Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
961/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa näkyy se ajatus, että kaikki lestadiolaisnaiset ovat miehen vallan alle alistettuja pikkurouvia, joilla ei mukamas ole omia ajatuksia tai sananvaltaa omiin asioihinsa. Kumma, kun ainakaan mun tuttavapiirissä ei oo yhtäkään tällaista naista. Oma ystäväpiiri on korkeasti koulutettuja, itsenäisiä ja fiksuja naisia, jotka päättävät elämästään ja kehostaan itse. Jostain syystä täysin ulkopuolisilla ihmisillä on kuitenkin tarve mitätöidä nämä valinnat pohjautuen omiin ennakkoluuloihinsa tai uskomuksiinsa.

Perhekeskeisyys on ehkä tavallista isompi arvo, mutta kyllä mun lääkärin työ on ihan yhtä tärkeä kuin miehen työura. Opiskelun järjestäminen ei sekään oikeesti oo kovin vaikeeta, kunhan on valmis käyttämään siihen vähän ajatusta.

Mut ehkä tän hetkisissä nuorissa VL-naisissa korostuu se ajatus, et avioon ei mennä jos vaikuttaa siltä, että mies ei tue myös omia haaveita ja tavoitteita. Myös perhevapaiden jakaminen yleistyy. Monet myös venyttää avioliittoa mahdollisimman lähelle kolmeakymppiä ja elää siinä välissä sitä menetettyä nuoruutta. Kaikki ei niin halua tehdä ja sekin on ihan sallittua. Osan suurin haave on se perhe.

Tämä viimeinen lause! Väitän, että aidosti omia haaveita ei osata tunnistaa, vaan vuosien mallioppiminen ja aivopesu tuottaa tuon ajatuksen.

Vierailija
962/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kokenut työpaikallani syrjintää tai törkeyksiä, mutta jatkuvaa pientä piikittelyä varsinkin keski-ikäisten ja sitä vanhempien miesten taholta. Olen siis nainen. Sen lisäksi sain kuulla olevani kestopuheenaihe työkavereiden ravintolailloissa. Tämän kertoivat minulle mukana olleet naiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo onhan se raskaus luonnollinen juttu mutta jokainen raskaus ja synnytys lisää riskiä saada pysyviä vammoja.

Vierailija
964/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tämän sarjan takana on? Onko tarkoitus valkopestä lestadiolaisuutta? Tämä lahkohan on saanut viime vuosina paljon rukaa niskaa. Merkillepantavaa on että parilla on myös youtube-kanava. Jenkkien mormonit käyttävät paljon juuri Youtubea omassa viestinnässään.

Vierailija
965/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tämän sarjan takana on? Onko tarkoitus valkopestä lestadiolaisuutta? Tämä lahkohan on saanut viime vuosina paljon rukaa niskaa. Merkillepantavaa on että parilla on myös youtube-kanava. Jenkkien mormonit käyttävät paljon juuri Youtubea omassa viestinnässään.

Mielestäni keskustelu "Luojan lapsista"  on täällä ollut ihan asiallista ja monipuolista. On tullut esiin sekä hyviä että huonoja puolia, joka tässä maassa on tänä päivänä harvinaista.

Joistakin asiosta ei saa keskustella, kriittinen mielipide leimataan heti vihaksi ja rasismiksi, näin suut tukitaan. Jo toisen lauseen jälkeen täälläkin aloitus suljetaan, ihme ettei tätä ole viskattu mereen😏

Muistan ajan, kun oviekelloa soitti pari hyvin pukeutunutta nuorta miestä, lähestyivät  omaa asiaansa solkottaen,  tai pari ikäneitoa kirjaa myyden. Onneksi ne ajat ovat takanapäin. 

Vierailija
966/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti saa kieltäytyä seksistä. Jos muulla tavalla ajattelee, niin pahasti on ajatusmaailma vääristynyt.

Saako, meillä joillakin on toisenlaisia kokemuksia?

Jos lapsista ei saa kieltäytyä, miten silloin voi kieltäytyä seksistäkään?

