Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei sana kohdullinen ole oikein kaikissa tilanteissa.

Vierailija
29.01.2023 |

Itseä ärsytti kirjoitus, jossa sanottiin, että kohdullisilla kuukautiset verottavat hemoglobiinia kerran kuussa.

Eihän tuo ole totta. On paljon kohdulkisia postmenopausaalisia ihmisiä, joilla on kuukautiset loppuneet. (Lisäksi jotkut ehkäisytavat vievät kohdun tai pikkulapsilla ei ole kohtua tai kuukautisia ei tule hormonihäiriöiden vuoksi.)

Jos käytetään tuota termiä, pitää olla tarkempi.

Kommentit (92)

Vierailija
21/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää se, että jos kohtu on poistettu, niin onko ihminen sitten sukupuoleton olento, vaikka kokee itsensä naiseksi.

Kohdullinen on kyllä väärä termi. Keksikää parempi.

Käytetäänkö tuota kohdullinen-sanaa muuten kuin esim. kuukautisten yhteydessä? Siinä kontekstissa se on mielestäni ihan tarpeeksi täsmällinen. Tuskin kukaan ajattelee, että esim. kohdun poisto vie kenenkään sukupuolta. Mutta onhan tuo aika kliinisen tuntuinen ilmaus, sopii ehkä tilanteisiin, joissa käsitellään lisääntymisterveyttä ja kuukautisia ym, mutta ei mielestäni miksikään yleiseksi sukupuolta ilmaisevaksi sanaksi (nehän meillä muutenkin on jo olemassa).

Mitä vikaa on naisissa? Kohdullinen ei ole yhtään parempi termi.

Piklutytöilläkin on useimmiten kohtu, mutta ei kuukautisia. Menopaussin ohittaneilla naisilla on kohtu, ei kuukautisia. Hormonaalista ehkäisyä käyttävillä ei usein ole menkkoja kuten ei ole raskaana olevilla ja imettävilläkään.

Ei mitään vikaa, mutta se ei tietyissä asioissa kuvaa selitettävää asiaa. Onko sun naiseus nyt vaarassa?

Luetun ymmärtäminen? Etkö osannut lukea faktaa, että "kohdullinen" ei millään logiikalla kuvaa ainakaan paremmin henkilöitä, joilla on kuukautiset. Suuren osan elämästään nainen on ilman kuukautisia. Kohdullisia ovat myös pikkutytöt ja vaihdevuodet ohittaneet naiset.

Lässytys, että kohdullinen olisi parempi sana on valhe.

Vierailija
22/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta Suomessa haastatellaan juuri naisparia, jotka sanoivat jotenkin näin, että heitä on kaksi kohdullista saamaan lapsia tässä avioliitossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No onhan niillä kohtu, vaikka ei mekkoja enää/vielä olisikaan.

Mulla on kohtu, mutta käytän enimmäkseen housuja :D

Joo, kohdullinen on kauhea termi. Se sivuuttaa täysin naiset, joilta kohtu on poistettu. Tämän termin myötä he muuttuisivat sukupuolettomiksi. Naisparat...

Sanoisin, että on todellista naisvihaa keksiä tällaisia termejä, jotka häivyttää tai jopa kieltää naiseuden.

Haluaisin tosiaan nähdä, kuinka somefeministit viljelevät termejä peniksellinen ja eturauhasellinen. Ei ole tullut vastaan.

Vierailija
24/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomenta Suomessa haastatellaan juuri naisparia, jotka sanoivat jotenkin näin, että heitä on kaksi kohdullista saamaan lapsia tässä avioliitossa.

Eli heitä on kaksi naista.

Vierailija
25/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen. Mies. Asia loppuunkäsitelty. Maailmassa olisi oikeitakin ongelmia, joihin voisi energiansa suunnata.

Vierailija
26/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää se, että jos kohtu on poistettu, niin onko ihminen sitten sukupuoleton olento, vaikka kokee itsensä naiseksi.

On jo keksitty. Se on nainen.

Mä en ole mikään kohdullinen, menstruoija tai vulvallinen. Olen NAINEN.

Vierailija
27/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on, kun palstalla kerrottiin, että ei saa puhua naistentaudeista vaan gynekologisista sairauksista. Gynekologia on kreikkaa, ja tarkoittaa suomeksi naistentautioppia.

Ehkä se väärindukupuolittaminen tuntuu paremmalta vierasperäisellä sanalla.

Vierailija
28/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävisikö pillullinen ja pallillinen?

Valitettavasti ei käy. Pallista voi vääntää pillun. Oikeastaan penis tyhjennetään ja penisnahkasta muotoillaan vagina.

Vierailija
29/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta. Minulta on poistettu kohtu. Mikä siis olen? Opitun mukaan nainen, nykyisen mukaan ei nainen vaan kohdullinen,jolla ei sitä ja kuukautisia enää ole. Mieskään en ole tai siis määritelmän kohduton. Kyllä, koen itseni edelleen naiseksi ja siksi minua sanottakoon myös.

