Liikunta on paras apu masennukseen tämän takia
Tai oikeastaan ihan mikä vaan tekeminen on kunhan se ei ole tietokoneella istuminen ja valittaminen... Se syy on siinä että sä teet silloin jotain kongreettista ja sen kautta sä tunnet ylpeyttä itsestäs ja sitä kautta sun itseluottamus kasvaa.
Tän voi verrastaa esim oman asunnon siivoamiseen, jokainen tietää sen tunteen kun olet puunannut asuntosi lattiasta kattoon... Se tunne on hieno. Se perustuu siihen että sä olet tehnyt jotain kongreettista ja sä näet sen lopputuloksen.
Ei pilleri takaa näitä asioita.
Ja turha tulla selittämään että masentunut ei pysty käymään kävelyllä, meillä on kirjaimellisesti ihmisiä ketkä yleisurheilevat ilman jalkoja, sitä kutsutaan mielenlujuudeksi ja periksantamattomuudeksi.
Kommentit (21)
Tunnen myötätuntoa sua kohtaan aloittaja. En nyt tällä kertaa sano muuta.
Pitää paikkansa! Mutta tulostavoitteellinen liikunta saattaa pahentaa masennusta.
Ja taas tämä "tietokoneella istuminen"...
Sulla jännän muotonen tietokone, mää istun tuolilla.
Tuo on tyypillinen nörttienvihaaja kommentti.
Mulla on lievä polvivamma, pystyn käveleen mutta en oikeastaan urheilemaan, siksi oon löytänyt tietokoneet sopivaksi toiminnaksi.
Ap:n ainoa tarkoitus näille spämmäämisille on harjoittaa henkistä väkivaltaa. Vastenmielistä.
Miettikää kun yhtäkkiä tän nimi, naama ja paikkakunta lävähtäis esiin. :)
Huisii kirjoitti:
Sitä mikä sulla on, kutsutaan tyhmyydeksi ja empatiakyvyttömyydeksi.
Ei kannattaisi puhua asioista, joista ei tiedä mitään.
Selvästi et ole ollut koskaan masentunut.
En ole aloittaja, mutta mulla on ollut joskus vaikea masennus.
Se on totta, että kun teet jotain, ihan pikku juttujakin niin kyllä olokin alkaa helpottamaan.
Toki siihen tarvitaan avuksi esim. Keskusteluapua, ja että käyt puhumassa ensin säännöllisesti ennenkuin alkaa olo ylipäätään helpottamaan, mutta sitten kun käyt kävelyllä tai siivoat esimerkiksi kotia tai jotain, niin on hyvä lisä koska liikkuessa vapautuu erilaisia hormoneja jotka edesauttaa sitä, että tulee hyvä olo. Ja tämä on ihan tutkittu juttu.
Pillereihin ei kannata sotkeutua, koska kaikille ne eivät sovi ja sen sijaan niistä voi olla muuten enemmän haittaa, vaikka mieltä se tasottaisikin.
Eli kannattaa ehdottomasti edes kokeilla kuukauden ajan luonnollisia vaihtoehtoja.
Kyllähän koneellakin pystyy harrastamaan vaikka mitä "kognitiivista" kuten kielten-, ja musiikinopiskelua, piirtämistä, liveshakkia, ristisanatehtäviä, yms. Ihme vähättelyä.
Tyhmimmät uskoo-masentuneiden syyllistäminen lisääntyy-tulee enemmän itsemurhia-eli oikeastaan aika vakavaakin voi olla tietämättömien mutuhuutelu.
Ja tällaisia sitä sitten veroillaan elättää.
Mikä sulla on ap hätänä? Mikä meni pieleen?
En tiedä kuinka paljon ihminen voi lopulta vaan "itsekurilla" päättää alkaa liikkumaan, jos pohjaa ja esimerkkejä sille ei ole?
Itse olin vuosia syvästi masentunut ja liikuin koko ajan, mutta niin on liikkunut muutkin meidän suvun mt-ongelmaiset (esim. vanhus ollut mt-ongelmainen lapsesta saakka, ja on erittäin hyvässä fyysisessä kunnossa edelleen).
Ei se liikkuminen masennusta poista, mutta auttaa pitämään toimintakykyä yllä ja päätä vähän paremmin pinnalla.
Kyllä mäkin sen jotakuinkin näin nään.... Tää on arka aihe..Saamattomuus on eri asia kuin masennus, jotkut ihmiset ovat vain saamattomia... Tai tietämättömiä tai kangistuneita kaavoihinsa..
Liikunta todella auttaa
Vierailija kirjoitti:
Miettikää kun yhtäkkiä tän nimi, naama ja paikkakunta lävähtäis esiin. :)
Sinun tässä pitäisi lävähtää.
Sitä mikä sulla on, kutsutaan tyhmyydeksi ja empatiakyvyttömyydeksi.
Ei kannattaisi puhua asioista, joista ei tiedä mitään.
Selvästi et ole ollut koskaan masentunut.