Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
9141/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eeva vaikuttaa supersynnyttäjältä onneksi. 

Supersynnyttäjä🤔😆😊😂🤭

Niin. Synnytys etenee nopeasti ja lapsi syntyy muutamassa minuutissa. Näin käsitin heillä tapahtuneen kolmen ensimmäisen kohdalla. 

En ymmärrä jos ihan normaali synnytys tekee naisesta supersynnyttäjän. Vai onko suoritus kellotettu niin tarkoin, että olisi ollut jonkin minuutin tai sekunnin alle keskimääräisen ajan?

Vierailija
9142/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tulee sääntö että youtube ja netti on myös syntiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9143/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli seinänaapureina lestadiolaisperhe jossa luultavasti äiti oli uskossa koska kävi lasten kanssa seuroissa samaan aikaan kun perheen isä kaljoitteli naapureiden terassilla.

Jatkuva pianon pimputus ja nokkahuilun soitto oli tuskastuttavaa, sitä kun kesti joka ikinen päivä monta tuntia, yöhön asti.

Lapsia oli monta ja vanhimman tehtävä oli vahtia muita ulkona kun äiti soitteli sisällä ja isä oli kovin kiireinen töittensä jälkeen. Vanhin lapsista oli hänkin vasta kymmenen ja pikkusisaruksia riitti. Leluja, roskia, reppuja, pyöriä, reppuja ja koulukirjoja sekä niitä itse lapsia lojui sitten pitkin pihaa ja autoteitä, välillä joku lapsista oli keksinyt lähteä vähän pyöräilemään kun isosiskon silmä vältti ja tätä lasta sitten etsittiin koko naapuruston voimin.

Ei sillä, itsekin olen lähtenyt joskus omille teilleni ja varmasti ollaan metelöity mekin lapsina mutta sääntönä oli että naapureita ei häiritä. Kun tästä ihan oikeasti ystävällisesti ja ahdistuneena rohkaistuin sanomaan, oli isän vastaus MINULLE että mitä tämän kuuluisi asialle tehdä?

Lapset itkivät kovasti öisin, äidin mukaan jättivät heidät yksin yrittämään unta. Ei siinä mutta kun se itku jatkui tunteja joka yö. Eivät tainneet raukat saada päivisin huomiota. 

Olin itse kauan uskossa enkä katso ketään uskovaa kieroon mutta mun kokemukset lestadiolaidista ovat muutkin tätä luokkaa.

Ollen ja Eevan perhe vaikuttaa aivan ihanalta ja erilaiselta kuin tämä naapurin mutta toivon ettei varsinkaan äiti väsy niinkuin tämä naapuriperheen äiti selkeästi teki kun ei päässyt kotoa ulos muuten kuin seuroihin aina välillä. Korostan äidin vointia sillä isien on kai jotenkin helpompi lähteä pois arjen pyörityksestä. En tiedä, en ole isä.

Toivon Ollelle ja Eevalle runsaasti lapsia mutta myös oikeasti jaksamista ja tukea muilta jos sitä tarvitaan. 

Vierailija
9144/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kuulu liikkeeseen enkä ole koskaan kuulunut, enkä voisi koskaan kuvitella kuuluvani. En silti suhtaudu liikkeeseen erityisen kriittisesti. Ennen oli erilaista, kun paine kuulua liikkeeseen oli suurempi ja lähtijöitä oli paljon vähemmän. Tuolloin kynnys lähteä liikkeestä oli paljon korkeampi, kun lähteminen oli harvinaisempaa ja siihen suhtauduttiin tiukemmin. Ei ollut tavatonta, että ihmiset katkaisivat välit lähtijään. 

Nykyisin on toisenlaista. Noin puolet liikkeeseen kuuluvista lapsista jättää liikkeen aikuisena. Lähteminen on jo niin yleistä, ettei siihen liity samanlaista painolastia kuin ennen. Ihmiset eivät yleensä katkaise välejä, vaan yhteyttä pidetään myös liikkeestä lähteneiden perheenjäsenten kanssa. Jos joku ei koe liikkeen opetusta omakseen, hänellä on melko helppo lähteä. Vertaisiakin löytyy, kun jokainen tuntee useita liikkeestä lähteneitä.

Tästä syystä en näe, että liikkeeseen pitäisi suhtautua erityisen kriittisesti. Jos joku ei halua heidän oppiensa mukaan elää ja siihen sitoutua, on vapaa lähtemään.

