Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
2861/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä puolustuspuheenvuorot, joissa ylhäältä käsin määriteltyä elämäntapaa puolustelemaan omalla valinnalla tai halulla, ovat oikeasti aina niin koomisia. Tosiasia on, ettei kukaan ihminen halua muiden määrittävä mitä hän saa haluta.

Olen kuullut lestadiolaisen suusta, ettei hän tykkää elokuvista, kun eräs toinen työkaveri kysyi. Minä tiesin hänen olevan lestadiolainen, joten kysyin onko hän katsonut koskaan elokuvaa, vastaus siihen oli, "en ole". Niinpä, et voi edes tietää pidätkö, jos et ole koskaan katsonut!

No pitikö hän elokuvista sellaisen nähtyään? Kyllä ja ei, kuten kaikki muutkin. Nousukausi elokuva oli hänen suosikkinsa, jonka olisi katsonut vaikka kuinka monesti. Fakta kuitenkin on, että kukaan ei tykkää kaikista elokuvista, mutta kaikki pitävät joistakin elokuvista. Nämä lestadiolaisilta kuulemat komemmentit, "en halua", "en tykkää", ja jopa kaikkien muidenkin lestadiolaisten p

No miksei llestadiolainen saa elää siellä "häkissään", jos niin haluaa? Onko se sinulta, tai joltain muulta pois?  Miksi pitää tykätä jostain elokuvasta? Itse en viitsi mitään fiktiivisiä tarinoita katsella. Tosielämän jutut ovat eri asia, ne kiinnostavat, esim.jotkut dokumentit, jotka perustuvat tapahtuneisiin  tosiasioihin. 

Vierailija
2862/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksei llestadiolainen saa elää siellä "häkissään", jos niin haluaa? Onko se sinulta, tai joltain muulta pois?  Miksi pitää tykätä jostain elokuvasta? Itse en viitsi mitään fiktiivisiä tarinoita katsella. Tosielämän jutut ovat eri asia, ne kiinnostavat, esim.jotkut dokumentit, jotka perustuvat tapahtuneisiin  tosiasioihin. 

Minä en kirjoittanut tuota aiempaa viestiä, mutta hyviä pointteja siinä oli.

Tämän vuoksi täytyy kysyä, oletko hieman tyhmä? Minulle ne asiat joita kyselet tuli selväksi jo alkuperäisestä viestistä, eihän siinä edes sanottu, että jostain elokuvasta pitää pitää. Ihmiset nyt vaan pitää monista asioista piti niistä pitää tai ei, joiltakin vain se pitäminen on KIELLETTY.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2863/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää, miksi tässä keskustelussa ei saisi sanoa mitään kriittistä? Lestadiolaisuudesta saisi puhua tiettyjen keskustelijoiden mielestä vain pelkkää hyvää. Lestadiolaisuudessa on niin hyviä kuin huonoja puolia, kuten kaikissa asioissa.

Ihan samalla tavalla olen kriittinen, jos törmään muissa uskonnollisissa yhteisöissä ristiriitaiseen käytökseen. Kritisoin sitäkin, kun tunnen erään luterilaisen, hyvin tiukan miespapin. Hän on hyvin tuomitsevainen, ei hyväksy naispappeja, ei minkään vähemmistön edustajia jne. Tiukkuus ei kuitenkaan ulotu omaan elämään, vaan mies on toista kertaa avioeron jälkeen naimisissa ja käyttää runsaasti alkoholia. Mielestäni on tekopyhää toimia noin. 

Vierailija
2864/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi täytyy kysyä, oletko hieman tyhmä? Minulle ne asiat joita kyselet tuli selväksi jo alkuperäisestä viestistä, eihän siinä edes sanottu, että jostain elokuvasta pitää pitää. Ihmiset nyt vaan pitää monista asioista piti niistä pitää tai ei, joiltakin vain se pitäminen on KIELLETTY.

Juuri näin, viestini aiheutti eräältä taholta tarpeen jälleen vääristellä asioita. Näkee, että edelleen on tabuja, joista ei saa keskustella.

Vierailija
2865/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tuntuu kovasti vaivaavan, jos ei joku halua katsoa elokuvia, jotka ovat keksittyjä tarinoita. Ei siis KIINNOSTA.  Miksi se sinua niin riepoo tuo asia, jos lestadiolaiset eivät tee jotain, mitä sinä teet, tai harrastat? Elä ja anna muidenkin elää!

Vierailija
2866/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää, miksi tässä keskustelussa ei saisi sanoa mitään kriittistä? Lestadiolaisuudesta saisi puhua tiettyjen keskustelijoiden mielestä vain pelkkää hyvää. Lestadiolaisuudessa on niin hyviä kuin huonoja puolia, kuten kaikissa asioissa.

