Ei sana kohdullinen ole oikein kaikissa tilanteissa.
Itseä ärsytti kirjoitus, jossa sanottiin, että kohdullisilla kuukautiset verottavat hemoglobiinia kerran kuussa.
Eihän tuo ole totta. On paljon kohdulkisia postmenopausaalisia ihmisiä, joilla on kuukautiset loppuneet. (Lisäksi jotkut ehkäisytavat vievät kohdun tai pikkulapsilla ei ole kohtua tai kuukautisia ei tule hormonihäiriöiden vuoksi.)
Jos käytetään tuota termiä, pitää olla tarkempi.
Kommentit (92)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää se, että jos kohtu on poistettu, niin onko ihminen sitten sukupuoleton olento, vaikka kokee itsensä naiseksi.
Kohdullinen on kyllä väärä termi. Keksikää parempi.
Sellainen on jo keksitty. Nimittäin NAINEN.
Miten aloituksen *ongelma* poistuu sanalla nainen?
Kun käyttää sanaa nainen, niin mitään ongelmaa ei ole. Jokainen tietää, että lapsella ei ole kuukautisia, sitten nuoruudessa käynnistyy kuukautiskierto, voi tulla raskaaksi, synnyttää ja imettää, kunnes lopulta ne kuukautiset loppuvat.
No mutta kun silloin transnaiset suljetaan pois tästä ja se ei kelpaa. Mieluummin naiset on kohdullisia ja muita elimenomistajia. Miehet on ihan vaan miehiä.
Transnaiset ovat transnaisia, eivät naisia. Ei tässä ole mitään epäselvää.
Kohdullisen tilalle on jo olemassa oikein hyvä normaali sana ja se on Nainen. Ei tarvitse hyppiä pienen aktivistiryhmän pillin mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenta Suomessa haastatellaan juuri naisparia, jotka sanoivat jotenkin näin, että heitä on kaksi kohdullista saamaan lapsia tässä avioliitossa.
No mutta juuri tällaisissa tilanteissahan tuo on vielä ihan järkevä tapa ilmaista asia - kuvaa sitä, että heistä molemmat ovat kykeneviä kantamaan lapsia. Tämä ei kahden naisparinkaan tapauksessa ole mitenkään itsestäänselvää, toisella voisi olla vaikka kohtu poistettu tai muu terveydellinen syy, jonka vuoksi raskaus ei ole mahdollinen.
No eihän se sana "kohdullinen" nimenomaan kerro siitä mainitsemastasi muusta terveydellisestä syystä mitään. Jos halutaan kertoa, että molemmat voi synnyttää, täsmällisempää olisi sanoa vaikka "kaksi hedelmällistä naista". Vanhoilla mummoillakin on kohtu, ellei sitä ole poistettu.
Ajattelin tässä lähinnä jotain selkeästi siihen kohdun tilaan liittyvää terveydellistä syytä, kuten endometrioosia tms, jolloin alkuperäisen lauseen merkitys olisi implisiittisesti "kaksi tervettä, lisääntymiskykyistä kohtua". Tuossa esimerkissä kuitenkin on varmaan ideana luoda kontrasti hetero-/ miespariin, jossa on vähemmän kuin kaksi kohtua. Tällä naisparilla on siis tietyllä tapaa tuplamahdollisuus lapsen kantamiseen, kun on kaksi ihmistä jotka voivat teoriassa vaikka molemmat olla hedelmöityshoidoissa samaan aikaan tms. Siinä mielessä tuo on mielestäni sellainen konteksti, jossa tuo on ihan järkevä ilmaus, vaikka en itsekään yleisesti ottaen fanita tuollaista kielenkäyttöä tai kutsuisi itseäni kohdulliseksi varmaan lähes missään tilanteessa.
Naiset ovat naisia, mutta kaikilla naisilla ei ole kohtua.
Siksi nainen on paras määritelmä kun puhutaan naisista.
Sehän olisi sama jos aletaisi nimetä ihmisiä kuulevina, näkevinä, puhuvina tms.
Kun ikävä kyllä kaikilla ei tätä kykyä ole ja silti ovat ihmisiä. Ja miehiä tai naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että haluaisit ennemmin puhuttavan naisista? Mutta onhan niitä postmenopausaalisia naisiakin, ei kaikilla naisilla siis ole kuukautisia. Samalla logiikalla kaikilla kohdullisilla ei ole kuukautisia myöskään. Se ei silti tarkoita, etteikö kyseistä termiä voisi käyttää kuukautisten yhteydessä, sillä se ottaa huomioon myös heidät, jotka eivät ole naisia mutta joilla on kuukautiset. Vai onko sulla joku vielä parempi termi, mikä ottaisi kaikki kuukautiset omaavat ihmiset huomioon, mutta jättäisi ne, joilla ei enää iän vuoksi (tai muun syyn vuoksi) ole kuukautisia pois?