Vierailija
9145/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi vapaa lähtemään, on helvetin ja kadotuksen pelko joskus liian suuri. Itse pelkään sitä edelleen vaikka uskosta luopumisesta on kauan. 

Liikkeestä lähtevällä on myös mahdollisuus tajuta, että pelastus ei löydy vain liikkeen piiristä. Kristinuskon mukaan jokainen Jumalaan uskova pelastuu. Siinä ei kysellä, oletko lestadiolainen vai et.

Vierailija
9146/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka olisi vapaa lähtemään, on helvetin ja kadotuksen pelko joskus liian suuri. Itse pelkään sitä edelleen vaikka uskosta luopumisesta on kauan. 

Liikkeestä lähtevällä on myös mahdollisuus tajuta, että pelastus ei löydy vain liikkeen piiristä. Kristinuskon mukaan jokainen Jumalaan uskova pelastuu. Siinä ei kysellä, oletko lestadiolainen vai et.

Näin sanova ei ehkä tajua millaisen myllytyksen vl-lapsi ja nuori käy kasvaessaan läpi. Helvetti-puhetta tulee vauvaiästä lähtien joka puolelta ja sitä käydään kuuntelemassa jopa monta kertaa viikossa. Myös pelotellaan millaisia "maailman ihmiset" ovat. Ja kun suku ja ystävät on liikkeessä ja koko elämä sen parissa ei lähteminen ole helppoa. Eikä kenekään pitäisikään lähteä sen vuoksi että ei ajattele maallisista asioista samalla tavalla kuin joku muu liikkeen sisällä. Se on terveen yhteisön merkki että ajallisista asioista sallitaan erilaiset mielpipiteet. Kultin tunnusmerkki on että oma ajatttelu nitistetään ja sallitaan vain yksi totuus kaikissa vähäpätöisissäkin asioissa. Elävässä uskossa niin ei voi olla. Usko yhdistää mutta elämään liittyvät tavat ja mielipiteet voi ja saa olla erilaisia. Kuka muuta vättää ei ole ymmärtänyt uskon ja siihen kuuluvan vapauden syvintä ydintä vaan elää yhä lain alla.

Vierailija
9147/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilenkin puhuja puheen lopuksi sanoi, että ei kannata ajatella niin, että voi lähteä ja sitten palaa joskus, että Jumala ei välttämättä anna palaamisen mahdollisuutta. Siis lähteä vl-liikkeestä = lähteä Jumalan valtakunnasta vl-opin mukaan. Aika rajua kieltä kun ajattelee, vihjataan, että jos lähdet niin se on sitten lopullinen tuho, mihin kohtaan tässä mahtuu kuva uuden testamentin armollisesta Jumalasta ja äärimmäisestä rakkaudesta ihmistä kohtaan? Tai puhutaan uskosta luopumisesta, mikä on mielenkiintoinen ilmaus. Nimittäin eihän vl-liikkeestä lähtenyt usein luovu kristillisestä uskosta, ainostaan liikkeen tavasta uskoa/ajatella. Vl-liikkeessä on tavallaan sellainen kummallinen harha, että maailmassa ei todellisuudessa olisi muualla kristillistä uskoa esillä kuin tässä liikkeessä, ikään kuin tilanne olisi sama kuin alkukirkossa, jolloin kristinusko oli aidosti vain sillä yhteisöllä, koska sanoma ei ollut levinnyt vielä ympäri maailmaa. Nähdäkseni vl-liikkeessä pelko on edelleen monella tavalla ihmisiä ohjaava tunne. 

Vierailija
9148/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvetta jättää yhteisöä, joka on hengellinen koti ja jonka tapahtumissa kuulee Jumalan sanaa. Yhteisöön sopii erilaisia ajattelutapoja tavoista ja tekemisistä eikä niistä anneta raamatussakaan tarkkoja ohjeita. Kukaan ihminen ei voi keksiä sääntöjä ohi raamatun ja vaatia muita noudattamaan niitä sillä uhalla, että toinen joutuu muuten ulos uskosta. Näin on joskus toimittu, mutta oikeassa uskossa niin ei koskaan saa toimia. Maljan maku ei saa maistua.

Vierailija
9149/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kuulu liikkeeseen enkä ole koskaan kuulunut, enkä voisi koskaan kuvitella kuuluvani. En silti suhtaudu liikkeeseen erityisen kriittisesti. Ennen oli erilaista, kun paine kuulua liikkeeseen oli suurempi ja lähtijöitä oli paljon vähemmän. Tuolloin kynnys lähteä liikkeestä oli paljon korkeampi, kun lähteminen oli harvinaisempaa ja siihen suhtauduttiin tiukemmin. Ei ollut tavatonta, että ihmiset katkaisivat välit lähtijään. 

