Persilija vai persilja?
Kommentit (26)
🙈 Ohis: jotkut kirjoittavat vanilija.
Kasarilla sanottiin aina persilia tai persilija, vaikka se kirjoitetaan persilja. Vahingossa varmaan sanoo persilija. Hups.
Kirjoitetaan persilja ja lausutaan persilja.
Persilja kirjoitettuna, persilija puhuttuna.
Pittää tehä kalakeittua, paan persilijaa ku tiihen tilliin oon jo kyllästyny.
Vierailija kirjoitti:
🙈 Ohis: jotkut kirjoittavat vanilija.
Jotkut kirjoittavat puhekieltä tai murretta.
Kirjoitetun tekstin pitäisi kuitenkin olla yleis- tai kirjakieltä.
Persilija? Älkääs nyt. Kun luet muutaman reseptin jostain hyvästä lähteestä (kirja/ netti) ja näet sanan, kannattaa huomioida se kirjoitusasu heti ensimmäisellä kerralla. Niin se jää mieleen. Toimii myös alaluokilla. Vinkkinä vain.
Miksi alanuolitatte jokaiseen tekstiin mitä kirjoitan palstalla. Kaikki on väärin mitä sanoo. Se ei ainakaan lisää luottamusta ihmisten välillä, vaan tulee epäluottamus tai on aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla sanottiin aina persilia tai persilija, vaikka se kirjoitetaan persilja. Vahingossa varmaan sanoo persilija. Hups.
Ei sanottu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sanottu.
Tampereella sanottiin. Ja luulen että sanon persilja nyt. Mutta se kuulostaa helposti persilija.
Persilija.
Ihan samalla tavalla kuin televisio on televisio eikä telvisio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sanottu.
Tampereella sanottiin. Ja luulen että sanon persilja nyt. Mutta se kuulostaa helposti persilija.
Murre, murre...
Suomen murteissa lisäillään helposti vokaaleja.
Silimä, kelekka, mulukku, tolokku...
Mennään hilijaa ku viima ottaapi silimään.
Vierailija kirjoitti:
Persilija.
Ihan samalla tavalla kuin televisio on televisio eikä telvisio.
Heh, anoppi(R.I.P.) sanoi "telvisio", vaikka muutoin lisäili vokaaleja kyllä.
Perslilja kuulostaa öbaut oikialta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sanottu.
No nimenomaan Tampereella asuin. Ehkä jotkut Kalevan mummut tai Tammelantorin kauppiaat sanoi, mutta en muualla ole kuullut.
Nysse ukommulukku on menny avvaamaampullon.
Ihantolokkupois älijöttää.
Perisilija