Itse ajattelin että kuudes lapsi saa riittää, ei enään uusia synnytyksiä. Asiaan olisi kaksi vaihtoehtoa, kumpaakaan ei vaan hyväksytä, kun mies pitää uskonnon mukaisesti molempia niistä syntinä.

Jos ehkäisy ei tule kysymykseen, eihän silloin seksistäkään voi kieltäytyä, kun sitäkään ei hyväksytä "ehkäisy keinoksi".

Nyt alle kolmenkymmenen ikäisenä se seitsemäs on sitten tulossa.

Vierailija
967/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin aikaani tällä palstalla viettäneenä sanoisin tätä ketjua ja puhetta vl:sta täällä erityisen asialliseksi ja ystävällismieliseksi tämän palstan normaaliin tasoon nähden. Päin vastoin kuin tässä ketjussa ilmeisesti vl:t siis väittävät, moniin muihin ryhmiin suhtaudutaan paljon ilkeämmin. Ei kaikkea kritiikkiä tai keskustelunavausyrityksiä voi vihapuheena torpata.

Minulla oli työkaverina lestadiolainen, joka ei tiennyt, että minä ja muut tiesimme tämän asian.

Joskus parin vuoden päästä hän sattui kysymään suviseurojen aikaan esimieheltä vapaata, satuin mainitsemaan sanan suviseurat. Hän suuttui ja kertoi, ettei ole tarkoituksella kertonut olevansa VL, jottei joudu silmätikuksi, ja harmitteli että nyt koko työyhteisö tietää. Mainitsin että kaikki on tiennyt aina, ja hän hölmistyi, kun ei ollut sitä osannut odottaa. Eli omista ajatuksista riippu paljon miten kokee muiden suhtautumisen, hän ei kokenut syrjintää, kun ei osannut sellaisten epäillä. Aivan varmasti kokemus olisi eri, mikäli olisi ajatellut muiden pitävän erilaisena.

Tästäkin ketjua lastadiolaiset tulkitsevat tietynlaiset silmälasit päässä, kaikki on syrjintää ja kiusaamista.

Sinä et olekaan ilmeisesti joutunut kokemaan syrjintää erilaisuuden vuoksi. Voitko kuvitella työkaverisi suhtautumisen ja leimautuminen pelon syytä? Se on juuri kiusaaminen.

Kyllä olen joutunut, olin lestadiolaisluokalla, minun lisäkseni luokalla oli vain yksi toinen joka ei ollut VL. Kaikki lestadiolaiset oli laitettu samalle luokalle, ei kuitenkaan saatu ihan täyttä oppilasmäärä (30) täyteen ilman paria muuta. Kukahan tuonkin koululuokkiin jaon on voinut päättää? Omituista jos yksi ryhmä voi vaatia itselleen oman luokan!

Asiasta keskusteltiin myöhemmin ja tätä "kiusaamista" oli hänen mukaan se, että häneltä oli kysytty montako lasta hänellä on? Minun mielestä omituinen ajatusmaailma, jos jokin viaton kysymys on hirveää kiusaamista. Yritettiin tilata, mitä "oikeaa" kiusaamista hän on kokenut, hänen mielestä jo se yksi kysymys pelkästään on kiusaamista. Mitään oikeaa kiusaamista hän ei ainakaan minun mielestä lestadiolaisuuden takia ollut joutunut kokemaan. Omituinen ajatus, että aikuiset kiusasivat uskonnon vuoksi toisiaan.

Oli muuten peruskoulun käynyt lestadiolaisluokalla hänkin, eikä ole ollut koulukiusattu. Ehkä siksi turhan herkkähipiäinen.

Vierailija
968/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti saa kieltäytyä seksistä. Jos muulla tavalla ajattelee, niin pahasti on ajatusmaailma vääristynyt.

Itse ajattelin että kuudes lapsi saa riittää, ei enään uusia synnytyksiä. Asiaan olisi kaksi vaihtoehtoa, kumpaakaan ei vaan hyväksytä, kun mies pitää uskonnon mukaisesti molempia niistä syntinä.

