Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)
Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.
Kommentit (10127)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua jaksaa hämmästyttää, miten paljon lestadiolaisissa ja ex-lestadiolaisissa on menestyneitä ihmisiä. Jotainhan tuossa yhteisössä täytyy olla, kun sen sisältä tulee paljon pärjääviä ihmisiä. Ehkä lapset tottuvat pienestä asti kantamaan vastuuta ja olemaan ahkeria? Ehkä sosiaaliset kontaktit auttavat paljon?
Mammonanpalvonta on suurta yhteisössä.
Taidatpa sinäkin tarvita rahaa elämiseen, vai saatko sen sossusta? Lestadiolaiset yrittävät elättää perheensä työnteolla ja yrittäminen antaa työtä, johon lapsetkin opetetaan.
Löytyi Iltapäivälehden ase
Totta! Eikö ole hyvä, että tuokin juttu perustuu ihan tutkittuun tietoon? Vai olisiko parempi huudella mutupohjalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmiä avaava keskustelu, en olisi uskonut enään olevan missään uskonnollisessa liikkeessä noin vanhoillista ja sairasta ajattelua.
Ei varmaan koske kovin suurta osaa lestadiolaisista, näkee tämän olevan yksi ja sama kirjoittaja, joka nuo sairaat viestit on kirjoittanut.
Sairasta on käydä aina, aina ja aina saman ihmisryhmän kimppuun. Tämä on juuri sitä suomalaista rasismia, jos mikä. Mut jos siitä nautitte, niin jatkakaa.
Onko muista uskonnoista käydyissä keskusteluissa tällaista samanlaista lapsellista uhriutumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmiä avaava keskustelu, en olisi uskonut enään olevan missään uskonnollisessa liikkeessä noin vanhoillista ja sairasta ajattelua.
Ei varmaan koske kovin suurta osaa lestadiolaisista, näkee tämän olevan yksi ja sama kirjoittaja, joka nuo sairaat viestit on kirjoittanut.
Sairasta on käydä aina, aina ja aina saman ihmisryhmän kimppuun. Tämä on juuri sitä suomalaista rasismia, jos mikä. Mut jos siitä nautitte, niin jatkakaa.
Onko muista uskonnoista käydyissä keskusteluissa tällaista samanlaista lapsellista uhriutumista?
Käydäänkö mistään muusta uskonnosta tällaista lapsellista haukkumakeskustelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pyrit vaientamaan kriittisen keskustelun?
Ainiin...eihän lestadiolainen saa erehtyä tietenkään kipakasti puolustautumaan, kun heitä vastaan hyökätään....eli anteeksi... jatkakaa vapaasti. Poistun paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainiin...eihän lestadiolainen saa erehtyä tietenkään kipakasti puolustautumaan, kun heitä vastaan hyökätään....eli anteeksi... jatkakaa vapaasti. Poistun paikalta.
&nb
Yhtäkään perusteltua puolustuspuhetta en ole nähnyt, viestit ovat olleet pelkkää muiden kirjoitusten vääristelyä ja tahallista väärinymmärrystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua jaksaa hämmästyttää, miten paljon lestadiolaisissa ja ex-lestadiolaisissa on menestyneitä ihmisiä. Jotainhan tuossa yhteisössä täytyy olla, kun sen sisältä tulee paljon pärjääviä ihmisiä. Ehkä lapset tottuvat pienestä asti kantamaan vastuuta ja olemaan ahkeria? Ehkä sosiaaliset kontaktit auttavat paljon?
Mammonanpalvonta on suurta yhteisössä.
Taidatpa sinäkin tarvita rahaa elämiseen, vai saatko sen sossusta? Lestadiolaiset yrittävät elättää perheensä työnteolla ja yrittäminen antaa työtä, johon lapsetkin opetetaan.
Ikävä kyllä keinoja kaihtamatta.
"Kun mulla menee liian lujaa, sä vedät mut bäkkiin
Mut tuut tajuumaan äkkii
Ettei villii eläintä voi sulkea häkkiin
Jos oon ihan kujal, sä saatat mua sättii
Mut tuut tajuumaan äkkii
Älä laita mulle kaulapantaa, älä valjaita
Niistä ei ole hyötyy
Jos sulle näytän koiranpentuilmeen niin
Sä tuut siihen myöntyyn
Jään välil kalana koukkuun, hiirenä loukkuun
Muttet pysty mua kesyttää
Hulluna kissanminttuun, kiinni kuin sika limppuun
Tiiät mikä mut lepyttää
Me ollaan ihan eläimiä
Mut on vaan yks näit' elämiä
Kun mulla menee liian lujaa, sä vedät mut bäkkiin
Mut tuut tajuumaan äkkii
Mut tuut tajuumaan äkkii
Kun mulla menee liian lujaa, sä vedät mut bäkkiin
Mut tuut tajuumaan äkkii
Mut tuut tajuumaan äkkii
Ettei villii eläintä voi sulkea häkkiin"
Erään ex lestadiolaisen suosikkibiisi laulun sanojen vuoksi. Miksi villieläin pitää sulkea sinne häkkiin?
