Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Areenassa Luojan lapset (v-lestadiolaisista)

Vierailija
27.01.2023 |

Mielipiteitä? Ovat 20 ja toinen lapsi tulossa. Luoja päättää lapsiluvun.

Kommentit (10127)

Vierailija
2541/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

No, esimerkiksi myös katolinen kirkko tuomitsee virallisessa opetuksessaan yhä ehkäisyn, vaikka käytännössä monet katoliset eivät tätä noudatakaan. Katolisia on yli 1,2 miljardia - eli aika suuri yksittäinen ryhmä, joka kuuluu kirkkoon, jonka opetus ei salli ehkäisyn käyttöä.

Ja kuitenkin perheissä on vaan pari lasta? 😄 Näillä tulkinta ei ilmeisesti ole yhtä kirjaimellinen.

Vierailija
2542/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miksi täältä poistettiin minun kommentti, että lestadiolaisuudessa "nuorena" naimisiin meno tarkoittaa 17-vuotiasta, ja 21 nähdään sopivaksi iäksi? 25 on faktuaalisesti tilastollisesti vanhimmasta päästä, ja 27-vuotiaalle naiselle yksinkertaisesti ei ole miestä enää tarjolla. Lähde: olen itse ex-lestadiolainen. Oulun ry:ltäkö modet toimivat, kun ei saa puhua totta?

Mitä ihmettä höpötät. Minä olen lestadiolainen, enkä kyllä tunnista tällaista. En tyrmää kokemustasi, mutta voin sanoa, että se ei ole yleinen kokemus. Mene vaikka juttelemaan lestadiolaisten kanssa ja kysy asiasta - todella, todella harva menee 17-vuotiaana naimisiin (en itse tiedä ketään) ja on hyvin paljon noin 30-vuotiaita/sen molemmin puolin olevia sinkkuja. En tiedä, ovatko asiat joskus muinoin olleet toisin. Niin ne ovat olleet muussakin yhteiskunnassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2543/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No, esimerkiksi myös katolinen kirkko tuomitsee virallisessa opetuksessaan yhä ehkäisyn, vaikka käytännössä monet katoliset eivät tätä noudatakaan. Katolisia on yli 1,2 miljardia - eli aika suuri yksittäinen ryhmä, joka kuuluu kirkkoon, jonka opetus ei salli ehkäisyn käyttöä.

Ja kuitenkin perheissä on vaan pari lasta? 😄 Näillä tulkinta ei ilmeisesti ole yhtä kirjaimellinen.

Kyllä se on kirjaimellinen. Mutta monet katoliset eivät sitä noudata. Katolisen kirkon piirissä on kyllä myös Suomen herätysliikkeiden tyyppisiä piirejä, joissa kirkon opetusta noudatetaan tunnollisemmin ja kaikki lapset otetaan vastaan.

Vierailija
2544/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huomaatko, että pidät ehdottomana raamatullisena totuutena vain sitä raamatullista totuutta jonka olet tässä herätysliikkeessä oppinut."

Koen, että tarvitsisin paljon enemmän perusteluja sille, miksi ehkäisy olisi oikein, koska se raamatullinen tulkinta on niin pitkään ja niin monen kirkkokunnan perustelujen mukaan aikojen saatossa ollut väärin. Ja siis nykyäänkin juuri vaikkapa katolinen kirkko sen tuomitsee. Minä kaipaisin joskus kirkolta perusteluja sille, miksi sen nykyään katsotaan olevan hyväksyttävää.

Vierailija
2545/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

"Huomaatko, että pidät ehdottomana raamatullisena totuutena vain sitä raamatullista totuutta jonka olet tässä herätysliikkeessä oppinut."

Koen, että tarvitsisin paljon enemmän perusteluja sille, miksi ehkäisy olisi oikein, koska se raamatullinen tulkinta on niin pitkään ja niin monen kirkkokunnan perustelujen mukaan aikojen saatossa ollut väärin. Ja siis nykyäänkin juuri vaikkapa katolinen kirkko sen tuomitsee. Minä kaipaisin joskus kirkolta perusteluja sille, miksi sen nykyään katsotaan olevan hyväksyttävää.

Niinpä. Toisaalta itse en tarvitse perusteluja. Koen sisälläni, että on oikein antaa Luojalle ja elämälle mahdollisuus. Jos taas siihen ajatukseen tai toteutukseen tulee esteitä, pitää miettiä mitä sitten asiaa uusiksi omaatuntoa kunnioittaen.

Vierailija
2546/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä tiedän aika monta, jotka ovat harrastaneet seksiä muidenkin kuin puolisonsa kanssa tai puolisonsa kanssa silloin, kun puoliso ei vielä ollut puoliso. Toki uskon olevan vähemmistö, muttei mikään yhtä harvinainen asia kuin mur*a tai rais*aus.

