Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän on lestadiolaisia tullut vastaan joko livenä tai somessa, sitä enemmän täytyy todeta, että osaavat kyllä härskistikin tuoda itseään esiin, suosia omiaan sekä käyttää häikäilemättömästi suhteita hyväkseen. Lisäksi vielä tämä itseään muita parempana pitäminen. Jos opetetaan, että me olemme parempia kuin muut ja vain me pääsemme taivaaseen, ei se voi olla näkymättä myös käytöksessä ja muiden ihmisten kohtelussa. Varmasti lestadiolaisistakin löytyy paljon hyviä, vaatimattomia, itsestään numeroa tekemättömiä ihmisiä, mutta paljon kyllä tuntuu olevan noita edellä mainittuja.
Missä opetetaan, että olemme parempia kuin muut?
Luepa sinäkin tuo artikkeli, johon on linkki pari kommenttia taaksepäin. Palaa sitten asiaan.
Ja muistuttaisin myös, että rehellisyys on arvo sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläkai ne uskovaiset helvetin olemassaoloon uskovat ja uskottomat sinne tietysti joutuvat. Ketkä ovat niitä epäuskoisia ihmisiä, niin se on sitten toinen tarina. Kuka sen uskaltaa määritellä? Raamatusta löytyy varmasti vastaus.
On myös sellainen sana olemassa kuin kadotus. Enpä muista juurikaan kuuleeni sanaa helvetti ainakaan viimeisten parinkymmenen vuoden aikana enkä etenkään graafisia kuvauksia siitä.
Jos henkilöä ei kiinnosta hengellinen yhteys elinaikanaan niin ei kai hän taivaaseenkaan haluaisi?
Etkö? Ihmiset käyttävät sitä ihan normipuheissaankin todella paljon. Ei kylläkään lestadiolaiset.
Ei lestadiolaisten tarvitse pukeutua säkkiin. Sen sijaan seuroissa ja kirkossa naisilla pitäisi olla pää peitossa, jos Raamatun käskyjä noudatettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei lestadiolaisten tarvitse pukeutua säkkiin. Sen sijaan seuroissa ja kirkossa naisilla pitäisi olla pää peitossa, jos Raamatun käskyjä noudatettaisiin.
Miksi ei noudateta? Jos kerran Raamattu on ylin auktoriteetti? Eikö tämä ole ihan validi kysymys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläkai ne uskovaiset helvetin olemassaoloon uskovat ja uskottomat sinne tietysti joutuvat. Ketkä ovat niitä epäuskoisia ihmisiä, niin se on sitten toinen tarina. Kuka sen uskaltaa määritellä? Raamatusta löytyy varmasti vastaus.
On myös sellainen sana olemassa kuin kadotus. Enpä muista juurikaan kuuleeni sanaa helvetti ainakaan viimeisten parinkymmenen vuoden aikana enkä etenkään graafisia kuvauksia siitä.
Jos henkilöä ei kiinnosta hengellinen yhteys elinaikanaan niin ei kai hän taivaaseenkaan haluaisi?
Etkö? Ihmiset käyttävät sitä ihan normipuheissaankin todella paljon. Ei kylläkään lestadiolaiset.
Ja toivottavat vihamiehensä sinne sanomalla painu h******iin.
Minulta jäi alkuperäisessä tekstissä täsmentämässä, että seurapuheissa en ole kuullut sanaa helvetti. Luulin sen olevan selvää asiayhteydestä, mutta valitettavasti ei ollut.
Siitä sitten tähän viimeiseen kommenttiin. On mielenkiintoista, että se on ihan ok, että toivotetaan menolippua helvettiin tuosta vaan, mutta kun vl uskoo siihen, että osa ihmisistä joutuu kadotukseen, se on sitten ihan vallan hirveää, vaikka eivät edes usko samalla tavalla, joten voisivat pitää lestadiolaisten mielipiteitä hindulaisuuteen verrattavana höpinänä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö naisilla olla seuroissa musta pitkä hame ja musta huivi leuan alta sidottuna???