Sietämätön biisi muuten, mutta hän sai sillä kerrottua kokemuksensa lestadiolaisuuden kahleista muille.
Vierailija kirjoitti:
Mut tuut tajuumaan äkkii
Mut tuut tajuumaan äkkii
Ettei villii eläintä voi sulkea häkkiinÄlä laita mulle kaulapantaa, älä valjaita
Niistä ei ole hyötyy
Sä tuut siihen myöntyyn
Tiiät mikä mut lepyttääMe ollaan ihan eläimiä
Mut on vaan yks näit' elämiäKun mulla menee liian lujaa, sä vedät mut bäkkiin
Mut tuut tajuumaan äkkii
Mut tuut tajuumaan äkkii
Ettei villii eläintä voi sulkea häkkiinKun mulla
Nuo kahleet koskevat erityisesti naisia.
Vanhoillislestadiolaisuudessa yksi ongelma on se, kuinka arvottomina naisia pidetään. Naisilla ei ole minkäänlaista oikeutta päättää omasta kehostaan. Ei saa esimerkiksi värjätä hiuksia, ei käyttää kynsilakkaa, ei mitään mitä naiset ehkä haluaa.
Lestadiolaisnaisten on aina pitänyt tehdä lapsia, halusi tai ei, tai onko edes terveyttä. On puhuttu jopa synnytyspakosta, mutta alkaisiko tämä hieman lientyä?
Vanhoillislestadiolaisuudessa naiset eivät saa toimia saarnaajina, pappeina, eivätkä voi toimia johtotehtävissä. Joten siltäkin osin naisten valinnat rajoitetumpia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut tuut tajuumaan äkkii
Mut tuut tajuumaan äkkii
Ettei villii eläintä voi sulkea häkkiinÄlä laita mulle kaulapantaa, älä valjaita
Niistä ei ole hyötyy
Sä tuut siihen myöntyyn
Mut tuut tajuumaan äkkii
Mut tuut tajuumaan äkkii
Ettei villi
Jotenki raivostuttaa lukea tällaista tekstiä lestadiolaisnaisena. Kukaan ei pidä meitä arvottomina, päinvastoin. Ette tiedäkään kuin paljon saamme arvostusta siitä kaikesta työstä mitä teemme, aika monesti seurapuheissakin kiitetään naisten panostusta perheeseen ja seurakunnan eteen tehdystä työstä.
Jokaisella on täysi oikeus päättää omasta kehostaan. Eikä kenenkään tarvi pakolla synnyttää, eikä varsinkaan terveyden uhalla. Ehkäisy on jokaisen omakohtainen asia, mutta valtaosa rakastaa lapsia ja haluaa ottaa kaikki vastaan mitä annetaan.
Naiset toimii johtotehtävissä, pyhäkoulun opettajina ja monissa muissa merkityksellisissä tehtävissä, mutta puhujan ja papin tehtävä kuuluu Raamatun mukaan miehille. Naisilla on yhtälailla sananvaltaa keskusteluilloissa, johtokunnan kokouksissa yms, kuin miehilläkin.
Vierailija kirjoitti:
"Naiset toimii johtotehtävissä, pyhäkoulun opettajina..."
Jätin ihan tarkoituksella mainitsematta tuon pyhäkoulun opettajan tehtävän. Eipä edes käynyt mielessä, että noin mitättömiä toimia edes kukaan viitsii mainita. Mikään ei näytä olevan niin mitätön asia, ettei sitä voisi käyttää puolustuksen.
Onneksi valtiossa nimeltä Suomi, on asiat paremmin. Ajatelkaa, jos naiset eivät voisi toimia presidenttinä tai pääministerinä, ja sitä perusteltaisiin, että voivathan naiset toimia lastentarhan ohjaajana! Eli kaikki tasa-arvon saralla on hyvin, vai onko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätin ihan tarkoituksella mainitsematta tuon pyhäkoulun opettajan tehtävän. Eipä edes käynyt mielessä, että noin mitättömiä toimia edes kukaan viitsii mainita. Mikään ei näytä olevan niin mitätön asia, ettei sitä voisi käyttää puolustuksen.
