Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten suhtaudutte ihmiseen, joka ei puhu juuri mitään?

Vierailija
28.01.2023 |

Olen itse tällainen ihminen. Minulla on sosiaalisten tilanteiden pelko, ja sen takia toisille ihmisille puhuminen tuntuu vaikealta. Olen ollut elämäni aikana useammassa porukassa, mutta lähes kaikissa olen jäänyt aika ulkopuoliseksi puhumattomuuden takia. Olen monesti miettinyt, mitä muut ihmiset ajattelee minusta. Vihaako ne minua vai olenko heille täysin yhdentekevä?

Kommentit (170)

Vierailija
121/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin häneltä mitä minun pitäisi tehdä että kelpaisin. Ei se pipipää edes vastannut mitään.

Sitä katsoo muiden lapsia katellisena ja miettii miksi juuri minulle tuli sairas lapsi. Ei sitä äitinä voi ymmärtää.

Vierailija
122/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kylläkään ymmärrä, että miksi pitää puhua koko ajan?

Jos menet vaikka treffeille jonkun toisen kanssa ja tarkoitus on tutustua siihen toiseen niin onhan se vähän hassua jos molemmat vaan istuu ja möllöttää. Tai menet tapaamaan kumppanin perhettä ensimmäistä kertaa, mutta et puhu heille mitään.

Tietenkin, mutta sosiaalisesti kömpelöillä tai todella ujoilla on vaikeuksia näissä tilanteissa. Eikö tämä ole itsestäänselvää. Ja suomalaisissa on paljon tämmöisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhtaudun neutraalisti, mutta en aktiivisesti hakeudu sellaisen seuraan, koska en halua pitää monologia. 

Miksi sinun pitäisi pitää monologia? Ole itsekin hiljaa vain. Tuskin se toinen kaveri halua kuunnella sitä sinun monologia. 

No jos toinen ei puhu niin silloinhan se on monologi. Helvetin tylsäksi menee, jos 24/7 istutaan tuppisuuna sanomatta mitään. Toki kiva, jos sellainen elämä sinulle sopii. Älä kuitenkaan syyllistä muita, jos he eivät halua liittyä seuraasi mykkäkoulua pitämään. 

Miksi haluat tahallaan ymmärtää väärin? Kyse ei ole mistään mykkäkoulusta, joka yleensä on käsitteenä passiivisaggressiiviselle käytökselle, jossa toista halutaan tietentahtoen rangaista tai aiheuttaa mielipahaa.  Mykkäkoulun erityinen piirre on se, ettei vastata edes kysymyksiin.

Sinä se tässä ymmärsit väärin. Tuossa ei viitattu mykkäkouluun siinä mielessä kuin sinä sen ymmärrät. 

t. eri

Mykkäkoulu ei tarkoita pelkästään hiljaisena olemista vaan nimenomaan tarkoituksen mukaista henkistä väkivaltaa.  Siinä on iso ero.

Älä määrittele termejä toisten puolesta. Joku muu voi tarkoittaa mykkäkoululla eri asiaa kuin sinä. Miksi pitää väkisin haastaa riitaa?

Ahaa, eli jos minä määrittelen vaikka banaanin vihannekseksi, sinä et voi väittää sitä hedelmäksi?

Vierailija
124/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin häneltä mitä minun pitäisi tehdä että kelpaisin. Ei se pipipää edes vastannut mitään.

Sitä katsoo muiden lapsia katellisena ja miettii miksi juuri minulle tuli sairas lapsi. Ei sitä äitinä voi ymmärtää.

Hanki ammattiapua itsellesi

Vierailija
125/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suhtaudun neutraalisti, mutta en aktiivisesti hakeudu sellaisen seuraan, koska en halua pitää monologia. 

Miksi sinun pitäisi pitää monologia? Ole itsekin hiljaa vain. Tuskin se toinen kaveri halua kuunnella sitä sinun monologia. 

Koska terveelle ihmiselle elämä ei ole sitä, että istutaan vain hiljaa sanomatta mitään. Ei tule monestakaan asiasta yhtään mitään, jos ei saa suutaan auki. 

