Millaisella liikunnalla pääsee eroon pömppömahasta? Luultavasti vatsalihasten erkauma.
Tiedän ettei ole mitään tästäurheilua just mahaan, vaan pitää kiinteytyä muualtakin, mutta mikä olis tehokkainta? Kardio, punttitreeni vai mikä?
Olen laihtunut 15 kiloa (jee!), mutta pömppömaha on ilonpilaaja, eikä suostu juuri pienenemään.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erkauman korjaa vain leikkaus.
Been there.Mun erkauma korjaantui jumpalla. Oli napatyrä ja kaikki, ja nyt vatsalihasten väliin mahtuu vaan 1 sormi.
Millaisia liikkeitä teit ja lisäsitkö muuten liikuntaa, ja minkälaista? Miten kauan meni?
Kiitos!
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erkauman korjaa vain leikkaus.
Been there.Mun erkauma korjaantui jumpalla. Oli napatyrä ja kaikki, ja nyt vatsalihasten väliin mahtuu vaan 1 sormi.
Millaisia liikkeitä teit ja lisäsitkö muuten liikuntaa, ja minkälaista? Miten kauan meni?
Kiitos!
ap
Jostain netistä sen löysin, en todella muista enää mistä, mutta luulisi löytyvän useampiakin. 12 viikkoa kesti kokonaisuudessaan.
Netissä on jumppaohjeita ja valmennuksia juuri erkaumalle. Siinä auttaa nimenomaan täsmäjumppa. Eikä siis mitään lankkuja tai muuta raskasta, joka vain pahentaa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Netissä on jumppaohjeita ja valmennuksia juuri erkaumalle. Siinä auttaa nimenomaan täsmäjumppa. Eikä siis mitään lankkuja tai muuta raskasta, joka vain pahentaa ongelmaa.
Joo. Osa liikkeistä oli luokkaa makaa lattialla jalat seinää vasten. Todella kevyttä siis, eikä missään nimessä saa lankuttaa tai tehdä muitakaan liikkeitä, joissa vatsaontelon paine kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Osa liikkeistä oli luokkaa makaa lattialla jalat seinää vasten. Todella kevyttä siis, eikä missään nimessä saa lankuttaa tai tehdä muitakaan liikkeitä, joissa vatsaontelon paine kasvaa.
Kerro sitten hyviä liikkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, onko joku päässyt erkaumasta eroon? Mulla myös takana 20 kilon painon pudotus ja nyt painan vähemmän kuin ennen raskautta, mutta maha jäi.
Ihan lääkärin ompelemilla tikeillä siitä pääsee eroon. Se on itse maksettava yksityispuolella.
Vastalihasten erkauma pitää korjata leikkauksella. Siihen ei auta pelkästään liikunta ja jumppa ja oikeanlainen ruokavalio. Riippuu jokaisen yksilöllisestä kehosta, että millaisia jälkiä raskaudesta jää ja miten paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vastalihasten erkauma pitää korjata leikkauksella. Siihen ei auta pelkästään liikunta ja jumppa ja oikeanlainen ruokavalio. Riippuu jokaisen yksilöllisestä kehosta, että millaisia jälkiä raskaudesta jää ja miten paljon.
Erkauman voi kyllä saada, vaikkei olisi ikinä ollut raskaana. Se on monella miehelläkin, jolla on keskivartalolihavuutta tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro sitten hyviä liikkeitä.
Netti on pullollaan ohjeita. Käyttämässäni tehtiin mm. Lantionnostoja pallo polvien välissä, "tuulilasinpyyhkijöitä", kylkinostoja, punnerruksia seinää vasten sekä syväkyykyssä oleskelua. En muista enää tarkkaan.
Onko sulla lantio vino, kallistunut taaksepäin? Silloin voi maha puolestaan pömpöttää.
Mulle lääkäri diagnosoi erkauman 3cm kun selinmakuulta piti jännittää vatsalihaksia. Oikeastiko sen noin helposti diagnosoidaan? Ja sitten vaan heti ehdotti leikkausta. Mulla ei ole yhtään raskausarpeakaan, joten voiko silti olla erkauma?
