Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Musta vyö hengellisessä väkivallassa
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/luterilaisen-kirkon-sisalla-toimii-10…
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tekemisissä todella varakkaiden vanhoillislestadiolaisten kanssa ja tämä asia on hämmentänyt minua. Nämä ihmiset ovat niin rikkaita, että voisivat hyvin lahjoittaa paikalliselle Rauhanyhdistykselle pari miljoonaa tai rakennuttaa uuden Rauhanyhdistyksen vanhan tilalle. Tai muuten voisivat tukea hyvin avokätisesti yhteisöä, kun heillä olisi siihen varaa (mielestäni kukaan ei tarvitse peruselämiseen kymmeniä miljoonia euroja). Kun taloudellinen tilanne on noin hyvä, niin siinä ei tunnu, jos lahjoittaisi isommankin summan.
Nämä todella rikkaat vanhoillislestadiolaiset eivät jaa omastaan avokätisesti. Sen sijaan elävät itse hyvin leveää elämää. On isot ja upeat talot, kalliita autoja, mökkejä, kakkosasuntoja Suomessa ja ulkomailla jne. Esittelevät omaisuuttaan mielellään muille. "Tällainen auto x ostettiin nyt viimeisimpänä, käytiin Saksassa koeajamassa". Itseäni tämä ihmetyttää siksi, että en ollenkaan ole mieltänyt vanhoi
Tämäkin asia on täällä jo useaan kertaan käsitelty, mutta jauhetaan taas kerran. Suurin osa lestadiolaisista on keskiluokkaista, kuntien ja valtion palveluksessa olevaa väkeä.
Mistä sinä tiedät, mitä nämä mainitsemasi rikkaat lahjoittavat tai ovat lahjoittamatta? Harva menee yleisesti huutelemaan tekemiään lahjoituksia tai esittelemään muille avokätisyyttään. Eikä miljoonien lahjoittaminen ole niin yksinkertaista tai edes sallittua esim. verottajan näkökulmasta.
Lestadiolaisuuden jälkeen seurasi viiden vuoden masennus
https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/lestadiolaisuuden-jalkeen-seurasi-vii…-
Vierailija kirjoitti:
Maallikkopuhujien valta oli virhe ja katastrofi. Sitä ei olisi koskaan pitänyt antaa tapahtua. Siinä pääsi h*lvetti irti, jälkiä korjaillaan vieläkin.
Minä sanoisin myös, että mikään yhteisö, jossa myös naisten ääni ei lainkaan kuulu, ei ole tasapainoinen.
Katsoin muuten eilen elokuvan Women Talking. Kertoo konservatiivisesta uskonyhteisöstä ja siitä, miten naiset, joilla ei siinä yhteisössä ääntä ollut, joutuivat pakon edessä
äänensä löytämään, kun yhteisön naisiin ja lapsiin kohdistuneet seksuaaliset väkivallanteot paljastuivat. Suosittelen ihan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut tekemisissä todella varakkaiden vanhoillislestadiolaisten kanssa ja tämä asia on hämmentänyt minua. Nämä ihmiset ovat niin rikkaita, että voisivat hyvin lahjoittaa paikalliselle Rauhanyhdistykselle pari miljoonaa tai rakennuttaa uuden Rauhanyhdistyksen vanhan tilalle. Tai muuten voisivat tukea hyvin avokätisesti yhteisöä, kun heillä olisi siihen varaa (mielestäni kukaan ei tarvitse peruselämiseen kymmeniä miljoonia euroja). Kun taloudellinen tilanne on noin hyvä, niin siinä ei tunnu, jos lahjoittaisi isommankin summan.
Nämä todella rikkaat vanhoillislestadiolaiset eivät jaa omastaan avokätisesti. Sen sijaan elävät itse hyvin leveää elämää. On isot ja upeat talot, kalliita autoja, mökkejä, kakkosasuntoja Suomessa ja ulkomailla jne. Esittelevät omaisuuttaan mielellään muille. "Tällainen auto x ostettiin nyt viimeisimpänä, käytiin Saksassa koeajamassa". Itseäni tämä ihmetyttää siksi, että en ollenkaan ole mieltänyt vanhoi
Vanhoillislestadiolaisuus ON erittäin raha- ja materiakeskeinen liike. Siellä ihan ollaan sitä mieltä, että kertyvä vauraus on jotain jota Jumala on hyville uskovaisille lahjoittanut. Talot ja autot ovat oikein osuvia esimerkkejä vl:ien tavoista esitellä materiaa.
Ja tämäkin on toki Schrödingerin kissa, eli ulkopuolisille tietenkin ollaan niin nöyriä maan matosia kuin vain olla voidaan. Tämä nöyryyden feikkaaminen myös henkisesti kuuluu kuvioon, omien keskenhän ne vääräuskoiset toivotellaan sinne mihin he ainoan oikean uskon mukaan ovat muutenkin menossa.
Vierailija kirjoitti:
https://www.kotimaa.fi/pappi-ja-tutkija-tuomas-palola-irtisanottiin-les…
Jyväskylässä pahat ongelmat. Puhujapappi potkittu ulos liiasta Kristus-keskeisyydestä. Sanattomaksi vetää, aika huolestuttavaa kristillisestä näkökulmasta.
"Palolan seurapuheita ja saarnoja on moitittu muun muassa liiallisesta Kristus-keskeisyydestä, lestadiolaisen seurakuntakäsityksen hämärtämisestä sekä Raamatun arvovallan korostamisesta."
Tässä jutussa esitellään taas yksi Schrödingerin kissa eli hoitokokoukset, joita ei ole koskaan ollut olemassa tai niitä on ollut joskus kaukana menneisyydessä, tai tässä joku oli vuonna 2015 joutunut kolmen hoitokokouksen kohteeksi. Riippuu ihan kuka sen laatikon avaa.
Vierailija kirjoitti:
Maallikkopuhujien valta oli virhe ja katastrofi. Sitä ei olisi koskaan pitänyt antaa tapahtua. Siinä pääsi h*lvetti irti, jälkiä korjaillaan vieläkin.
Lestadiolaisyhteisössä pääsi helvetti irti, tai sitten lestadiolaisuus on (yhdeksän lapsen fyysikkoäidin sanoin) paras paikka jo maan päällä. Riippuu taas ihan kuka sen laatikon avaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä todella rikkaat vanhoillislestadiolaiset eivät jaa omastaan avokätisesti. Sen sijaan elävät itse hyvin leveää elämää. On isot ja upeat talot, kalliita autoja, mökkejä, kakkosasuntoja Suomessa ja ulkomailla jne. Esittelevät omaisuuttaan mielellään muille. "Tällainen auto x ostettiin nyt viimeisimpänä, käytiin Saksassa koeajamassa". Itseäni tämä ihmetytt
Miksi sinä kirjoitat sellaista mikä ei ole totta? Olen opettaja ja opettajien palkathan eivät tunnetusti ole isot ja mieheni on tehnyt työuransa valtion palveluksessa vielä pienemmällä palkalla. Materiaalisius ei todellakaan ole ollut elämämme keskiössä, mutta perheemme olemme kasvattaneet säästeliäällä elämäntavalla. Ja maan matoseksi en itseäni tunne, ihan tavallinen palkansaaja vain olen. Miksi pitää aina arvostella toisten tapaa elää?
Miksi sinä kirjoitat sellaista mikä ei ole totta? Olen opettaja ja opettajien palkathan eivät tunnetusti ole isot ja mieheni on tehnyt työuransa valtion palveluksessa vielä pienemmällä palkalla. Materiaalisius ei todellakaan ole ollut elämämme keskiössä, mutta perheemme olemme kasvattaneet säästeliäällä elämäntavalla. Ja maan matoseksi en itseäni tunne, ihan tavallinen palkansaaja vain olen. Miksi pitää aina arvostella toisten tapaa elää?
Onko opettajalla nyt oikeasti noin heikko luetun ymmärrys? Ihan selkeästi kirjoittaja kirjoittaa olevansa tekemisissä todella varakkaiden, kymmeniä miljoonia omistavien lestadiolaisten kanssa. Miten opettajan palkat nyt liittyy tähän asiaan ja miten tuo alkuperäinen kirjoitus liittyy siihen että joku vl-ope on keksinyt siitäkin loukkaantua kun häntä itseään arvostellaan? Eikö nyt voisi edes yrittää löytää jotain itseä koskevaa kirjoitusta ennen kuin ilmoittaa että taas meitä loukataan?