Terve ihminen on sinut itsensä kanssa eikä välitä stereotypioista tai muiden asettamista normeista. Jos on hiljaa niin sitten on. Sama se mitä siitä muut on mieltä. Täytyy yrittää vain löytää saman henkisiä ihmisiä.

No eikös tuossa juuri puhuttu siitä, että löytää samanhenkisiä ihmisiä? :D "En aktiivisesti hakeudu sellaisen seuraan, koska en halua pitää monologia". Minusta tuo on juurikin samanhenkisten ihmisten etsimistä, että ei hakeuduta puhumattoman seuraan, jos puhumattomuus ei ole oma juttu. 

Vierailija
126/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos toinen ei puhu niin silloinhan se on monologi. Helvetin tylsäksi menee, jos 24/7 istutaan tuppisuuna sanomatta mitään. Toki kiva, jos sellainen elämä sinulle sopii. Älä kuitenkaan syyllistä muita, jos he eivät halua liittyä seuraasi mykkäkoulua pitämään. 

Miksi haluat tahallaan ymmärtää väärin? Kyse ei ole mistään mykkäkoulusta, joka yleensä on käsitteenä passiivisaggressiiviselle käytökselle, jossa toista halutaan tietentahtoen rangaista tai aiheuttaa mielipahaa.  Mykkäkoulun erityinen piirre on se, ettei vastata edes kysymyksiin.

Sinä se tässä ymmärsit väärin. Tuossa ei viitattu mykkäkouluun siinä mielessä kuin sinä sen ymmärrät. 

t. eri

Mykkäkoulu ei tarkoita pelkästään hiljaisena olemista vaan nimenomaan tarkoituksen mukaista henkistä väkivaltaa.  Siinä on iso ero.

Älä määrittele termejä toisten puolesta. Joku muu voi tarkoittaa mykkäkoululla eri asiaa kuin sinä. Miksi pitää väkisin haastaa riitaa?

Tämä. Joku väitti että olemme maapallon sisällä koska tuossa yläpuolella näkyy jotain. Korjasin että olemme kylläkin maapallon päällä jolloin hän väitti minun haastavan riittaa.

Vierailija
127/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan olla rauhassa ellei osoita, että haluaisi jutella/osallistua ryhmän toimintaan. Silloin pyrin ottamaan ystävällisesti mukaan. Olen itsekin aikoinaan ollut sairaalloisen arka, joten ymmärrän, että sos. tilanteet voivat olla vaikeita. Mun seurassa saa olla ihan hiljaakin. Ei siitä suurempaa ystävyyttä synny, mutta esim. opinnoissa/töissä riittää, että saa välttämättömät puhuttua. En tarvitse työpariksi räpättäjää, viihdyn hyvin myös omiin ajatuksiini uppoutuneena hiljaa minäkin.

Vierailija
128/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hanki ammattiapua itsellesi

Niin, vieraalle ihmiselle kun LÄHEISILTÄ EI KERRAN SAA MITÄÄN TUKEA!!!! Normaalit minusta pitävät sisaruksetkin siitä kärsivät että kaikki huomio menee sairaaseen lapseen joka välttelee seuraani.

Vierailija
129/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, että hän jättää keskustelun kannattelun minulle, mikä on pidemmän päälle tosi raskasta. Vähän niinkuin siirtää vastuun sosiaalisesta kanssakäymisestä muille. Ei tee omaa osaansa. En siis jaksa kovin kauaa olla tekemisissä sellaisen kanssa.

Kokeeko ihmiset, että olis pakko olla jotain keskustelua? Väkisin ylläpidetään keskustelua koska, miksi? Ettei tule hiljaista?

Kyllä aika monessa tilanteessa on pakko olla keskustelua. Ei pysty esim. työasioita hoitamaan, jos ei keskustele. Eikä onnistu moni muukaan asia pelkällä hiljaisuudella. Kummallinen ajatus täällä, ettei ole mitään vaihtoehtoja hiljaisuudelle ja jatkuvalle puhumiselle. Esimerkiksi sellainen normaali keskustelu, jossa välillä ollaan hiljaakin. Onko ihan ennenkuulumaton juttu?