Onneksi valtiossa nimeltä Suomi, on asiat paremmin. Ajatelkaa, jos naiset eivät voisi toimia presidenttinä tai pääministerinä, ja sitä perusteltaisiin, että voivathan naiset toimia lastentarhan ohjaajana! Eli kaikki tasa-arvon saralla on hyvin, vai onko?
Mikään ei estä vanhoillislestadiolaisia naisia ja miehiä hakeutumasta pääministeriksi ja presidentiksi.
Suurin osa kristillisistä kirkkokunnista ei hyväksy naispappeutta. Paheksutko samalla tavalla vaikka ortodokseja tai roomalaiskatolisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...Suurin osa kristillisistä kirkkokunnista ei hyväksy naispappeutta. Paheksutko samalla tavalla vaikka ortodokseja tai roomalaiskatolisia?
Joko tasa-arvoa on, tai ei ole, eikä se riipu kontekstista. Kysymys on siten typerä, mutta vastaus on on siis kyllä. En tosin tunne noita muita uskontokuntia niin hyvin kuin vanhoillislestadiolaisuutta, joten tarkemmin en osaa ottaa kantaa tasa-arvokysymyksiin näiden osalta. T ex
Täällä joku kirjoitti, ettei tunne lestadiolaisia syrjäytyneitä. Minä olen seurannut läheltä useankin lestadiolaisen nuoren ja muutaman perheen putoamista köyhyyteen ja syrjäytymiskierteeseen. Sitä tapahtuu. Mutta ikävä kyllä näille ihmisille ei monesti ole paikkaa vl-porukoissa. Monesti alkaa hiljainen syrjiminen, ei tulekaan enää kyläkutsuja ym, ja valmiiksi pulassa oleva ihminen ei jaksa sitä ja jättäytyy pois porukoista kokonaan. Joten helposti saattaa vaikuttaa siltä, että vl:t ovat menestyneitä. Todellisuudessa heikot ei pärjää mukana ja saattavat jäädä tosi kipeästi yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä joku kirjoitti, ettei tunne lestadiolaisia syrjäytyneitä. Minä olen seurannut läheltä useankin lestadiolaisen nuoren ja muutaman perheen putoamista köyhyyteen ja syrjäytymiskierteeseen. Sitä tapahtuu. Mutta ikävä kyllä näille ihmisille ei monesti ole paikkaa vl-porukoissa. Monesti alkaa hiljainen syrjiminen, ei tulekaan enää kyläkutsuja ym, ja valmiiksi pulassa oleva ihminen ei jaksa sitä ja jättäytyy pois porukoista kokonaan. Joten helposti saattaa vaikuttaa siltä, että vl:t ovat menestyneitä. Todellisuudessa heikot ei pärjää mukana ja saattavat jäädä tosi kipeästi yksin.
Näinhän se on helluntailaisten ja vapaakirkkolaistenkin parissa.
Näinhän se on, ja näinhän se on, ja näin sen pitää olla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä kirjoitat muunneltua totuutta, ainakin toinen noista mainitsemistasi nimenomaan kerää mukaansa syrjäytyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kyllä kirjoitat muunneltua totuutta, ainakin toinen noista mainitsemistasi nimenomaan kerää mukaansa syrjäytyneitä.
Hänelle ei ole merkitystä tosiasioilla, vaan tärkeintä on johtaa keskustelu harhaan ja pois lestadiolaisuudesta. Nyt kyllä tuli paha huti, hän ei varmaan tunne noita itse mainitsemaan yhteisöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mut tuut tajuumaan äkkii
Mut tuut tajuumaan äkkii
Niistä ei ole hyötyy
Sä tuut siihen myöntyyn
Mut tuut tajuumaan äkkii
"Papin tehtävä kuuluu Raamatun mukaan miehille." Ei muuten kuulu, kun Raamattu ei edes tunne pappikäsitettä virkana, jollainen se on.
Uusimmalla videolla bongasin taas kauniit tarjoilut, jotka syntymäpäiväjuhliin oli järjestetty. Toki perheet ovat erilaisia, mutta kysymys vl-kulttuuria tunteville. Tehdäänkö tarjoilut porukalla juhliin? Tai annetaanko lahjaksi materian sijaan esim. itse tehtyjä kakkuja tai muita tarjottavia juhliin? Onko juhlissa usein samoja tarjottavia vai vaihteleeko paljon, mitä on tarjolla?
Hyvin Eeva vastannut uusimman videon kommenttiin jossa joku haukkunut häntä synnytyskoneeksi ja ylimieliseksi. Jos heidän videoiden katsominen aiheuttaa niin suurta mielipahaa, niin kannattaa katsoa jotain muuta sisältö sitten.