Astma pahenemisvaihe
Kyllä on henkisesti raskasta astman pahenemisvaihe:( onko kellään juuri menossa ja miten voit? Minulla vähän mennyt eteenpäin, nyt vielä tuli jokin virus päälle ja tänään ollut huonommin. Toivottavasti ei mene paljon pakkia.
Kommentit (28)
Keuhkot reagoivat minulla ihan suoraan ilman lämpötilaan ja kosteusprosenttiin. Pakkasella on ihan järkyttävä yskä, johon ei auta mikään.
Onko sinulla hengenahdistusta tuolloin pakkanen kuivailma.
Ottaahan se välillä päähän, kun pitää Ventolinea käytellä, että pystyy edes kotitöitä tekemään ja niitäkin vähä kerrassaan. Alvesco on nyt mennyt ollut maksimiannostuksella monta viikkoa airchamberin kautta.
Näitä pahenemisvaiheita tulee yleensä jonkin flunssan jälkeen, mutta voi tulla muutenkin enkä pysty päättelemään, mistä se johtuu. Yskin jatkuvasti kaikesta lääkityksestä huolimatta. Nuhan ja poskipäiden pakotuksen sain tammikuun alussa vähäksi aikaa kuriin Cirruksella.
Joskus teen sitä pulloon puhaltelua eli laitan litran vichypulloon vettä ja sitten sellainen ohut letkut suuhun. Välillä laitan saunan lämpiämään vähäksi aikaa ja istun "höyrysaunassa".
Kortisonikuureja olen yrittänyt vältellä, mutta pakko niihinkin on turvautua välillä.
Jos on pakkasta tarpeeksi ja kuiva ilma, niin mulle käy samoin kuin joskus, kun oltiin matkoilla ja ajettiin korkealle vuoristoon. Jymähdän paikalleni. Siellä vuoristossa ei ollut edes kaksinen rinne kivuttavana, mutta en vain päässyt eteenpäin. Sama ilmenee, jos pakkasta on alle -20 astetta. Huonosti menee jo -15 asteessa.
Minulla nyt lisälääkkeenä Alvesco 160 2 mikä sinulla annos kun kirjoitit maksimiannoksella menee.
Mulla on ollut juuri tammikuussa useana vuonna, johtuneeko pakkasista ja kuivasta sisäilmasta vai pöpöaltistuksista. Kortisonia olen joutunut hakemaan, kun monta yötä mennyt nojatuolissa istuma-asennossa. Nyt olen löytänyt hyvän avun aminohappovalmisteesta (nac), jota saa ilman reseptiä. Siitä on ihan tutkimusnäyttöä, ei ole mikään huuhaatuote. Muutamassa päivässä ovat oireet helpottaneet.
Minulla auttoi astmaan 15 kg laihtuminen, joka hoiti pois ongelman juurisyyn eli hiljaisen refluksitaudin. Pef-arvot lääkkeellä 380, nyt 500 lääkkeettä. Sain työkykyni takaisin.
En tällä kommentilla tarkoita, että AP tai muut keskustelijat olisivat ylipainoisia. Kerron mielelläni, että kaikissa tapauksissa kortisonikuureihin ja lääkkeen maksimiannoksiin turvautuminen ei ole ainoa ratkaisu.
Voiko yleensäkään pahenemisvaihe lähteä pois ilman kortisonikuuria? lähteekö ajan kanssa vai onko oikein yrittää syödä kortisonikuuri. Tuntuu kuitenkin kuin olisi vähän parempi, eli pitäiskö jaksaa vielä katsella.
Minullakin refluksia ja astma. Mun olisi ihan tosi hyvä varmaan kanssa laihduttaa. Haluan oireistani eroon.
Rankkaa kirjoitti:
Minulla nyt lisälääkkeenä Alvesco 160 2 mikä sinulla annos kun kirjoitit maksimiannoksella menee.
Alvescosta: Reseptin mukaan 4 kertaa 2 annosta/vrk.
Mua ei astmaan auta laihduttaminen, kun olen laiha entuudestaanikin.
On se kortisonikuuri aina välillä pakko ottaa, koska muuten alkaa tukehtua. Lähtee sitten irtoamaan limaa keuhkoista kunnolla. Mutta se kortisoni tekee muun muassa sen, että en saa nukutuksi.
Jaxuja. Astma on kyllä kinkkinen tauti. Mulla menee nyt onneksi hyvin astman kanssa. Toista se oli 2 vuotta sitten kun sairastin koronan. Oli jatkuvasti keuhkot tukossa puolisen vuotta. Oli vaikeaa nukkuakin kun keuhkot vinkuivat niin kovaa ja oli vaikea hengittää. Silloin käytin maksimiannoksia kortisonin kanssa. Oli kortisonia tabletteina ja henkeen vedettäviä. Tuntui silloin ettei mikään auttanut. Masennuinkin. Siitä sitten pikkuhiljaa sain astman hyvälle tasolle. Huomasin sen, että terveellisillä elämäntavoilla on iso merkitys astman hoidossa. Vähentävät tulehdustilaa keuhkoissa.
Itsellä helpotti taudin aaltoilu, kun sain lääkitykseksi Seretiden. Sen myötä sain sitten myös peruskuntoa kohotettua ja edistettyä tilannetta edelleen.
Terveelliset elintavat ovat aina hyväksi. Mutta eivät nekään välttämättä auta. Olen joutunut ambulanssikyytiin kaksi kertaa ja päivystykseen kerran viimeisen kahden vuoden aikana. Siellä ambulanssissa ensihoitajat laittoivat spiran. En tietenkään tupakoi ja syömiset ovat pääosin kasvisruokaa.
Mahtavaa kun olet saanut astman hallintaan. Minulla vielä tekemistä ja meinaa välillä usko loppua. Mukava kuitenkin lukea että toivoa on:)
Raskasta kirjoitti:
Onko kokemuksia yleensäkin pahenemisvaihteesta ja onko onnistunut parantua ilman kortisoni kuuria.
Minulla ei ainakaan. On kauhea olo ja oksimetri näyttää 88. Minä olen saanut Ventoline-siirapin reseptin siksi, etten saa vedettyä avaavia pahimmissa vaiheissa kunnolla sisään.
Kyllä ärsyttävät ihmiset, jotka puskevat liki kun heillä on vain flunssa. Pakko päästä tartuttamaan se muihin. Näköjään koronavuonna opittu käytös unohtunut jo tähän mennessä.
Onko kokemuksia yleensäkin pahenemisvaihteesta ja onko onnistunut parantua ilman kortisoni kuuria.