Jos ehkäisy ei tule kysymykseen, eihän silloin seksistäkään voi kieltäytyä, kun sitäkään ei hyväksytä "ehkäisy keinoksi".

Ota nyt järki käteen hyvä ihminen, mikään ei ole pakko paitsi kuolema, naisen ei ole pakko olla aina valmiina.

Eikö nyt kuuden lapsen hoitaminen, syöttäminen, pukeminen, heille lukeminen, kuivaksi opettaminen ja nukuttaminen,  heidän kanssaan ylipäätään oleminen vaadi jo aikaa molemmilta, sekä isältä että äidiltä, jos hoitaa ja hoivaa lapsiaan. 

Eikö kodin kunnossapito, siisteys ja mahdollinen työssäkäynti ainakin toiselta  vaadi jo oman aikansa, vai pitääkö lestaäidin jättää vauvan pesu kesken ja alettava tekemään lisää lapsia. Ainako se lestamies on tanassa odottamassa rakkauden täytäntöönpanoa. Ei kai nyt sentään, ei naisen tänä päivänä tarvitse olla mikään urhi.  Jumalakin lepäsi kaikesta luomistyöstään seitsemäntenä päivänä.

Vierailija
969/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus miettinyt sitä, miksi näihin keskustelupalstoihin ei ole pakollista rekisteröitymistä. Täällä kuka tahansa voi esiintyä kenä/minä tahansa. Jokaisen henkilökohtaisen kokemuksen kohdalla mietin, onko tuo totta, vaikka lähtökohtaisesti on halu uskoa niihin. Kerran eräällä anonyymillä keskustelupalstalla joku, ilmeisesti nainen, kirjoitti, että häntä hävettää olla lestaatialainen nainen. Hetkessä kommentti keräsi kymmeniä peukutuksia. Vastasin hänelle, että älä häpeä, uskovaisen osa ei ole helppo. Sitten huomautin hänelle, että emme ole lestaatialaisia vaan lestadiolaisia. Siitäkös hän pillastui, sanoi ettei ole koskaan ollutkaan lestadiolainen, haukkui minut pataluhaksi mutta toivotti kuitenkin siunausta päivään. :)

Vierailija
970/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki ei-hengellinen musiikki on lestadiolaisille pahasta? Eihän kaikki musiikkin ole rytmikästä/tanssittavaa, tai sisällä esimerkiksi viittauksia seksiin, päihteisiin, bilettämiseen tms. Vaikkapa joku iskelmä.

Rakastan klassista musiikkia yli kaiken ja olen lestadiolainen... Kaikki muu musiikki kiinnostaa, paitsi viihteellinen iskelmämusiikki, rock, yms...

Vierailija
971/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo synnytysvideo youtubessa on kyllä liikuttavan ihana. Nätti tyttövauva tuli.

Vierailija
972/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tuo Eeva pääsee joskus opiskelemaan. Katsoin noita videoita, niin kyllähän se hänen elämänsä tylsältä ja kotiin sidotusta tuntuu.

Vierailija
973/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus miettinyt sitä, miksi näihin keskustelupalstoihin ei ole pakollista rekisteröitymistä. Täällä kuka tahansa voi esiintyä kenä/minä tahansa. Jokaisen henkilökohtaisen kokemuksen kohdalla mietin, onko tuo totta, vaikka lähtökohtaisesti on halu uskoa niihin. Kerran eräällä anonyymillä keskustelupalstalla joku, ilmeisesti nainen, kirjoitti, että häntä hävettää olla lestaatialainen nainen. Hetkessä kommentti keräsi kymmeniä peukutuksia. Vastasin hänelle, että älä häpeä, uskovaisen osa ei ole helppo. Sitten huomautin hänelle, että emme ole lestaatialaisia vaan lestadiolaisia. Siitäkös hän pillastui, sanoi ettei ole koskaan ollutkaan lestadiolainen, haukkui minut pataluhaksi mutta toivotti kuitenkin siunausta päivään. :)

Mistä tiedät, että se vastaaja oli sama? Tuo saamasi vastaus kuulostaa jonkun huumoriheebon provoilulta.