Vierailija kirjoitti:
Mulle lääkäri diagnosoi erkauman 3cm kun selinmakuulta piti jännittää vatsalihaksia. Oikeastiko sen noin helposti diagnosoidaan? Ja sitten vaan heti ehdotti leikkausta. Mulla ei ole yhtään raskausarpeakaan, joten voiko silti olla erkauma?
Tunnet sen erkauman itsekin, kun käyt selin makuulle ja jännität vatsalihaksia. Sitten vaan sormet väliin ja reunat tuntee. Ainoastaan sitten ei ehkä tunne, jos rasvaa on niin paljon, että sormet uppoaa vain rasvaan, mutta minulla on kyllä rasvaa vatsassa ja tunnen silti vatsalihasten rajat. Vasta taannoin tunnustelin ja kauhistuin, ettei se erkauma kyllä ole ollenkaan niin pieni kuin luulin olevan :( On pitkähköltä alueelta ja melko leveäkin. Hirvittää ajatella, jos ei parane edes siedettäväksi.
Pari sormea saa mennä väliin, se on vielä ihan siedettävä raja, mutta vissiin enemmän on sitten liikaa. Minulla on just tuolla rajalla, eli näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnet sen erkauman itsekin, kun käyt selin makuulle ja jännität vatsalihaksia. Sitten vaan sormet väliin ja reunat tuntee. Ainoastaan sitten ei ehkä tunne, jos rasvaa on niin paljon, että sormet uppoaa vain rasvaan, mutta minulla on kyllä rasvaa vatsassa ja tunnen silti vatsalihasten rajat. Vasta taannoin tunnustelin ja kauhistuin, ettei se erkauma kyllä ole ollenkaan niin pieni kuin luulin olevan :( On pitkähköltä alueelta ja melko leveäkin. Hirvittää ajatella, jos ei parane edes siedettäväksi.
Pari sormea saa mennä väliin, se on vielä ihan siedettävä raja, mutta vissiin enemmän on sitten liikaa. Minulla on just tuolla rajalla, eli näillä mennään.
Mihin kohtaan ne sormet työnnetään? Navan ylä- vai alapuolelle?
Syviä vatsalihaksia treenaamalla, netistä löytää ohjeita. Sillä lailla olen saanut oman erkauman vähän pienemmäksi, mutta en ole jaksanut treenata tarpeeksi, joten pömppövatsa jäänyt minullekin. Vyötärönympärys on 5-8cm isompi kuin ennen raskautta, vaikka painan 3 kiloa vähemmän :(
Olen nyt yrittänyt kokeilla niiden syvien vatsojen treenaamista enemmän, mutta jos ei auta, niin täytyy katsoa jos kävisi fyssarilla ja sitten vihoviimeisenä se leikkaus. Kyse kun ei ole vain kosmeettisesta haitasta, vaan huonot vatsalihakset ja juurikin se erkauma, aiheuttaa myös iskiasvaivoja ja muita selkävaivoja, huonontaa ryhtiä entisestään jne. eli lyhyesti sanottuna aiheuttaa kipua.
Minullahan se erkauma on ihan todettu, mutta lääkärin mielestä ei ollut niin suuri, että vaatisi muuta kuin sitä vatsalihasten treeniä (pari sormea menee väliin, kun jännittää vatsalihakset). Sanoi vain, että jos ei ala parantua, niin fyssarille. Ehkä mainitsen lapsen seuraavan neuvolan yhteydessä, että mihin pitäisi olla yhteydessä, että pääsisi hoidattamaan ajoissa. Aiemmin ei häirinnyt, mutta nyt kun paino on pudonnut alemmas mutta kokoa on enemmän kuin aiemmin, ja selkä reistaa, on alkanut häiritä. En halua olla pallomaha lopun ikääni, riittää jo että IBS turvottaa lisäksi.