Ja tässä on vielä se, että se alaikäinen ei edes voi hoitaa noita asioita täysin itsenäisesti koska on siis alaikäinen. Siitäkin huolimatta, että on kohta 18. Ihan sama oli viime kesänä, kun heinäkuun lopussa 18 täyttävälle piti hommata (toiseen tiliinsä) pankkitunnukset ja uuteen asuntoon kotivakuutus (vuokrasopimus tehty ennen 18 v synttäriä, joten vanhempien lupa piti olla vakuutukselle) jne. Kaikkeen piti saada vähintään toisen vanhemman suostumus / toinen vanhempi hakemassa, pankkitunnuksiin siis molempien vanhempien.
Ja vielä tarkennan, että joitain asioita meillä jouduttiin hoitamaan paria päivää ennen synttäriä, ja koska ei ollut vielä 18 (ihan sama vaikka oli 5 päivää vaille 18 v), vanhemman piti olla mukana / tilaamassa tms.
-24
Ei ole normaali 18 nuori. Syrjäytynyt ja masentunut taitaa olla. Laittakaa se psykologille.
Anna olla. Miksi pitää vaatia jotakin?
Vierailija kirjoitti:
Että koulu pitää hoitaa hyvin. Se on ihan jäätävän vaativaa nykyään.
Että liikkuisi jonkin verran, kävelisi metrolle ja käyttäisi koiria.
Pankkiasiat hänelle hoidettiin jo yläkoulussa.
Viime kesän yhden työpaikan hankin minä, toisen hommasi hän itse.
Sinä hankit työpaikan lapselle? Mitäköhän tähän nyt sanoisi.
Siis ilmeisesti koulu sujuu ihan hyvin ja poika tekee kotitöitä pyydettäessä? Jos näin on, niin minusta tilanne ei kuulosta kovin pahalta, mutta poika vaikuttaa vähän avuttomalta ja siltä, että kaipaisi enemmän oma-aloitteisuutta. Anna pojalle pieniä tehtäviä, joissa hän joutuu ottamaan vähän enemmän vastuuta, mutta ei liian isoja hyppäyksiä kerrallaan. Esimerkiksi henkilökortin osalta neuvo poikaa menemään valokuvaliikkeeseen passikuvaa varten, mutta älä mene itse mukaan. Jos käsket vain poikaa hankkimaan henkilökortin ja selvittämään itse, miten se tehdään, tulee pojalle rimakauhu.
Osittain kyllä kuulostaa siltä, että teillä ei ole tehty sellaisia asioita, joita meillä tehtiin jo silloin, kun lapset olivat selvästi nuorempia. Esim. ensimmäiset passit meillä hankittiin kaikille lapsille selvästi alle kymmenvuotiaina. Verkkopankkitunnukset ja Visa Electron -kortit hankittiin kaikille noin 15-vuotiaana. Kun lapsi oli sitten suunnilleen 18, oli jo hänelle selvää, miten nämä asiat hoidetaan, koska hän oli jo tehnyt niitä selvästi nuorempana yhdessä vanhemman kanssa.
Ei ne muutkaan nuoret googlettaa osaa tai oieastaan vaivaudu. Yhdessä on tehty ja opeteltu ensimmäisen kerran asioita hoitamaan. Taustalla on se mokaamisen pelko niin auttamalla he sitä itsevarmuutta ja rohkeutta saa.
Vaikuttaa siltä että on tili mutta ei pankkitunnuksia että voisi edes niillä tunnistautua palveluihin. Meilläkin lähimmälle poliisiasemalle ja kuvaajalle yli 50 km joten mukaan on mentävä.