Vierailija
30/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta on, kun palstalla kerrottiin, että ei saa puhua naistentaudeista vaan gynekologisista sairauksista. Gynekologia on kreikkaa, ja tarkoittaa suomeksi naistentautioppia.

Ehkä se väärindukupuolittaminen tuntuu paremmalta vierasperäisellä sanalla.

Tämähän se on keskiluokan finglishissäkin. Sana englanniksi tarkoittaa aivan samaa kuin suomeksi, mutta englanti on olevinaan hienompaa :D

Vierailija
31/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä naisviha menee jo niin pitkälle, että jotkut transit kehuvat miten heidän neovaginansa on parempi kuin luonnon luoma. Tiktokissa lisää.

Vierailija
32/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojilla on munat , tytöllä pimppi. Näin se vaan on, eikä miksikään muutu.

Vierailija
33/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ärsyttää, että pieni vähemmistö joka kokee itsensä joksikin toiseksi tai muuksi, kuin se mihin ovat syntyneet alkaa määräämään koko yhteiskuntaa.

Heillä ei ole mitään oikeutta käskeä naisia lopettamaan itsestään puhuminen naisena. Kaikilla naisilla ei sitäpäitsi sitä kohtua ole, johtuen geenivirheestä tai sen poistosta. Alkaa mennä älytömiksi nämä limihiutaleiden vaatimukset, että koko yhteiskunnan pitää hyppiä heidän pillin mukaan.

En myöskään halua yleisissä suihku ja saunatiloissa viereeni miehen kehoa, vaikka sen omistaja kokisi olevansa nainen. Unisex tilat voi laittaa ja sinne voi mennä ne jotka haluavat. Naisille ja miehille voi jättää omansa.

Jokaisella on oikeus olla mitä haluaa, mutta ei mielestäni oikeutta määrätä muita. En minäkään määrää millä nimellä he saavat kutsua itseään. Eläkööt rauhassa miten haluavat, mutta antakoot muidenkin elää.

Vierailija
34/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Minulta on poistettu kohtu. Mikä siis olen? Opitun mukaan nainen, nykyisen mukaan ei nainen vaan kohdullinen,jolla ei sitä ja kuukautisia enää ole. Mieskään en ole tai siis määritelmän kohduton. Kyllä, koen itseni edelleen naiseksi ja siksi minua sanottakoon myös.

Ongelma on, että nykyaktivistien kielessä sanaa kohdullinen käytetään silloinkin, kun asia liittyy naisiin ylipäätään fyysisinä olentoina. Kun se sana nainen ei saa liittyä mitenkään naisen kehoon.

Puhutaan esim. "kohdullisten hormonitoiminnasta". Siinä on vain ihan sellainen pikkujuttu, että kohdunpoisto ei vaikuta hormonitoimintaan ellei munasarjojakin poisteta samalla.

Vierailija
35/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oikeus kenelläkään on pyyhkiä pois naisten kokemukset? Ja omia naiseus tarkoittamaan jotain identiteettiä ja pukeutumistapaa? Keksisivät sille sitten ihan oman nimityksen. Mutta kyllä nainen tarkoittaa biologista naista.

Vierailija
36/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika oli naisessa?

Vierailija
37/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oikeus kenelläkään on pyyhkiä pois naisten kokemukset? Ja omia naiseus tarkoittamaan jotain identiteettiä ja pukeutumistapaa? Keksisivät sille sitten ihan oman nimityksen. Mutta kyllä nainen tarkoittaa biologista naista.

Enää ei saisi tarkoittaa, kun joku suuressa viisaudessaan on päättänyt niin.

Vierailija
38/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sana "kohdullinen" ei kuulu suomenkieleen. Se on keksittyä uuskieltä suoraan teoksesta "Vuonna 1984". Älkää käyttäkö muuten kuin pilkkatarkoituksessa kiitos.

Vierailija
39/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdullinen on ihan yhtä tarkka/epätarkka ilmaus kuin nainenkin. Ja sisältää aivan samat ongelmat, tai oikeastaan laajemmassa mittakaavassa. Väitän, että naisia, joilta on kohtu poistettu, on enemmän, kuin transnaisia. Onko seuraava askel kohdullisoletettu? Kohtua tai sen puutetta kun ei näe ulos päin sitä vähää, kuin sukupuolta.

Vierailija
40/92 |
29.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vika oli naisessa?

Nainen on nykyään virallisesti vain transsu joka on oikeasti mies. Nainen on joko "naisoletettu" tai "kohdullinen". Maailma on mennyt mielenterveyspotilaiden leikkikentäksi ja normaalit ihmiset lähtevät siihen jostain syystä nykyään mukaan. Iltalehdessä puhuttiin eilen muuten "venäläisoletetuista" joita ukrainalaiset ampuivat. Onneksi sentään eivät olleet "ukrainalaisoletettuja".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän