Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Tuosta Allan nimestä, kun olen nimitutkimuksesta tosi kiinnostunut:
Ko. nimihän ei ole minkään yksittäisen väestöryhmän käytössä (kuten ylempänä joku viittasi), vaan nimi on ollut käytössä ihan yleisesti. Suosituimmillaan n. 100 vuotta sitten. Esimerkiksi vuosina 1920-1929 Allan nimen (kutsumanimeksi tai toiseksi nimeksi) sai 2 % syntyneistä pojista. Yhtä suosittuja etunimiä tuohon aikaan olivat esim. Kalervo, Tuure, Simo ja Emil. Eli ei ole mitenkään tavaton nimi kyseessä.
Kaikki vanhat nimet eivät nouse kuitenkaan yhtä suosituiksi kuin 100 vuotta sitten. 100 vuoden takaiselta top-listalta suosituiksi ovat nousseet listan häntäpään nimet kuten Emil, Leevi, Eelis ja Aatos. Tuohon aikaan listan kärkipäässä olivat esim. nimet Veikko, Erkki ja Pentti, jotka taas eivät ole nyt nousseet samanlaisiksi hiteiksi kuin sata vuotta sitten. Nimimuoti elää ja nimien suosioon vaikuttavat monet asiat.
Siinä mielessä olin yllättynyt, että nimi alkoi a-kirjaimella, jolla on esikoisen nimi alkaa. Usein vanhemmat valitsevat jokaiselle sisarukselle oman alkukirjaimen tai sitten koko sisarussarja alkaa samalla kirjaimella. Allan on nimenä myös huomattavasti yleisempi nimi kuin Abel ja Elda. Yleensä tutkimusten valossa vanhemmat ovat "kokeilevampia" nuorempien lasten nimien kohdalla kuin ensimmäisen/ensimmäisten lasten kohdalla.
Vinkkinä Eevalle ja Ollelle. Meillä on myös lapsi, jonka nimi päättyy n-kirjaimeen. Itseäni yllätti se, miten paljon nimen kanssa on epäselvyyttä, vaikka se kalenterista löytyykin. Nimeä taivutetaan puhuessa ihmeen paljon ja ihmisten on ollut vaikea ymmärtää taivuttamista varsinkin genetiivin kohdalla. Tyyliin Ellenin pallo vääntyy herkäksi Ellen palloksi. Ja selkeästi saa olla artikuloimassa, että lopun N-kirjain kuuluu.
Onnea vauvasta ja toivottavasti ristiäisistä tulisi vlogi. :)
Karmea nimi tuo Allan. Yleensähän lestadiolaiset ottavat lasten nimet raamatusta ja tarjoilut aika vaatimattomat.
Vierailija kirjoitti:
Karmea nimi tuo Allan. Yleensähän lestadiolaiset ottavat lasten nimet raamatusta ja tarjoilut aika vaatimattomat.
No nyt täytyy sanoa, että on kyllä puppua, vaikka en vl itse olekaan. Lestadiolaisperheissä on nimiä laidasta laitaan. Toiset suosivat perinteisiä nimiä, toiset raamatullisia, kolmannet kansainvälisiä, neljännet suosivat nimilistojen suosituimpia nimiä ja viidennet keksivät ihan uniikit nimet jne. Eihän noita perinteisiä raamatullisia nimiä (luokkaa Elia, Leevi, Samuel, Maria, Raakel) edes ole tuhottomasti - tuolla logiikalla lestadiolaisilla olisi todella paljon kaimoja. Ihan kaikenlaisiin nimiin olen lestadiolaisperheissä törmännyt. Yleensä perheen lasten nimet ovat suunnilleen samaa tyyliä. Harva antaa sisaruksille kovin erilaiset nimet, tyyliin Harald, Pauliina, Yanessah, Neelia-Evelia ja Aatami.
Tarjoiluita on moneen junaan. Tähän vaikuttaa pitkälti perheen mieltymykset ja varallisuustaso. Ihan samalla tavalla kuin muillakin, jotka ristiäisiä järjestävät. Joissakin perheissä ristiäiset on yksinkertaiset ja suunnilleen syödään kaupan valmista kääretorttua, toisissa perheissä tehdään itse montaa sorttia ja kolmannessa perheessä tilataan kaikki pitopalvelusta tms valmiina. Toisille on tärkeä asia tehdä itse paljon ja he nauttivat siitä, toisille taas tarjoilut eivät ole se isoin kysymys ristiäispäivänä. Taloudellinenkin tilanne vaikuttaa: kaikilla ei ole varaa tilata perhejuhliinsa satasien edestä valmiita voileipätäytekakkuja, piirakoita ja kakkuja.
Vierailija kirjoitti:
Ko. nimihän ei ole minkään yksittäisen väestöryhmän käytössä (kuten ylempänä joku viittasi), vaan nimi on ollut käytössä ihan yleisesti. Suosituimmillaan n. 100 vuotta sitten. Esimerkiksi vuosina 1920-1929 Allan nimen (kutsumanimeksi tai toiseksi nimeksi) sai 2 % syntyneistä pojista. Yhtä suosittuja etunimiä tuohon aikaan olivat esim. Kalervo, Tuure, Simo ja Emil. Eli ei ole mitenkään tavaton nimi kyseessä.
Kaikki vanhat nimet eivät nouse kuitenkaan yhtä suosituiksi kuin 100 vuotta sitten. 100 vuoden takaiselta top-listalta suosituiksi ovat nousseet listan häntäpään nimet kuten Emil, Leevi, Eelis ja Aatos. Tuohon aikaan listan kärkipäässä olivat esim. nimet Veikko, Erkki ja Pentti, jotka taas eivät ole nyt nousseet samanlaisiksi hiteiksi kuin sata vuotta sitten. Nimimuoti elää ja nimien suosioon vaikuttavat monet asiat.
Siinä mielessä olin yllättyny
Olipa törkeä kirjoitus. Vinkkinä sinulle, että vanhemmat jo nimen valitsivat. Ajattelitko, että vaihtavat kun lukevat sinun juttusi?
On kyllä erikoista, että ulkopuoliset ovat täällä neuvomassa vanhempia jopa nimenannossa. Mistä tällainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhat nimet eivät nouse kuitenkaan yhtä suosituiksi kuin 100 vuotta sitten. 100 vuoden takaiselta top-listalta suosituiksi ovat nousseet listan häntäpään nimet kuten Emil, Leevi, Eelis ja Aatos. Tuohon aikaan listan kärkipäässä olivat esim. nimet Veikko, Erkki ja Pentti, jotka taas eivät ole nyt nousseet samanlaisiksi hiteiksi kuin sata vuotta sitten. Nimimuoti elää ja nimien suosioon vaikuttavat mon
Enhän minä missään vaiheessa sanonut, että nimi pitäisi vaihtaa! Onhan yhdellä omista lapsistani n-kirjaimeen päättyvä nimi. Totesin vain, että tuohon nimen taivutukseen on ollut ihmisillä totuttelemista. Ei se ole mitenkään törkeästi sanottu. Ja kerroin vain Allan-nimen yleisyydestä, vai onko siinä jotakin törkeää?
T. Tuo aiempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhat nimet eivät nouse kuitenkaan yhtä suosituiksi kuin 100 vuotta sitten. 100 vuoden takaiselta top-listalta suosituiksi ovat nousseet listan häntäpään nimet kuten Emil, Leevi, Eelis ja Aatos. Tuohon aikaan listan kärkipäässä olivat esim. nimet Veikko, Erkki ja Pentti, jotka taas eivät ole nyt nousseet samanlaisiksi hiteiksi kuin sata vuotta sitten.
Suvussani ja kaveripiirissäni on n-kirjaimeen loppuvia nimiä (esim. Anton, Kristian, Joonatan jne) eikä koskaan ole tullut ongelmia. Ja miksi ihmeessä pitäisi antaa "vinkki", että johonkin nimeen on totuttelemista tai nimen lausumisesta? Vanhemmatko lukevat palstalta miten heidän lapsen nimi lausutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhat nimet eivät nouse kuitenkaan yhtä suosituiksi kuin 100 vuotta sitten. 100 vuoden takaiselta top-listalta suosituiksi ovat nousseet listan häntäpään nimet kuten Emil, Leevi, Eelis ja Aatos. Tuohon aikaan listan kärkipäässä olivat esim. nimet Veikko, Erkki ja Pentti, jotka taas eivät ole nyt nous
Keskustelu - Olisinpa tajunnut tämän lasta nimetessä -vinkkiketju muille | Aihe vapaa | Vauva
Vilkaisepa tuota suosittua ketjua. Ihan asiallisia vinkkejä ovat. Siellä myös mainittu tuosta n-kirjaimesta. Se myös erona, että Anton, Kristian ja Joonatan ovat nimiä, joista ei ole yleisessä käytössä versiota Anto, Kristia ja Joonata, johon nimi n-kirjaimella voisi sekoittua. Sitten taas on konsonanttiin päättyviä nimiä, joista on myös loppukonsonantiton muoto: Joona/Joonas, Aaro/Aaron, Eeli/Eelis, Luka/Lukas, Elle/Ellen, Jasmi/Jasmin, Vivia/Vivian, Lilia/Lilian jne.
Anton, Kristian, Joonatan
Vierailija kirjoitti:
Jos et pidä nimestä, niin voit pitää sen omana tietonasi. Oksettavaa että pitää toisten nimiä haukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituista oli että joillakin katsottiin olevan yhtä aikaa sekä kososlainen tiukka henki että liian löysä hempeä henki. Kaikki muutkin henget siihen päälle. Ihmiset tekivät parannusta varalta kaikista hengistä
Kiitos niille, jotka vähän avasivat tätä henkiasiaa. Ilmeisesti oikeasti puhuttu tuommoisia, ainakin silloin 70-luvulla (toivottavasti ei tosiaan enää)? Tuntuu kieltämättä kuin lukisi täysin vieraasta kulttuurista. Siinä mielessä mielenkiintoista, mutta tuntuu oudolta.
Ja olen samaa mieltä sen kanssa, jota en nyt saanut kunnolla lainattua, että meissä ei-vl -ihmisissä on todella paljon sellaisia, jotka eivät elä ns. "syntistä elämää", kuten juo ja polta tai käytä lainkaan muitakaan päihteitä tai huumeita, harrasta irtosuhteita, riehu ja rellestä millään tavalla. Vaan esimerkiksi minä ja useimmat tuntemani ihmiset viettävät aivan tava
Liittyy tosiaan siihen, että ainoassa oikeassa uskossa vain se oma lestadiolaisuushaara on niitä oikeaoppisia. On vanhoillislestadiolaiset, esikoislestadiolaiset, leeviläiset, steeniläiset, rauhansanalaiset, töröläiset, elämänsanalaiset, uusheränneet, pollarilaiset, auneslaiset, vanhaerikiinit, uuserikiinit ja mitä vielä.
Haaroja oli aiemmin vielä kymmenittäin lisää, kuten täällä mainitut kososlaiset, narvalaiset, peuralaiset, näppäläiset, pirttikyläläiset, alatalolaiset, jantuslaiset jne jne. Kaikilla näillä haaroilla on siis ainoa oikea usko, ja kuten tuossa lainauksessa mainittiin niin vaikkapa vanhoillislestadiolaiset ovat saarnanneet kososlaisuutta syntinä.
Ja jotain lestadiolaisuudesta toki kertoo sekin, että se on aikoinaan hajonnut noin 40? haaraan.
Unohdit mainita televisiosta katsomasi väkivalta- ja seksiviihteen. Et maininnut edes rytmimusiikin kuunteluasi. Et siis elä kuin me.
Olen vuosia ollut tietoinen siitä, että lestadiolaisuudessa ylläpidetään ihmiskuvaa, jossa suurin osa liikkeen ulkopuolisista ihmisistä harrastaa juopottelua ja seksuaalista irstailua. Kiitos tiedosta, nyt tiedän lisätä joukkoon myös väkivalta- ja seksiviihteen!
Vierailija kirjoitti:
Ai yleensä? Perheessämme ei ole yhtään raamatullista nimeä ja ristiäistarjoilut ovat kyllä kestäneet vertailun, kun suvussamme on useampia taitavia leipureita jo toisessa polvessa. Eli taas tuli huti.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit mainita televisiosta katsomasi väkivalta- ja seksiviihteen. Et maininnut edes rytmimusiikin kuunteluasi. Et siis elä kuin me.
Olen vuosia ollut tietoinen siitä, että lestadiolaisuudessa ylläpidetään ihmiskuvaa, jossa suurin osa liikkeen ulkopuolisista ihmisistä harrastaa juopottelua ja seksuaalista irstailua. Kiitos tiedosta, nyt tiedän lisätä joukkoon myös väkivalta- ja seksiviihteen!
Minulla on monia liikkeen ulkopuolisia ystäviä ja tiedän, että kukaan heistä ei harrasta mainitsemiasi asioita enkä sellaista luulekaan. Miksi sinä haluat pitää yllä sellaisia käsityksiä, jotka eivät pidä paikkaansa? Kovin lapsellisiksi sinä meitä luulet tai ainakin haluat sellaista ihmiskuvaa meistä ylläpitää.
Miten ihmeessä Eevalla ja Ollella voi olla youtubessa yli 10 000 seuraajaa? Tavallista lapsiperhe-elämää kuvaavat. Vai sekö ihmisiä kiehtoo, että Eeva on kohta taas raskaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on monia liikkeen ulkopuolisia ystäviä ja tiedän, että kukaan heistä ei harrasta mainitsemiasi asioita enkä sellaista luulekaan. Miksi sinä haluat pitää yllä sellaisia käsityksiä, jotka eivät pidä paikkaansa? Kovin lapsellisiksi sinä meitä luulet tai ainakin haluat sellaista ihmiskuvaa meistä ylläpitää.
Pienenä muistutuksena, että tämä oli vastaus lestadiolaisen kirjoitukseen, joka kirjoitti, että "unohdit mainita väkivalta- ja seksiviihteen". Joten kyllä teitä näin ajattelevia lestadiolaisia näköjään on, valitettavasti. Toivottavasti ovat vähemmistö ja hienoa, jos et siihen joukkoon kuulu. Tälle vähemmistölle on ikävä tuottaa pettymys: elämämme on huomattavasti tylsempää kuin kuvittelette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh!
Ensin kerrotte luulonne muista, ja sitten suututte, että teidän luullaan luulevan niin kuin kerroitte luulevanne😂
Sitten hieman vakavammin. Olen monesti törmännyt reaalimaailmassa lestadiolaisten olettavan, että vain ryyppäisin ja rellestäisin viikonloput sekä eläisin muutenkin synnissä.
No metsään meni nämä oletukset, tippaakaan en ole alkoholipitoisia 20 vuoteen. Sitäkään ennen en käytännössä lähes ollenkaan.
^ Ja heikko tosiaan on se ainoa oikea usko, jos pitää vältellä liikkeen ulkopuolisia ihmisiä. Maallisten ihmisten seurassa kun sielunvihollinen voi heti olla lestadiolaista houkuttelemassa ryyppäämään, seksuaaliseen hurskasteluun, väkivalta- ja seksiviihteeseen.
Jotkut pelkäävät myös homoseksuaalisuuden synnille altistumista, liikkeessä kun pysyy niin pysyy heterona.
Jos ei ihmistä kiinnosta homous tai väkivaltaviihde, niin sitten ne ei vaan kiinnosta. Jos niihin pitää tehdä pesäeroa, niin jotainhan se kertoo ihan omasta psyykestä ja persoonasta. Kas kun ne useimmille ovat kuin vaikkapa marsut - asia joita harvemmin tulee ajateltua ilman että joku aihetta tuo esille. Ei ole hirveän normaalia ajatella että minä en koske marsuihin, nuo ne on varmaan ollut marsuja silittämässä, pitää välttää noiden tyyppien seuraa ettei vielä itsekin sorru marsuilun tielle, pitää tänäänkin muistuttaa lapsia marsujen vaarasta. Ne vaan sanoo etteivät välitä marsuista, oikeasti niillä paljon muuta ole mielessäkään.
Vierailija kirjoitti:
^ Ja heikko tosiaan on se ainoa oikea usko, jos pitää vältellä liikkeen ulkopuolisia ihmisiä. Maallisten ihmisten seurassa kun sielunvihollinen voi heti olla lestadiolaista houkuttelemassa ryyppäämään, seksuaaliseen hurskasteluun, väkivalta- ja seksiviihteeseen.
Jotkut pelkäävät myös homoseksuaalisuuden synnille altistumista, liikkeessä kun pysyy niin pysyy heterona.
Jos ei ihmistä kiinnosta homous tai väkivaltaviihde, niin sitten ne ei vaan kiinnosta. Jos niihin pitää tehdä pesäeroa, niin jotainhan se kertoo ihan omasta psyykestä ja persoonasta. Kas kun ne useimmille ovat kuin vaikkapa marsut - asia joita harvemmin tulee ajateltua ilman että joku aihetta tuo esille. Ei ole hirveän normaalia ajatella että minä en koske marsuihin, nuo ne on varmaan ollut marsuja silittämässä, pitää välttää noiden tyyppien seuraa ettei vielä itsekin sorru marsuilun tielle, pitää tänäänkin muistuttaa lapsia ma
Tuo oli hauskasti tiivistetty!
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ihmistä kiinnosta homous tai väkivaltaviihde, niin sitten ne ei vaan kiinnosta. Jos niihin pitää tehdä pesäeroa, niin jotainhan se kertoo ihan omasta psyykestä ja persoonasta. Kas kun ne useimmille ovat kuin vaikkapa marsut - asia joita harvemmin tulee ajateltua ilman että joku aihetta tuo esille. Ei ole hirveän normaalia ajatella että minä en koske marsuihin, nuo ne on varmaan ollut marsuja silittämässä, pitää välttää noiden tyyppien seuraa ettei vielä itsekin sorru marsuilun tielle, pitää tänäänkin muistuttaa lapsia ma
En kyllä ymmärtänyt, mitä haluat sanoa, mutta ei varmaan ollut tarkoituskaan.
Minä olen paljon pohtinut sitä, miksi liikkeessä varoitellaan "maailmallisten" ihmisten seurasta. Vedotaan siihen, että ihminen oppisi synnillisiä tapoja ja luopuisi uskostaan. Eiköhän todellisuudessa osa näistä maailmallisista ihmisistä varoittelevista pelkää sitä, että lestadiolaiset näkisivät, että maallisista ihmisistä iso osa elää ihan tavallista ja onnellista elämää, johon ei kuulu päihteet, irtoseksi yms ja sitä kautta tajuaisivat, että toisinkin voi elää.
Kaunis nimi ja kauniit tarjoilut Eeva taas loihtinut.