Täällä nyt ihmiset taas kärjistämismielialalla liikkeellä. Yksi puhuu asiasta y ja toinen vastaa puhumalla asiasta z. Älytöntä (ja tyypillistä vauvapalstaa.)

Vierailija
130/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska terveelle ihmiselle elämä ei ole sitä, että istutaan vain hiljaa sanomatta mitään. Ei tule monestakaan asiasta yhtään mitään, jos ei saa suutaan auki. 

Terve ihminen on sinut itsensä kanssa eikä välitä stereotypioista tai muiden asettamista normeista. Jos on hiljaa niin sitten on. Sama se mitä siitä muut on mieltä. Täytyy yrittää vain löytää saman henkisiä ihmisiä.

No eikös tuossa juuri puhuttu siitä, että löytää samanhenkisiä ihmisiä? :D "En aktiivisesti hakeudu sellaisen seuraan, koska en halua pitää monologia". Minusta tuo on juurikin samanhenkisten ihmisten etsimistä, että ei hakeuduta puhumattoman seuraan, jos puhumattomuus ei ole oma juttu. 

Väitinkö jotain muuta?

Vierailija
131/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos menet vaikka treffeille jonkun toisen kanssa ja tarkoitus on tutustua siihen toiseen niin onhan se vähän hassua jos molemmat vaan istuu ja möllöttää. Tai menet tapaamaan kumppanin perhettä ensimmäistä kertaa, mutta et puhu heille mitään.

Tietenkin, mutta sosiaalisesti kömpelöillä tai todella ujoilla on vaikeuksia näissä tilanteissa. Eikö tämä ole itsestäänselvää. Ja suomalaisissa on paljon tämmöisiä.

Aika paljon olen treffeillä käynyt, mutta ikinä ei ole tullut vastaan niin ujoa, että yhtään ei keskustelua olisi syntynyt. En usko, että edes suomalaissa on mitenkään paljon sellaisia, jotka eivät yhtään osaa keskustella. 

Vierailija
132/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lankomies on tuommoinen hiljainen tarkkailija. Meni seitsemän vuotta ennenkuin aloitti kanssani keskustelun ihan itse. Silloinkin kaljapäissään.

Ihan normaali tyyppi kyllä kuitenkin. Tunnen itseni jotenkin erityisen höppänäksi hänen seurassaan kun olen sellainen itseksenimutisija muutenkin. Silti löytyi yhteinen tapa kommunikoida ja heittää läppää.

Vierailija
133/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitinkö jotain muuta?

Väitinkö sinun väittäneen? No en. Kerroin vain, että lainaamassasi ketjussa puhuttiin nimenomaan siitä, mitä sinä viestissäsi kerroit. 

Vierailija
134/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon olen treffeillä käynyt, mutta ikinä ei ole tullut vastaan niin ujoa, että yhtään ei keskustelua olisi syntynyt. En usko, että edes suomalaissa on mitenkään paljon sellaisia, jotka eivät yhtään osaa keskustella. 

Aivan totta, mutta keskustelun aloitteet saattavat olla haasteellisia.

Vierailija
135/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen, että hän jättää keskustelun kannattelun minulle, mikä on pidemmän päälle tosi raskasta. Vähän niinkuin siirtää vastuun sosiaalisesta kanssakäymisestä muille. Ei tee omaa osaansa. En siis jaksa kovin kauaa olla tekemisissä sellaisen kanssa.

Minä olen tosi hiljainen, kun aluksi tutustun ihmisiin, mutta ajan kanssa alan kyllä puhua enemmän. On vaan hankala päästä sinne asti, kun osa haluaa, että on heti puhelias jne, ja jos ei ole, niin ei kiinnosta. Tämä vaikeuttaa tutustumista tosi paljon.

Tuossa on sellainen juttu, että jos keskustelukumppani ei vastaa juuri mitään, tulee sellainen vaikutelma, että hän ei halua puhua mun kanssa. Enkä tietenkään halua kiusata höpinöilläni sellaista ihmistä, joka ei halua jutella! Höpisen sitten mielelläni heille, jotka osoittavat mielenkiintoa tarinoihini, kommentoivat, jakavat omia kokemuksiaan ja muutenkin omalla käyttäytymisellään näyttävät, että vuorovaikutus kanssani on heille mieleistä. (Tai ainakin uskottavasti esittävät kiinnostunutta.) En halua tuppautua enkä olla vaivaksi kenellekään. Siksi aloitteellisuuden ja vuorovaikutuksen puute johtaa kohdallani siihen, että keskusteluyritykset loppuvat.

