Onko asuntosijoittajat..
Kommentit (30)
Ei. Ne panee omaisuutensa riskialttiiksi (taloudelliset, korkoriskit, vahingot, elämänmuutokset) sen takia, että joku muu saa asua siinä riskittömästi, ja saavat rahalleen siitä hyvästä vähän keskimääräistä huonomman tuoton.
Ihan tavallista liiketoimintaa. Ostetaan asunto, jota käytetään vuokraustarkoitukseen. Vuokran on katettava kulut eli vastike, lainaosuus ja jäädä hieman voittoa. Muuten se ei toimintana kannata.
Ei sen ahneempia kuin muutkaan sijoittajat. Sijoittaminen yleensä tähtää voitontekoon.
Jollain se pitää elää sijoittajankin
En ainakaan minä. Vuokrasta ei jää juuri mitään voittoa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta varmaan jäisi, jos saisit jollain konstilla siitä toiminnasta kannattavampaa?
Ihminen taloudellisena toimijana on ahne. Palkansaaja haluaa palkankorotuksen, firman osakas lisää osinkoja, eläkeläiset indeksikorotuksia... Ja ahneet kuluttajasaiturit metsästävät alennusmyyntejä!
Vivuttajat on ahneita. Mutta eiköhän nekin kohta kohtaa karun loppunsa ja korttitalot kaatuu.
Samanlaista sijoittamista se on kuin jos rahat laittaisi osakkeisiin tai makuuttaisi pankkitilillä. Onko tileillään rahansa säästävät ahneita?
Kaikki voitontavoittelu, mikä ei tule oikeasta työstä ja tuotannosta, on ahneutta.
Ennen puhuttiin pörssikeinottelusta, nyt osakesijoittamisesta.
Selvä asenne-ero.
Tämä sijoittaja yrittää nyt vaan pysyä leivän syrjässä kiinni. Anteeksi.
Missä vuokralla asuvat asuisi, jos ei olisi yksityisiä vuokranantajia ?
Ei. Millä perusteella riskin otto on ahnetta?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voitontavoittelu, mikä ei tule oikeasta työstä ja tuotannosta, on ahneutta.
Ennen puhuttiin pörssikeinottelusta, nyt osakesijoittamisesta.
Selvä asenne-ero.
Se asunto yleensä ostetaan työstä saatavalla voitolla. Miksi sen rahan sijoittaminen asuntoon on ahneutta, mutta se ei ole ahneutta, jos sen sijoittaa lomamatkaan tai uusiin vaatteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Ei minullakaan. Pankki vie voiton lainakuluina.
Jollain rahalla se asunto on pitänyt ostaa, sit siitä perii vuokraa että saa voittoa. Joo ahnetta on korottaa vuokraa koko ajan "turhaan" mut sellaisilla ei vuokralaiset pysykään. Mutta sijoitusasunnon hankinta on fiksumpaa kuin pitää säästettyä rahaa tilillä. Jotkut haluu asuu vuokralla ja toiset sitten tarjoaa heille maksua vastaan asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Jollain rahalla se asunto on pitänyt ostaa, sit siitä perii vuokraa että saa voittoa. Joo ahnetta on korottaa vuokraa koko ajan "turhaan" mut sellaisilla ei vuokralaiset pysykään. Mutta sijoitusasunnon hankinta on fiksumpaa kuin pitää säästettyä rahaa tilillä. Jotkut haluu asuu vuokralla ja toiset sitten tarjoaa heille maksua vastaan asunnon.
Tämä on jännä, ettei jotkut tajua kysynnän ja tarjonnan lakia. Win win. Yksi saa tuottoa, ja toinen saa asunnon.
Tokkopa minä tai vaimoni olemme sen ahneempia kuin muutkaan sijoittajat. Mikä asuntosijoittamisesta tekisi ahneempaa verrattuna johonkin muuhun sijoitusmuotoon?
up