Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Muuten jälleen iski sensuuri. Kuten joku jo aiemmin mainitsi, niin faktat siivotaan palstalta pois ja valheet saa jäädä, kuten tuo kolmivuotiaille huutelu. Mutta yhteiskunnallisesti merkityksellisemmästä ilmiöstä jossa lapsiaon opetetettu vihaamaan vääräuskoisia ei saa edes mainita.
Kai tarkoituksena on vääristellä, että lestoja vihataan, eikä he itse ole tähän mitenkään osallisia?
Totta, viestisi kuitenkin näkyy vielä erään toisen lainauksessa. Joten äkkiä lukemaan se edelliseltä sivulta.
Vierailija kirjoitti:
Muuten jälleen iski sensuuri. Kuten joku jo aiemmin mainitsi, niin faktat siivotaan palstalta pois ja valheet saa jäädä, kuten tuo kolmivuotiaille huutelu. Mutta yhteiskunnallisesti merkityksellisemmästä ilmiöstä jossa lapsiaon opetetettu vihaamaan vääräuskoisia ei saa edes mainita.
Kai tarkoituksena on vääristellä, että lestoja vihataan, eikä he itse ole tähän mitenkään osallisia?
Ainakaan minua ei ole opetettu vihaamaan ketään. Enkä tiedä että ketään muutakaan olisi opetettu, niin onhan tuo aika asiatonta leimaamista.
Enkä opettaisi omia lapsiakaan vihaamaan jos sellaisia joskus on.
Vierailija kirjoitti:
Kesaseuraradio.fi
Tuolta tulee monenlaista ohjelmaa lestadiolaisiin liittyen. Ei pelkkiä seuroja. Kannattaa kuunnella jos aihe kiinnostaa.
Ohjelma:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan minua ei ole opetettu vihaamaan ketään. Enkä tiedä että ketään muutakaan olisi opetettu, niin onhan tuo aika asiatonta leimaamista.
Miksi pyrit leimaamaan muut lestavihaajiksi, jotka huutelevat jopa kolmivuotiaille?
Väitätkö ihan tosissasi, että tämä tarinasi kolmivuotiaille huutelusta on edes totta?
"Mutta ihmiset ovat erehtyväisiä. Ajattelen, että joku joka saarnaa menemään siitä, että millään tavalla ei voisi puuttua lapsilukumäärään, on ymmärtämätön. Ehkä hänellä ja hänen puolisolla elämä on ollut tämän asian suhteen helppoa. Hänen voi olla vaikea käsittää sitä, että vaikka omaan perheeseen Jumala olisi antanut voimia kasvattaa vaikka 18 lasta ja elämä on onnellista ja kaikki voi hyvin, kaikissa perheissä se ei mene näin. En tuomitse heitä, näen sen ymmärtämättömyytenä ja myös heikkona empatiakykynä. Kun ei osata asettua toisten asemaan."
Eikö silti olisi moraalisesti oikein olla heidän puolella, joille ehkäisy on vaikea päätös ja pyrkiä aktiivisesti muuttamaan puhekulttuuria siltä osin? Jotenkin tuntuu kylmältä, että vaikka itse voi ehkäistä ilman omantunnon tuskia niin silti ei piitata heistä, joille asia on tuskallinen. Jatkuvat seurapuheet asiasta tuskin lieventävät sitä tuskaa.
Fiksuja ihmisiä on sekä vl-liikkeessä että liikkeen ulkopuolella. Samalla tavalla niitä vähemmin fiksuja, jopa muiden kiusaajia on kummassakin porukassa. Tämä nyt vaan faktana tähän väliin.
En ole ymmärtänyt täältä, että lapsia opetettaisiin nimenomaan vihaamaan. Ellei sellaiseksi sitten koeta sitä, kun naapurin lapsia kadotukseen tuomitsaan ja tulimeristä puhutaan.
Ei nuo edes saisi kuulua lasten sanavarastoon, vaan lasten pitäisi leikkiä keskenään tuomitsematta ketään kadotukseen. Ihan liian kovia pelkoa ja ahdistusta aiheuttavia sanoja huutajille sekä niille huutelun kohteille.
Ajattelen niin, että jos nämä jo lapsena oppii, on helppo jatkaa samaa oikeassa olemista aikuisenakin kyseenalaistamatta, ollaanko tässä nyt todella ihan ainoita oikeassa olevia.