Vierailija
136/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitinkö jotain muuta?

Väitinkö sinun väittäneen? No en. Kerroin vain, että lainaamassasi ketjussa puhuttiin nimenomaan siitä, mitä sinä viestissäsi kerroit. 

Viestisi oli näin ollen turha.

Vierailija
137/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tilanteesta. Jos sellaine tilanne, että kysyn ja siihen ei vastata niin saatan mennä hämilleni. Hiljaa puhuvia pyydän toistamaan sillä toisesta korvastani on kuulo alentunut. Jos on tilanne jossa on ok olla hiljaa niin eipä se häiritse.

Vierailija
138/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En puhu juuri ikinä mitään seurassa. Ei ole tarvetta sellaiselle. Pitäkööt muut omituisena ja toki pitävätkin. Hyvä, koska en halua tutustua ihmisiin.

Vierailija
139/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, itse puhun koko ajan.

Vierailija
140/170 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhumattomat kuvittelevat olevansa muiden yläpuolella. Kommentit "en jaksa jutella turhanpäiväisiä" kertovat juurikin siitä, että kuvitellaan sen oman elämän olevan niin helvetin kiinnostavaa, että muiden kanssa ei pysty ollenkaan puhumaan. Surullista, että elämä on joillain niin minäkeskeistä, ettei pysty kiinnostumaan muiden näkemyksistä. 

Mm. minä kirjoitin noin, mutta tarkoitin sillä kyllä VÄSYMISTÄ eli en jaksa = energia ei riitä ja väsyn. Sekin tuli kyllä viestistä selväksi. Ja turhanpäiväisellä en tarkoittanut toisen ihmisen asioita vaan jotain millä vain täytetään tyhjää tilaa. Aina pitää yrittää vääntää kaikki väkisin ja vaikka valheellisestikin negatiiviseksi ja alkaa haukkumaan päälle.

Kerron sinulle salaisuuden: Tuossa ei nyt puhuttu sinusta. Maailmassa on muitakin ihmisiä kuin sinä. Siksi on turha vetää hernettä nenukkin, jos puhutaan yleisellä tasolla eikä suoraan sanota, että sinä olet sitä tai tätä. 

Olen eri, mutta ensimmäiseen kommenttiin vastatakseni; siinä lukee melko suppea näkökulma siitä mitä turhanpäiväisistä puhuminen voi joillekin merkitä. Eiköhän ihmiset ihan vaan pidä turhanpäiväisistä puhumista turhana ja tyhjänä, ilman että sillä olis tekemistä sen näin kokijan henkilökohtaisen elämän kanssa. Niinkö esim säästä puhuminen harvemmin antaa oikein mitään. Se on lähinnä lämpimikseen puhumista, jossa sisältö ei ole kovin informaatiorikasta tai tarkoituksellista

Monissa tilanteissa se on hyvinkin tarkoituksellista, että puhutaan säästä. Se voi olla myös informaatiorikasta. Pitää vain osata hahmottaa, että asiat, jotka eivät itsestä tunnu kiinnostavilta voivat silti olla merkityksellisiä. Itse teen myyntityötä ja small talk on keskeinen osa asiakkaan "lämmittelyprosessia", jonka kautta päästään itse asiaan eli myyntiin. Juttelemalla ensin niitä näitä voitetaan asiakkaan luottamus ja tulee vähemmän todennäköisesti välitöntä tyrmäystä, joka on aikalailla vakio, jos rupean heti "osta osta osta" linjalle. Jutustelun lomassa saan myös ongittua asiakkaalta tietoja, joita voin käyttää myyntiargumenteissa perusteluina. "Niin, tuossa kerroit, että teillä on tapana katsella elokuvia. Siinä tapauksessa suosittelisin tätä nopeampaa nettiä, jotta kuva pyörii paremmin" jne. jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kahdeksan