Nykyisin on toisenlaista. Noin puolet liikkeeseen kuuluvista lapsista jättää liikkeen aikuisena. Lähteminen on jo niin yleistä, ettei siihen liity samanlaista painolastia kuin ennen. Ihmiset eivät yleensä katkaise välejä, vaan yhteyttä pidetään myös liikkeestä lähteneiden perheenjäsenten kanssa. Jos joku ei koe liikkeen opetusta omakseen, hänellä on melko helppo lähteä. Vertaisiakin löytyy, kun jokainen tuntee useita liikkeestä lähteneitä.

Tästä syystä en näe, että liikkeeseen pitäisi su

Liikkeen opissa on edelleen vakavasti traumatisoivia elementtejä, joten kyllä kriittisyyskin on paikallaan. Aikuiset voi valita jossain määrin, lapset ei ja lapsiinkin nämä asiat vaikuttaa hyvin paljon.

Vierailija
9150/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se kristityn omantunnon ja henkilökohtaisen uskon kannalta ongelmallista, jos oma usko ulkoistetaan puhujille ja heille annetaan vastuu päättää, mikä on oikein ja mikä väärin. Tavallisille syntisille ihmisille. Heitäkin lankeaa juoppouteen, salasuhteisiin, petoksiin jne. Ei ole mitenkään parempia uskovaisia joilla on oikea käsitys kaikista maallisista asioista. Seuroissa luetaan sanaa niinkuin hyvä on, Kuka tahansa voi kuulla sanasta evankeliumin ja sen ettei kukaan siihen uskova huku. 

Vierailija
9151/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni liittyisi vasta aikuisena liikkeeseen, jos vasta silloin ylipäätään kuulisi koko liikkeestä?

Toki niitäkin on, mutta tosi pieni vähemmistö suhteutettuna liikkeeb kokoon. Ilman lasten jo pienestä asti kasvattamista vluskoon, liike kuolisi aika pian. 

Vierailija
9152/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eeva vaikuttaa supersynnyttäjältä onneksi. 

Supersynnyttäjä🤔😆😊😂🤭

Niin. Synnytys etenee nopeasti ja lapsi syntyy muutamassa minuutissa. Näin käsitin heillä tapahtuneen kolmen ensimmäisen kohdalla. 

En ymmärrä jos ihan normaali synnytys tekee naisesta supersynnyttäjän. Vai onko suoritus kellotettu niin tarkoin, että olisi ollut jonkin minuutin tai sekunnin alle keskimääräisen ajan?

Onko normaali ponnistusvaiheen kesto 3min?

Vierailija
9153/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi jos pappi pitää oman työnsä lisäksi yhden saarnan viikossa rauhanyhdistyksellä, ei se nyt kohtuuttomasti lisää työmäärää kun on omasta alasta kyse. 

Heh.. Vauva-palstalla aletaan jo suunnittelemaan ja järjestelemään vanhoillislestadiolaisten seuroja ja jakamaan puhujavuoroja.  Eiköhän ne hoida sen asian ihan itse.

Ne? Kuka sanoo, ettei kyseisen viestin kirjoittanut ole itse vl? Kehitysehdotuksia on aina hyvä pohtia. Rakkauden nimissä ei voi ohittaa selkeitä ongelmia ja huonoja käytäntöjä, virheitäkin.

No ei varmasti ole vl:n kirjoittama, koska tuollainen " järjestely" on täyttä soopaa ja täysin mahdoton. Ja sen kaikki veeällät älyää.

Sinun mielestä soopaa, ei kaikkien muiden mielestä.  Kenen uskonelämää se rakentaa, että pienillä paikkakunnilla puhujavuorot kiertää muutamien maallikkopuhujien kesken? Joista välttämättä kukaan ei ole erityisen kiinnostunut totuuden selvittämisestä hengellisessä mielessä tai raamatun tutkimisesta. Toistellaan vaan vanhoja fraaseja ja korostetaan ties mitä epäolennaisuuksia. Tilannetta ei pelasta vierailevat puhujat, jotka myöskin on usein maallikkoja tai pappien satunnaiset saarnat. Eikö olisi parempi, että asialle omistautunut pienempi porukka opettaisi ja puhuisi isommalle joukolle, kuin iso porukka ties mitä pienille ryhmille. Nykyisellä systeemillä syntyy kummallisia kuppikuntia ja jopa paikallisia harhaoppeja. Sitten kokoonnutaan kerran vuodessa suviseuroihin ja vakuutellaan, että yhteisessä rakkaudessa ollaan vaikka uskonkäsityksiä ja elämäntapoja on vaikka kuinka paljon erilaisia.