No, eikö olisi neutraalia, jos puhuttaisiin xx-kromosomillisista, joilla on kuukautiset.
Tai pelkästään henkilöistä, joilla on kuukautiset.
Nämä siis siinä yhteydessä, jos markkinoidaan jotain tälle kohderyhmälle.
Ehkä tässä on kyse siitä, että kohdullinen sopii sanana suomen kieleen paremmin, kuin jos puhuttaisiin vain "ihmisistä joilla on kuukautiset". Se on siis lyhyempi ja nasevampi ilmaisutapa, ja siksi enemmän käytössä. Olen kyllä nähnyt käytettävän tuota pitepmää ja kieltämättä täsmällisempää tapaa ilmaista asia, samoin välillä puhutaan "menstruoivista", joka sinänsä olisi hyvä, mutta ehkä vierasperäisenä sanana ei tunnu niin luontevalta.
Sana "nainen" on vielä lyhyempi, nasevampi ja kuvaavampi.
Kuten sinulle on jo sata kertaa kerrottu, kaikilla "kohdullisilla" ei ole kuukautisia, joten se ei todellakaan ole kuvaavampi sana kuin nainen.
Ainoa syy käyttää omituista sanaa "kohdullinen" on halu irrottaa naiseus naisen kehosta.
Minä en hyväksy, että mikään sateenkaariapaskova pöpipää viittaa minuun sukupuolielimiäni kuvaillen. Olen ihminen ja tarkennettuna nainen. Ei miehiäkään kutsuta kiveksellisiksi, vai kutsutaanko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää se, että jos kohtu on poistettu, niin onko ihminen sitten sukupuoleton olento, vaikka kokee itsensä naiseksi.
Kohdullinen on kyllä väärä termi. Keksikää parempi.
Sellainen on jo keksitty. Nimittäin NAINEN.
Miten aloituksen *ongelma* poistuu sanalla nainen?
Kun käyttää sanaa nainen, niin mitään ongelmaa ei ole. Jokainen tietää, että lapsella ei ole kuukautisia, sitten nuoruudessa käynnistyy kuukautiskierto, voi tulla raskaaksi, synnyttää ja imettää, kunnes lopulta ne kuukautiset loppuvat.
No mutta kun silloin transnaiset suljetaan pois tästä ja se ei kelpaa. Mieluummin naiset on kohdullisia ja muita elimenomistajia. Miehet on ihan vaan miehiä.
Transnaiset eivät ole naisia, he ovat miehiä. Tämä tosiseikka ei muutu. Miehen lihas pystyy käyttämään isomman hyödyn verrattuna naiseen, fyysinen fakta. Miehen aivot ovat erilaiset, fyysinen fakta. Mies kykenee kehittyneempään pelitaktikkaan esim. jalkapallossa, todistettu fakta. Mies tekee miestyypillisiä rikoksia senkin jälkeen kun on kuorinut munastaan vaginan, todistettu ja tutkittu fakta. Mies on mies ja miehenä pysyy.
Miksei voisi puhua vain ihmisistä, joilla on kuukautiset? Silloin ei oteta kantaa sukupuoleen eikä oleteta, että kaikilla ns. kohdullisilla on kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Minä en hyväksy, että mikään sateenkaariapaskova pöpipää viittaa minuun sukupuolielimiäni kuvaillen. Olen ihminen ja tarkennettuna nainen. Ei miehiäkään kutsuta kiveksellisiksi, vai kutsutaanko?
Tästä päivästä lähtien kututaan. Nyt sankoin joukoin vaatimaan lakimuutosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenta Suomessa haastatellaan juuri naisparia, jotka sanoivat jotenkin näin, että heitä on kaksi kohdullista saamaan lapsia tässä avioliitossa.
No mutta juuri tällaisissa tilanteissahan tuo on vielä ihan järkevä tapa ilmaista asia - kuvaa sitä, että heistä molemmat ovat kykeneviä kantamaan lapsia. Tämä ei kahden naisparinkaan tapauksessa ole mitenkään itsestäänselvää, toisella voisi olla vaikka kohtu poistettu tai muu terveydellinen syy, jonka vuoksi raskaus ei ole mahdollinen.
No eihän se sana "kohdullinen" nimenomaan kerro siitä mainitsemastasi muusta terveydellisestä syystä mitään. Jos halutaan kertoa, että molemmat voi synnyttää, täsmällisempää olisi sanoa vaikka "kaksi hedelmällistä naista". Vanhoilla mummoillakin on kohtu, ellei sitä ole poistettu.
Ajattelin tässä lähinnä jotain selkeästi siihen kohdun tilaan liittyvää terveydellistä syytä, kuten endometrioosia tms, jolloin alkuperäisen lauseen merkitys olisi implisiittisesti "kaksi tervettä, lisääntymiskykyistä kohtua". Tuossa esimerkissä kuitenkin on varmaan ideana luoda kontrasti hetero-/ miespariin, jossa on vähemmän kuin kaksi kohtua. Tällä naisparilla on siis tietyllä tapaa tuplamahdollisuus lapsen kantamiseen, kun on kaksi ihmistä jotka voivat teoriassa vaikka molemmat olla hedelmöityshoidoissa samaan aikaan tms. Siinä mielessä tuo on mielestäni sellainen konteksti, jossa tuo on ihan järkevä ilmaus, vaikka en itsekään yleisesti ottaen fanita tuollaista kielenkäyttöä tai kutsuisi itseäni kohdulliseksi varmaan lähes missään tilanteessa.
Hihihi! Vai että "pariskunta, jolla on kaksi kohtua" vastakohtanaan "pariskunta, jolla ei yhtään kohtua".
Tämä on vielä hassumpi keino typistää naiset elimiksi.
Työhakemus
Hei! Olen 26- vuotias kohdullinen, jolla on kaksi kohdullista, poika ja aviomies. Olen reipas, avoin....
Vierailija kirjoitti:
Miksei voisi puhua vain ihmisistä, joilla on kuukautiset? Silloin ei oteta kantaa sukupuoleen eikä oleteta, että kaikilla ns. kohdullisilla on kuukautiset.
Menstruoivista puhutaan kyllä. Siitäkin nousi haloo täällä vähän aikaa sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsutaan.
Hei! Olen 26- vuotias kohdullinen, jolla on kaksi kohdullista, kiveksellinen ja kiveksellinen. Olen reipas, avoin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kutsutaan.
Ei kutsuta. Miehiä ei nimitellä peniksellisiksi tai kiveksellisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, vähän kuten puhuisi henkilöistä, joilla on eturauhanen. Ei sellaista puhuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi puhua kömpelöin termein "henkilöt, jotka menstruoivat" tai "henkilöt, joilla on kivekset".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat naisia, mutta kaikilla naisilla ei ole kohtua.
Siksi nainen on paras määritelmä kun puhutaan naisista.Sehän olisi sama jos aletaisi nimetä ihmisiä kuulevina, näkevinä, puhuvina tms.
Kun ikävä kyllä kaikilla ei tätä kykyä ole ja silti ovat ihmisiä. Ja miehiä tai naisia.Niinhän niistä puhutaankin. Perheessä on kuuro lapsi, kuulevat opettelevat viittomaan. Tai perheen isä on sokea, näkevät auttavat. Miten ihmiset ovat aikuisiksi asti selvinneet autuaan tietämättöminä siitä että lääketieteessä ja tutkimuksissa on iät ja ajat puhuttu asioista, ilmiöistä ja ongelmista kehon sanojen kautta? Mitä järkeä olisi sanoa että vastaanotolla tutkitaan naista kun tutkitaan kohtua? Nyt sit tää onkin kauhea ongelma.
Olet väärässä. Potikaskertomuksissa lukee sukupuoli. "Potilas on 25-vuotias nainen, jolla sairaudet x ja z. "
Ei lääkärin vastaanotolla ole vain "kohtu" vaan ihminen, kokonainen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että haluaisit ennemmin puhuttavan naisista? Mutta onhan niitä postmenopausaalisia naisiakin, ei kaikilla naisilla siis ole kuukautisia. Samalla logiikalla kaikilla kohdullisilla ei ole kuukautisia myöskään. Se ei silti tarkoita, etteikö kyseistä termiä voisi käyttää kuukautisten yhteydessä, sillä se ottaa huomioon myös heidät, jotka eivät ole naisia mutta joilla on kuukautiset. Vai onko sulla joku vielä parempi termi, mikä ottaisi kaikki kuukautiset omaavat ihmiset huomioon, mutta jättäisi ne, joilla ei enää iän vuoksi (tai muun syyn vuoksi) ole kuukautisia pois?
No, eikö olisi neutraalia, jos puhuttaisiin xx-kromosomillisista, joilla on kuukautiset.
Tai pelkästään henkilöistä, joilla on kuukautiset.
Nämä siis siinä yhteydessä, jos markkinoidaan jotain tälle kohderyhmälle.
Nainen on hyvä, ytimekäs ja kaikkien tuntema jo käytössä oleva sana. Pitäytykäämme siinä.