Ihan samalla tavalla olen kriittinen, jos törmään muissa uskonnollisissa yhteisöissä ristiriitaiseen käytökseen. Kritisoin sitäkin, kun tunnen erään luterilaisen, hyvin tiukan miespapin. Hän on hyvin tuomitsevainen, ei hyväksy naispappeja, ei minkään vähemmistön edustajia jne. Tiukkuus ei kuitenkaan ulotu omaan elämään, vaan mies on toista kertaa avioeron jälkeen naimisissa ja käyttää runsaasti alkoholia. Mielestäni on tekopyhää toimia noin. 

Tämä yksi "keskustelija" on pelkästään keskittynyt vaimentamaan kaiken kriittisen keskustelun.

Olisiko jopa palkattu tähän toimeen, vaikea kuvitella jonkun vapaasta tahdostaan ja ilman palkkaa toimisi noin antaumuksella vapaata keskustelua vastaan.

Vierailija
2867/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lestadiolaisuudessa ei ole mitään pahaa, jos ihminen itse on asiaan tyytyväinen ja elää yhteisössä vapaaehtoisesti. Uskon, että monet ovat onnellisia ja tyytyväisiä elämään lestadiolaisena, siltä Eeva ja Ollekin vaikuttavat. Ei se tyytyväisyys silti poista sitä, että yhteisöön mahtuu myös ongelmia ja monissa käytänteissä on ristiriitoja, joihin ei saa kysymällä vastausta. Olen allerginen sille, jos jostain asiasta kysyttäessä vaihdetaan aihetta, syyllistetään kysymisestä tai valitetaan, että taas keskustelu käännetään negatiiviseksi. Tässä ketjussa näkyy tätä asennetta paljon. 

Vierailija
2868/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lestadiolaisuudessa ei ole mitään pahaa, jos ihminen itse on asiaan tyytyväinen ja elää yhteisössä vapaaehtoisesti. Uskon, että monet ovat onnellisia ja tyytyväisiä elämään lestadiolaisena, siltä Eeva ja Ollekin vaikuttavat. Ei se tyytyväisyys silti poista sitä, että yhteisöön mahtuu myös ongelmia ja monissa käytänteissä on ristiriitoja, joihin ei saa kysymällä vastausta. Olen allerginen sille, jos jostain asiasta kysyttäessä vaihdetaan aihetta, syyllistetään kysymisestä tai valitetaan, että taas keskustelu käännetään negatiiviseksi. Tässä ketjussa näkyy tätä asennetta paljon. 

Sanonpa vain,  että tuota samaa on myös helluntailaisilla ja vapaakirkkolaisilla. Joka yhteisölle on ongelmansa ,joista vaietaan. Ja kun yhteisön jättää, kaikki seurakunnassa olevat kaverit hylkää. T. Ex vapaakirkkolainen

Vierailija
2869/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua jaksaa hämmästyttää, miten paljon lestadiolaisissa ja ex-lestadiolaisissa on menestyneitä ihmisiä. Jotainhan tuossa yhteisössä täytyy olla, kun sen sisältä tulee paljon pärjääviä ihmisiä. Ehkä lapset tottuvat pienestä asti kantamaan vastuuta ja olemaan ahkeria? Ehkä sosiaaliset kontaktit auttavat paljon?

Mammonanpalvonta on suurta yhteisössä.

Vierailija
2870/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotainhan yhteisösltä kertoo se, että liikkeen lapset ovat koulukiusaajia. Olen miettinyt mistä johtuu ja voiko yksi syy olla se, että sunnuntaiseuroissa saa synnit anteeksi? 

Vierailija
2871/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tuntuu kovasti vaivaavan, jos ei joku halua katsoa elokuvia, jotka ovat keksittyjä tarinoita. Ei siis KIINNOSTA.  Miksi se sinua niin riepoo tuo asia, jos lestadiolaiset eivät tee jotain, mitä sinä teet, tai harrastat? Elä ja anna muidenkin elää

Lopeta oikeasti jo se jatkuva trollaaminen ja asioiden vääristely! Tietenkään ei haittaa, jos jotain ei kiinnosta jokin, oli se asia mikä tahansa. 

Miten asiat voi edes tulkita noin väärin. Minunkin täytyy täten yhtyä tuon toisen kirjoittajan kysymykseen, joka kysyi oletko tyhmä?

Eli oletko tyhmä?

Vierailija
2872/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin, viestini aiheutti eräältä taholta tarpeen jälleen vääristel

Mikset voi antaa lestadiolaisten elää tavalllaan?  Miksi???  Jokainen voi lähteä tästä liikkeestä vapaasti, jos ei kiinnosta. Ja mitä se kenellekään kuuluu, mitä itsekukin harrastaa ja miten viettää aikaansa? 

Luulisi tänä päivänä olevan ihmisillä  suvaitsevaisuutta hyväksyä eri tavalla ajattelevia ihmisiä!  

Vierailija
2873/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin edelleen, että tämä palsta ei olisi lestadiolaisten virheitä luetteleva ketju, vaan sellainen josta voisi lukea Ollen ja Eevan kuulumisia ja asioita. Mukava video heiltä taas tullut. 

