Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sinä jonka mielestä perheen jokaisella lapsella pitää olla oma huone

Vierailija
28.01.2023 |

Millaisissa asunnoissa olet asunut elämäsi aikana?

Kommentit (434)

Vierailija
201/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kodissa tärkeintä ole huoneiden määrä vaan se, miten ihmiset tulee toimeen keskenään.

Lapsella pitää olla oma yksityisyys, tila jossa tehdä rauhassa läksyjä, jossa olla kaverien kanssa jne.

Tila voi olla muukin paikka kuin oma huone. Jaetussa huoneessakin voi sopia saavansa olla rauhassa

Meillä lapset todella harvoin muutenkaan nököttää omissa huoneissaan.

Sössön sössön. Olen asunut lapsuuteni jaetussa huoneessa ja kyllä se oli ihan peestä.

No sössön sössön vaan. :D

Vieläkö jaksat kiukutella sitä ettei sinulla ollut lapsena omaa huonetta? Mahtoi olla rankkaa, kun et ole vieläkään päässyt asian yli. Me tuntemattomat emme kuitenkaan sille mitään voi, joten sinun on ihan turhaa kiukutella sitä täällä.

Kuulostat ihan uhmaikäiseltä

Minä en sentään kiukkua aikuisena vauvapalstalla siitä, kun ei lapsena ollut omaa huonetta.

Sen sijaan itket täällä, kun joku kritisoin kolhoosia, jota ilmeisesti kutsut kodiksesi.

Sinusta 160 neliön asunto kahdessa kerroksessa, missä asuu vanhemmat ja kaksi lasta on joku kolhoosi?

On, jos sinä hääräät siellä vanhempana.

Vierailija
202/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin ennen sitä mieltä.

Asuin koko lapsuuteni omakotitalossa maalla. Lapsuudessani oli ihan itsestäänselvyys että kaikilla on oltava omat huoneet, minulla ja sisaruksillanikin. Jos koulussa kävi ilmi ettei jollakulla ollut kotona omaa huonetta niin sitä ihmeteltiin.

Sitten muutin kaupunkiin ja saatiin neljä lasta. Muuttui myös suhtautumiseni siihen että kaikilla lapsilla pitäisi olla omat huoneet, kun niitä viiden makuuhuoneen asuntoja ei löytynytkään niin helposti.

Taitaa olla maaseudulla yleisempääkin.

Me muutettiin äidin ja veljen kanssa etelä-suomalaisen kunnan sivukylään kun olin ala-asteella. Löydettiin sopiva asunto kylän ainoasta kerrostalosta. Asunnossa oli kaksi makuuhuonetta ja olohuone ja keittiö erikseen, neliöitä yli 80.

Suunnilleen ensimmäinen ihmetyksenaihe koulussa oli se, että veljelläni ja minulla ei ollut ikiomia huoneita, vaan yhteinen jaettu huone. Miks sulla ei oo omaa huonetta -kyselyt tuntui hassulta, koska olimme aiemmin asuneet paljon pienemmässä asunnossa, missä ei ollut edes vessaa ja kylppäriä erikseen. Mutta toki lapset oli tottuneet siihen, että kaikki asuu vain omakotitaloissa ja tilaa ja huoneita riittää.

Jotkut lapset ei edes olleet ikinä käyneet kertostalossa aikaisemmin. Yksikin kaveri koputteli rapun ulko-oveen ja ihmetteli miksei kukaan avaa, ennen kuin huomasin ja menin vastaan kaveria.

Ja tämä siis joskus 1940-luvulla? Jos se kerrostalo oli ollut siellä maalla jo ennen muuttoanne, niin aika epätodennäköistä, että lapset ei tienneet, miten toimia alaolevva.

Tosin olihan minullakin maalla aikoinaan ihmettelemistä, kun sanoin uudelle kerrostalosta muuttaneelle koulukaverille, että tule keittiöpuolen kuistilta sisälle. Hän ei ymmärtänyt, että talossa voi olla yhtä perhettä varten 3 sisäänkäyntiä.

Ihan 2000-luvulla. Kyseessä oli neljän asunnon pieni kerrostalo, missä ei asunut muita lapsiperheitä.

Ei kai sitä voi ala-astelaisena tietää miten alaovella toimitaan jos ei ole aiemmin käynyt kerrostalossa.