Kerro sinä, jos kerran (vinoilusta päätellen olet vl) uskot Raamatun kirjaimelliseen tulkintaan. Vielä vuosisadan alussa esimerkiksi heränneet Suomessa tulkitsivat juuri noin.
Täällä vedetään rivien välistä olettamuksia, jotka eivät välttämättä ole ollenkaan tosia. Jos kommentoija itse ei itse mainitse edustavansa jotakin yhteisöä tai puhu esim. me-muodossa, ei kannata sanavalinnoista päätellä, kuka kommentin takana on. Arvaus saattaa mennä pahasti metsään, siitä meillä on tässäkin keskustelussa esimerkkejä. Viestien poistumisesta ei myöskään kannata vetää mitään johtopäätöksiä, sillä siinä ei ole mitään logiikkaa. Tietenkin nämäkin (ja moni muu) ongelmat poistuisivat, jos palstalle olisi pakollinen rekisteröityminen. Sitä odotellessa 🙏
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatimattomat korvakorut on oikeastaan pienempi juttu kuin tonnien arvoinen ketju kaulalla tai timattisormukset sormissa. Kyse on vaatimattomuuden ihanteesta, ei siitä että koru korvissa olisi paheellisempi kuin kaulalla.
En halua itse korviksia, mutta näkisin siinä eron, että toinen on lävistetty ja toinen ei. Suhtautuisin itse korviksiin eri tavalla, jos ne olisivat klipsit, silloin rinnastaisin ne muihin koruihin.
Just joo ! Onpa määritelmä 😂
On olemassa myös klipsikorvakoruja. Itse asiassa aikaisemmin myös vl-naisilla on ollut korvakoruja, esimerkiksi mummini äiti käytti niitä usein. Se, että korvakoruja ei ole nykyisin tapana käyttää, on enemmän liikkeestä lähteneiden luoma ilmiö: hyvin moni liikkeen jättänyt alkaa pian käyttää korvakoruja. Se helpottaa asian viestimistä tutuille, ja jokaisen kanssa ei tarvitse erikseen aina käydä läpi sitä, että ei kuulu enää liikkeeseen, kun korvakorut osoittavat sen.
Ei siinä "säännössä" ole mitään syviä perusteluja, voin vl:na hyvin sen myöntää. Joskus tuo korvakoruasia tympäiseekin, kun ei sille tosiaan ole mitään perusteluja, miksi niitä ei voisi käyttää. Uskon, että jossakin välissä ihmiset alkavat niitä pitää ja tapa muuttuu vähitellen.
Itse en (enää) suhtaudu kehenkään siten, että hän ei olisi enää liikkeen jäsen, jos hänellä on korvakorut. Koska kuitenkin osa laittaa ne juuri siksi, että haluaa viestittää liikkeen jättämisestä, saatan (tilanteesta riippuen) vaikka ihan suoraan kysyä asiasta. Tyyliin "en oleta, että korvakorut olisivat välttämättä uskon kieltämisen merkki, mutta koska moni laittaa ne juuri siksi, että muut tietäisivät heidän lähteneen liikkeestä, saanko varovasti kysyä, että haluatko viestittää sellaisesta vai pidätkö niitä ihan muuten vain? "
Ei korvakoruasiassa ole mielestäni hirveästi järkeä, koru mikä koru. Se on vain kumma tapajäänne, jota erityisesti liikkeestä lähtevät ylläpitävät.
Nro 4099 jatkaa vielä:
Täällä monilla on paljon muitakin kysymyksiä koskien liikkeemme "sääntöjä" ja tapoja. Kehottaisin, että tulkaahan seuroihin käymään ja juttelemaan! Saatte kuvaa siitä, miltä siellä ihmiset näyttävät, jos se mietityttää ja jos asiallisesti lähestyy, varmasti löytyy joku, joka voi vastailla parhaansa mukaan pohdintoihisi. Seurat ovat avoimia tilaisuuksia ja kaikki ovat sinne lämpimästi tervetulleita.
Moni tapakulttuurinen asia liikkeessä on muuten sellainen, että pitää tietää taitaa ja historiaa sen takana, että asian ymmärtää paremmin. Itsekin olen ottanut selvää sellaisista tapoihin liittyvistä asioista, joille en heti ole löytänyt "perusteita". Esimerkiksi kehotus siitä, että uskovaisissa kodeissa ei olisi tv:ta juontuu siitä, että tv:n alkuaikoina (jolloin se oli myös vl-kodeissa) huomattiin, että sen vaikutuksesta monet alkoivat ajautua pois uskosta. Mielestäni tuo kehotus on edelleen ihan hyvä, kun katsoo, millaista ohjelmaa tv:sta paljon tulee.
Toki netistä näkyy sama materiaali, mutta internet on välttämätön nykyään. Tv:ta taas kukaan ei välttämättä tarvitse. Totta kai netin kanssa täytyy olla yhtä varovainen, itse asiassa vielä varovaisempi kuin tv:n suhteen, mutta ei sen rinnalle ainakaan kannata yhtään ylimääräistä viihdelaitetta ottaa. Mutta jokainen tavallaan, eivät nämä mitään vl:ien lakeja ole, SRK:lla ei oikeasti todellakaan ole mitään Gestapoa, joka valvoo ihmisiä. Jos jollakulla on tv, niin sitten on. Kyllähän sieltä hyviäkin ohjelmia tulee, jospa sitten pitäytyisi sellaisten seuraamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Nro 4099 jatkaa vielä:
Täällä monilla on paljon muitakin kysymyksiä koskien liikkeemme "sääntöjä" ja tapoja. Kehottaisin, että tulkaahan seuroihin käymään ja juttelemaan! Saatte kuvaa siitä, miltä siellä ihmiset näyttävät, jos se mietityttää ja jos asiallisesti lähestyy, varmasti löytyy joku, joka voi vastailla parhaansa mukaan pohdintoihisi. Seurat ovat avoimia tilaisuuksia ja kaikki ovat sinne lämpimästi tervetulleita.
Moni tapakulttuurinen asia liikkeessä on muuten sellainen, että pitää tietää taitaa ja historiaa sen takana, että asian ymmärtää paremmin. Itsekin olen ottanut selvää sellaisista tapoihin liittyvistä asioista, joille en heti ole löytänyt "perusteita". Esimerkiksi kehotus siitä, että uskovaisissa kodeissa ei olisi tv:ta juontuu siitä, että tv:n alkuaikoina (jolloin se oli myös vl-kodeissa) huomattiin, että sen vaikutuksesta monet alkoivat ajautua pois uskosta. Mielestäni tuo kehotus on edelleen
Mistä päin Suomea mahdat olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän on lestadiolaisia tullut vastaan joko livenä tai somessa, sitä enemmän täytyy todeta, että osaavat kyllä härskistikin tuoda itseään esiin, suosia omiaan sekä käyttää häikäilemättömästi suhteita hyväkseen. Lisäksi vielä tämä itseään muita parempana pitäminen. Jos opetetaan, että me olemme parempia kuin muut ja vain me pääsemme taivaaseen, ei se voi olla näkymättä myös käytöksessä ja muiden ihmisten kohtelussa. Varmasti lestadiolaisistakin löytyy paljon hyviä, vaatimattomia, itsestään numeroa tekemättömiä ihmisiä, mutta paljon kyllä tuntuu olevan noita edellä mainittuja.
Vain te pääsette taivaaseen. Olette valittu kansa.
Ei todel
Minusta vl ei ole kenen tahansa saatavilla. Esimerkiksi ystäväni on naispuolinen pappi, eikä vl ole siksi hänelle mahdollista. Aika monilla on myös jotain elämäntapoja, jotka eivät liikkeen opetukseen istu ja näistä tavoista ei olla valmiita luopumaan. Ei se liike silloin saatavilla ole.