Komppaan, että nuo videot ovat mukavia ja jouluvideo myös. Silti täällä pitää pystyä myös keskustelemaan lestadiolaisuuteen liittyvistä negatiivisista asioista. Mikään yhteisö ei ole täydellinen ja myös niistä ikävistä asioista pitää pystyä puhumaan. Nyt keskittyy lähinnä muutaman lestadiolaisen protestialapeukkuun vaikka tuon teologin kohdalla, vaikka ihan oikeassa hän on.

Ai että lestaduolaisuudesta ei saisi keskustella negatiivisesti? Minusta on harvinaisempaa, että on ketjuja, joissa liikkeestä puhutaan positiiviseen sävyyn. Tämä on ollut aiemmin

Ja ne haukkumiset ja arvostelut ovat niitä SISÄLTÖRIKKAITA viestejä, niinkö?  

Vierailija
2874/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua jaksaa hämmästyttää, miten paljon lestadiolaisissa ja ex-lestadiolaisissa on menestyneitä ihmisiä. Jotainhan tuossa yhteisössä täytyy olla, kun sen sisältä tulee paljon pärjääviä ihmisiä. Ehkä lapset tottuvat pienestä asti kantamaan vastuuta ja olemaan ahkeria? Ehkä sosiaaliset kontaktit auttavat paljon?

Sivusta seuraavana totean, että tuntemani lestadiolaiset ovat työteliästä väkeä. Lapset auttavat pienestä asti kotitöissä, teininä mennään töihin tienaamaan omaa rahaa. Työpaikkani lestadiolaisnaisen isot lapset tulevat avuksi työpaikalle, jos tulee äkisti joku kiireellinen asia.

Mielestäni heillä on kulttuuri, että toisia lestadiolaisia autetaan. Jos joku perustaa yrityksen, niin toiset auttavat mm. ryhtymällä asiakkaiksi. Tiedän monta lestadiolaisnaista, jotka ovat perustaneet firman, joka tuottaa lestadiolaisten keskuudessa tarvittavia palveluita. Yksi järjestää vauvahierontaa, toisella on kotikonditoria, kolmas järjestää hääkuvauksia jne. Asiakkaita riittää lestadiolaisten keskuudessa ja työ sujuu perhearjen lomassa. 

Vierailija
2875/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotainhan yhteisösltä kertoo se, että liikkeen lapset ovat koulukiusaajia. Olen miettinyt mistä johtuu ja voiko yksi syy olla se, että sunnuntaiseuroissa saa synnit anteeksi? 

Eikös meidän presidenttiehdokkaammekin ole koulukiusaaja? Mistäs "piireistä" hän tulee? 

Vierailija
2876/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se tuntuu kovasti vaivaavan, jos ei joku halua katsoa elokuvia, jotka ovat keksittyjä tarinoita. Ei siis KIINNOSTA.  Miksi se sinua niin riepoo tuo asia, jos lestadiolaiset eivät tee jotain, mitä sinä teet, tai harrastat? Elä ja anna muidenkin elää

Lopeta oikeasti jo se jatkuva trollaaminen ja asioiden vääristely! Tietenkään ei haittaa, jos jotain ei kiinnosta jokin, oli se asia mikä tahansa. 

Miten asiat voi edes tulkita noin väärin. Minunkin täytyy täten yhtyä tuon toisen kirjoittajan kysymykseen, joka kysyi oletko tyhmä?

Eli oletko tyhmä?

Kyllä se lestadiolainen elämäntapa tuntuu sinua kovasti haittaavan. Elä ja anna toistenkin elää!  On tyhmää  puuttua ihmisten elämään. 

Vierailija
2877/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmiä avaava keskustelu, en olisi uskonut enään olevan missään uskonnollisessa liikkeessä noin vanhoillista ja sairasta ajattelua.

Ei varmaan koske kovin suurta osaa lestadiolaisista, näkee tämän olevan yksi ja sama kirjoittaja, joka nuo sairaat viestit on kirjoittanut.

Vierailija
2878/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidatpa sinäkin tarvita rahaa elämiseen, vai saatko sen sossusta? Lestadiolaiset yrittävät elättää perheensä työnteolla ja yrittäminen antaa työtä, johon lapsetkin opetetaan. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201805102200934559

Vierailija
2879/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silmiä avaava keskustelu, en olisi uskonut enään olevan missään uskonnollisessa liikkeessä noin vanhoillista ja sairasta ajattelua.

Ei varmaan koske kovin suurta osaa lestadiolaisista, näkee tämän olevan yksi ja sama kirjoittaja, joka nuo sairaat viestit on kirjoittanut.

Sairasta on käydä aina, aina ja aina saman ihmisryhmän kimppuun. Tämä on juuri sitä suomalaista rasismia, jos mikä. Mut jos siitä nautitte, niin jatkakaa. 

Vierailija
2880/10127 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidatpa sinäkin tarvita rahaa elämiseen, vai saatko sen sossusta? Lestadiolaiset yrittävät elättää perheensä työnteolla ja yrittäminen antaa työtä, johon lapsetkin opetetaan. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/201805102200934559

Löytyi Iltapäivälehden  asenteeton juttu. Hienoa!

😀😀😀

Ketju on lukittu.