Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Astma pahenemisvaihe

Raskasta
27.01.2023 |

Kyllä on henkisesti raskasta astman pahenemisvaihe:( onko kellään juuri menossa ja miten voit? Minulla vähän mennyt eteenpäin, nyt vielä tuli jokin virus päälle ja tänään ollut huonommin. Toivottavasti ei mene paljon pakkia.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin astmaatikkona puoli vuotta sitten koronan hankalin oirein enkä koskaan oikein palautunut entiselleni.

Nyt sitten taas hengitystieinfektio päällä ja hengitys ahtaalla. Jännittää miten käy. Nykyiset käypähoito-ohjeetkin hämäävät, kun yleensä on flunssassa tuplattu hoitava lääke, niin nyt sitten pitäisi pelkällä avaavan käytön lisäämisellä pärjätä.

Vierailija
22/28 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette astmaatikot selviytyneet koronasta? Minulla on johtanut joka kerta astman pahenemisvaiheeseen ja kuukausien työkyvyttömyyteen. Nyt taas heinäkuussa sain tartunnan, enkä vieläkään ole kunnossa, vaikka lääkkeitä menee käytännössä maksimimäärät mitä siedän. Olisi mukava löytää joku konsti estämään nämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
01.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastan hankalaa astmaa ja sain kaikista varotoimenpiteistä huolimatta koronan viime syksynä. Hengitys meni niin ahtaalle, että piti mennä päivystykseen. Sain lääkkeet koronaan ja kortisonitablettikuurin. Toivuin ihmeen nopeasti.

Helmikuussa sain sitten tavallisen kuumeflunssan. Siinä astma meni tosi huonoon kuntoon, joten aloitin taas kortisonitabletit. Toivuin paljon hitaammin mitä koronasta. Muuten saan flunssan harvoin ja yleensä ne menee ohi aika hyvin. Voi olla, että sairastettu korona haittasi.

Vierailija
24/28 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahdollinen astma tutkitaan lääkärissä jotta diagnoosiksi tulee astma?

Pet-tulos jäi alle 300 ja kuulema pitäisi olla väh 400, olen toki flunssassa parhaillaan, mutta astman mahdollisuutta on joskus aiemminkin väläytelty, mutta ei tarkemmin tutkittu. Ventoline, se kiekko, on ollut jo vuosia on/off käytössä aina flunssan aikana.

Vierailija
25/28 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mahdollinen astma tutkitaan lääkärissä jotta diagnoosiksi tulee astma?

Pet-tulos jäi alle 300 ja kuulema pitäisi olla väh 400, olen toki flunssassa parhaillaan, mutta astman mahdollisuutta on joskus aiemminkin väläytelty, mutta ei tarkemmin tutkittu. Ventoline, se kiekko, on ollut jo vuosia on/off käytössä aina flunssan aikana.

Spirometria, ja jos jää vielä epäselväksi on keuhkolääkäreillä metakoliinitestejä ym.

Kannattaa tutkituttaa jotta saa oikean hoidon.

Minulla yleensä pahenemisvaiheessa kortisonikuuri mutta tänä vuonna siitäkään ei apua, aivan järkyttävä kesä josta en vieläkään ole kunnolla toipunut!!

Vierailija
26/28 |
30.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronan jälkeen tuli astman pahenemisvaihe ja sain kortisonikuurin tähän ja pahimmat oireet helpottivatkin. Tästä on jo kuukausi ja edelleen kärsin hengitysvaikeuksista. Ehdotettiin uutta kortisonikuuria, mutta minulle tulee näistä hankalia sivuvaikutuksia. Olen edelleen sairaslomalla, kun en pysty juuri mitään tekemään. Miten yleistä mahtaa olla, että tablettikuuri ei tepsi ja pitää ottaa toinen kuuri melkein heti perään?

Vierailija
27/28 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli myös vaikea astman pahenemisvaihe koronan jälkeen. Sain kortisonikuurin ja ensin tuntuikin, että se auttaa. Kuurin loputtua oireet alkoivat parin viikon jälkeen palaamaan ja jouduin aloittamaan uuden, entistä pidemmän kuurin. En nyt tiedä onko tästäkään ollut apua. Toimintakyky on yhä aivan olematon. Eli kyllä voi käydä niin, että ensimmäinen kortisonikuuri auta. Eikä ehkä toinenkaan. 

Vierailija
28/28 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä sitten toivutte, jos ei kortisonistakaan ole apua?