Vierailija kirjoitti:
Onko opettajalla nyt oikeasti noin heikko luetun ymmärrys? Ihan selkeästi kirjoittaja kirjoittaa olevansa tekemisissä todella varakkaiden, kymmeniä miljoonia omistavien lestadiolaisten kanssa. Miten opettajan palkat nyt liittyy tähän asiaan ja miten tuo alkuperäinen kirjoitus liittyy siihen että joku vl-ope on keksinyt siitäkin loukkaantua kun häntä itseään arvostellaan? Eikö nyt voisi edes yrittää löytää jotain itseä koskevaa kirjoitusta ennen kuin ilmoittaa että taas meitä lo
Kenenkähän luetun ymmärtämisessä on toivomisen varaa? Vastasin tähän kommenttiin mutta lainaus ei aina toimi toivotulla tavalla:
- Vanhoillislestadiolaisuus ON erittäin raha- ja materiakeskeinen liike. Siellä ihan ollaan sitä mieltä, että kertyvä vauraus on jotain jota Jumala on hyville uskovaisille lahjoittanut. Talot ja autot ovat oikein osuvia esimerkkejä vl:ien tavoista esitellä materiaa. -
En kommentoinut sitä miljoonajuttua.
Ketjussa on yli 10 000 kommenttia! (ja vielä enemmän, jos poistetut kommentit laskettaisiin mukaan)
Kenenkähän luetun ymmärtämisessä on toivomisen varaa? Vastasin tähän kommenttiin mutta lainaus ei aina toimi toivotulla tavalla:
Vika ei tietenkään ole kirjoittajassa joka ei vaivaudu tarkistamaan omaa lainaustaan, vaan vika on systeemissä joka ei aina toimi sekä siinä että ei-vl olettaa kirjoittajan kommentoivan sitä kirjoitusta jota hän on lainannut. Itse asiassa näin tehdessään ei-vl:llä on luetun ymmärtämisessä vikaa. 🤣 Olet tosi vl kyllä, älä vaan näe omassa itsessäsi mitään vikaa, piilota kämmisi ja syytä aina muita.
Vierailija kirjoitti:
Ketjussa on yli 10 000 kommenttia! (ja vielä enemmän, jos poistetut kommentit laskettaisiin mukaan)
Oikeasti siis 20 000 tuli täyteen jo joku aika sitten! Vastaa varmaan prosenttilukua sallituista mielipiteistä.
Minua surettaa se, että vanhoillislestadiolaiset eivät mahdollista avointa keskustelua. Ei kukaan ole väittänyt, että koko liike olisi pahasta ja ihmiset liikkeen sisällä käyttäytyisivät ikävästi. Suurin osa on kunnon väkeä, joka hoitaa työnsä, lapsensa ja kotinsa. Ongelma on siinä, että pieni osa ei ole ja siitä ei voi avoimesti keskustella. Usein vielä kiistetään se, että mitään ongelmaa olisikaan tai käännetään keskustelu siihen, että aletaan syytellä keskustelukumppania jostakin, jotta huomio saadaan pois omasta itsestä. Toivoisin, että noista ikävistä asioista voitaisiin avoimesti ja asiallisesti puhua ja niihin puuttua, jotta ne kunnolliset ihmiset saisivat elää rauhassa vakaumuksensa mukaista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vika ei tietenkään ole kirjoittajassa joka ei vaivaudu tarkistamaan omaa lainaustaan, vaan vika on systeemissä joka ei aina toimi sekä siinä että ei-vl olettaa kirjoittajan kommentoivan sitä kirjoitusta jota hän on lainannut. Itse asiassa näin tehdessään ei-vl:llä on luetun ymmärtämisessä vikaa. 🤣 Olet tosi vl kyllä, älä vaan näe omassa itsessäsi mitään vikaa, piilota kämmisi ja syytä aina muita.
Olen pahoillani, että sait tästä ilkkumisen aiheen, mutta asia meni niin kuin kirjoitin. Pystyn kyllä näkemään omat vikani ja myös tunnustamaan ne.