Neljän asunnon kerrostalo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli lapsena aina oma huone ja harrastuksia. Jos olisin joutunut luopumaan jommastakummasta, olisin luopunut harrastuksistani, ehdottomasti. Se olisi ollut paljon pienempi kompromissi ajatellen kaverisuhteita, omaa mielenterveyttä tai ylipäätään perustarpeitani.

Mun mielestä kouluterveyskyselyissä pitäisi kysyä omasta huoneesta eikä harrastuksista. Jokaisella on oltava oikeus yksityisyyteen.

Mutta sitten pitäisi säätää vuokrakatto ja antaa ihmisille rahaa, että lapset saa omat huoneet.

Vierailija
204/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne vanhemmat jotka sivuuttaa lapsen perustarpeet ei niistä lapsistaan huolehdi kunnolla.

Eivät osaa. Tässäkin ketjussa näkee, että tuollaiset vanhemmat ei edes hahmota lapsiaan irtallisiksi ihmisiksi ollenkaan, vaan lapset on äidin jatkeita joilla ei ole omia tarpeita eikä tunteita.

Tuo yksikin jopa pilkkaa lapsiaan!

Vierailija
205/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kodissa tärkeintä ole huoneiden määrä vaan se, miten ihmiset tulee toimeen keskenään.

Lapsella pitää olla oma yksityisyys, tila jossa tehdä rauhassa läksyjä, jossa olla kaverien kanssa jne.

Tila voi olla muukin paikka kuin oma huone. Jaetussa huoneessakin voi sopia saavansa olla rauhassa

Sössön sössön. Olen asunut lapsuuteni jaetussa huoneessa ja kyllä se oli ihan peestä.

Se on sinun kokemuksesi. Jos noin harmittaa, kannattaa ottaa puheeksi vaikka vanhempiesi kanssa.

Minulla on erilaiset kokemukset.

Olisko asenteella vaikutusta?

Kannattaa hankkia lapsia vain se määrä mihin on oikeasti varaa.

Silloin ne lapset voi itse säädellä sen kuinka paljon haluavat olla omassa huoneessa, kuinka paljon sisarustensa kanssa ja kuinka paljon olla kavereidensa kanssa.

Silloin kasvuympäristö on terve. Sellainen jossa huomioidaan kaikkien tarpeet, ei vain se että äiti haluaa kotileikin nappuloineen.

Halutaan mies hetkeksi että saadaan lapsi ja sitten voidaankin erota ja lapsi ravaa 2 kodin väliä, on isäpuolta, äitipuolta, sisarpuolia ja traumat jää.

Minusta oli kivaa, kun oli kaksi kotia. Välimatkat tosin joutui aina lentelemään.

Ja äitipuoleni on maailman ihanin.

Vierailija
206/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli lapsena aina oma huone ja harrastuksia. Jos olisin joutunut luopumaan jommastakummasta, olisin luopunut harrastuksistani, ehdottomasti. Se olisi ollut paljon pienempi kompromissi ajatellen kaverisuhteita, omaa mielenterveyttä tai ylipäätään perustarpeitani.

Mun mielestä kouluterveyskyselyissä pitäisi kysyä omasta huoneesta eikä harrastuksista. Jokaisella on oltava oikeus yksityisyyteen.

Mutta sitten pitäisi säätää vuokrakatto ja antaa ihmisille rahaa, että lapset saa omat huoneet.

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia ja mistä ollaan leikkaamassa? No, ansiosidonnaisesta tietenkin, kaikki ei saa asumistukea ja toimeentulotukea tilalle.

Vierailija
207/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö jaksat kiukutella sitä ettei sinulla ollut lapsena omaa huonetta? Mahtoi olla rankkaa, kun et ole vieläkään päässyt asian yli. Me tuntemattomat emme kuitenkaan sille mitään voi, joten sinun on ihan turhaa kiukutella sitä täällä.

Kai teillä on joku pyykkitupa-varauslista teidän kommuunin jaettuihin tiloihin ja kai tätä rauhassaoloa valvotaan? Turha ihmetellä, jos ei lapsia paljon näy sen jälkeen, kun muuttavat omilleen. Joillain vanhemmilla, kun on vähän turhan ruusuinen kuva luomastaan kodin ilmapiiristä ja viihtyisyydestä.

-Eri

Eiköhän siihen ole uhan muut syyt kuin oman huoneen puute, jos lapset ei aikuisina kyläile tai pidä yhteyttä.