Vierailija
974/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan niitä lestadiolaisnaisia joilla on endometrioosi. Itse en ainakaa pärjäisi ilman e-pillereirä. Saakohan niitä käyttää lääketieteellisestä syystä?

Vierailija
975/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan niitä lestadiolaisnaisia joilla on endometrioosi. Itse en ainakaa pärjäisi ilman e-pillereirä. Saakohan niitä käyttää lääketieteellisestä syystä?

Voi käyttää.

Vierailija
976/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi muulet, että lestadiolaiset kieltäisivät sairauden hoidon?

Vierailija
977/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota nyt järki käteen hyvä ihminen, mikään ei ole pakko paitsi kuolema, naisen ei ole pakko olla aina valmiina.

Eikö nyt kuuden lapsen hoitaminen, syöttäminen, pukeminen, heille lukeminen, kuivaksi opettaminen ja nukuttaminen,  heidän kanssaan ylipäätään oleminen vaadi jo aikaa molemmilta, sekä isältä että äidiltä, jos hoitaa ja hoivaa lapsiaan. 

Eikö kodin kunnossapito, siisteys ja mahdollinen työssäkäynti ainakin toiselta  vaadi jo oman aikansa, vai pitääkö lestaäidin jättää vauvan pesu kesken ja alettava tekemään lisää lapsia. Ainako se lestamies on tanassa odottamassa rakkauden täytäntöönpanoa. Ei kai nyt sentään, ei naisen tänä päivänä tarvitse olla mikään urhi.  Jumalakin lepäsi kaikesta luomistyöstään seitsemäntenä päivänä.

Pyydän anteeksi, täällä ei saa solvata ja arvotella kanssakirjoittajia!  Kasvoin perheessä jossa meitä lapsia oli monta, kaukaa tulleet sukulaiset ihmettelivä kuinka meillä on aina siistiä, vasta leivottua leipää ja pullaa. Me lapset käyttäydyimme nätisti, vieraat ihmettelivät kuinka äitimme jaksaa. Isä teki ulkotoitä maalaistalossa ja me lapset mukana. Meitä kasvatettiin pelossa ja Herran nuhteessa. Äidillä oli tapana sanoa, että voi ihan hyvin lapsilauman kanssa pärjää, isommathan hoitavat pienempiään. Vastuu meillä isommilla tosiaan oli turhan iso. Nyt sisarusten kanssa ihmettelemme, kuinka se äiti ja isä jaksoivat. Mistä edesmenneet isä ja äiti saivat voimaa. Sodan kokeneet vanhempamme sanoivat usein, että ainoa mikä auttaa sodan menetyksiin  on TYÖ.

Vierailija
978/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nuo raha-asiat tuollaisessa perheessä menevät? Jos nainen on vaan kotona ja mies töissä, niin mitä tuloja nainen saa?, entä jos tulee ero?

Vierailija
979/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo raha-asiat tuollaisessa perheessä menevät? Jos nainen on vaan kotona ja mies töissä, niin mitä tuloja nainen saa?, entä jos tulee ero?

Pitäiskö itkeä vai nauraa näille kysymyksille? Samalla tavalla raha-asiat menee kuin muillakin perheillä. Kotona oleva saa vanhempainrahaa ja sitten kotihoidon tukea.

Eron tullessa ihan samat kuviot kuin muilla, lestadiolaiset tosin harvemmin eroaa, kun avioliitto solmitaan eliniäksi.

Vierailija
980/10127 |
31.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tuo Eeva pääsee joskus opiskelemaan. Katsoin noita videoita, niin kyllähän se hänen elämänsä tylsältä ja kotiin sidotusta tuntuu.

Heillähän on vilkas sosiaalinen elämä ja käyvät kahdestaankin esim. ulkona syömässä.

Ketju on lukittu.