En tarkoita tätä kysymystä ollenkaan pahantahtoisesti, tuli vain mieleeni:
Tunnistatteko te lestadiolaiset tuntemattomista ihmisistä päällepäin, että myös he ovat lestadiolaisia? Saatatteko sanoa ihmiselle "Jumalan terve", jos oletatte hänen olevan lestadiolainen? Mietin siis, onko tuo tervehtimiskulttuuri vain tuttujen ihmisten kesken, vain sanotaanko noin myös ihan tuntemattomille.
Miksi koette tärkeäksi, että pitää olla oma tervehdys samoin uskovien kesken?
Vastaan vlihmisten puolesta. Mistäs sitä kenestäkään ulkoapäin varmasti vakaumusta päättelisi. Vai miten on?
Sama minulle, miten tervehtivät. Mutta olen nähnyt, miten viiltävää se on liikkeestä lähteneelle, että tervehdys äkkiä vaihtuu toiseksi eikä enää kuulukaan samaan joukkoon. Lestadiolaiset eivät tosiaan karta ja hylkää perheenjäseniään kuten jehovantodistajat, tietääkseni. Mutta onhan tuokin tietynlainen näkyvä osoitus siitä, että "enää et kuulu joukkoon". Se kai sen tarkoitus on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koette tärkeäksi, että pitää olla oma tervehdys samoin uskovien kesken?
Kyllä haluaisin sinullekin toivottaa Jumalan rauhaan jäämistä, mutta pelkään, että siitä voisi pahastua ja pitää hihhulina. Jumalan terve on kieliopillisesti niin outo ja lisäksi painottaa nimenomaan ryhmään kuulumista. Onko siinä jotain lähtökohtaisesti väärää? Monessa toiminnossa eri ryhmissä on omat tavat.
Vierailija kirjoitti:
Tunnistatteko te lestadiolaiset tuntemattomista ihmisistä päällepäin, että myös he ovat lestadiolaisia? Saatatteko sanoa ihmiselle "Jumalan terve", jos oletatte hänen olevan lestadiolainen? Mietin siis, onko tuo tervehtimiskulttuuri vain tuttujen ihmisten kesken, vain sanotaanko noin myös ihan tuntemattomille.
Kaikille, kenet tiedetään olevan samassa uskon ymmärryksessä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntemattomilta kysytään jotenkin varovasti, onko vai eikö. Usein kyllä näkee ja sitten varmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain te pääsette taivaaseen. Ole
Minusta vl ei ole kenen tahansa saatavilla. Esimerkiksi ystäväni on naispuolinen pappi, eikä vl ole siksi hänelle mahdollista. Aika monilla on myös jotain elämäntapoja, jotka eivät liikkeen opetukseen istu ja näistä tavoista ei olla valmiita luopumaan. Ei se liike silloin saatavilla ole.
Miksi hän haluaisi olla vl, kun ei usko kuin vl? Hän on kyllä ihan vapaa "saamaan parannuksen". Sen jälkeen hän fiksaa työtehtäväänsä. On esimerkiksi DJ saanut parannuksen, luonnollisesti ei jatkanut baarielämää.
Koska tämä tuo minulle rauhan, ilon ja vapauden. Ihan erilaisen turvallisuudentunteen kuin mikään elämässä aiemmin. Tämä tuo minulle tunteen siitä, että olen yhteydessä Jumalaan ja oikealla tiellä. En minä pysty sitä kenellekään todistamaan todeksi faktan tasolla, toki tunteeni on faktana tuo mitä kuvailin. En ota kantaa kuka on menossa mihinkin ja onko edes mitään olemassa kuoleman jälkeen. Jos joku tulee minulta kysymään helpotusta sielulleen, ei minulla ole tarjota muuta ratkaisua kuin tämä, mutta hän saa ihan itse vapaasti päättää omasta elämästään.
Jos saisin tämän saman sisäisen maailman jostain muualta, voit olla aika varma, että hakisin sen sieltä. Olin kuitenkin valmis jättämään kaiken haitallisen pois elämästäni ja omaksumaan tilalle muuta. Ovet ovat auki IHAN JOKAISELLE.