Täällä luotetaan ex-vl mielipidekirjotuksiin (oikein lähteinä käytetään :D ) ja mutuihin. Kannattaa miettiä kuinkahan hyvin se ex-vl on aikanaan vl-uskon opit ymmärtänyt. Yksi syy irtaantumiseen voi olla se, ettei koskaan käsittänytkään uskon perusteita vaan luuli (ulkopuolisten asettamia) syntilistoja uskomisen pääsisällöksi
Heh, lestadiolaisuudessa sinällään kun se eroaa muista kristityistä ei ole mitään raamatullista pohjaa vaan koko uskonkäsityshän perustuu liikkeen johdon mutuiluun. Liikkeen johdon antamat haastattelut ovat kuin yrittäisi vääntää nestettä ulos kuivasta tiskirätistä - nykyään niin kieroja, ettei monella yritykselläkään saada selkeää vastausta edes lestadiolaisten pelastuskäsityksestä. (Voittonen yms sanoivat sentään suoraryhtisesti että pelastus vl-uskon ulkopuolella ei ole mahdollinen.) Täällä vielä ketjussa vl:t härskisti valehtelevat saadakseen omansa näyttämään paremmilta.
Sen jälkeen sitten vl:llä vielä on varaa olla ylenkatsova sen suhteen, että jonkun ex-vl:n kirjoitusta on käytetty oikein lähteenä. 🤭 Varmaan joo ovat vielä ex-vl siitä syystä, että eivät ymmärtäneet uskon ydintä. Ymmärrätkö miten käsittämättömän omahyväiseltä ja muita ylenkatsovalta näin sanominen vaikuttaa? Ei tosiaan tarvitse enää muiden halventaa ja pilkata, kun itse noin käyttäytymällä luotte itsestänne ne mielikuvat teistä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä jotkut kommentoijat kertovat tietävänsä useita 20-lapsisia perheitä. Itse en tiedä yhtään.
Alla tilastoa 20 vuoden takaa, uudempaa vastaavaa ei löytynyt. Myöhemmin tapahtunut maa-han-muut-to myös varmasti muuttaa noita lukuja.
Ilmeisesti viittaat ainakin minun viestiini, muttet ole ihan rehellinen, minä puhuin lähes 20 lapsisista. Ja tuossa jutussa puhutaan KOTONA asuvien ALLE 18 vuotiaiden määrästä.
Kai ne myös YLI 18 vuotiaat voivat olla saman äidin synnyttämiä, ja varmaan samoin myös jo MUUALLA KUIN SYNNYINKODISSAAN asuvat.
Ja kaiken muun lisäksi tällä hetkellä nämä kaikki ovat tuolla perusteella NOLLA lapsisia perheitä.
Miksi tämä on sinulle niin iso asia? Eikö enää synny noin tiheään tahtiin, eikä haluta myöntää että se olisi edes mahdollista?
Täällä on tosiaan aika monta kertaa kyselty sitä että mikä on se vl-uskon opetuksen ydin, jos siitä poistetaan pelastuksen eksklusiivisuus, se mitä muu kristinusko opettaa ja sääntöluettelot? Siihen ei edelleenkään ole saatu mitään järkevää vastausta, ja varmaan se on aika vaikea vastaus jos ei ole edes liikkeestä eronneet kyenneet sitä hahmottamaan. Niin eksklusiivinen salaseura ettei kukaan edes tiedä mikä sen salaseuran ydin on. Jossain se on, mutta siitä ei saa keskustella netissä eikä sitä tiedä eronneet ja jos siitä tulee epäilyksiä niin niitä täytyy pyytää anteeksi.
Näin juuri. Ja lestadiolaisuuden sisäiset opilliset erimielisyydet, liikkeen hajoaminen useisiin osiin ja hoitokokoukset muun muassa siellä taustalla kummittelevat.
Asiaa on käsitelty esim. tässä jutussa:
https://freepathways.wordpress.com/2012/07/05/lahko/
Eksklusiivinen seurakuntaoppi on vaikea pala vanhoillislestadiolaisillekin. Ei se kivaa ole joutua uskomaan, että muut kristityt ovat menossa helvettiin, mutta kun on oppinut lapsesta lähtien, että jos tämän opetuksen kiistät, et sillä muita pelasta vaan siirryt vain itse siihen helvetinmatkalaisten joukkoon, niin minkäs teet.