Olet oikeassa. Harhaisuutesi itsestäsi hyvänä vanhempana varmasti vaikuttaa myös voimakkaasti taustalla, sekä jankkaamisesi, sekä tosiasioiden kieltäminen. On muitakin, mutta en nyt jaksa tässä kaikki luetella.

Minkä tosiasioiden? Että lapsesta tulee katkera ilman omaa huonetta?

Tämä pätenee vain vauvapalstalla.

Vierailija
208/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen perheestä jossa oli seitsemän lasta. Ensin nukuin vanhempien huoneessa, sitten meitä oli neljä lasta samassa huoneessa, sitten kaksi ja sitten vuoden oli oma huone. En laittaisi kahta lastani (poika 10 v. Tyttö 13 v.) samaan huoneeseen. Se huonontaa sisarusten välejä. Luopuisin ennemmin vaikka omasta makuuhuoneesta ja nukkuisin itse olohuoneessa.

Vierailija
209/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne vanhemmat jotka sivuuttaa lapsen perustarpeet ei niistä lapsistaan huolehdi kunnolla.

Eivät osaa. Tässäkin ketjussa näkee, että tuollaiset vanhemmat ei edes hahmota lapsiaan irtallisiksi ihmisiksi ollenkaan, vaan lapset on äidin jatkeita joilla ei ole omia tarpeita eikä tunteita.

Tuo yksikin jopa pilkkaa lapsiaan!

Ja osa ahnehtii itselleen ilmaistyöntekijöitä työkkäristä ja itsellewn sijoitusasuntoja

Kun täyttää 80 - vuotta ja miettii mitä on tämän elämän jälkeen, niin onko ahneus plussaa?

Vierailija
210/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en sentään kiukkua aikuisena vauvapalstalla siitä, kun ei lapsena ollut omaa huonetta.

Sen sijaan itket täällä, kun joku kritisoin kolhoosia, jota ilmeisesti kutsut kodiksesi.

Sinusta 160 neliön asunto kahdessa kerroksessa, missä asuu vanhemmat ja kaksi lasta on joku kolhoosi?

On, jos sinä hääräät siellä vanhempana.

Et siis edes tiedä, mitä kolhoosi tarkoittaa.

Vierailija
211/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän tuolla muualla maailmassa pärjätään, kun suurimmalla osalla maailman lapsista ei todellakaan ole omia huoneita.

Vierailija
212/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, työttömyyskorvauksia 4,9 miljardia ja mistä ollaan leikkaamassa? No, ansiosidonnaisesta tietenkin, kaikki ei saa asumistukea ja toimeentulotukea tilalle.

Eläkkeitä korotettiin 7 % ja lapsiperheiden ansiosidonnaista leikataan.

Onko eläkeläisissä Suomen tulevaisuus?

Ansiosidonnainen oli 2 vuotta jo 1990 - luvulla ja nyt sitä sitten vasta leikataan, kun eläkeläiset ei sitä enää tarvitse.

Vierailija
213/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän tuolla muualla maailmassa pärjätään, kun suurimmalla osalla maailman lapsista ei todellakaan ole omia huoneita.

Suomalaiset asuu surkeasti kun verrataan muihin länsimaihin.

Vierailija
214/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovat on vaatimukset, jos 160 neliötä on ihmisten mielestä nelihenkiselle perheelle liian pieni asunto.

Vierailija
215/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurimman osan maailman lapsista lapsuus onkin aivan paska. Itselläni on rima vähän korkeammalla vanhemmuudessa kuin siinä että lapseni saa saman tason lapsuuden kuin jotkut kehittyvien maiden slummilapset.

Vierailija
216/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. yksiössä asuttiin neljä henkilöä

Vierailija
217/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Esimerkiksi Britanniassa asutaan paljon ahtaammin kuin Suomessa.

Vierailija
218/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ulkomaalainen on sanonut, että Suomessa eletään ahtaasti.

Vierailija
219/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovat on vaatimukset, jos 160 neliötä on ihmisten mielestä nelihenkiselle perheelle liian pieni asunto.

Seuraavaksi vaaditaan perheen jokaiselle lapselle omaa kylpyhuonetta, sitten terassia tai parveketta.

Vierailija
220/434 |
28.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni ulkomaalainen on sanonut, että Suomessa eletään ahtaasti.

Ulkomailla myös värjätään hiukset parturissa, kun Suomessa kotona.