Keskustelun vaikeus ja sosiaalinen pelko
Olen aiemmin tuskaillut täällä samasta aiheesta. Olen siis juuri aloittanut uudessa työssä ja vanhat pelkoni ovat ottaneet vallan. On todella vaikea luottaa ihmisiin tai itsessäni siihen että pärjäisin ihmisten kanssa.
Haluaisin kahvitellessa osallistua keskusteluihin, mutta jos avaan suuni puhunkin tosi hermostuneesti ja sitten juttu tyssääkin kuin seinään kun en uskallakaan olla äänessä pitempään.
Olen alkanut tulkitsemaan toisten ilmeitä ja kuvittelen jokaisen ilmeen tarkoittavan että he halveksivat minua, he eivät pidä minusta, he vihaavat minua, he kiusaantuvat minusta, he yrittävät parhaansa ottaakseen minut hyvin mukaan mutta minä pilaan kaiken.
Nämä ajatukset valtaavat pääni. Ne ovat osittain vanhoja traumoja ja en pysty näkemään tällä hetkellä mitään muuta skenaariota kuin että nuo kaikki taas toteutuvat.
Olen jo melko vanha kokemaan tällaisia. En tiedä ketään muuta itseni ikäistä joka olisi näin pelokas tai miettisi tällaisia.
Entä jos kukaan ei tule pitämään minusta tuolla?
Kommentit (45)
Alkoholi on totaalisen väärä ratkaisu, koska siinä joutuu ojasta allikkoon. Voi tulla riippuvaiseksi ja terveys huononee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi auttaa tähän tautiin.
Eikös sellainen sanontakin ole, että "Ei sellaista ongelmaa, jota ei alkoholilla parantaisi"?
Todellisuus : ei ole sellaista asiaa, jota alkoholi _ei_ pilaisi ja turmelisi
Mulla sosiaalisten tilanteiden pelkoa on pahentanut joidenkin ihmisten taivastelu ja kommentointi erityisesti nuorempana, esim. sano nyt sinäkin jotain, miten sinä oletkin noin ujo jne. Voin kertoa, ettei auta asiaa yhtään, vaan päinvastoin pahentaa oireita ja sulkeutuneisuutta jatkossa. Eli tässä mielessä sosiaalisten pelkojen kanssa kaapista ulos tulo ei välttämättä ole avuksi, jos kaikki eivät kuitenkaan osaa suhtautua asiaan ymmärtäväisesti.
Rauhoittavat lääkkeet tarvittaessa pariksi viikoksi työkavereihin tutustumisen ajaksi. Kun olet tottunut olemaan heidän seurassaan rennosti on helppo keskustella ilman stressiä ja voit jättää lääkkeet pois.
Eikös sellainen sanontakin ole, että "Ei sellaista ongelmaa, jota ei alkoholilla parantaisi"?