Ja juu numerot on sekaisin joten täällä käy sensuuri.
evlut.
Vierailija kirjoitti:
Fiksuja ihmisiä on sekä vl-liikkeessä että liikkeen ulkopuolella. Samalla tavalla niitä vähemmin fiksuja, jopa muiden kiusaajia on kummassakin porukassa. Tämä nyt vaan faktana tähän väliin.
Täysin turhanpäiväinen kommentti, kun nyt puhutaan opetuksessa opetusta vihasta eikä yksittäisistä typeristä henkilöistä.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta ihmiset ovat erehtyväisiä. Ajattelen, että joku joka saarnaa menemään siitä, että millään tavalla ei voisi puuttua lapsilukumäärään, on ymmärtämätön. Ehkä hänellä ja hänen puolisolla elämä on ollut tämän asian suhteen helppoa. Hänen voi olla vaikea käsittää sitä, että vaikka omaan perheeseen Jumala olisi antanut voimia kasvattaa vaikka 18 lasta ja elämä on onnellista ja kaikki voi hyvin, kaikissa perheissä se ei mene näin. En tuomitse heitä, näen sen ymmärtämättömyytenä ja myös heikkona empatiakykynä. Kun ei osata asettua toisten asemaan."
Eikö silti olisi moraalisesti oikein olla heidän puolella, joille ehkäisy on vaikea päätös ja pyrkiä aktiivisesti muuttamaan puhekulttuuria siltä osin? Jotenkin tuntuu kylmältä, että vaikka itse voi ehkäistä ilman omantunnon tuskia niin silti ei piitata heistä, joille asia on tuskallinen. Jatkuvat seurapuheet asiasta tuskin lieventävät sitä tuskaa.
Siksi ihmisten pitäisikin rohkeasti tehdä itsenäisiä päätöksiä omaa elämäänsä koskien. Voi ajatella, että puhujakin on vajavainen syntinen ihminen, ei mikään uskon auktoriteetti, jota pitäisi sokeasti seurata. Ja kuten myös vl-oppi opettaa, edes puhuja ei välttämättä ole "oikeassa sydämen tilassa", silloinhan puhuja voi opettaa myös väärin. Eräällä puhujalla oli kerran mennyt ilmeisesti vähän jo liikaa mielikuvituksen puolelle puhe, niin hänelle oli sanottu ystävällisesti, väärin saarnasit mutta oikein me silti uskotaan. Vl-liikkeessä on tavallaan se ajatus, että puhujaakin pitää "tarkkailla", ettei puhu väärin. Toisaalta käytännössä puhujia ei taideta juuri koskaan oikaista, eli teorian ja käytännön välillä on ristiriita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leimaamista? Miten yhteiskunnallisista ongelmista keskustelu on mitään leimaamista. Miten voit olla edes noin tietämätön opetuksesta, jossa opetetaan muiden(pahojen ihmisten) joutu
On leimaamista väittää virheellisesti että kaikki ryhmän x lapset opetetaan vihaamaan muita. Oli se ryhmä sitten sateenkaariperheet, aasialaistaustaiset, neurokirjolaiset, ortodoksit tai lestadiolaiset.
Lestadiolaisuuteen ei pitäisi kuulua mikään vihaaminen. Pelkkä uskomus että joku ei ole menossa taivaaseen ei edelleenkään ole vihaamista. Tuolla logiikallahan kristinusko vihaisi kaikkia kastamattomia. Toivomme mahdollisimman monen kääntyvän. Eli omasta näkökulmastamme pelastuvan. Ei toisin päin. Ei kai vihamiestä toivottaisi taivaaseen.
Emmekä me aktiivisesti ajattele että se ja se ei ole menossa taivaaseen. Tavallisesti lestadiolainen ajattelee olevansa itse onnekas kun tämä mahdollisuus on ja toivoo toki samaa muillekin. Ei kai kukaan rivikristittykään aktiivisesti ajattele ettei tuota ja tuota ole kastettu?
Ja se asiaton huutelu tai muu huono kohtelu tuolla tai millään muulla perusteella on ainakin minun mielestä väärin ja synti. Itse olen oppinut suhtautumaan kaikkiin samalla asiallisuudella ja minulla on ei-lestadiolaisia ystäviäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin turhanpäiväinen kommentti, kun nyt puhutaan opetuksessa opetusta vihasta eikä yksittäisistä typeristä henkilöistä.