Vierailija
9154/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliselle: asiaa!!!

Vierailija
9155/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun luin tuon yhden paasauksen papeista ja maallikoista, olin tukehtua päiväkahviini...

Just olin seuroissa (netissä) kuuntelemassa maallikkoa ja pappia. Ihan yhtä hyvän ja lämpimän ja lohduttavan saarnan pitivät molemmat. Eipä ole tarvetta tehdä muutoksia. Sama vanha tapa on ihan sopiva, hyvä ja toimiva. 

Vierailija
9156/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä paitsi jos pappi pitää oman työnsä lisäksi yhden saarnan viikossa rauhanyhdistyksellä, ei se nyt kohtuuttomasti lisää työmäärää kun on omasta alasta kyse. 

Heh.. Vauva-palstalla aletaan jo suunnittelemaan ja järjestelemään vanhoillislestadiolaisten seuroja ja jakamaan puhujavuoroja.  Eiköhän ne hoida sen asian ihan itse.

Ne? Kuka sanoo, ettei kyseisen viestin kirjoittanut ole itse vl? Kehitysehdotuksia on aina hyvä pohtia. Rakkauden nimissä ei voi ohittaa selkeitä ongelmia ja huonoja käytäntöjä, virheitäkin.

Vanhoillis!!!lestadiolaisuus ja kehitysehdotus eivät mahdu samaan lauseeseen. 

Mitäs kristillisyyttä se sellainen on? Raamattuhan käskee muuttua, uudistua sisäisesti ja jatkuvasti arvioida mikä on hyvää ja oikein. 

Vierailija
9157/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun luin tuon yhden paasauksen papeista ja maallikoista, olin tukehtua päiväkahviini...

Just olin seuroissa (netissä) kuuntelemassa maallikkoa ja pappia. Ihan yhtä hyvän ja lämpimän ja lohduttavan saarnan pitivät molemmat. Eipä ole tarvetta tehdä muutoksia. Sama vanha tapa on ihan sopiva, hyvä ja toimiva. 

Sanotaanko näin, että papit pysyy täsmällisemmin siinä asiassa, jonka raamattu selkeästi ilmoittaa kun taas maallikoilta kuulee sellaisia lausahduksia, jotka menee jo raskaasti tulkinnan puolelle eikä asiaa ole selvästi mietitty syvällisesti. En sano, että kaikki maallikkojen puheet olisi huonoja, puutteellisia tai vääriä, mutta tietynlaisia ongelmia niissä selvästi on enemmän kuin papeilla. Ei papitkaan näistä ongelmista ihan vapaita ole, täydellisyyteen ei kukaan kykene, mutta tavallaan tuossa on tietynlainen rakenteellinen ongelma liikkeen tasolla.

Vierailija
9158/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuli vastaan video jossa lestadiolaisuuden jättänyt kertoi hänen naureskelleen muiden puheelle aivopesusta, ei ollut itse ymmärtänyt olleensa aivopesun uhri. Eli koska lestadiolaiset eivät itse tajua olevansa aivopestyjä, mistään vapaasta tahdosta ei voi edes puhua. 

Ja tämä videonkin nainen ymmärsi tämän vasta jälkeenpäin, ja myönsi että minäkin olin aivopesty. Se pelkokin on juurrutettu aivopesulla mieleen, helvetti on tehokas aivopesukeino.

Vierailija
9159/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sanotaan aina, ettei muutoksille ole tarvetta, pinnan alla muhii helposti massiivisia ongelmia. Ne ongelmat vaan kielletään kunnes ne puskee väkisin esiin, tämähän on nähty viime vuosikymmeninä. Totuuden myöntämien on viisauden alku. Ongelmat ei poistu sillä, että niiden olemassaolo kielletään. 

Vierailija
9160/10127 |
27.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaksi kolmasosaa vl-papeista jätti liikkeen 60-luvulla? 

Se mahdollisti voimakkaiden maallinkosaarnaajien lietsomat sekavat henkiopit ja hoitokokoukset 70-luvulle tultaessa.

Ketju on lukittu.