Vierailija
2547/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ilmeisesti nukun aina seuroissa, kun en ole tiennyt, että syntejä arvotetaan pahempiin ja vähemmän pahoihin. Vai tuliko tuo opetus taas joltain, joka ei ole lestadiolainen itse?

Kaikki synnit on mahdollista saada anteeksi, mutta kyllä on eri asteisia syntejä. Esimerkiksi kuolemansynnit ovat sellaisia, että ne vievät epäuskoon uskovankin ihmisen ja jotta pääsisi takaisin Jumalan yhteyteen on niistä tehtävä parannus, jotta voisi pelastua.

Olen vl.

Vierailija
2548/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ja minä tiedän aika monta, jotka ovat harrastaneet seksiä muidenkin kuin puolisonsa kanssa tai puolisonsa kanssa silloin, kun puoliso ei vielä ollut puoliso. Toki uskon olevan vähemmistö, muttei mikään yhtä harvinainen asia kuin mur*a tai rais*aus.

No, en tiedä missä epämääräisissä vl-poruikoissa olet liikkunut tai joita olet tavannut, mutta ei ole yleistä tuollainen.

Vierailija
2549/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin ahdasmielinen mutta turvallinen lestadiolaisperhe, kuin päihdeongelmainen sossuperhe. Jos olisi lapsi, niin valinta olisi helppo. Lestadiolaisuuden helvettipeloista pääsee aikuisena irti terapialla, päihdeperheessä saattaa mennä henki tai terveys, eikä henkinen kehitys ikinä turvallista.

Vierailija
2550/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

No, en tiedä missä epämääräisissä vl-poruikoissa olet liikkunut tai joita olet tavannut, mutta ei ole yleistä tuollainen.

Ei tietenkään ole yleistä, muttei tavatontakaan. Rippisalaisuus tekee sen, ettet sinä voi tietää, mitä ystäväsi tai tuttusi on tehnyt. 

Vierailija
2551/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ilmeisesti nukun aina seuroissa, kun en ole tiennyt, että syntejä arvotetaan pahempiin ja vähemmän pahoihin. Vai tuliko tuo opetus taas joltain, joka ei ole lestadiolainen itse?

Kaikki synnit on mahdollista saada anteeksi, mutta kyllä on eri asteisia syntejä. Esimerkiksi kuolemansynnit ovat sellaisia, että ne vievät epäuskoon uskovankin ihmisen ja jotta pääsisi takaisin Jumalan yhteyteen on niistä tehtävä parannus, jotta voisi pelastua.

Olen vl.

Totta kai synnistä pitää tehdä parannus tai usko lähtee. Kuitenkin käsittääkseni tuo puhe ns kuolemansynneistä on vanhentunutta ihmishapatusta tai voitko kertoa mitä ne ovat ja mistä ne löytyvät Raamatusta, koska meidän Rauhanyhdistyksellä on jätetty varoittamatta noinkin vakavasta asiasta, että Pyhä Henki saattaa olla katkolla ajoittain.

Esimerkiksi tuossa oli mielestäni asiaa avattu hyvin, että miten luterilainen usko näkee kuolemansynnit (verraten vielä katoliseen kirkkoon). https://www.savonlinnanseurakunta.fi/tutki-uskoa/aarteita-kellarista/ku…

Vierailija
2552/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Valitettavasti vanhoillislestadiolaiset vertautuu ääri-islamilaisiin ja muihin ääriuskontoihin ja ääriherätysliikkeisiin. Aito keskustelu on mahdotonta ja nopeasti ollaan kehäpäätelmissä, jollain painavalla kirjalla tulee päähän.

Mielestäni tässä ketjussa on ollut varsin asialllista ja hyvässä ja sovinnollisessa mielessä käytyä keskustelua.

Vierailija
2553/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen suuresti, miten te lestadiolaiset naiset ja äidit voitte totella rauhanyhdistyksissänne saarnaajia ja johtajia, miehiä? Mitiä te oikein saatte, vai voimaannutteko kenties väärällä tavalla, meitä muita säälien? Minua häiritsee joka ikinen taho ja organisaatio, joka ei kunnolla puhdista pöytäänsä lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä, ne on nimittäin yhä viemättä teillä poliisitutkintaan. Anteeksi ei ole pyydetty oikealla ja läpinäkyvällä tavalla, eikä henkilöitä irtisanottu. Mutta eipä siinä, kaikki uskonnot tulevat ajan myötä katoamaan, niin myös teidän sairas vääntönne synneistä. Lestadiolaisuus on tragedia.

Vierailija
2554/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja jos tämä kuulosti pahalta niin selvennykseksi totean, että ainakin puolet näistä tietämistäni ihmisistä ovat olleet naimattomia, eivät pettämässä olemassa olevaa puolisoa. Mutta sekin on seksiä muun kuin puolison kanssa ja siinäkin pitää miettiä kantansa ehkäisyyn.