En muista tuollaista vihaan keskittyvää opetusta lapsuudestani, sen muistan, että sisko pelkäsi maailmanloppua joskus lapsena koska oli kuullut puheessa jotain siitä, mutta eri paikkakunnilla tosiaan kiersi myös lähetyspuhujat. Nyt kun mietin, kaupunki jossa asuttiin, suurin osa puhujista taisi olla sattumalta pappeja, se on varmaan pitänyt touhun maltillisempana, lisäksi pienempi yhteisö kuin vaikka Pohjanmaalla. Kuitenkin riittävän suuri ettei mitään piiri pieni pyörii meininkiä päässyt syntymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pyrit leimaamaan muut lestavihaajiksi, jotka huutelevat jopa kolmivuotiaille?
Väitätkö ihan tosissasi, että tämä tarinasi kolmivuotiaille huutelusta on edes totta?
Teineiltä voi kyllä odottaa vaikka mitä varsinkin Oulun seudulta. Vaikka mitä on kuultu
T. eri, joka on kasvanut Oulussa
Vierailija kirjoitti:
En ole ymmärtänyt täältä, että lapsia opetettaisiin nimenomaan vihaamaan. Ellei sellaiseksi sitten koeta sitä, kun naapurin lapsia kadotukseen tuomitsaan ja tulimeristä puhutaan.
Ei nuo edes saisi kuulua lasten sanavarastoon, vaan lasten pitäisi leikkiä keskenään tuomitsematta ketään kadotukseen. Ihan liian kovia pelkoa ja ahdistusta aiheuttavia sanoja huutajille sekä niille huutelun kohteille.
Ajattelen niin, että jos nämä jo lapsena oppii, on helppo jatkaa samaa oikeassa olemista aikuisenakin kyseenalaistamatta, ollaanko tässä nyt todella ihan ainoita oikeassa olevia.
evlut.
Samaa mieltä. Lasten ei pidä oppia vihaa.
T. Vl
Jos vaikka siksi olisi hyvä olla naisillakin mahdollisuus puhua niissä teidän seuroissanne, siten tulisi sitä empatiakykyä, ymmärrystä ja naisnäkökulmaa asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo keskustelun kääntäminen yksittäisten henkilöiden tekemiseksi on ihan tyypillinen tapa jolla pyritään mitätöimään muiden kirjoituksia. Eli kalikka taisi napsahtaa kovaa ja kohdalleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opetuksessa en ole havainnut vihaa vaikka lapsesta asti olen sen piirissä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka siksi olisi hyvä olla naisillakin mahdollisuus puhua niissä teidän seuroissanne, siten tulisi sitä empatiakykyä, ymmärrystä ja naisnäkökulmaa asioihin.
Toisaalta, puhujilla on yleensä vaimot. Jos olisin puhujan vaimo, en todellakaan antaisi miehen puhua sillä tavalla, että heikkoja ajettaisiin ahtaalle sillä puheella. Saattaisin jopa neuvoa miten kannattaa puhua :D. Jos mies ei ymmärrä millainen kärsimys naiselle voi olla jatkuvat raskaudet ja synnytykset niin eikö edes vaimo voi siitä vähän valistaa. Ihmettelen kyllä tätä asiaa. Meillä ei olekaan kyllä kasvatettu, että naisen pitäisi jotenkin alistua miehen mielipiteille tai että nainen olisi jotenkin eriarvoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
evlut.Samaa mieltä. Lasten ei pidä oppia vihaa.
T. Vl
Oletko koskaan puuttunut tähän ongelmalliseen opetukseen, jossa leimataan muut kuin vl-ihmiset pahoiksi ja syntisiksi kadotukseen joutuviksi?
En saa jostain syystä lainattua sitä joka sanoi jotenkin, että tuskin vihamiehen toivotaan pääsevän taivaaseen.
Raamatussa sanotaan, että rukoilkaa vainoijienne puolesta. Siunatkaa vainoojianne älkää kirotko. Siinähän on käsky rukoilla vainoojille eli vihamiehille siunausta, pelastusta ja taivaaseen pääsyä.
Kesaseuraradio.fi