No, joka tapauksessa ovat tehneet väärin, jos ovat avioliiton ulkopuolella (vaikka naimattominakin) seksiä harrastaneet. Eikä tuollainen ole yleistä ainakaan niissä vl-piireissä, joita tiedän. Kummalliselta kuulostaa.

Vierailija
2555/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

*yhteisöllisyydestä

Vierailija
2556/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihmettelen suuresti, miten te lestadiolaiset naiset ja äidit voitte totella rauhanyhdistyksissänne saarnaajia ja johtajia, miehiä? Mitiä te oikein saatte, vai voimaannutteko kenties väärällä tavalla, meitä muita säälien? Minua häiritsee joka ikinen taho ja organisaatio, joka ei kunnolla puhdista pöytäänsä lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä, ne on nimittäin yhä viemättä teillä poliisitutkintaan. Anteeksi ei ole pyydetty oikealla ja läpinäkyvällä tavalla, eikä henkilöitä irtisanottu. Mutta eipä siinä, kaikki uskonnot tulevat ajan myötä katoamaan, niin myös teidän sairas vääntönne synneistä. Lestadiolaisuus on tragedia.

En tunnista sanaa "totella". Ei minua ole koskaan kukaan määrännyt toimimaan tietyllä tavalla. Itse koen yhteisön niin, että keskustelukulttuuri on hyvin pohdiskeleva ja asioille etsitään perusteita. Riippuu varmaan jonkin verran ylipäätään siitä, miten laajasti jossakin perheessä on vaikka tapana pohdiskella asioita, mutta oma kokemukseni on se, että paljon myös kyseenalaistetaan ja halutaan vastauksia ja niitä yritetään yhdessä etsiä. En koskaan ole kokenut, että opetus liikeessä olisi tullut "ylhäältä päin".

Vierailija
2557/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kaikki uskonnolliset ääriliikkeet aina kietoutuvat viime kädessä jäsentensä seksuaalisuuden kontrollointiin?  Jeesuksen nimissä ollaan niin kauhean kiinnostuneita paasaamaan toistensa intiimiasioista.

Vierailija
2558/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Ja jos tämä kuulosti pahalta niin selvennykseksi totean, että ainakin puolet näistä tietämistäni ihmisistä ovat olleet naimattomia, eivät pettämässä olemassa olevaa puolisoa. Mutta sekin on seksiä muun kuin puolison kanssa ja siinäkin pitää miettiä kantansa ehkäisyyn.

No, joka tapauksessa ovat tehneet väärin, jos ovat avioliiton ulkopuolella (vaikka naimattominakin) seksiä harrastaneet. Eikä tuollainen ole yleistä ainakaan niissä vl-piireissä, joita tiedän. Kummalliselta kuulostaa.

Sanon edelleen, että se on ollut synti - käsittääkseni kaikkien näiden ihmisten itsensäkin mielestä ja ovat tehneet parannuksen tai kieltäneet uskonsa. Minua henkilökohtaisesti ärsyttää, loukkaa ja mitätöi se, että vanhoillislestadiolaisten seksuaalisuus typistetään ulkopuolisten taholta niin, että vain väsyneellä "pakkoehkäisevällä" vl-naisella on seksuaalisuus ja hänelläkin se on kurjassa jamassa ja kahlittu. 

Vierailija
2559/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Miten kaikki uskonnolliset ääriliikkeet aina kietoutuvat viime kädessä jäsentensä seksuaalisuuden kontrollointiin?  Jeesuksen nimissä ollaan niin kauhean kiinnostuneita paasaamaan toistensa intiimiasioista.

Ehkä se nykypäivänä näyttää siltä, kun muualla yhteiskunnassa seksuaalisuuden toteuttaminen on niin vapaata. Näin isoa eroa lestadiolaisten ja ei-lestadiolaisten välillä ei ollut aiemmin tässä asiassa, esimerkiksi vielä melko vasta avoliitossa elämistä paheksuttiin yleisesti yhteiskunnassa.

Vierailija
2560/10127 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ihan hassahtaneita nuo syntipuheet. Niin kaukana humanistisesta rakkauden käsitteestä kuin olla ja voi. Sivistymätöntä on kutsua toisia syntisiksi ja elostella itse muka oikeassa lahkossa. Kestämätön idea niin evoluution kuin ihmisen historian  kannalta. HIrveän lyhytnäköinen ajatus isossa kuvassa ja helppo ampua alas.

Luepa ihan jo tätä ketjua enemmän niin huomaat, että lestadiolaiset eivät pidä itseään yhtään muita parempina, jokainen meistä tietää että olemme yhtä syntisiä kuin kaikki muutkin.

Ketju on lukittu.